Gå til innhold

Drikke alkohol forran barna?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Alt med måte.

Jeg tror ikke barn skal se foreldre beruset, men jeg tror heller ikke de har vondt av å se foreldrene ta en øl eller et glass vin av og til.

:heks:

Enig.

Også utrolig naivt å tro at en lærer barn å ha et naturlig forhold til alkohol ved å drikke så de ser. All forskning viser tvert imot at barna som ser foreldrene sine drikke, vil debutere tidligere med alkohol og innta langt mer alkohol. De har lært hjemme at for å kose seg og ha det trivelig så må en innta alkohol.

Mange som synes mye her, stort sett for å gi seg selv bedre samvittighet høres det ut som.

Anonymous poster hash: 849d2...4a5

Hvis man har et noenlunde bevisst forhold til det, er det fullt mulig å av og til ta et glass eller to foran barna uten å lære dem at det "hører med". Jeg er selv oppvokst med at ah, nå er det fredag, nå er det vin- og uten at det har påvirket meg negativt er jeg av den grunn bevisst på å ikke gi barna inntrykk av at det må drikkes i helgen eller må drikkes i selskaper. Alkohol er en innimellom-greie.

Og så er jeg enig i at en del argumenterer på måter som kanskje ubevisst inneholder en dose selvforsvar. Jeg synes for eksempel at å hevde at det er skadelig at foreldrene er avholds, eller at det er bedre for dem å bli lært opp hjemmefra, kan virke litt sånn. Viktig at vi som foreldre er ærlige med oss selv i forhold til hva vi velger å gjøre.

Vi hadde slektninger på rakfiskmiddag i helgen, og det ble servert øl og vin. Ofte har vi middager uten alkohol, men denne gangen hadde vi det. Det jeg lurer litt på, er hvor mange som ikke er avholds som faktisk klarer å kjøre en helt alkoholfri foran barn-linje- ikke det første leveåret, ikke det andre leveåret, men det femte og tiende og femtende. Selv har vi barn i så spredte aldere at vi kommer til å ha hjemmeboende barn i nesten 30 år. Litt lenge å nekte seg selv og gjester et glass vin til biffen ;)

Så jeg stemmer for måtehold, og et gjennomtenkt forhold til hvilken rolle alkohol spiller hjemme.

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så klart går det fint, men man bør jo ikke drikke for ofte, da kan de jo begynne å lure på om du har et alkoholproblem :P

Anonymous poster hash: b556d...4d9
Gjest Allergikeren
Skrevet

Utrolig mange her som sterkt undervurderer hvor lite alkohol som skal til før en faktisk endrer oppførsel. En merker det ikke selv, men barna merker det garantert.

En drikker ikke alkohol foran små barn.

Også utrolig naivt å tro at en lærer barn å ha et naturlig forhold til alkohol ved å drikke så de ser. All forskning viser tvert imot at barna som ser foreldrene sine drikke, vil debutere tidligere med alkohol og innta langt mer alkohol. De har lært hjemme at for å kose seg og ha det trivelig så må en innta alkohol.

Mange som synes mye her, stort sett for å gi seg selv bedre samvittighet høres det ut som.

Tja, det kan slå begge veier, selv innen samme familie. Jeg er mer som avholds å regne, mens min lillesøster "drikker som en svamp", for å sitere henne selv. Jeg måtte nesten hales ut på byen, mens lillesøster snek seg ut og på fest i en alder av 15. Og vi begge er vokst opp med at pappa tok en pils til maten på lørdagskvelden. Jeg merket ingen forskjell på ham, og pilsen til pappa var like dagligdags som lørdagsgodteri og barnetv. Vi så derimot andre voksne etter hvert som drakk mer og forandret seg, og det syns jeg ikke var noe særlig. Lillesøster har tydeligvis ikke tatt skrekken av det, siden hun nå er slitsom i fylla selv. :P

Selv kommer jeg nok til å gå for Brunhildes "alt med måte", men også at det går an å kose seg/ha det gøy uten alkohol.

Skrevet

Min bedre halvdel har 1 gang i løpet av vårt barns liv drukket 1 glass vin foran barnet. Jeg er så å si avholds. Vi er nøye på at min bedre halvdel hovedsaklig drikker alkohol etter barnets leggetid de få gangene h*n drikker det hjemme.

Anonymous poster hash: a43ea...9fe
  • Liker 1
Skrevet

Jeg mener det bør gå greit dersom noen foreldre ønsker litt vin til maten en gang iblant, eller far tar seg en øl til fotballkampen. Personlig drikker jeg aldri foran eller med barnet mitt, da jeg ikke har behov for det. Men jeg kan ta et glass vin etter han har lagt seg. Dette synes jeg er mer naturlig, selv om det kan hende at han våkner. Likevel, om han våkner, så er jeg jo ikke full og er veldig bevisst på at barn kan merke atferdsendring likevel og oppfører meg etter denne kunnskapen.

• Liker 2
Skrevet

Hallo...

Hvis man drikker alkohol foran barna og ikke blir tydelig beruset viser det jo at man kan ha et sunt forhold til alkohol, og alkohol blir ikke et onde. Hvis man er totalt anti så blir det jo plutselig noe spennende når man er eldre.

Alt med måte, det som er forbudt blir jo alltid mer spennende enn det som er åpenlyst.

Tror også at det avler gode vaner når barna blir eldre, at de har sett at foreldrene har kunnet tatt seg øl, vin etc uten å oppføre seg annerledes og bli dritings, gjør at de selv vil bruke alkohol på samme måten i forhold til barn der alkohol er skummelt og hemmelig.

Det er foreldre selv som gjør alkohol til noe "farlig". Er det fordi dere ikke klarer å kontrollere dere selv og bare ta et glass eller to?

Anonymous poster hash: 9c00f...a15
  • Liker 1
Skrevet

Mye hysteri her inne.

Anonymous poster hash: 34682...073
  • Liker 9
Skrevet

Jeg mener man skal være totalavholds foran barn. En del undervurderer kraftig hva barn merker, og hvor lite som skal til før man endrer adferd uten å merke det selv.

Anonymous poster hash: 7407e...648

Jeg har særdeles høy grad av innsikt i hvordan det er å være barnet i den situasjonen og mange andre langt verre situasjoner, og har generelt relativt nulltoleranse for rusmidler av alle sorter ifbm barn.

Men jeg har ingen problemer med å servere litt vin eller øl til mat, en fredagskveld eller i en høytid sålenge det er som en naturlig del av måltidet og ikke er i mengder man blir beruset av.

Jeg nekter først når jeg vet noen rundt bordet har et problematisk forhold til alkohol og vet det kan gå galt.

Anonymous poster hash: ae043...89d

Skrevet

Utrolig mange her som sterkt undervurderer hvor lite alkohol som skal til før en faktisk endrer oppførsel. En merker det ikke selv, men barna merker det garantert.

Tja, vi har jo vært barn selv.

Mine foreldre drakk av og til slik at de var brisne, og jeg elsket det. De ble glade og livlige og sa mye morsomt som vi ungene holdt på å le oss i hjel av. Det var aldri snakk om at de ble ubehagelig fulle, eller ufine av noe slag. Jeg syns det er dette som bør telle - at man har såpass selvinnsikt at man selv ser an hvordan man selv oppfører seg og hvordan barna reagerer.

• Liker 6
Skrevet

Enig, enig, enig!

Anonymous poster hash: 02a1e...f07

Skrevet

Hahahah, mye redsel her ja....

Lurer på hvordan barn i f.eks Frankrike , Hellas og Italia i det hele tatt blir oppegående mennesker ?

• Liker 7
Skrevet

Ja, hver dag;-)

Dog kun ett glass. Har aner fra Sveits, så i vår familie er dette helt normalt.

Mye hystriske folk på Kg.

• Liker 3
Skrevet

Nei, venter til ungene er i drømmeland, da kan jeg godt ta meg et glass:)

Mine foreldre drakk aldri foran meg og søsknene mine, de ventet til vi var dradd til drømmeland, men etter at jeg fyllte 18 så tok jeg meg et glass med foreldrene mine:)

Gjest RompeRusk
Skrevet

Rart det der, at foreldre bevisst velger å ikke røyke foran barn fordi barna ofte begynner å røyke selv, men å drikke er helt greit.

For min del handler det om å være et forbilde, og drikker derfor ikke når det er barn til stede. Av egen erfaring så er det de barna som har avholds-foran-barn-foreldre som har et avslappet forhold til alkohol, mens barn av tar-seg-et-glass blir utagerende festløver til langt oppi 20-årene.

Og av nettopp den grunn kommer jeg ikke til å drikke selv foran mine barn før de er gamle nok til å drikke selv :)

• Liker 2
Skrevet

Hva med julaften og nyttårsaften og st.hans? Drikker dere aldri til maten og til kaffen eller er det ikke andre voksne tilstede som drikker, noen kanskje mer enn andre? Eller er det kun dere som mødre som aldri smaker noe med barn tilstede? Er det av religiøse grunner da?

Anonymous poster hash: 3a2a4...1ad

Jeg drikker aldri på julaften, kun Munkholm. Den verdien har jeg med meg hjemmefra, og det synes jeg er bra. Julaften er en stor dag for ungene, og skal ikke ødelegges av alkohol. Jeg vet at andre kan ta et glass vin eller øl til maten, og det er ok, men jeg ville aldri gjort det selv. Sprit/brennevin er ikke aktuelt.

Ellers drikker jeg praktisk talt aldri foran barn. Det har skjedd et par ganger at jeg har tatt ett glass rødvin på restaurant, men det er det. Det føles for meg veldig unaturlig.

Men presiserer at jeg ikke synes det er galt å drikke 1 glass rødvin eller øl verken på julaften eller nyttårsaften foran barna. Men det bør bli med det ene glasset.

• Liker 1
Skrevet

Syntes det er greit med et glass vin, eller en øl. Men der går vel grensen.

Skrevet

Rart det der, at foreldre bevisst velger å ikke røyke foran barn fordi barna ofte begynner å røyke selv, men å drikke er helt greit.

For min del handler det om å være et forbilde, og drikker derfor ikke når det er barn til stede. Av egen erfaring så er det de barna som har avholds-foran-barn-foreldre som har et avslappet forhold til alkohol, mens barn av tar-seg-et-glass blir utagerende festløver til langt oppi 20-årene.

Og av nettopp den grunn kommer jeg ikke til å drikke selv foran mine barn før de er gamle nok til å drikke selv :)

Er det ikke merkelig at min erfaring er den stikk motsatte av din? ;)

De vennene av mitt barn som vokste opp med nulltoleranse i forhold til alkohol fester så det freser, mens mitt barn og også de søskenbarna som har sett foreldrene ta et eller to (ikke fler!) glass er helt avslappet til alkohol og like gjerne kjører som drikker en kveld på byen!

Det samme gjaldt i stor grad meg og mine venner. Vi som hadde opplevd at foreldrene kunne ta et glass drakk lite og sjeldent, de andre bøttet nedpå når de hadde en sjanse...

• Liker 6
Gjest RompeRusk
Skrevet

Er det ikke merkelig at min erfaring er den stikk motsatte av din? ;)

De vennene av mitt barn som vokste opp med nulltoleranse i forhold til alkohol fester så det freser, mens mitt barn og også de søskenbarna som har sett foreldrene ta et eller to (ikke fler!) glass er helt avslappet til alkohol og like gjerne kjører som drikker en kveld på byen!

Det samme gjaldt i stor grad meg og mine venner. Vi som hadde opplevd at foreldrene kunne ta et glass drakk lite og sjeldent, de andre bøttet nedpå når de hadde en sjanse...

godt mulig det er din erfaring, men min er motsatt, og jeg kommer av den grunn ikke til å drikke foran mine barn selv :)

Skrevet

Så lenge man har kontroll og aldri blir beruset foran barna, tror jeg det er helt greit og egentlig ganske sunt å kunne nyte alkohol selv om barna er til stede. Dersom man av og til ikke greier å begrense seg og likevel blir beruset, mener jeg at en bør la helt være å drikke når barna er der. Jeg tror at barn som ikke har dårlige erfaringer med fulle/for berusede foreldre også synes det er skummelt og ubehagelig de gangene de faktisk bare tar en øl eller to, fordi de er bekymret for hva som KAN komme til å skje. Men om man ikke har de dårlige erfaringene tåler man gjerne at de voksne drikker et par glass vin i løpet av en kveld - fordi det ikke er noen utrygghet knyttet til det.

Anonymous poster hash: 28758...41a
Skrevet

Jeg er vokst opp i et hjem der det var drikking hver fredag og lørdag, og skikkelig fyllekuler på juleaften. Det har satt sine spor, og jeg føler fortsatt ubehag når foreldrene mine blir beruset selv om jeg er blitt voksen selv. Det var ikke noe gøy når mamma plutselig begynte å snakke engelsk til meg, og pappa fikk en IQ på 20. Da rømte jeg opp på rommet mitt.

Jeg drakk normalt i tenårene, begynte å drikke på fest som 15-åring og fram til studieårene...uten at jeg var veldig bevisst på hvilken "arv" jeg hadde med hjemmefra. Min erfaring er at det ikke var noen forskjell på de som hadde avholdsforeldre og de som ikke hadde det. Alle drakk omtrent likt, eneste var at de som ikke hadde foreldre som ventet på de hjemme drakk seg gjerne sanseløse. Mine foreldre satt oppe og ventet, derfor turde jeg aldri drikke så veldig mye før jeg ble myndig. Det var nulltoleranse på alkohol før jeg ble 18.

De siste årene har jeg omtrent ikke drukket, mye fordi jeg hater å bli fyllesyk og syns ikke det et verdt det. Det hender imidlertid at jeg tar ett glass vin til maten, og det syns jeg er greit. Men aldri mer enn ett, vil ikke bli det minste beruset foran barn. Og å sitte og drikke kun vin uten mat til, det kommer jeg nok ikke til å gjøre foran barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...