Gå til innhold

Drikke alkohol forran barna?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal man på død og liv måtte drikke når man har barn?? Sytes dere er egoister som klarer å få det til å fremstå som det er normalt, å drikke foran ungene..... blir kvalm av folk som tar fram vinflasken når ungene er lagt seg.... hva hvis noe skjer? Ungen må på legevakten? Ambulanse må komme? Skal mor eller evt far sjangle seg full etter da? Ser dere ikke at dette bare blir teit og pinlig? For å ikke snakke om at barnevernet garantert blir koblet inn.... Men for all del...

Du virker veldig bitter.

Hvorfor tror du alle som drikker med barn i hus blir overstadig beruset? Veldig mange, de fleste faktisk, klarer å stoppe etter ett eller to glass.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

...

Noe annet jeg finner urovekkende, er at de som velger å ikke drikke foran barna, eller som er totalavholds hele livet, eller i perioder, av mange blir karakterisert som fanatiske, og at de bidrar til å fremme en usunn drikkekultur.

Dette virker mer enn noe annet som en rettferdiggjøring av egne drikkevaner.

Anonymous poster hash: 86bf6...82e

Hvis du leser noen av svarene i tråden her, så er de skrevet av fanatikere. Det er helt greit at noen velger å ikke drikke foran barna sine, men det er ikke ok å stemple de som velger annerledes som avhengige, uansvarlige eller det som verre er. Å gjøre det er fanatisk.

Jeg har aldri hatt problemer med at noen er avholds, men gud hjelpe meg hvor mange avholdsmennesker som har våget å kommentere at jeg velger annerledes.

Ja, fordi dette var jo fornuftig sagt! :sarkasme:

Går det ikke an å snakke med barna sine?

Skal jeg kanskje i samme slengen skyte litt heroin i blodåra en gang i året for å lære ungene mine om å ta dop med måte, i tilfelle de møter på en fylt sprøyte som 15-åring? Eller kanskje røyke en liten rev på julaften?

Forskjellen her, vet du, ligger i lovligheten, og som noen allerede har vært snille nok til å opplyse deg om, så er det salg og utlevering (over disk) av alkohol til 15-åringer som er ulovlig. De stoffene du trekker inne er ulovlige for alle. ;)

Det er altså, enten du vil eller ikke, forskjell på å nyte noe som selges lovlig over disk og på å nyte forbudte substanser!

:heks:

• Liker 3
Skrevet

Hvis du leser noen av svarene i tråden her, så er de skrevet av fanatikere. Det er helt greit at noen velger å ikke drikke foran barna sine, men det er ikke ok å stemple de som velger annerledes som avhengige, uansvarlige eller det som verre er. Å gjøre det er fanatisk.

Jeg har aldri hatt problemer med at noen er avholds, men gud hjelpe meg hvor mange avholdsmennesker som har våget å kommentere at jeg velger annerledes.

Jeg har sett fantatismen i begge leire, og er enig med deg der.

Jeg brukte vel feil ord, for jeg reagerer på at de som ikke drikker foran barna blir framstilt som dårlige rollemodeller, og dermed bidrar til en "usunn drikkekultur".

Tror at foreldre som aldri drikker, eller som viser at alkohol er bare forferdelige saker, vil barna også lære å knytte forferdelige tanker til alkohol som jo er akseptabelt i små mengder. Disse barna tror jeg at det er sjanse for at de vil drikke mye når de først kommer ut for alkohol som er vanlig på mange fester.

Hysteriske folk her på KG. Selvsagt er det greit å drikke et glass vin til maten foran barn. Faktisk mener jeg det er ganske viktig å vise barn at man har et avslappet og sunt forhold til alkohol.

Tror det er mye verre om foreldrene er enten panisk avholds eller at de drikker mye. Alt med måte mener jeg, så lærer også barna måtehold.

Tror også at det avler gode vaner når barna blir eldre, at de har sett at foreldrene har kunnet tatt seg øl, vin etc uten å oppføre seg annerledes og bli dritings, gjør at de selv vil bruke alkohol på samme måten i forhold til barn der alkohol er skummelt og hemmelig.

Anonymous poster hash: 9c00f...a15

Vi som hadde opplevd at foreldrene kunne ta et glass drakk lite og sjeldent, de andre bøttet nedpå når de hadde en sjanse...

Derimot kjenner jeg mange som har foreldre som har hatt "alkoholforbud" og aldri drukket foran barna men også de som drikker altfor mye foran barna og blir fulle, jeg ser et mønster på at disse ofte ender opp med å drikke seg mest full hver gang de drikker og ofte flere ganger i uka.

Alt med måte ;)

. Har man da ikke sett voksne mennesker som kan nyte alkohol på en normal måte uten å bli dritings, så har man ingen "målestokk". Da drikker man til man stuper uansett.

Anonymous poster hash: 8f49b...4a7

Det er så veldig mange som mener man kun er en god rollemodell når man viser måtehold.

Hvorfor er man ikke en like god rollemodell når man ikke drikker?

Akkurat som at ikke alle som drikker er alkoholikere, er det ikke alle som ikke drikker selv, som er fanatiske og hysteriske.

Og PS: jeg er ikke avholds.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan bli det ;)

Du skriver tidligere at du tåler lite. Jeg, derimot, tåler en god del. MEN; tar jeg meg to rusbrus (liker ikke vin og øl, men dette blir vel ekvivalenten) så kjenner jeg det veldig godt i kroppen. Ikke så mye i hodet, men det går en i hver fot altså.

Så jeg skjønner ikke at folk liksom ikke skal merke noe som helst til alkohol om det er lite nok. Eneste årsaken jeg kan tenke meg er at de drikker såpass regelmessig at kroppen er veldig vant til alkohol.

• Liker 1
Skrevet

Du skriver tidligere at du tåler lite. Jeg, derimot, tåler en god del. MEN; tar jeg meg to rusbrus (liker ikke vin og øl, men dette blir vel ekvivalenten) så kjenner jeg det veldig godt i kroppen. Ikke så mye i hodet, men det går en i hver fot altså.

Så jeg skjønner ikke at folk liksom ikke skal merke noe som helst til alkohol om det er lite nok. Eneste årsaken jeg kan tenke meg er at de drikker såpass regelmessig at kroppen er veldig vant til alkohol.

Hint: Mat.

Hvis et vinglass eller to inngår som en integrert del av middagen (slik det er hos oss i helgene) merker man selvsagt mindre til det enn om man drikker rusbrus uten å spise noe til (hvilket jeg vil anta oftest er tilfellet med den type drikke?).

For meg er vin et næringsmiddel, det henger uløselig sammen med mat. Dermed blir det også absurd for meg når folk her drar fram sammenlikning med røyking. Det er altså virkelig ikke sammenlignbart. Og hvis man synes det er det, så har man muligens et noe umodent forhold til alkohol, slik jeg ser det.

Anonymous poster hash: 232d1...e83

• Liker 10
Skrevet

For meg er vin et næringsmiddel, det henger uløselig sammen med mat. Dermed blir det også absurd for meg når folk her drar fram sammenlikning med røyking. Det er altså virkelig ikke sammenlignbart. Og hvis man synes det er det, så har man muligens et noe umodent forhold til alkohol, slik jeg ser det.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si om dette - vin er et næringsmiddel, som all annen mat og drikke.

Men i tillegg til å være et næringsmiddel, er vin også et nytelsesmiddel som gir stimuli gjennom smak og lukt, i likhet med krydder, kaffe, te, og et rusmiddel.

Sigaretter/tobakk er også et nytelsesmiddel, så sammenligningen er faktisk ikke unaturlig.

Og det er dobbeltmoralsk å hevde at man er et godt eksempel når det kommer til avholdende til sigaretter, og samtidig hevde at når man er en dårlig rollemodell når man er avholdende med et alkohol.

Anonymous poster hash: 0c378...69a

Skrevet

Alle som har skrevet i denne tråden at de vokste opp med foreldre som til tider var fullere enn de burde vært, mener at det å ta ett (1) glass vin til maten bare er bra. De som mener at man må være fullstendig avholds også ved fine middager, har ikke den samme erfaringen med alkohol og foreldre.

Stemmer det?

En tankevekker, er det ikke?

Anonymous poster hash: 5f52c...fbf
Skrevet

Alle som har skrevet i denne tråden at de vokste opp med foreldre som til tider var fullere enn de burde vært, mener at det å ta ett (1) glass vin til maten bare er bra. De som mener at man må være fullstendig avholds også ved fine middager, har ikke den samme erfaringen med alkohol og foreldre.

Stemmer det?

Fordi?

Skrevet

Stemmer det?

Nei, det stemmer ikke.

Jeg mener det ikke er skadelig for barna å se at foreldrene av og til tar ett glass til maten, og jeg er oppvokst i et hjem med en totalavholdende forelder, og en forelder som tok ett glass øl til maten på lørdag og på julaften, og ett glass etter maten.

Første gangen jeg så pappa beruset, var jeg 14-15 år, og hadde selv begynt å drikke.

Min bror drakk ikke før han var 18 år.

Mine barn har aldri sett noen av oss foreldre drikke, og begge var avholds fram til de ble 18, og er måteholdende nå.

De ønsker ikke å drikke foran sine barn.

Men jeg mener heller ikke at barna har "godt av å se" foreldrene drikke alkohol, og at det nærmest blir betegnet som en nødvendighet å se foreldrene drikke for å ikke å skeie helt ut som ungdommer.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si om dette - vin er et næringsmiddel, som all annen mat og drikke.

Men i tillegg til å være et næringsmiddel, er vin også et nytelsesmiddel som gir stimuli gjennom smak og lukt, i likhet med krydder, kaffe, te, og et rusmiddel.

Sigaretter/tobakk er også et nytelsesmiddel, så sammenligningen er faktisk ikke unaturlig.

Og det er dobbeltmoralsk å hevde at man er et godt eksempel når det kommer til avholdende til sigaretter, og samtidig hevde at når man er en dårlig rollemodell når man er avholdende med et alkohol.

Jeg skrev da ingenting om mitt eget forhold til sigaretter? :klo:

Dessuten, innlegget ditt beskriver jo klart hva som er forskjellen mellom tobakk og vin, selv når hensikten din er det motsatte.

Skrevet

Jeg skrev da ingenting om mitt eget forhold til sigaretter? :klo:

Dessuten, innlegget ditt beskriver jo klart hva som er forskjellen mellom tobakk og vin, selv når hensikten din er det motsatte.

Du skrev ikke noe om ditt eget forhold til sigaretter, men du sa at sigaretter og alkohol ikke kunne sammenlignes.

Det kan de, i og med at begge er et nytelsesmiddel.

Skrevet

Hint: Mat.

Nei, det er intet hint.

Gjest pysepusen
Skrevet

Skal man på død og liv måtte drikke når man har barn?? Sytes dere er egoister som klarer å få det til å fremstå som det er normalt, å drikke foran ungene..... blir kvalm av folk som tar fram vinflasken når ungene er lagt seg.... hva hvis noe skjer? Ungen må på legevakten? Ambulanse må komme? Skal mor eller evt far sjangle seg full etter da? Ser dere ikke at dette bare blir teit og pinlig? For å ikke snakke om at barnevernet garantert blir koblet inn.... Men for all del...

Om vi hadde tatt et glass til maten så hadde vi ikke "sjanglet oss etter", vi hadde ringt en taxi og betalt turen til og fra legevakten. Det er da ingen grunn til å rope på Barnevernet om mor og far tar seg et vinglass til middagen i ny og ne. Da jeg bodde i Frankrike drakk vertsforeldrene mine vin til middagen nesten hver kveld. Tenk så travelt Barnevernet hadde hatt det i de landene.
  • Liker 5
Skrevet

Nei, det er fy-fy.

Av erfaring vet jeg at barn merker det bare foreldrene drikker bittelitt. Og de blir redde.

Ikke enig i dette.

Jeg har vokst opp med en mor som ikke drikker, og en far som kanskje tar seg noen glass i helgene. Jeg har det helt fint, var aldri redd som barn (hadde faktisk en helt strålende oppvekst), og har ikke et usunt eller anstrengt forhold til alkohol i dag :-)

• Liker 3
Skrevet

Ikke enig i dette.

Jeg har vokst opp med en mor som ikke drikker, og en far som kanskje tar seg noen glass i helgene. Jeg har det helt fint, var aldri redd som barn (hadde faktisk en helt strålende oppvekst), og har ikke et usunt eller anstrengt forhold til alkohol i dag :-)

Nettopp. Det er opplest og vedtatt at hvis barna merker en endring i foreldres oppførsel etter å ha tatt en vin blir de automatisk engstelige, redde og usikre. Dette er mer unntaket enn regelen, mener jeg.

• Liker 5
Skrevet

Det man viser ved å drikke et glass vin til maten i ny og ne, er at man kan faktisk drikke alkohol uten at man blir full og jævlig. Hvis man aldri drikker alkohol hjemme tror jeg de fleste barn får tanker om at enten holder man seg unna alkohol (jeg kjenner én person som ikke drikker av ikke-religiøse grunner), eller så er alkohol kun for å bli dritings.

Ikke glem at i ungdomsalderen vil "drikkevanene" til venner virke innflytende også, og da ser man bare dem bli fulle. Ungdommene har ikke vin og ost-selskaper, de fleste ungdommer drikker kun for "fylla", men når den perioden tar slutt fortsetter noen med den holdningen, og når de da drikker i forskjellige sammenhenger (eller ikke drikker i det hele tatt, som er ok i seg selv) så er det ikke bare for smak og kos for noen, men med et mål om å bli full fordi det virker naturlig.

Anonymous poster hash: 639b6...375
  • Liker 2
Skrevet

Det man viser ved å drikke et glass vin til maten i ny og ne, er at man kan faktisk drikke alkohol uten at man blir full og jævlig. Hvis man aldri drikker alkohol hjemme tror jeg de fleste barn får tanker om at enten holder man seg unna alkohol (jeg kjenner én person som ikke drikker av ikke-religiøse grunner), eller så er alkohol kun for å bli dritings.

Anonymous poster hash: 639b6...375

Du mener altså at mennesker som er avholdende mtp alkohol er dårlige rollemodeller for barn og unge, og bør starte å drikke i moderate mengder for å være gode rollemodeller.

Hvis det er slik at hvis man setter et eksempel ved å være måteholden, hvorfor gjelder plutselig ikke det samme ved å være avholden?

Skrevet

Jeg har sett fantatismen i begge leire, og er enig med deg der.

Jeg brukte vel feil ord, for jeg reagerer på at de som ikke drikker foran barna blir framstilt som dårlige rollemodeller, og dermed bidrar til en "usunn drikkekultur".

Det er så veldig mange som mener man kun er en god rollemodell når man viser måtehold.

Hvorfor er man ikke en like god rollemodell når man ikke drikker?

Akkurat som at ikke alle som drikker er alkoholikere, er det ikke alle som ikke drikker selv, som er fanatiske og hysteriske.

Og PS: jeg er ikke avholds.

Selvfølgelig kan man være det. Jeg skrev panisk avholds. Jeg drikker heller ikke noe særlig med alkohol, men poenget mitt var at jeg ikke tror unger tar skade av foredre som viser at man kan drikke med måtehold. Jeg så ikke mine foreldre eller andre voksne beruset før jeg selv var voksen. Men man ser jo ofte at barn med foreldre som enten behandler alkohol som djevelen, eller foreldre som ikke viser måtehold har større sjanse for å ikke ha et sundt forhold til alkoholen fordi de ikke har lært seg hvordan de skal forholde seg til alkoholen.

Skrevet

Du skrev ikke noe om ditt eget forhold til sigaretter, men du sa at sigaretter og alkohol ikke kunne sammenlignes.

Det kan de, i og med at begge er et nytelsesmiddel.

All mat kan også sies å være knyttet til nytelse.

Forskjellen mellom tobakk og vin er at sigarettene ikke inngår i kostholdet.

Skrevet

All mat kan også sies å være knyttet til nytelse.

Forskjellen mellom tobakk og vin er at sigarettene ikke inngår i kostholdet.

Si det til de som røyker istedet for å spise ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...