Gjest Gunfreak Skrevet 16. september 2013 #121 Skrevet 16. september 2013 Samma faen om hvordan veiene er....Oslo er best,ingen over og ingen ved siden....ha dere tilbake til sodd trondheim og regne bergen hvis dere ikke liker dere her, jeg inviterte ikke masse bondeknøler til å flytte til min vakre by for å sutre.... Jeg elsker deg 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #122 Skrevet 16. september 2013 Flytta til Oslo pga jobb, men har ikke tenkt å bli boende, et svært rottebo. Anonymous poster hash: 8b919...64a
kråkefjas Skrevet 16. september 2013 #123 Skrevet 16. september 2013 Tror du bør innse at du har møtt din overmann og runde av her... Anonymous poster hash: 99af3...cc4 Hvem skulle det være?
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #124 Skrevet 16. september 2013 Flytta til Oslo pga jobb, men har ikke tenkt å bli boende, et svært rottebo. Anonymous poster hash: 8b919...64a Tenkt på at det er mulig å bytte bosted/område? Ikke aller steder i Oslo er like flotte, men det finnes mange som er det. Anonymous poster hash: 5f2ae...f84 1
Gjest JakeGreen Skrevet 16. september 2013 #125 Skrevet 16. september 2013 Med et slikt samfunnsøkonomisk syn(eller fravær av det), så er det vel kun seddeltrykkere som skaper verdier. Hva legger du i det?
Gjest JakeGreen Skrevet 16. september 2013 #126 Skrevet 16. september 2013 Hvis det er en ting jeg ikke skjønner i Oslo, så er det følgende ting som er to sider av samme mynt: 1) Hva er vitsen med ridende politi? 2) Hvorfor i pokker får de lov til å drite store lass på 'paradegaten' Karl Johan uten å plukke det opp? Dette illustrasjonsbildet yter ikke saken rettferdighet, da dette er for smålort å regne sammenlignet med hva jeg sist så når jeg spaserte der.
jabx Skrevet 16. september 2013 #127 Skrevet 16. september 2013 Det jeg påpeker er at jeg synes det er feil av deg og andre å bruke BNP per innbygger i Oslo som et argument for noe som helst uten å ta hensyn til hvordan dette tallet er utregnet og de faktorene som forklarer hvorfor dette tallet er så mye høyere i Oslo enn resten av landet. Tull. Faktorene er allerede forklart, og det er innenfor finans, IT, osv. at verdiskapningen er av det høyeste. Altså ikke olje-avhengig. Men nøkkelen til diskusjonen er at verdiskapningen jeg har vist til er et reelt tall som motbeviser de ubegrunnede påstandene om at Oslo har lav verdiskapning sammenlignet med de som suger olje opp fra bakken. Det er nemlig ikke nødvendigvis slik at den gjennomsnittlige Oslo-borger er mer produktiv eller står på mer enn resten av landet. Det sentrale i verdiskapning er lønnsomhet og det er fullt mulig å være produktiv uten å være særlig lønnsom, for eksempel om du opererer i et marked med høy konkurranse og lave profittmarginer. Irrelevant. Påstanden var at Oslo som helhet skapte mindre verdier enn resten av landet. Jeg har også alt nevnt at mange av de store bedriftene har etablert hovedkontor i Oslo, selv om produksjonen skjer i andre deler av landet. Igjen, det er ting som IT, finans, osv. som er særlig produktivt i Oslo. Dessuten: Hvis du skal prøve å bortforklare Oslos produktivitet med "bare hovedkontor", så må du jo også søke å undergrave den andre siden, og påpeke at det er tilfeldig at oljen er der eller der, og at oljen tilhører hele Norge og ikke bare en landsdel eller en by eller landsby. Det er også andre faktorer som bidrar, men poenget mitt er at det er lett å se seg blind på tall om man ikke evner å sette det i en større sammenheng og grave litt dypere. Det er veldig beleilig å ha noe å støtte seg på i en diskusjon, men det representerer ikke nødvendigvis den hele sannheten sånn uten videre. Nei, poenget er at Oslo i det minste har konkrete tall som motbeviser de tomme påstandene om at Oslo er så lite produktivt sammenlignet med andre deler av landet. 1
jabx Skrevet 16. september 2013 #128 Skrevet 16. september 2013 1) Hva er vitsen med ridende politi? Det brukes vel i forbindelse med demonstrasjoner. Dessuten er de raskere enn patruljer til fots, og mer fleksible en bilpatruljer. De arresterer mange personer hvert år. I tillegg er hestene et kontaktpunkt som gir større kontakt mellom politi og publikum. 2) Hvorfor i pokker får de lov til å drite store lass på 'paradegaten' Karl Johan uten å plukke det opp? Kommunen har visstnok tatt på seg ansvaret for å plukke det opp.
jabx Skrevet 16. september 2013 #129 Skrevet 16. september 2013 Hvor i landet er det mer sentralt enn Oslo? Store deler av Vestlandet, i hvert fall om man ser i forhold til det som gir mest verdi til landet vårt, oljen. Det samme med fiske, da er Vestlandet, og store deler av norske kysten sentralt. Oslo ligger på feil kant av landet, langt borte fra "alt". Det kan lønne seg å lese tråden før du dummer deg ut. Det er allerede påpekt at verdiskapningen er mye høyere i Oslo enn i resten av landet. Og uten at en Oslo-mann hadde sikret oss eierskap på kontinentalsokkelen hadde vi ikke engang hatt oljen. Oljen er også nasjonal eiendom, ikke lokal eiendom. 1
jabx Skrevet 16. september 2013 #130 Skrevet 16. september 2013 Det dette handler om er hvordan verdiskapningen blir registrert. Skjønner? Det blir dermed feil å si at Oslo skaper mest, for det stemmer ikke. Joda, man registererer det der, men ikke et eneste gram av de 100 tonnene med matvarer som jeg (min gård) produserer årlig er produsert i Oslo. Svada, svada, svada. Det er ikke bondegårder o.l. som verdiskapningen i Oslo består av. Det er andre ting, som f.eks. IT og finans. 1
jabx Skrevet 16. september 2013 #131 Skrevet 16. september 2013 Oljen er det i som i hovedsak gir Norge høy produktivitet. Inkludert Oslo. Hvilke næringer tror du gir Oslo denne "høye" produktiviteten. Ikke oljen, men bl.a. IT og finans, som nevnt flere ganger nå. 1
jabx Skrevet 16. september 2013 #132 Skrevet 16. september 2013 http://www.nationen.no/2013/03/13/naring/kraft/oslo_kommune/vestlandet/e-co/7992357/ Flott eksempel på Oslo kommune som tjener penger på distriktene Flott eksempel på at Oslo dominerer. Hvis de skal ta æren for oljen i distriktene bare fordi det ligger utenfor kysten der, så må Oslo få æren for alle bedriftene som er der, uavhengig av hva de driver med. Hvis ting som nevnes i den artikkelen ikke skal telle med, så kan heller ikke oljen telle. For oljen er nasjonal eiendom, ikke lokal. Og ikke minst var det en Oslo-mann som sikret oss eierett over kontinentalsokkelen der oljen befant seg. 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #133 Skrevet 16. september 2013 Jeg jobber med softwareutvikling. Programmene vi lager selges til både norske og utenlandske kunder. Det må da være verdiskapende det vel, selv om det ikke er et fysisk produkt og vi holder til i Oslo? Anonymous poster hash: 64319...8cc 1
kråkefjas Skrevet 16. september 2013 #134 Skrevet 16. september 2013 Jeg jobber med softwareutvikling. Programmene vi lager selges til både norske og utenlandske kunder. Det må da være verdiskapende det vel, selv om det ikke er et fysisk produkt og vi holder til i Oslo? Anonymous poster hash: 64319...8cc Nei. Det er kun å ta imot penger i bytte mot dine gulrøtter og poteter som er verdiskapning. 2
Gjest JakeGreen Skrevet 16. september 2013 #135 Skrevet 16. september 2013 (endret) http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.10843874 Forklaringen på den høye norske verdiskapningen finnes først og fremst i Nordsjøen og i Barentshavet. I 2010 var Norges BNP på 2523 milliarder kroner. 20 prosent, tilsvarende 499 milliarder ble skapt gjennom utvinning av olje og gass, ifølge SSB. http://www.ssb.no/a/minifakta/ Det ser ut som om du blander produktivitet og lønnsomhet, noe jeg redegjorde for forskjellene på i et tidligere innlegg uten at jeg skal repetere det her. Fra Wikipedia: Parallelt med nedbyggingen og utflyttingen av industrien har Oslo blitt en serviceby. Mange av disse arbeidsplassene ligger i offentlig sektor, og i 1998 hadde byen 50 000 statlige arbeidsplasser. På samme tid hadde Oslo kommune ca. 55 000 ansatte. I privat sektor domineres Oslo av administrasjon, og flertallet av landets største bedrifter holder til enten i eller nær byen. Oslo er også stor på ting som logistikk og handel, i tillegg til «nye» bransjer sommarkedsføring, IKT og juridiske- og finansielle tjenester.[33] Byen er også hjem for Oslo Børs, som ble opprettet i 1819. Utviklingen på børsen følger i stor grad utenlandske børser som NYSE i New York og FTSEi London, men er særlig vár for endringer i oljeprisen. Det var tidligere en også rekke lokale børser rundt om i landet, men alle disse er nå samlet i Oslo. Igjen, så synes jeg debatten er meningsløs i utgangspunktet. Skulle vi meningsfylt sammenlignet Oslo med andre byer og resten av landet, måtte det vært en lik fordeling av næringer i hver enkelt by, men i en moderne handelsøkonomi drar vi nytte av det som heter arbeidsdeling, noe som gjør en ren sammenligning meningsløs. Det er ikke tilfeldig at Oslo er landets finansielle hovedstad og at svært mye av det som skjer innen denne næringen finner sted i Oslo. Naturligvis bidrar dette til verdiskapning. Det eneste jeg har forsøkt på i denne tråden, med blandet hell, er å belyse ulike deler av verdikjeden og hva som ligger bak tallene som blir lagt frem uten videre tanke. Som sagt før, det skjer viktige ting både i og utenfor Oslo, men det er ikke slik at Oslo er 'dobbelte så flinke' som resten av landet, selv om regnskapene viser at det blir skapt mer verdier her. Tull. Faktorene er allerede forklart, og det er innenfor finans, IT, osv. at verdiskapningen er av det høyeste. Altså ikke olje-avhengig. Men nøkkelen til diskusjonen er at verdiskapningen jeg har vist til er et reelt tall som motbeviser de ubegrunnede påstandene om at Oslo har lav verdiskapning sammenlignet med de som suger olje opp fra bakken. Irrelevant. Påstanden var at Oslo som helhet skapte mindre verdier enn resten av landet. Igjen, det er ting som IT, finans, osv. som er særlig produktivt i Oslo. Dessuten: Hvis du skal prøve å bortforklare Oslos produktivitet med "bare hovedkontor", så må du jo også søke å undergrave den andre siden, og påpeke at det er tilfeldig at oljen er der eller der, og at oljen tilhører hele Norge og ikke bare en landsdel eller en by eller landsby. Nei, poenget er at Oslo i det minste har konkrete tall som motbeviser de tomme påstandene om at Oslo er så lite produktivt sammenlignet med andre deler av landet. Endret 16. september 2013 av JakeGreen 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå