Gå til innhold

Hjertesukkenes bro


hjertesukka

Anbefalte innlegg

Sitter bare og nyter det. Har hatt besøk av handymannen og han fiksa 3 ting på et blunk. Ting som jeg hadde sett på som nesten uoverkommelige, økonomisk og arbeidsmessig. Det forteller meg at jeg må slutte å bekymre meg så masse. Ting ordner seg som regel!

:danse: Må ha med et artig bilde:

 

Takløk-dekorasjon.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bilde fra Min Oase. Kanskje jeg kan få til noe lignende, jeg har gamle trau, flasker og selvlaget krans..:)

påskepynt.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og slik ser det ut i dag. Med dette så ønsker jeg alle en riktig god, varm og solrik påske! :briller:

bilde (200).JPG

Endret av hjertesukka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kooooselige bilder :rodmer: En riktig fin og solrik hagepåske (?) ønskes til deg også :blomst: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med frøene du har sådd? :)

 

Jeg sådde blant annet stemorsblomster for ca 10 dager siden, og siden det sto på pakken at de måtte ha mørke for å spire la jeg plastsekk over kassen. Et par av de har spirt nå, og selvsagt strukket seg aaaltfor langt etter lys .. så lurer litt på hva jeg bør gjøre nå - skal jeg la de stå der til alle spirer, eller bare sette de frem i lyset :vetikke: Husker du nevnte at du sådde de du også, hva gjorde du? :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis spirene blir lange og tynne, gjør jeg følgende; dytter dem ned i jorda, slik at de står til halsen i jord, rett og slett! :fnise: Og så setter jeg dem kaldt og lyst. Det hjelper. Her har jeg satt ut en del nå, siden faren for nattefrost er over.

Joda, det går bra, men mangel på sollys tror jeg gjør at de sturer litt, altså at de står litt på stedet hvil. Men, ser ut som om jeg får til blodbegerplantene! Har satt noen ut i en hengeampel og har noen i reserve inne, som også ser fine ut.

Lykke til med dine stemorsblomster! Jeg ville satt dem ut nå, tror jeg. :)

Endret av hjertesukka
skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh har du tatt sjansen på å sette noen ut allerede? Så spennende! :hoppe: 

Ja, jeg pleier også å dytte de litt ned i jorden, eller etterfylle masse med jord etterhvert som de vokser - men føler de blir litt svekket av å bli så lange og pinglete! Men, ja - jeg prøver å ta dem jeg - ut så får vi se! :jepp: 

Ellers er jeg en smule bekymret for ett av hvitløksbedene mine om dagen! Har to bed (i pallekarm-størrelse) fylt med hvitløk - og kun det ene spirer! Aner ikke hva som har skjedd med det andre, håper det bare er tilfeldig, og at det ikke har vært hvitløkstyver på ferde! :sjokkert: Om det ikke skjer noe snart må jeg grave og finne ut om de er der :fnise: 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blei jo så mildt her, men jeg passer på å ha ekstra backup inne på de fleste. Tar ingen sjanser.

Når det gjelder hvitløk, så har jeg lite erfaring, men det høres jo merkelige ut at kun det ene bedet spirer? Har du hatt tyver der før? Jeg tenker på rådyr, hjort etc- eller kanskje jordrotter. For noe annet kan det ikke være, hvis ikke det ene står i full sol og det andre i skyggen eller noe sånt, bare gjetter. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de har vel litt forskjellige solforhold da de står på hver sin side av huset, men det er en liten balje ved siden av med enda mer hvitløk (jeg elsker hvitløk! :P) og den spirer som bare det, så vet jammen ikke :vetikke: Innbiller meg at det ikke er mange som ville spist hvitløk sånn helt uten videre, siden det er så pass sterkt? Men, jeg vet jo ikke :vetikke: Må vel grave litt og sjekke - er jo rene påskemysteriet dette :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, du sier noe! Men noen dyr spiser vel alt omtrent? Du minner meg på at jeg skal jammen sette noen hvitløk jeg også- tar du bare noen fed fra det du har i kjøleskapet? Og så bruker du det grønne toppriset i maten?

Var ute en liten svipptur og ser at anemonene er på vei! Det var noen som stod her da jeg flyttet inn, og de er sååå utrolig vakre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan godt være du har rett! Er en sjelden gang hjort innom her, men de pleier å nøye seg med ¨å spise av alle tulipanblomstene og la resten være igjen :dry: 

Men, kanskje hvitløk smaker greit, i mangel på tulipanknopper :vetikke: 

Jeg bruker settehvitløk som jeg har kjøpt og setter ned sånn ca. november :jepp: Har ikke så mye erfaring, kun andre året mitt med hvitløk dette - men guuu så stor stas det var å grave opp og høste de flotte hvitløkene i fjor, og de smakte virkelig fantastisk bakt i ovnen når de var helt ferske :rodmer:  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en mistanke om at det kan ha vært hjorten som har vært på ferde hos deg, ja. Og sååå synd med tulipanene! Jeg tror jeg hadde gått amok hvis jeg hadde fått en hjort inn her. Har sett bakparten på en i skogbrynet. Har gjerde og port da, men likevel, føler meg aldri helt trygg.

Da får jeg vente til november med settehvitløk. Og så kan jeg plante de jeg har for moro skyld! Fint å ha det grønne lauvet i supper og sauser. Bruker også mye hvitløk. Bakt i ovnen,mmmmm, høres fantastisk godt ut. Hvilket tilbehør har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, hjertesukka skrev:

Har en mistanke om at det kan ha vært hjorten som har vært på ferde hos deg, ja. Og sååå synd med tulipanene! Jeg tror jeg hadde gått amok hvis jeg hadde fått en hjort inn her. Har sett bakparten på en i skogbrynet. Har gjerde og port da, men likevel, føler meg aldri helt trygg.

Da får jeg vente til november med settehvitløk. Og så kan jeg plante de jeg har for moro skyld! Fint å ha det grønne lauvet i supper og sauser. Bruker også mye hvitløk. Bakt i ovnen,mmmmm, høres fantastisk godt ut. Hvilket tilbehør har du?

Jaaa, ikke sant? Det er nydelig :jepp: Jeg er ikke så flink å bruke det grønne, men kanskje jeg skal gjøre det. Er litt usikker på hvor mye jeg kan ta også, da løken trenger masse næring for å vokse seg kraftig. Uansett, jeg pleier å sette sånne vanlige hvitløk fra kjøkkenet her og der rundt rosene (har lest at det er bra for de :jepp: ) Og det hender av og til at jeg smaker på de, de smaker jo utmerket godt - og dufter helt nydelig :jepp: 

Jeg er storforbruker av hvitløk, og baker de som oftest sammen med andre grønnsaker i ovnen. Som oftest bare knekker jeg feddene fra hverandre og steker de hele med det indre skallet på. Da blir de supergode, litt sånn søte og karamelliserte etter en god stund i ovnen. Synes skallet beskytter litt, slik at de ikke blir for tørre/svidde :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok, takk for tips ang hvitløk.- Syns ofte de blir fort svidde, ja, og da skal jeg la skallet være på. Og så skal jeg gå rett ut og plante noen fedd rundt rosetrærne mine! Nå kom sola også. :sol:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, hjertesukka skrev:

Ok, takk for tips ang hvitløk.- Syns ofte de blir fort svidde, ja, og da skal jeg la skallet være på. Og så skal jeg gå rett ut og plante noen fedd rundt rosetrærne mine! Nå kom sola også. :sol:

Herlig! :) Her regner det :sukk: Kos deg i sola :vinke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn! Da har jeg satt erteblomstene der de skal være. Inntil en vegg med mye "hangups". :) Planta noen hvitløksfedd rundt rosetrærne og tatt med meg inn noen fine løker og et par anemoner i ei korg med litt mose på toppen for å holde på fuktigheten. Skal prøve å drive dem fram inne!

Sol og sol fru blom, det begynte å dryppe litt mens jeg holdt på og sola forsvant, så det var godt å komme inn igjen. Men så fikk jeg litt trim og frisk luft i det minste, haha.

:blomst::hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...