makkapakka Skrevet 14. september 2013 #21 Skrevet 14. september 2013 Stavanger hater Oslo og Oslofolk. Har jeg hørt direkte fram dem selv. Bergen er for gode og opptatt av egen by. De gidder ikke å snakke om Oslo. Resten av landet sitter og leser VG og ser på nyhetene og tror alle i Oslo lever i sus og dus og har fett med penger og drikker shampagne. Pluss at de får høre om alle drap osv.. som gjør at det er livsfarlig å bo der. Generelt folk som bor i Oslo kommer fra andre deler av landet, men de er ikke stolt av det, og ikke vil de snakke varmt om sitt eget hjemsted eller andre deler av landet. Ikke reiser de på ferie der heller.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #22 Skrevet 14. september 2013 Jeg er ikke fra Oslo, men utkanten av Østlandet. Her er det ikke så mye nedsettende snakk om Oslo, men jeg har hørt mye rart fra nordmenn som bor lenger unna Oslo. Om det er direkte hat eller hva er ikke godt å si. Men det er nok greit å hate Oslo ja. Kan jo ikke lese en diskusjon om Norge før det kommer en nordlending å klager på søringene og Oslo. Når det kommer til geografi kunnskapene så er nok det ganske så delt. Jeg vet ikke hvor alle stedene er i Norge, men de største byene kan jeg. Tror ikke det er så mange i Norge som kan peke ut alle byene eller tettstedene. Anonymous poster hash: 3f762...dd6 Nei se der fikk du inn et sleivspark til nordlendinger også. Nordlendinger flest har ikke noe hat til Oslo, det er bare enkelte som liker å tøyse med at folk derfra blir hjelpesløse når første vinterføret kommer. Jeg har forøvrig flyttet mye rundt i landet og truffet folk fra Kristiansand i sør til Vadsø i nord, og jeg overdriver ikke når jeg sier at østlendinger, spesielt folk fra Oslo, er dem som har hatt størst fordommer og rare ideer om andre folk og steder i Norge. Noen av dem trodde seriøst avisene våre sto på dialekt og alt folk i Bodø kjente alle i Tromsø og omvendt. De var også irriterende glad i å herme etter nordnorske dialekter. Men alle fra Oslo er jo selvsagt ikke sånn, det er bare en tendens jeg har merket i løpet av mine studieår rundt i vårt land Jeg har truffet veldig mange hyggelige østlendinger (inkludert Oslofolk) også. Anonymous poster hash: a453d...360
Gjest Arbeider Skrevet 14. september 2013 #23 Skrevet 14. september 2013 (endret) Nei, det har jeg ikke lagt merke til, men jeg har lagt merke til at for eksempel bergensere er tilsynelatende mer patriotiske enn den gjennomsnittlige Oslo-borger. Men hva så egentlig? Kilder på dette? http://m.nationen.no/artikkel/?art=6098793 Endret 14. september 2013 av Arbeider
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #24 Skrevet 14. september 2013 Før i gamle dager, så ferierte nordmenn i Norge og kjente derfor landet vårt bedre. Nå reiser alle vekk fra landet og aner ikke hvordan det ser ut i nabokommunen engang. Men allikevel skal de slenge skit om andre. Og jo mindre de vet, jo mer skit lirer de av seg Norge er et usedvanlig vakkert land, med et stort mangfold. Vi burde være stolte over alt vi har. Alt fra høye fjell og dype fjorder, til byer og øde landskap. Fra bønder til finansfolk. Fra harry til snobb. Vi har alle aspekter her og det er jeg jaggu glad for. Anonymous poster hash: a0c2e...3c7 3
Hjarte Skrevet 14. september 2013 #25 Skrevet 14. september 2013 Dette var interessant å lese, for mitt intrykk har vært at det gjerne er en del Oslofolk som ikke liker resten av landet. 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #26 Skrevet 14. september 2013 Altså, jeg har lagt merke til at det er populært å snakke nedlatende om Oslo og omtale det som en ghetto, men det kommer som regel fra ignorante bondeknøl som knapt har gått gjennom Karl Johan en solskinnsdag. Men jeg har også inntrykk av at mer dannede folk som ikke har bodd i Oslo av en eller annen grunn er negativt forutintatt i forhold til Oslo. De fleste av disse endrer imidlertid oppfatning når de har fått oppleve litt mer av byen. Det er vel litt skremmende med storbyen kanskje? ville ikke kalt Oslo for en storby Anonymous poster hash: aa908...a18 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #27 Skrevet 14. september 2013 ville ikke kalt Oslo for en storby Anonymous poster hash: aa908...a18 Haha. Men det er det jo likevel Anonymous poster hash: 15081...4d7 1
Petra75 Skrevet 14. september 2013 #28 Skrevet 14. september 2013 Er fra bygda, og flyttet til Oslo, og vil nok si at begge sider er like ille. Bygdefolk snakker om bysosser, byfolk snakker om bygdetullinger. Fordommer i begge leire der, altså 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #29 Skrevet 14. september 2013 Er fra bygda, og flyttet til Oslo, og vil nok si at begge sider er like ille. Bygdefolk snakker om bysosser, byfolk snakker om bygdetullinger. Fordommer i begge leire der, altså Hva slags folk er det som snakker så mye dritt om andre egentlig? Har aldri vært borti slike jeg! Merker derimot at jeg har dårligere kjemi, generelt sett, med de som ikke kommer fra større byer. Anonymous poster hash: 15081...4d7
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #30 Skrevet 14. september 2013 Noen som har merket hvor akseptert det er å skryte av sitt eget hjemsted og rakke ned på oslo samtidig som det ikke er akseptert for en fra oslo å gjøre det samme? Oslo er et pengesluk, de virkelige verdiene skapes på vestlandet, osv. Samme med oslool. Ja, det har jeg merket, og vanligvis kommer kommentarene etter at de har hørt selvgodt snakk som JakeGreen presenterer her. Altså, jeg har lagt merke til at det er populært å snakke nedlatende om Oslo og omtale det som en ghetto, men det kommer som regel fra ignorante bondeknøl som knapt har gått gjennom Karl Johan en solskinnsdag. Men jeg har også inntrykk av at mer dannede folk som ikke har bodd i Oslo av en eller annen grunn er negativt forutintatt i forhold til Oslo. De fleste av disse endrer imidlertid oppfatning når de har fått oppleve litt mer av byen. Det er vel litt skremmende med storbyen kanskje? Siden jeg er oppvokst i Oslo, har jeg også merket hvor akseptert det er for mange osloborgere å rakke ned på alle andre plasser. "Blærum", "Vestfold wanna-be", alle som bor i Buskerud og Østfold er harry, alle som bor nord for Sinsenkrysset er bondeknøler. Og om noen, mot formodning, rusler seg en tur i oslogatene, og samtidig kikker seg litt rundt, så er de garantert "bønder på tur", gjerne etterfulgt av et overbærende "de er nok ikke vant til tempoet og kulturen i storbyen, og blir nok litt overveldet, stakkars". (Jeg har overhørt flere ha blitt omtalt på denne måten, inkluldert meg selv!) Anonymous poster hash: a3a3a...98c 3
Petra75 Skrevet 14. september 2013 #31 Skrevet 14. september 2013 Hva slags folk er det som snakker så mye dritt om andre egentlig? Har aldri vært borti slike jeg! Merker derimot at jeg har dårligere kjemi, generelt sett, med de som ikke kommer fra større byer. Anonymous poster hash: 15081...4d7 Hva slags folk? Tja... Det er vel kanskje de som er litt mer enkle sosialt sett?
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #32 Skrevet 14. september 2013 Nei se der fikk du inn et sleivspark til nordlendinger også. Nordlendinger flest har ikke noe hat til Oslo, det er bare enkelte som liker å tøyse med at folk derfra blir hjelpesløse når første vinterføret kommer. Jeg har forøvrig flyttet mye rundt i landet og truffet folk fra Kristiansand i sør til Vadsø i nord, og jeg overdriver ikke når jeg sier at østlendinger, spesielt folk fra Oslo, er dem som har hatt størst fordommer og rare ideer om andre folk og steder i Norge. Noen av dem trodde seriøst avisene våre sto på dialekt og alt folk i Bodø kjente alle i Tromsø og omvendt. De var også irriterende glad i å herme etter nordnorske dialekter. Men alle fra Oslo er jo selvsagt ikke sånn, det er bare en tendens jeg har merket i løpet av mine studieår rundt i vårt land Jeg har truffet veldig mange hyggelige østlendinger (inkludert Oslofolk) også. Anonymous poster hash: a453d...360 Det er så irriterende med folk som hermer etter dialekten din. Hva forventer de å oppnå med det? Tror de selv at de er morsomme? Altså, jeg har lagt merke til at det er populært å snakke nedlatende om Oslo og omtale det som en ghetto, men det kommer som regel fra ignorante bondeknøl som knapt har gått gjennom Karl Johan en solskinnsdag. Men jeg har også inntrykk av at mer dannede folk som ikke har bodd i Oslo av en eller annen grunn er negativt forutintatt i forhold til Oslo. De fleste av disse endrer imidlertid oppfatning når de har fått oppleve litt mer av byen. Det er vel litt skremmende med storbyen kanskje? Wow.. det er vel gjerne den der typen holdninger som gjør at oslofolk er litt mindre populære blant oss fra resten av landet. Har selv opplevd å møte folk i Oslo som lurer på om det har gått greit for meg å ta trikken etc, med en underliggende tone av at det må jo være vanskelig for meg å finne fram i metropolen Oslo, jeg som er fra et lite sted. De pleier å jekke seg ned når jeg forteller at jeg har bodd i London, København og Wien de siste årene. Nå liker jeg faktisk Oslo godt, har bodd her selv det siste halve åretk og de fleste jeg treffer er hyggelige folk. Men den typen holdninger blir jeg litt oppgitt av. Oslo er jo faktisk ikke noen storby, men enkelte folk liker å tro at de er sååå urbane da, siden de kommer fra Oslo. Det morsomme er at disse ofte ikke kommer fra Oslo en gang, men omkringliggende steder. Anonymous poster hash: 64319...8cc 4
Gjest JakeGreen Skrevet 14. september 2013 #33 Skrevet 14. september 2013 Wow.. det er vel gjerne den der typen holdninger som gjør at oslofolk er litt mindre populære blant oss fra resten av landet. Det er flott at du har budd i Wien og opplevd verda, men dei fleste i Noreg har ikkje det, så det var det eg la til grunn i min satiriske uttalelse som var sett litt på spissen. Dessutan er eg født og oppvokst frå bygda og var sjølv skeptisk til om eg kom til å like meg i Oslo når eg tok valget om å flytte dit. ville ikke kalt Oslo for en storby Kall den hva du vil; den er i hvert fall Norges største by, uansett hvor liten den er sammenlignet med større byer i utlandet. 1
Gjest JakeGreen Skrevet 14. september 2013 #34 Skrevet 14. september 2013 Ja. Heldigvis kan man bare le av de som tror verdiskapingen skjer i distriktene, når tallene er klare på at folk bosatt i Oslo i snitt skaper mer enn noen i resten av landet og det dobbelte av gjennomsnittet i Norge. Misunnelsen lenge leve!!http://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/artikler-og-publikasjoner/_attachment/109880?_ts=13e3bd4a218 Misvisende tall etter min mening. Hvordan hadde Oslo gjort det uten distriktene tror du? Først kan man se på hva verdiskapning egentlig måler og hvordan statistikken blir utarbeidet. Og så kan man resonnere rundt hvorfor dette tallet er høyest i Oslo per innbygger. 2
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 14. september 2013 #35 Skrevet 14. september 2013 Eg har store vanskar med å forstå at folk vil bu i Oslo. Eit større rottereir skal ein leita lenge etter. Og ja, eg har budd der, men tok til vett og flytta tilbake til vestlandet.
Jalp Skrevet 14. september 2013 #36 Skrevet 14. september 2013 Det er den evige nedlatende holdningen til resten av landet som irriterer. Dette kommuniseres på mange måter, både politisk og ikke minst gjennom mediene. Sentraliseringstrenden er jo et kraftig signal fra oslomakta om at distriktenes verdier ikke har noen verdi. Man latterliggjør alle som ikke snakker oslodialekt og det er jo typisk at engaklanen kaller alle utenfor Oslo bønner. Så kan man jo se hvor verdiskapningen i landet havner. Olje og fisk finnes ikke i Oslo men verdiskapningen registreres her fordi selskapenes hovedkvarter plasseres her. Man bygger opera, ny Holmenkoll, infrastruktur og nå skal man ha OL. Og måten man har rigget seg til i forbindelse med OL er utrolig arrogant. Og så later man som om dette er fair, og fornærmer oss ytterligere. Oslo er ingen hyggelig by. Og det handler i første rekke om den generelle nedlatende holdningen man har til resten av landet, og ikke minst til folk som kommer fra resten av landet. Man steller seg slik at nordmenn utenfor Oslo ikke betrakter Oslo som sin hovedstad. Oslo er blitt Norges gjøkunge. En hovedstad bør være en samlende faktor som hele landet kan identifisere seg med. Oslo er blitt det motsatte. Oslo er blitt en splittende faktor. 3
Gjest Arbeider Skrevet 14. september 2013 #37 Skrevet 14. september 2013 Vålerenga kalte Chelseasupprterne for bønder. Det er sagt med glimt i øyet og ikke hets. 1
Gjest Arbeider Skrevet 14. september 2013 #38 Skrevet 14. september 2013 Misvisende tall etter min mening. Hvordan hadde Oslo gjort det uten distriktene tror du? Først kan man se på hva verdiskapning egentlig måler og hvordan statistikken blir utarbeidet. Og så kan man resonnere rundt hvorfor dette tallet er høyest i Oslo per innbygger. Bystater pleier å gjøre det ganske greit. 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #39 Skrevet 14. september 2013 Er ikke fra Oslo, hater ikke Oslo, men ser ikke på Oslo som det helt store. Jada, det er hovedstaden vår, men det er og bare den det er. Verdiskapningen skjer ellers i landet. Uten Vestlandet og uten norskekysten hadde det ikke vært mye verdiskapning i dette landet. Joda, byråkratiet må man selvsagt legge til Oslo. Norske bønders verdier blir registrert i Oslo. Men det er ikke der verdiene skapes. Verdiene skapes ellers i landet, ikke i Oslogryta. Og nå skal man altså jobbe for å få OL til Oslo. Og det er kun Oslos borgere som skal få stemme. Resten av landet holdes ute. Men det er resten av landet som skal betale OL, men det er visst ikke så nøye (stopper der, skal ikke skape en debatt om OL i denne tråden). Men sånn generelt opplever jeg osloborgere som sytete. Det gjelder selvsagt ikke alle, men det er det inntrykket man får. Det skal bygges så flotte veier, det skal bygges flotte bygninger, det er Oslo, Oslo, Oslo og Oslo, hele tiden. På tide å åpne blikket og se resten av landet. Oslo ligger fryktelig usentralt til, så ser ikke helt hvorfor absolutt "alt" skal legges dit. Anonymous poster hash: 412bc...1ee 4
Petra75 Skrevet 14. september 2013 #40 Skrevet 14. september 2013 Vel, man kunne godt ha brukt litt mer penger på vei i Oslo. Mange steder kommer man snart ikke fram med traktor en gang.. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå