Gå til innhold

Drikke alkohol forran barna?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kose seg kan være så mangt. Hvis kos er blank i øya, bedre humør, rarere humør, er det fy-fy.

Jeg har vokst opp i et hjem med mye alkohol. Ikke alkoholikere, men "kos". Selv er jeg avholds.

Så si det da, ikke bare si at alkohol er fy-fy punktum. "kos" er et ord som ikke betyr noen ting, så noen ser på 2 flasker vin som kos, for andre er det 1 glass.

Alkohol og barn går sammen, så lenge de voksne viser litt omtanke.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som barn av alkoholikere skulle man kanskje tro at jeg ville svare at man ikke skal drikke foran barna. Men det svarer jeg ikke. Jeg mener at barn har godt av å se at foreldre/voksne har et normalt og avslappet forhold til alkohol. At man kan ta en øl eller et glass vin til maten en fredagskveld, eller en kald øl på verandaen etter jobben i sommervarmen. Så lenge det ikke drikkes mer enn det. Drikker man mer enn det, så begynner man å endre oppførsel litt. Ikke så mye at man tenker over eller merker det selv, men nok til at det plukkes opp av barn. Barn er veldig sensitive for voksnes og spesielt foreldres endring i oppførsel.

Men jeg mener absolutt at ingen barn har vondt av å se voksne med et normalt forhold til alkohol. Hadde jeg sett dette som barn, fremfor mine alkoholiserte foreldre, så ville jeg også selv fått et helt annet forhold til alkohol, og mennesker som drikker alkohol. Jeg var nærmere 30 før jeg sluttet å være redd rundt voksne som drikker. Jeg var overbevist om at alle voksne som drikker blir farlige; og klarte ikke å forstå dette med at det faktisk er mer vanlig å drikke alkohol for å kose seg, enn for å bli dritings. Men fremdeles blir jeg veldig ukomfortabel og usikker rundt folk som er overstadig fulle.

Anonymous poster hash: 8f49b...4a7
  • Liker 7
Skrevet

Det får da være grenser til hysteri. I møblerte hjem drikkes det vin til maten, punktum.

Anonymous poster hash: 0367a...6a1
  • Liker 8
Skrevet

Rart det der, at foreldre bevisst velger å ikke røyke foran barn fordi barna ofte begynner å røyke selv, men å drikke er helt greit.

For min del handler det om å være et forbilde, og drikker derfor ikke når det er barn til stede. Av egen erfaring så er det de barna som har avholds-foran-barn-foreldre som har et avslappet forhold til alkohol, mens barn av tar-seg-et-glass blir utagerende festløver til langt oppi 20-årene.

Og av nettopp den grunn kommer jeg ikke til å drikke selv foran mine barn før de er gamle nok til å drikke selv :)

Da er det jo rart at ikke alle i f.eks Spania eller Frankrike er noen ville festløver som er alkoholikere av verste sort da, siden det er helt normalt å drikke vin ved siden av maten der i hverdagen. Norge er jo en av de landene i Europa med ekstremt mye rus og drikking blant ungdom, så det henger jo ikke helt sammen med det du sier.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil bare påpeke at det er stort forskjell på å "ha godt av noe", og det å "ikke ta skade av noe".

Når noen sier at barn "bare har godt av å se" voksne kose seg med ett glass, så blir jeg smått provosert!

Barn tar ikke skade av å se voksne kose seg med ett glass, men at de har godt av å se det, det finnes det ikke belegg for å si.

• Liker 2
Skrevet

Det får da være grenser til hysteri. I møblerte hjem drikkes det vin til maten, punktum.

Jaha...? O_o Jeg kommer fra et såkalt møblert hjem og jeg drikker ikke vin til maten. Men det er av den enkle grunn at jeg synes vin smaker ufyselig vondt. >_<

Og til spørsmålet som stilles på første side, så tja...det man kan ta uten å bli synlig beruset. Hvis man ikke vet hvor mye man tåler får man la være med å ta noe. Synes jeg.

Skrevet

Jeg vil bare påpeke at det er stort forskjell på å "ha godt av noe", og det å "ikke ta skade av noe".

Når noen sier at barn "bare har godt av å se" voksne kose seg med ett glass, så blir jeg smått provosert!

Barn tar ikke skade av å se voksne kose seg med ett glass, men at de har godt av å se det, det finnes det ikke belegg for å si.

Denne henger jeg meg på.

• Liker 1
Gjest pysepusen
Skrevet

Et glass eller to til maten eller en øl på terrassen går helt fint. Har selv vokst opp med det og har et veldig avslappet forhold til alkohol. Men man skal ikke drikke seg beruset.

• Liker 1
Gjest RompeRusk
Skrevet

Da er det jo rart at ikke alle i f.eks Spania eller Frankrike er noen ville festløver som er alkoholikere av verste sort da, siden det er helt normalt å drikke vin ved siden av maten der i hverdagen. Norge er jo en av de landene i Europa med ekstremt mye rus og drikking blant ungdom, så det henger jo ikke helt sammen med det du sier.

vel, nå har jo Norge og Spania/Frankrike to vidt forskjellige drikkekulturer også, så det er vel ikke helt sammenlignbart

Skrevet

Nei! Hva slags verdier tror du barna får da? Mange mener dette til og med er grunn nok til å melde ifra til barnevernet.

Det er holdninger som dine som er en viktig årsak til at altfor mange nordmenn har et helt sykt forhold til alkohol.

Hvorfor? Ja, fordi i veldig mange andre (siviliserte) land er helgefylla ukjent. Utenlandske turister får sjokk av å oppleve Oslo-natta når restaurantene stenger. Med tusenvis av ravende dritings, hylende, spyende unge mennesker. Det synet ser du ikke i veldig mange andre land (og endel av de få andre stedene du finner dette, er steder der nordmenn drar på grisefylla-ferier....).

Alkohol er mange andre steder en helt naturlig del av et godt måltid, og forbindes ikke med noe man skal bøtte nedpå i store mengder - kun for å bli full.

Jeg tror ikke hverken spanske, franske eller italienske barn er skadet for livet ved å se mor, far, tante, onkel, bestemor, bestefar og resten av slekta drikke et glass rødvin til måltidene, for å si det sånn.

Det er bedre å prøve å vise de kommende generasjoner at alkohol er langt mer enn "fylla".

• Liker 2
Skrevet

Foreldrene mine har i hele min oppvekst tatt noen glass vin til god mat, og de har til og med tatt seg et glass vin på helt vanlige torsdagskvelder (*gisp*).

Jeg har imidlertid aldri sett dem fulle, og beruset kun når jeg kom opp i 20-årene.

Selv tar jeg gjerne et glass vin eller en halvliter på kvelden. Selv midt i uka. Ser ikke problemet med det, og kommer også til å gjøre det når gutten min blir gammel nok til å forstå hva som skjer.

Er det egentlig noe bedre å lære barna opp til at man skal drikke brunt sukkervann i alle slags anledninger?

• Liker 3
Skrevet

Jaja, hva skal man si?

Nå er jeg 45 år, og har voksne barn. Da de var små, drakk vi aldri foran dem, men det handlet mest om at vi ikke var vant til den trenden det er å ta et glass vin til maten osv. Vi hadde juler og nyttårsmiddager fri for alkohol, det falt oss ikke inn. Jeg hadde ikke peiling på vin før jeg var godt opp i 30-årene.

Mine barn oppdaget ikke at jeg/vi drakk alkohol før vi var på vår første tur til syden, der mannen og jeg tok to glass vin til maten, og dermed ble litt på en snei (skulle ikke mer til der). Ungene var 9 og 13 år da. Det husker de fordi de syntes det var morsomt, har de sagt. Og de flirer godt når de snakker om det. Sikkert fordi de ikke hadde dårlige minner fra før av.

Jeg synes ikke noe om å drikke seg litt full med barn til stede. Det kan en gjøre uten barn.

Vi drikker ikke mye alkohol nå heller, og jeg tror at mine barn hadde hatt innvendinger, eller i det minste tenkt sitt om vi gjorde det.

• Liker 1
Skrevet

foreldrene mine har drukket ganske ofte gjennom oppveksten min, de har stort sett vin til maten i helger og kan godt sitte å kose seg med et glass whisky eller cognac. men jeg oppfattet aldri at de var påvirket, mamma var litt brisen en gang når jeg var noen og tjue, ellers har jeg fortsatt ikke sett de påvirket på noe vis. jeg synes det er helt i orden når det er sånn, men de som ikke klarer å begrense seg synes jeg ikke burde drikke i det hele tatt.

jeg var en gang på en familie fest hos tanten min, der var det en del av de voksne som ble godt brisen og selv om jeg tror jeg var omtrent 14 så synes jeg det var litt ubehagelig. jeg husker at jeg var veldig glad for at mine foreldre ikke drakk så mye.

• Liker 2
Skrevet

Barn har ikke vondt av at voksne drikker alkohol så lenge det er snakk om å sitte å kose seg. Å bli beruset er fy-fy, men kos er greit.

Forskningen viser vel at barn av selv de som kun tar seg et glass til maten debuterer tidligere og drikker hardere.

Dessuten skal det ikke mye alkohol til før man blir påvirket (også uten at man merker det selv), og barn skal være svært oppmerksomme på dette. At mamma og pappa oppfører seg selv litt annerledes gjør dem usikre.

Skrevet

Hvorfor? Ja, fordi i veldig mange andre (siviliserte) land er helgefylla ukjent.

Er ikke dette bare en myte da? Særlig ungdomsfylla er vel en ganske universell kulturell greie i vestlige land.

Skrevet

Er ikke dette bare en myte da? Særlig ungdomsfylla er vel en ganske universell kulturell greie i vestlige land.

Til og med hos amishene.

Skrevet

Dere som mener at man ikke kan ta seg et glass vin til middagen, hva tenker dere om foreldre som røyker?

Anonymous poster hash: d5ee1...9a2
Skrevet

Jeg har tatt en cider et par ganger, men tåler svært lite så har valgt å droppe det. Liker ikke tanken på at jeg blir "rar og annerledes" foran ungen min.

Skrevet

Har vokst opp i et hjem hvor begge foreldrene mine nyter alkohol, gjerne til maten men også som kos ellers. Med unntak av fest et par ganger i året ser jeg de aldri fulle. Synes det er helt greit! Så lenge det ikke er snakk om fyll og dårlig oppførsel ser jeg på det som positivt. Jeg er 20 men drikker ikke ofte og har aldri gjort det heller. Derimot kjenner jeg mange som har foreldre som har hatt "alkoholforbud" og aldri drukket foran barna men også de som drikker altfor mye foran barna og blir fulle, jeg ser et mønster på at disse ofte ender opp med å drikke seg mest full hver gang de drikker og ofte flere ganger i uka.

Alt med måte ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...