Gå til innhold

Hjertesukkenes bro


hjertesukka

Anbefalte innlegg

Ja, det blåser veldig her også - men temperaturen er heldigvis ok i alle fall  :) Håper blodbegerne dine klarer seg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ut som om de kanskje greier seg, men har noen i bakhånd just in case.- Ellers står våren på stedet hvil og det føles som om det ikke har skjedd en pøkk de to siste døgn.:sFun_sleeping: Alt står like langt som jeg så det sist. Sukk, jeg er så utålmodig!

Neste uke skal jeg bort noen dager, og da håper jeg at det har skjedd masse til jeg kommer tilbake. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det! Men la merke til at det har kommet skudd på alle rosetrærne, det er da noe! - Og så spretter de blå primulane ut- en etter en, ser jeg. Så det er ikke helt håpløst, da. :danse:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig! :jepp:

Jeg fikk sådd tomatfrø i går - så nå er de i rute også :jepp: I morgen blir det forhåpentligvis sådd mer sommerblomster :) 

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårkjærminne er en enkel og lettstelt staude som blomstrer tidlig om våren:

bilde (249).JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Primula! Kanskje ikke så kjempespennende, men alle vårtegn tas imot med takk. Tok bildet i hagen i dag. :)

 

Hvordan går det med spirer, løker, frø og diverse?

bilde (253).JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt veldig glad i primula de siste årene :jepp: Har en som vokser rett opp av grusen i oppgangen til huset. Alltid like imponert over hvor bra den holder seg, år etter år :rodmer: Men, den får lite sol der, og det er en del trekk, så det blir nok en stund til jeg ser noe til den enda :Nikke: Ellers er det veldig kjekt å gå og kikke i hagen for tiden. Mye som dukker opp, og veldig mye å rydde og fikse! :daane: I helgen skal jeg forplante ett hav (!) av høye georginer inne, vil ha litt tidligere start på de i år, slik at de får litt lenger sesong! Men, jeg har så mange, og så ufattelig liten plass igjen! :bond: Aner ikke om jeg finner plass til alle :fnise: Må også prøve å få sådd squash .. og dette blir jammen siste gangen om jeg ikke får det til i år heller! Utrolig hvordan jeg alltid sliter med de sortene som egentlig skal være ganske enkle :vetikke: Ute har jeg sådd noen rader redikker, hvitløksgressløk, litt valmuer og div. hardføre fyllgreier til buketter, pluss at jeg har tatt sjansen på å sette ut de første små spirene jeg har sådd inne. Så det er spennende å følge med om de klarer seg :Nikke: Krokus og anemone er i full blomst - og tulipanene strekker seg for hver dag :hoppe: Har også funnet noen bittesmå rosa blomster på vrihasselen min - har aldri sett de før! Så det var litt artig! 

Hva skjer i hagen din? :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mest spennende med planter og hage, er de som du får til mot alle odds! Har også prøvd meg på lette sorter, haha...i fjor fikk jeg noen gulrøtter så store som lillefingeren min, og alle sa at nei, gulrøtter er så lett, atte! :) Enda jeg plantet dem i melkekartonger MED litt sandjord. Fuktig og masse sol.

Joda, krokusene mine er avblomstra, men nå kommer allium i samme trebutt. Ingen knopper enda, da. Har 4-5 lilla anemoner som blomstrer nå og pynter opp i et ellers svart bed!  Og primula overalt her, jeg spredde den litt i fjor. Og så får jeg omtrent hundretusen millioner valmuer, haha. Skal så rødbeter og grønnkål seinere i mai, tenkte det får være nok av den sorten, ja og så litt paprika da. Pluss noen få tomatplanter.

Stokkrosene mine kommer seg, ser jeg og masse skudd på mine fire rosetrær. Ja, og så cosmosen min da, noen hvite og noen rosa, som kommer fint! Tok frø av de jeg hadde i fjor:

bilde (119).JPG

Endret av hjertesukka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, hjertesukka skrev:

Det som er mest spennende med planter og hage, er de som du får til mot alle odds! Har også prøvd meg på lette sorter, haha...i fjor fikk jeg noen gulrøtter så store som lillefingeren min, og alle sa at nei, gulrøtter er så lett, atte! :) Enda jeg plantet dem i melkekartonger MED litt sandjord. Fuktig og masse sol.

Joda, krokusene mine er avblomstra, men nå kommer allium i samme trebutt. Ingen knopper enda, da. Har 4-5 lilla anemoner som blomstrer nå og pynter opp i et ellers svart bed!  Og primula overalt her, jeg spredde den litt i fjor. Og så får jeg omtrent hundretusen millioner valmuer, haha. Skal så rødbeter og grønnkål seinere i mai, tenkte det får være nok av den sorten, ja og så litt paprika da. Pluss noen få tomatplanter.

Stokkrosene mine kommer seg, ser jeg og masse skudd på mine fire rosetrær. Ja, og så cosmosen min da, noen hvite og noen rosa, som kommer fint! Tok frø av de jeg hadde i fjor:

---

Det er jo veldig sant :Nikke: 

Hundretusenmiiiiiillioner valmuer høres ikke så verst ut det da akkurat! :laugh: Jeg har lignende "problemstilling" med løvemunn - de har virkelig slått til i år med sikkert 100% fra frø. Jeg har dog begynt å plante de ut allerede, så spørs om jeg ikke er på vei til å redusere antallet drastisk allerede :P Krysser fingrene for at det går :) Her er det lite valmuer som spirer enda, har sett ett par bittesmå spirer bare :) 

Grønnkål skal jeg også så senere, men rødbeter er jeg ikke så glad i (enda?) så står nok over de i første omgang da plassen er veldig knapp. Har planer om å så litt forskjellige bønner, broccolini, spinat og salat etterhvert :jepp: 

Allium er så nydelige :rodmer: jeg har en del av samme sorten som du viser, men de kan jeg bare så vidt se bladene til, så du bor nok en del bedre til enn meg, ja :jepp: Cosmos er også nyyyydelige :rodmer: Jeg har sådd en dyp burgunder variant i år. Men har lyst å så flere, så får se om jeg ikke gjør det :jepp:

Har fått ett voldsomt angrep av mugg/sopp eller aner ikke hva det er på blomsterertene mine helt plutselig :( Eller, de er fine, men jorden ser helt forferdelig ut! Skal prøve å ta bort det verste å se om de kan reddes med litt ny, tørr jord/sand i dag.

 

Ha en fin hagehelg i solen :blomst: 

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk i lige måte. Vi vil ha sol, vi vil ha soooool.........:briller2:

Når det gjelder sopp på jorda, så leser jeg stadig om tips på Hagegladesiden, og det de snakker om er sånt som man hadde på syltetøyet før i tiden, Atamon. Finnes på diverse dagligvareutsalg. Men det visste du kanskje. Og så hjelper det nok å skifte jorda også.

Høres ut som du har masse fint og spennende som kommer hos deg. Broccolini? Den har jeg ikke vært borti, tror jeg. Spiser mye rødbeter her så jeg håper jeg får det til. Salat skal jeg eventuelt dyrke litt høyt oppe, sånn at sneglen ikke kommer oppi. Har liksom ikke så lyst på den salaten som sneglen har vært borti. :angry:

Har du kompost? Jeg samler kaldkompost i en liten binge, og det ser ut som om det har blitt fin jord nedi der.....:P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Atamon skal jeg prøve å få tak i, takk for tips! :blomst: Skal de bare drysses rett på jorden eller?

Broccolini er en slags versjon av broccoli, men det vokser med masse små topper som kan høstes etterhvert :jepp: http://thevegetablegardeners.com/how-to-grow-broccolini/

Jeg har bare prøvd det en gang, og mine ble altså ikke så tykke som de på bildet, men jeg skal gi de bedre plass i år, så kanskje det hjelper :jepp: 

Jeg har en slags kompost ja, mellom to plommetrær. Men bruker ikke jorden til noe - dvs. plommetrærene bruker den vel, de stortrives :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på framgangsmåten, men syns å erindre at de tar ei teskei i en kopp vann etc. Kanskje det går an å drysse også? Du får nesten prøve deg litt fram. Begynne litt forsiktig.

Å, ja,  nå vet jeg hvordan broccolini er, har jo smakt det. Takk for link! Så kanskje jeg hiver meg på den også.

I dag har jeg puslet ute, flyttet potter, flyttet stoler og kasser etc men drukket mye kaffe og sittet i solen med litt faktor. Det er knall varmt midt i solen, men kald trekk rundt hjørnene, så jeg passer på. :lur:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erteblomstene mine! Som har stått ute en stund nå. Håper det blir tidlige blomster på dem, og ikke uti sept/okt. Lover bra dette, for tror de er kommet lenger på vei enn i fjor på disse tider. Bildet tatt i dag. :)

bilde (257).JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herlig! :jepp: Jeg lurer veldig på å plante mine ut også - men er redd litt redd for nattefrost her enda .. burde nok vente til litt ut i mai minst .. men det er så fullt inne (og altfor lite lys). Har prøvd meg på noen voksurt og en god del løvemunn, siden jeg har så mange av dem - men ser at det er litt ymse resultat, så prøver å holde ut litt til :ler: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rumle skrev:

Fine kar du planter i forresten :rodmer: jeg elsker slike gamle også - bruker alt jeg finner :ler: 

Takk, den sinkbøtta til høyre stod her da jeg flyttet inn. Helt perfekt å plante i. Den til venstre er ny, en avlang plastikkbøtte jeg kjøpte på Europris- de passer liksom litt sammen. Men har tatt hull i bånn på begge, da.

Ja, jeg er stadig på jakt etter brukbare ting å plante i. :biggrin: Og så kom jeg på et tips når det gjelder lys inne, selv om du ikke spurte :)- har satt noen spirer under det vanlige lysrøret på kjøkkenbenken og latt det stå på døgnet rundt. Det hjalp betraktelig! Oppå en liten kasse, bare 10 cm fra selve lysrøret.

Endret av hjertesukka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart, det funker greit med vanlig lysrør altså?

 

Kjenner igjen den med å alltid være på utkikk etter noe å plante i, ja :laugh: Her blir stort sett alt som ser ok ut (i mine øyne i alle fall) gjenbrukt til det :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...