Gå til innhold

Drikke alkohol forran barna?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg mener man skal være totalavholds foran barn. En del undervurderer kraftig hva barn merker, og hvor lite som skal til før man endrer adferd uten å merke det selv.

Anonymous poster hash: 7407e...648
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er oppvokst med at de voksne har tatt seg et glass vin/en øl til maten og kanskje en avec til kaffen. Har aldri opplevd at noen var fulle noen gang. Jeg mener at dette gjør at jeg sekv har et avslappet forhold til alkohol i den forstand at jeg godt bare kan ta meg en drink eler liknende og så være fornøy med det. Mannen min er også oppvokst med at det hendte at de voksne tok drakk vin/øl til maten.

Tror det er mye verre om foreldrene er enten panisk avholds eller at de drikker mye. Alt med måte mener jeg, så lærer også barna måtehold.

• Liker 7
Gjest Mocchhaa
Skrevet

Noen kan synes det er ubehagelige om foreldre endrer oppførsel etter inntak av alkohol. Så lenge barnet ikke endrer oppførsel når foreldrene har tatt seg ett glass eller to, så går det jo greit, men om barna merker det på foreldrene, og selv endrer sin oppførsel til f.eks at man trekker seg unna, viser usikkerhet, så bør man jo stoppe med engang - mener jeg.

Gjest Magdalene
Skrevet

Her drikker vi gjerne vin eller øl til maten.

Skrevet

Jeg vokste opp i et alkoholfritt hjem og ingen av foreldrene mine var noen gang fulle.

Jeg merker jeg er veldig glad for det. Mange barn gruer seg til høytider, helger o.l, for de vet foreldrene drikker seg fra vettet. Stakkars barn :(

Anonymous poster hash: 26fb7...540
  • Liker 3
Skrevet

Jeg forstår ikke dere som snakker om folk som drikker seg sanseløst fulle - det er jo ikke det TS snakker om.

• Liker 24
Skrevet

Sikter ikke til vin til maten :) Tenker litt mer på det å bli sørpefull foran barnet eller verre- be de sjenke alkoholen. Det jeg svarte på.

Selvfølgelig! Fyll og unger hører definitivt ikke sammen. Tenker med gru på de stakkars barna som må dilte etter de ravende fulle foreldrene i syden...

Skrevet

Jeg forstår ikke dere som snakker om folk som drikker seg sanseløst fulle - det er jo ikke det TS snakker om.

Helt enig. Blir så sjokkert over kommentarene på KG noen ganger. Det er da ingenting galt med å drikke alkohol foran barn når det er snakk om kos og hygge. Jeg drikker gjerne en cider eller rusbrus i stede for en brus, men blir da på ingen måte verken synlig beruset eller sørpe full av den grunn.

Samboer har vokst opp med foreldre som lærer barna sine og ha et avslappet forhold til alkohol, om det så er en konjakk til kaffen eller vin til maten. Alle deres voksne barn har et veldig fint og normalt forhold til drikking. Jeg vokste opp i et hjem hvor det var veldig hysj hysj, og de voksne helst måtte vente til barna var i seng før de kunne sprette en øl. Mine søsken har IKKE fått et bra forhold til alkohol, og jeg selv fikk en veldig vill periode i ungdomsårene.

• Liker 5
Skrevet

Jeg kjøper ikke alkohol i gave til småbarnsforeldre, det er sikkert litt ekstremt, men synes det blir... rart. Om man selv ikke kjenner stort til rus, er det overraskende hvor mye barna får med seg. En ørliten forandring kan skremme dem. Og jeg snakker av egen erfaring. Begge foreldrene mine har drukket sammen med oss barna for "kos", og på mamma som tåler j*vlig mye merket jeg nesten ingenting. Faren min derimot koste seg litt vel mye og ble brisen/full. Det syntes jeg var veldig ekkelt, og jeg har hatt mange uforglemmelige opplevelser med å være et lite barn og se pappa'n sin som noen "annen". Ut i fra mine egne opplevelser vet jeg at jeg aldri skal la mine barn se meg påvirket av alkohol.

• Liker 3
Skrevet

Kunne ikke falt me inn å drikke foran ungene mine. Det skriker feil, for meg. Men jeg har likevel ingenting imot at de ser andre nyte et glass eller to. Full folk har de sett også, på ferier, og det er en gylden anledning til å fortelle hvor idiotisk det er.

• Liker 2
Skrevet

Hos oss drakk bare mamma og pappa til jul og nyttår og egne bursdager. Men bare ett, to glass og et sånt lite glass akevitt. Så ikke moren min full før jeg var 20, i 50års laget hennes.

Syns ikke man trenger å drikke foran ungene sine, ser ikke poenget, og ihvertfall ikke begge foreldrene. Plutselig skjer det noe som krever at den ene voksne må kunne være kjørbar, og det er ikke mye som skal til før man har promille.

Anonymous poster hash: 0d2e0...798
Skrevet

Da jeg vokste opp så drakk mine foreldre øl/vin til maten når det var jul, nyttår eller spesielle anledninger. De ble aldri synlig beruset, og mens vi var små så var det bare en av dem som drakk alkohol.

Vi har to små barn, og føler at det er unaturlig å drikke alkohol foran dem, ser ikke helt poenget med det. Da venter vi heller til de er lagt, og da gjerne bare en av oss. Vi tenker at det er greit at en av oss er kjørbar dersom det skulle skje noe.

Når de blir eldre så kan det vel kanskje hende at vi nok gjør slik som foreldrene mine. Har ikke noe problem med at andre drikker foran barna sine, så lenge ingen blir overstadig eller veldig synlig beruset. Tenker det er viktigst når barna er små og ikke forstår...

Skrevet

Jeg er vokst opp med foreldre som drakk vin ukentlig og øl ved fester og sammenkomster. Jeg tror jeg var 15-16 år da jeg fant ut at det gikk Ann å drikke seg full på vin. Jeg fikk ikke med meg så mye voksengreier som barn

Anonymous poster hash: a726a...14d

• Liker 2
Skrevet

Plutselig skjer det noe som krever at den ene voksne må kunne være kjørbar, og det er ikke mye som skal til før man har promille.

Anonymous poster hash: 0d2e0...798

Hva med de som ikke har bil og/eller lappen?

Det finnes taxier, og de fleste har naboer eller noen som kan kjøre. Ambulanser finnes det også.

Anonymous poster hash: cde1d...4c3

• Liker 16
Skrevet

Alt med måte.

Jeg tror ikke barn skal se foreldre beruset, men jeg tror heller ikke de har vondt av å se foreldrene ta en øl eller et glass vin av og til.

:heks:

• Liker 2
Skrevet

Utrolig mange her som sterkt undervurderer hvor lite alkohol som skal til før en faktisk endrer oppførsel. En merker det ikke selv, men barna merker det garantert.

En drikker ikke alkohol foran små barn.

Også utrolig naivt å tro at en lærer barn å ha et naturlig forhold til alkohol ved å drikke så de ser. All forskning viser tvert imot at barna som ser foreldrene sine drikke, vil debutere tidligere med alkohol og innta langt mer alkohol. De har lært hjemme at for å kose seg og ha det trivelig så må en innta alkohol.

Mange som synes mye her, stort sett for å gi seg selv bedre samvittighet høres det ut som.

Anonymous poster hash: 849d2...4a5
  • Liker 3
Skrevet

Hva mener dere? Så lenge man ikke blir full, men bare drikker litt vin, er det da greit å drikke alkohol når barn er til stede?

Jeg har ikke barn engang, bare lurer på hva folk mener om dette :)

Ts

Anonymous poster hash: 02a1e...f07

I de aller fleste tilfeller er det nok bedre at de lærer alkoholvaner av sine foreldre enn at de lærer det av sine venner.

• Liker 2
Skrevet

I de aller fleste tilfeller er det nok bedre at de lærer alkoholvaner av sine foreldre enn at de lærer det av sine venner.

Myte, som foreldre liker å fortelle seg selv.

Holdninger til alkohol etableres tidlig i livet, og voksne er viktige rollemodeller for sine barn. Det er en klar sammenheng mellom foreldrenes alkoholbruk og hvor mye barna kommer til å drikke senere i livet. Ungdom vil ofte teste grenser og går gjerne lengre enn sine foreldre når det gjelder rusmidler.

http://avogtil.no/sammen-med-barn-unge/hvorfor-bor-du-tenke-deg-om-for-du-drikker-foran-barn-og-unge-2/

• Liker 1
Skrevet

Myte, som foreldre liker å fortelle seg selv.

Holdninger til alkohol etableres tidlig i livet, og voksne er viktige rollemodeller for sine barn. Det er en klar sammenheng mellom foreldrenes alkoholbruk og hvor mye barna kommer til å drikke senere i livet. Ungdom vil ofte teste grenser og går gjerne lengre enn sine foreldre når det gjelder rusmidler.

http://avogtil.no/sammen-med-barn-unge/hvorfor-bor-du-tenke-deg-om-for-du-drikker-foran-barn-og-unge-2/

Problemet er at organisasjoner som Av Og Til, og andre med en avholds-agenda, har et helt forskrudd syn på hva som utgjør sunne alkoholvaner. De tenker kun i mengder og påpeker ting som er selvsagt.

• Liker 5
Skrevet

Jeg drikker ikke forann barna. Men det er på grunn av at jeg har vokst opp med foreldre som er alkoholikere så her er det ikke tilatt med alkohol

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...