AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #161 Skrevet 22. oktober 2013 Si det til de som røyker istedet for å spise ... Og hva mener du det har med trådens tema å gjøre? Anonymous poster hash: 232d1...e83
Silfen Skrevet 22. oktober 2013 #162 Skrevet 22. oktober 2013 Og hva mener du det har med trådens tema å gjøre? Anonymous poster hash: 232d1...e83 Like lite som at alkohol er et substitutt for væskeinntak, men si det til en alkis ...
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #163 Skrevet 22. oktober 2013 Like lite som at alkohol er et substitutt for væskeinntak, men si det til en alkis ... Det har jeg da heller aldri sagt. Du sporer av tråden med meningsløs kverulering just for the sake of it. (Men nå forlater i hvert fall jeg den). Anonymous poster hash: 232d1...e83 2
Gjest Riskjeks Skrevet 22. oktober 2013 #165 Skrevet 22. oktober 2013 Å ta et glass vin eller en øl til maten er OK dersom man har et normalt forhold til alkohol. Noen mennesker blir helt "rare" bare de får én øl innabords... Men for de fleste er dette uproblematisk, og da er det greit. Men man bør aldri bli merkbart full!
Thumbeline Skrevet 22. oktober 2013 #166 Skrevet 22. oktober 2013 Jeg vokste opp med å være med på sankthansaften og andre store familiesammenkomster der foreldrene mine, onkler og tanter drakk så det helt klart var merkbart. Syns ikke dette har preget meg på noen som helst måte, men jeg ville selv ikke drukket meg full foran barn. Ser likevel absolutt ingenting galt ved å drikke en øl eller to i nærheten av barn. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #167 Skrevet 22. oktober 2013 Good riddens. *riddance Anonymous poster hash: b838f...c0b 5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #168 Skrevet 22. oktober 2013 All mat kan også sies å være knyttet til nytelse. Forskjellen mellom tobakk og vin er at sigarettene ikke inngår i kostholdet. Anonymous poster hash: 232d1...e83 [/acronym Du blander tydeligvis kortene litt, for det var snakk om å være rollemodeller, og i den sammenhengen er det absolutt valid å sammenligne to nytelsesmidler, som alkohol og sigaretter er. Rart det der, at foreldre bevisst velger å ikke røyke foran barn fordi barna ofte begynner å røyke selv, men å drikke er helt greit. For min del handler det om å være et forbilde, og drikker derfor ikke når det er barn til stede. Av egen erfaring så er det de barna som har avholds-foran-barn-foreldre som har et avslappet forhold til alkohol, mens barn av tar-seg-et-glass blir utagerende festløver til langt oppi 20-årene. Og av nettopp den grunn kommer jeg ikke til å drikke selv foran mine barn før de er gamle nok til å drikke selv Sett bort i fra at røyk er ufyselig og skadelig. Det er ironisk at premissene for hva som innebærer å være en god rollemodell endres ut i fra hvilket nytelsesmiddel det er snakk om. Skal vi følge tankegangen som ytres om alkohol i denne tråden, vil røyk bli mer spennende når foreldrene er "anti-røyk", fordi forbuden frukt smaker best, og det beste hadde vært å lære barna å ha et avslappet forhold til røyk. Jeg mener ikke dette, men dette hadde vært den naturlige tankegangen dersom de som snakker om fanatisme og forbuden frukt hadde vært konsekvente i sin tankegang. Som sagt gjentatte ganger, det er ikke skadelig for barna å se foreldrene ta et glass av og til, men det er denne dobbeltmoralen jeg finner fasinerende. Anonymous poster hash: 86bf6...82e
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #169 Skrevet 22. oktober 2013 Skal vi følge tankegangen som ytres om alkohol i denne tråden, vil røyk bli mer spennende når foreldrene er "anti-røyk", fordi forbuden frukt smaker best, og det beste hadde vært å lære barna å ha et avslappet forhold til røyk. Jeg mener ikke dette, men dette hadde vært den naturlige tankegangen dersom de som snakker om fanatisme og forbuden frukt hadde vært konsekvente i sin tankegang. Som sagt gjentatte ganger, det er ikke skadelig for barna å se foreldrene ta et glass av og til, men det er denne dobbeltmoralen jeg finner fasinerende. Nå tuller du fælt. Det er lov å tenke litt før man svarer. Det er helt normalt og korrekt å gå foran med et godt eksempel og vise ungene at man kan ta seg ett glass vin til maten og bare kose seg med det, fordi alkohol kun er avhengighetsskapende om man drikker mye/ofte. Det er ikke normalt og korrekt å vise ungene at man kan ta seg en røyk til maten og kose seg med den, fordi nikotin er ekstremt avhengighetsskapende og du kan knapt røyke fem sigaretter før du er avhengig og har et helt (riktignok forkortet) liv med lungekreft, KOLS, tjære i lungene og ekstreme utgifter til røykkjøp foran deg. "- Nikotin er kanskje en av de mest avhengighetsskapende substansene vi kjenner til. Det tar svært kort tid fra nikotinen er inhalert via sigaretten til den passerer fra lungene til hjernen, sier klinisk psykologspesialist og forsker Cecilie Schou Andreassen." http://www.klikk.no/helse/dinkropp/velvare/article822103.ece Finn en tilsvarende uttalelse om alkohol, takk... Ellers kan herved hele argumentet ditt feies pent av banen. (Hun tidligere i tråden som mente alkohol kunne sammenlignes med heroin kan jo også lese seg litt opp på avhengighetsskapende stoffer, grad av avhengighet, og positive og negative virkninger av de respektive stoffene.) Anonymous poster hash: b838f...c0b 2
Gjest Guilty Skrevet 22. oktober 2013 #170 Skrevet 22. oktober 2013 Det er så veldig mange som mener man kun er en god rollemodell når man viser måtehold. Hvorfor er man ikke en like god rollemodell når man ikke drikker? Akkurat som at ikke alle som drikker er alkoholikere, er det ikke alle som ikke drikker selv, som er fanatiske og hysteriske. Og PS: jeg er ikke avholds. Anonymous poster hash: 86bf6...82e Mener absolutt ikke at man kun er en god rollemodell når man viser måtehold. Jeg drikker kun på fest kanskje en gang i mnd eller mindre og er bare 20 år. Jeg drikker sjeldent ellers, kanskje jeg tar en cider om jeg får veldig lyst. Den dagen jeg får barn kommer jeg mest sannsynligvis ikke til å drikke utenom fest hvor det da er andre voksne som har ansvaret for barnet den kvelden. Jeg tror absolutt ikke barn tar skade av foreldre som ikke drikker i deres nærvær og heller ikke de foreldrene som drikker moderate mengder med barnet tilstede. Det er de hysteriske fanatikerne som får det til å virke som en "dødssynd" å drikke som ødelegger "alkoholkulturen" for barna. For mange år siden var ei venninne på middag her, og da hun så at faren min skulle ta seg et glass vin til maten fikk hun nesten panikk fordi hun hadde lært at det var farlig, man skal ikke drikke, det er en dårlig ting osv. Faren min lot såklart være siden hun var såpass skremt av det. Hun har et meget stort alkoholforbruk idag for å si det sånn. Dette er kanskje et litt ekstremt tilfelle utenom normalen, men det finnes flere grader av det.
Gjest Lunas Skrevet 23. oktober 2013 #171 Skrevet 23. oktober 2013 (endret) Mener absolutt ikke at man kun er en god rollemodell når man viser måtehold. Jeg drikker kun på fest kanskje en gang i mnd eller mindre og er bare 20 år. Jeg drikker sjeldent ellers, kanskje jeg tar en cider om jeg får veldig lyst. Den dagen jeg får barn kommer jeg mest sannsynligvis ikke til å drikke utenom fest hvor det da er andre voksne som har ansvaret for barnet den kvelden. Jeg tror absolutt ikke barn tar skade av foreldre som ikke drikker i deres nærvær og heller ikke de foreldrene som drikker moderate mengder med barnet tilstede. Det er de hysteriske fanatikerne som får det til å virke som en "dødssynd" å drikke som ødelegger "alkoholkulturen" for barna. For mange år siden var ei venninne på middag her, og da hun så at faren min skulle ta seg et glass vin til maten fikk hun nesten panikk fordi hun hadde lært at det var farlig, man skal ikke drikke, det er en dårlig ting osv. Faren min lot såklart være siden hun var såpass skremt av det. Hun har et meget stort alkoholforbruk idag for å si det sånn. Dette er kanskje et litt ekstremt tilfelle utenom normalen, men det finnes flere grader av det. Jeg tror det enkelte reagerer på, er fanatismen som blir presentert fra begge sider, ikke de moderate "jeg velger å ta et glass/være avholdende foran barna, men hva andre gjør er opp til dem". I alle fall er det dette jeg reagerer på! På den ene siden er det de som sier at de som drikker foran barna, uansett mengde, er nærmest som alkoholikere og/eller barnemishandlere å regne. Dette er overdrivelse og hysteri. Barn tar ikke skade av å se foreldre ta ett glass til maten. På den andre siden er det de som sier at de som ikke drikker foran barn er hysteriske, og at barn som ikke ser foreldre drikke blir utsatt for en "usunn drikkekultur", og vil mest sannsynlig gå på grisefylla når de blir større, fordi de ikke har lært å drikke med måte. Dette er et argument som blir brukt av veldig mange i alle tråder om alkohol og barn, og er ikke noe særskilt for denne tråden. Du skrev blant annet tidligere i tråden: Derimot kjenner jeg mange som har foreldre som har hatt "alkoholforbud" og aldri drukket foran barna (.....), jeg ser et mønster på at disse ofte ender opp med å drikke seg mest full hver gang de drikker og ofte flere ganger i uka. Nå utdypet du hva du egentlig mente i ditt siste innlegg, og påstanden ble derfor mer moderert, men ser du at sitatet slik det står kan misforståes, og tolkes slik at "de som ikke drikker foran barna, ofte får barn som drikker mer og oftere"? Det må da gå an, for begge sider, å fremme eget synspunkt, uten samtidig å rakke ned på andre som velger annerledes? Endret 23. oktober 2013 av Lunas
Gjest Guilty Skrevet 23. oktober 2013 #172 Skrevet 23. oktober 2013 Jeg tror det enkelte reagerer på, er fanatismen som blir presentert fra begge sider, ikke de moderate "jeg velger å ta et glass/være avholdende foran barna, men hva andre gjør er opp til dem". I alle fall er det dette jeg reagerer på! På den ene siden er det de som sier at de som drikker foran barna, uansett mengde, er nærmest som alkoholikere og/eller barnemishandlere å regne. Dette er overdrivelse og hysteri. Barn tar ikke skade av å se foreldre ta ett glass til maten. På den andre siden er det de som sier at de som ikke drikker foran barn er hysteriske, og at barn som ikke ser foreldre drikke blir utsatt for en "usunn drikkekultur", og vil mest sannsynlig gå på grisefylla når de blir større, fordi de ikke har lært å drikke med måte. Dette er et argument som blir brukt av veldig mange i alle tråder om alkohol og barn, og er ikke noe særskilt for denne tråden. Du skrev blant annet tidligere i tråden: Nå utdypet du hva du egentlig mente i ditt siste innlegg, og påstanden ble derfor mer moderert, men ser du at sitatet slik det står kan misforståes, og tolkes slik at "de som ikke drikker foran barna, ofte får barn som drikker mer og oftere"? Det må da gå an, for begge sider, å fremme eget synspunkt, uten samtidig å rakke ned på andre som velger annerledes? Jeg ser selv at jeg kanskje ikke fikk uttrykt meg ordentlig første gangen, beklager dette. Jeg mener ikke å rakke ned på noen som helst. Mente på ingen måte at alle foreldre som velger å ikke drikke foran barna får de barna som drikker mer og oftere. Men siden så mange uttrykte at det å drikke moderate mengder foran barna er forferdelig, så kom det kanskje litt mer frem fra min side at det ikke heller er bedre med de som ikke gjør det. Men barn tar sjelden skade av foreldre som ikke drikker med barna tilstede(med mindre de som sagt er helt ekstreme og som sagt gjør det til en "dødssynd" å drikke), og også de som drikker moderate mengder alkohol har sjelden barn som tar skade av det heller. Var virkelig ikke meningen å rakke ned på noen som sagt! Jeg uttrykte meg tydeligvis ikke bra nok, så beklager. Håper det ble litt mer klart nå.
Redbull Skrevet 23. oktober 2013 #173 Skrevet 23. oktober 2013 Ett glass eller to, ja absolutt. Men her legger barna seg i 18-19 tida, og jeg har aldri hatt behov får å drikke så tidlig
Gjest BettyBoop Skrevet 23. oktober 2013 #174 Skrevet 23. oktober 2013 Bare hør på dere selv: "Kose seg" og "ta seg et glass". Jeg er gift med en utlending og har bodd i utlandet i mange år og begriper mindre og mindre av den norske drikkekulturen og omgangen med alkohol. Vi drikker sikkert i snitt mer enn et glass vin hver dag. Faktisk drikker vi oftere vin eller øl til maten enn vi drikker noe annet. Til hverdags blir det som regel med den ene ølen eller det ene vinglasset, kanskje mest fordi det sjelden er tid til virkelig lange måltider. I helgen har vi gjerne to-tre glass til maten, prater lenge, spiser selvsagt flere retter, og drikker kanskje noe etterpå, en likør eller lignende. Det er da fordelt over mange timer. Er det noe på gang i løpet av uken, spillkveld eller noe annet, drikkes det også mer enn et glass vin eller øl, selv om det kommer litt an på hvor mange timer det dreier seg om og hvor tidlig man må opp dagen etterpå. Enkelte dager drikker vi et glass også til lunsj dersom det er snakk om forretningslunsj hvor det er standard. Til andre events, særlig i forbindelse med jobben, drikkes det også vin. Jeg kan ikke huske sist jeg ble brisen, men det er vel fordi vi altså i all hovedsak bruker alkohol som drikke til mat. Det er ikke noe hokus pokus ved det, på restaurant er det jo standarddrikke, så hvorfor skule det ikke være det hjemme også? Og i motsetning til mange hjemme i Norge, går vi ikke av hengslende om det er gratis/billig alkohol noe sted. Jeg tror det er de som er fanatisk mot eller er alkholikere som gjør skade på ungene, ikke de som har en kontrollert, sunn og grei omgang med alkohol.Anonymous poster hash: 447f6...507 er ikke en typisk norsk greie det du snakker om nå. Typisk norsk drikkekultur er flatfyll hver helg og hver sydentur
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #175 Skrevet 23. oktober 2013 Ja det er greitt å drikke alkohol, når barn er til stede. Det er ikke greitt å misbruke alkohol, når barn er til stede ( http://helsenorge.no/Helseogsunnhet/Sider/Aa-leve-med-en-mann-som-drikker/Alkoholmisbruk.aspx ). Anonymous poster hash: d928c...3a7 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #176 Skrevet 24. oktober 2013 http://mobil.aftenposten.no/nyheter/iriks/Rusforsker-ber-ungdom-slappe-av-og-drikke-litt-7349670.html#.UmivTfWhwuoAnonymous poster hash: 181bc...8bf
Kontormus Skrevet 25. oktober 2013 #177 Skrevet 25. oktober 2013 Skal man på død og liv måtte drikke når man har barn?? Sytes dere er egoister som klarer å få det til å fremstå som det er normalt, å drikke foran ungene..... blir kvalm av folk som tar fram vinflasken når ungene er lagt seg.... hva hvis noe skjer? Ungen må på legevakten? Ambulanse må komme? Skal mor eller evt far sjangle seg full etter da? Ser dere ikke at dette bare blir teit og pinlig? For å ikke snakke om at barnevernet garantert blir koblet inn.... Men for all del... Barnevernet blir ikke koblet inn hvis en moderat alkoholpåvirket forelder følger barnet sitt til legevakten nei. Er det noe som gjentar seg, så vil de vurdere det. Det er altså ikke forbudt å ta noe å drikke på fest mens barnet har barnevakt f.eks. Og siden vi har så storisk tro på at Barnevernet fikser biffen, da kan vi vel melde de som ikke har bilsertifikat eller bil også? Kan jo ikke være mye ansvarlige de? Og siden sponsing av kjøretimer og bilkjøp neppe er et av hjelpetiltakene, så ender barnet opp med nye foreldre kanskje? Det må jo være fint... 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #178 Skrevet 25. oktober 2013 Skal man på død og liv måtte drikke når man har barn?? Sytes dere er egoister som klarer å få det til å fremstå som det er normalt, å drikke foran ungene..... blir kvalm av folk som tar fram vinflasken når ungene er lagt seg.... hva hvis noe skjer? Ungen må på legevakten? Ambulanse må komme? Skal mor eller evt far sjangle seg full etter da? Ser dere ikke at dette bare blir teit og pinlig? For å ikke snakke om at barnevernet garantert blir koblet inn.... Men for all del... Asså, man blir ikke sjanglende full av å drikke et glass vin eller to en fredagskveld. Barnevernet tar heller ikke fra en barna om man har tatt et glass vin eller to. Ikke engang om du faktisk er god og full en gang iblant. De tar jo for pokker ikke engang ungene ut av hjem der både mor og far drikker, og far denger mor hver jævla kveld, mens ungene ligger og griner på soverommene sine! Jeez...! Hvis man har tatt et glass vin eller to, og det skulle oppstå en situasjon der enten barn eller voksne må på legevakten, så finnes det ting som drosje, gode naboer, eller i verste fall ambulanse. For skal man følge din logikk, så kan man, etter man har fått barn, aldri mer drikke! Iallfall ikke før barna er voksne. Det er hysteri på grensen til galskap...! Og hvorfor er det sånn at folk tror at ingen i Norges land klarer å holde seg til det ene glasset eller to med vin eller øl? Hvorfor tror dere at alle som drikker alkohol absolutt på drikke seg snydens dritings? Dere er gale... Anonymous poster hash: 8f49b...4a7 3
handballspiller Skrevet 27. oktober 2013 #179 Skrevet 27. oktober 2013 Så lenge foreldrene ikke blir fulle, ser jeg ingenting galt i at de tar seg et glass vin o.l forran barna. Det er ingenting galt i å vise barn at det går ann å nyte et glass alkohol uten å bli full. I naboland som Danmark (som jeg forøvrig har levd halve min barndom i) er det helt normalt at voksne tar seg et glass vin, en øl eller en Aalborg til maten, og ikke noe mer enn det. De voksne blir ikke fulle og barn lærer at det går an å ha ett sunt forhold til alkohol. 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #180 Skrevet 27. oktober 2013 Jeg har vokst opp med foreldre som tar seg en øl "når det passer". Det kan være til en litt senere lørdagsmiddag, etter en lang dag med hagearbeid, eller bare fordi de hadde lyst på en der og da. Aldri har jeg sett dem ta mer enn en eller to, aldri har de vært synlig beruset og jeg har aldri vært redd for noe. Eneste jeg husker spesifikt om alkohol er at jeg maste om å få samme glass som dem på f.eks julaften, for de hadde så fine vinglass. De var strikte på aldersgrensen og hadde nulltoleranse for drikking før 18. Men jeg har hele tiden fått gode forklaringer på hvorfor det er sånn. Ikke bare "det er farlig" eller "det er for voksne". Så når jeg begynte å vurdere alkohol så hadde jeg faktisk et såpass fornuftig utgangspunkt at jeg ikke var interessert i å drikke meg dritings overhodet. Joda, jeg smakte, og drakk noe før jeg ble 18. Men var ikke full før lenge etterpå, og blir aldri mer enn brisen når jeg drikker nå, stopper tidlig. Jeg har ingen problemer med å gjøre det samme foran mine barn, og jeg har absolutt ingen dårlig samvittighet for det heller. Forhåpentligvis så synker fornuften inn hos dem også, så de slipper å lære om alkohol på den kjipe måten, men kan - som jeg - kose seg med god drikke til rett anledning. Anonymous poster hash: dcb93...fbf 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå