Gå til innhold

oslohat akseptert

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her på vestlandet stemmer det veldig. Det er generelt stor misnøye mot Oslo og østlandet, fordi mange har en oppfatning om at "østlendinger" (da spesielt Oslofolk) får alle godene og får mest penger tildelt fordi de er hovedstaden når det er Stavanger og oljen som står for 75% av statsbudsjettet. Likevel blir Oslo prioritert foran vestlandet gang på gang - er det i hvert fall mange som mener. Og slikt blir det misnøye av.

Olje står for 26% av statsbudjsettet, Oslo står for 28%, Så oslo gir mer penger til Norge enn olja.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virkelige verdier? Det vet jeg ikke. Men Oslofolk er generelt noen klyser.

Det var en klysete kommentar. Snakker vi dobbeltmoral?

• Liker 4
Skrevet

Er ikke fra Oslo, hater ikke Oslo, men ser ikke på Oslo som det helt store. Jada, det er hovedstaden vår, men det er og bare den det er. Verdiskapningen skjer ellers i landet. Uten Vestlandet og uten norskekysten hadde det ikke vært mye verdiskapning i dette landet. Joda, byråkratiet må man selvsagt legge til Oslo. Norske bønders verdier blir registrert i Oslo. Men det er ikke der verdiene skapes. Verdiene skapes ellers i landet, ikke i Oslogryta.

Og nå skal man altså jobbe for å få OL til Oslo. Og det er kun Oslos borgere som skal få stemme. Resten av landet holdes ute. Men det er resten av landet som skal betale OL, men det er visst ikke så nøye (stopper der, skal ikke skape en debatt om OL i denne tråden).

Men sånn generelt opplever jeg osloborgere som sytete. Det gjelder selvsagt ikke alle, men det er det inntrykket man får. Det skal bygges så flotte veier, det skal bygges flotte bygninger, det er Oslo, Oslo, Oslo og Oslo, hele tiden. På tide å åpne blikket og se resten av landet. Oslo ligger fryktelig usentralt til, så ser ikke helt hvorfor absolutt "alt" skal legges dit.

Anonymous poster hash: 412bc...1ee

Sytete? Du skyter deg selv i foten, ved å komme med et rent sutreinnlegg, og så kalle andre for sytete :fnise:

Anonymous poster hash: a0c2e...3c7

• Liker 6
Skrevet

Olje står for 26% av statsbudjsettet, Oslo står for 28%, Så oslo gir mer penger til Norge enn olja.

Tror ikke du helt har skjønt det økonomiske systemet. Folk i Oslo har arbeidsplasser pga. olja.

Anonymous poster hash: 2ad87...283

• Liker 4
Skrevet

Her på vestlandet stemmer det veldig. Det er generelt stor misnøye mot Oslo og østlandet, fordi mange har en oppfatning om at "østlendinger" (da spesielt Oslofolk) får alle godene og får mest penger tildelt fordi de er hovedstaden når det er Stavanger og oljen som står for 75% av statsbudsjettet. Likevel blir Oslo prioritert foran vestlandet gang på gang - er det i hvert fall mange som mener. Og slikt blir det misnøye av.

Nå viser det seg imidlertid at Oslo er den byen i verden med nest mest verdiskapning per innbygger. Innbyggere i Oslo skaper i gjennomsnitt dobbelt så store verdier som folk i resten av landet.

Husk at Oslo har en svært stor tetthet av produktive enheter, blant annet innenfor IT.

Vestlandet er i stor grad oljesmurt, og har i tillegg til lavere verdiskapning enn Oslo en verdiskapning basert på en ikke-fornybar ressurs.

Det var forøvrig en Oslo-mann som sikret landet havområdene vi nå utvinner olje i.

• Liker 4
Skrevet

mange folk i Oslo vet jo ingenting om resten av landet, de tror bor i verdens navle og Oslo er jo bare en liten by i den store verden. Dyr og dårlig( en av verdens dyreste byer!)

Det samme kan du jo si om Bergen.

• Liker 2
Skrevet

Nei, det har jeg ikke lagt merke til, men jeg har lagt merke til at for eksempel bergensere er tilsynelatende mer patriotiske enn den gjennomsnittlige Oslo-borger.

Er det ikke rart at det bare er Oslo som kritiseres for å ha selvgode innbyggere da? Hvis Bergensfolk er enda mer selvgode, mener jeg?

• Liker 2
Skrevet

Sytete? Du skyter deg selv i foten, ved å komme med et rent sutreinnlegg, og så kalle andre for sytete :fnise:

Er det sytete å påpeke at andre tar æren for ens egen verdiskaping?

Et enkelt eksempel fra min egen arbeidshverdag. Jeg jobber blant annet som gårdbruker (bijobb). Jeg skaper mat. Det jeg skaper av verdi blir ikke registert på meg, men på et eller annet kontor i Oslo. Men det er ingen i Oslo som har skapt den maten, som har jobbet 365 dager i året for å skape de kronene. Det er det jeg og mine ansatte som har. Likevel blir det registert som verdiskapning fra Oslo. Blir det ikke galt?

Ser en over som mener at Oslo skaper mer enn Vestlandet. Men det er jo ikke så rart at det blir registert slik når gårdbrukere (og andre arbeidsgruppers) verdiskapning blir registrert på feil sted.

• Liker 4
Skrevet

Folk i Oslo har arbeidsplasser pga. olja.

Eh, nei. Folk i Stavanger, osv. har arbeidsplasser pga. oljen.

• Liker 5
Skrevet

Har du en kilde på dette?

• Liker 2
Skrevet

Er det sytete å påpeke at andre tar æren for ens egen verdiskaping?

Et enkelt eksempel fra min egen arbeidshverdag. Jeg jobber blant annet som gårdbruker (bijobb). Jeg skaper mat. Det jeg skaper av verdi blir ikke registert på meg, men på et eller annet kontor i Oslo. Men det er ingen i Oslo som har skapt den maten, som har jobbet 365 dager i året for å skape de kronene. Det er det jeg og mine ansatte som har. Likevel blir det registert som verdiskapning fra Oslo. Blir det ikke galt?

Ser en over som mener at Oslo skaper mer enn Vestlandet. Men det er jo ikke så rart at det blir registert slik når gårdbrukere (og andre arbeidsgruppers) verdiskapning blir registrert på feil sted.

Du bobler ikke akkurat over av positivitet nei ;)

Vi skaper verdier i hele landet. Både bønder, oljearbeidere i vest, fiskere, investorer osv osv. Vi trenger alle deler og bør sette like stor pris på alt vi har og alt vi skaper.

Jeg er født og oppvokst i Oslo, men har også vært bonde og skulle gjerne fortsatt med dette. Jeg elsker mangfoldet og mulighetene vi har her i landet.

Og jeg synes det er tåpelig å sutre over at andre lever et annet liv enn en selv. Det er bare inntollerant og bortkasta.

Anonymous poster hash: a0c2e...3c7

• Liker 1
Skrevet

Norge har jo vært et bondeland, bunader, å sette pris på "røttene" og å favorisere distriktene fremfor storbyen er paradoksalt nok "hip".

Anonymous poster hash: 19e86...146
Skrevet

Poenget er at Oslo er landets hovedstad. Men Oslo makter ikke å være hele landets hovedstad. Den viktigste årsaken til dette er måten oslopolitikerne og oslopressen oppfører seg på i forhold til resten av landet. Og så handler det om hvordan man blir møtt når man besøker Oslo og oppholder seg der. Jeg har selv bodd i Oslo og synes ikke at folk flest er hyggelige. Jeg har reist i hele verden og møter en helt annen imøtekommenhet og høflighet enn man møter i Oslo. Omtrent hvor som helst.

OL saken er en katastrofe i så måte og et meget godt eksempel på hvordan Oslo som by ser på resten av landet.

Hva med litt ydmykhet og respekt? Det foregår faktisk veldig mye kreativt og verdifullt utenfor Oslo. Men der er uinteressant for hovedstaden.

• Liker 2
Skrevet

Eh, nei. Folk i Stavanger, osv. har arbeidsplasser pga. oljen.

Hørt om ringvirkninger?

• Liker 2
Skrevet

Har du en kilde på dette?

Fra http://en.wikipedia.org/wiki/Oslo#Economy

the gross domestic product of Oslo totalled NOK268.047 billion ( billion) in 2003, which amounted to 17% of the national GDP.[35] This compares with NOK165.915 billion ( billion) in 1995. The metropolitan area, bar Moss and Drammen, contributed 25% of the national GDP in 2003 and was also responsible for more than one quarter of tax revenues. In comparison, total tax revenues from the oil and gas industry on the Norwegian Continental Shelf amounted to about 16%.[36]

Fra http://en.wikipedia.org/wiki/Norway#Economy

Export revenues from oil and gas have risen to almost 50% of total exports and constitute more than 20% of the GDP.[90]
Skrevet

Tror ikke du helt har skjønt det økonomiske systemet. Folk i Oslo har arbeidsplasser pga. olja.

Nei, Oslo har forhåldsvis lite med Olje å gjøre bortsett fra innen aksjer, Oslo har egen maritim indiustri og mange av verdens største handelsflåter og frakteflåter er registert i Oslo.

Så oslo er ganske så separate fra Oljen, vi har vår egen økonomi som redder resten av norge.

• Liker 4
Skrevet

Poenget er at Oslo er landets hovedstad. Men Oslo makter ikke å være hele landets hovedstad. Den viktigste årsaken til dette er måten oslopolitikerne og oslopressen oppfører seg på i forhold til resten av landet. Og så handler det om hvordan man blir møtt når man besøker Oslo og oppholder seg der. Jeg har selv bodd i Oslo og synes ikke at folk flest er hyggelige. Jeg har reist i hele verden og møter en helt annen imøtekommenhet og høflighet enn man møter i Oslo. Omtrent hvor som helst.

OL saken er en katastrofe i så måte og et meget godt eksempel på hvordan Oslo som by ser på resten av landet.

Hva med litt ydmykhet og respekt? Det foregår faktisk veldig mye kreativt og verdifullt utenfor Oslo. Men der er uinteressant for hovedstaden.

Ydmykhet og respekt er noe som skal gå begge veier, for mennesker generelt.

Og selvsagt er det mye verdifult rundt om i hele landet. Det er noe alle vet, eller bør vite.

• Liker 1
Gjest JakeGreen
Skrevet

Nå viser det seg imidlertid at Oslo er den byen i verden med nest mest verdiskapning per innbygger. Innbyggere i Oslo skaper i gjennomsnitt dobbelt så store verdier som folk i resten av landet.

Husk at Oslo har en svært stor tetthet av produktive enheter, blant annet innenfor IT.

Vestlandet er i stor grad oljesmurt, og har i tillegg til lavere verdiskapning enn Oslo en verdiskapning basert på en ikke-fornybar ressurs.

Det var forøvrig en Oslo-mann som sikret landet havområdene vi nå utvinner olje i.

Ja, men jeg mener at dette tallet er misvisende og misforstått.

Mye av det som skjer i Oslo er en konsekvens av det som skjer i distriktene og hadde faktisk ikke kunne hendt hadde det ikke vært for det.

Mange store selskap har etablert hovedkontor i Oslo, selv om produksjonen foregår helt andre plasser i landet og da ikke bare på Vestlandet. Blir dette tatt høyde for i dette tallet?

Hva om vi inkluderer eksport?

Uansett synes jeg det er en meningsløs debatt og håpløst å skulle sette Oslo opp mot resten av landet. Det skjer viktige ting både i og utenfor Oslo.

Er det ikke rart at det bare er Oslo som kritiseres for å ha selvgode innbyggere da? Hvis Bergensfolk er enda mer selvgode, mener jeg?

Kjenner ikke til at Oslo blir kritisert for det. Trodde det var mer vanlig å kritisere Bergensere for sin patriotisme, men kan ikke si at jeg bryr meg om noen av delene.

:)

• Liker 2
Skrevet

Det er så irriterende med folk som hermer etter dialekten din. Hva forventer de å oppnå med det? Tror de selv at de er morsomme?

Wow.. det er vel gjerne den der typen holdninger som gjør at oslofolk er litt mindre populære blant oss fra resten av landet. Har selv opplevd å møte folk i Oslo som lurer på om det har gått greit for meg å ta trikken etc, med en underliggende tone av at det må jo være vanskelig for meg å finne fram i metropolen Oslo, jeg som er fra et lite sted. De pleier å jekke seg ned når jeg forteller at jeg har bodd i London, København og Wien de siste årene.

Nå liker jeg faktisk Oslo godt, har bodd her selv det siste halve åretk og de fleste jeg treffer er hyggelige folk. Men den typen holdninger blir jeg litt oppgitt av. Oslo er jo faktisk ikke noen storby, men enkelte folk liker å tro at de er sååå urbane da, siden de kommer fra Oslo. Det morsomme er at disse ofte ikke kommer fra Oslo en gang, men omkringliggende steder.

Anonymous poster hash: 64319...8cc

hehehe jeg har aldri spurt noen om det har gått greit å ta trikken og så må jeg si at de fleste som er fra Oslo vet godt at det ikke er verdens navle. Oslo er faktisk ganske lite og de fleste har felles bekjente eller kjenner noen som kjenner noen.

Så tror du helt klart må ha møtt innflyttere. Det de fleste merker når de kommer til Oslo eller flytter hit er at det er vanskelig å møte folk som faktisk er fra Oslo.

Det var faktisk først når jeg som 17 åring gikk 1 år på folkehøgskole ble klar over at det var så mye Oslohat og at det ofte var fra en side.

Skrevet

Visste med en gang jeg leste åpningsinnlegget at TS kom til å få mange bitre svar som bekrefter hele påstanden hans. Sånn er det dessverre alle steder noen skriver noe om Oslo. Når det gjelder OL så stemte jeg selv nei. Men hvorfor krever hele landet plutselig å få delta i en folkeavstemning? Jo, KUN fordi det er Oslo. Jeg kan ikke huske å ha blitt spurt om jeg ville ha Lillehammer-OL. Folkeavstemningen i Oslo ble holdt så man skulle få sjansen til å skrinlegge prosjektet på et tidlig tidspunkt hvis det ikke var noen interesse for det lokalt.

Anonymous poster hash: ae724...dd2
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...