Gå til innhold

oslohat akseptert

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå er jo ikke Bergen Norges hovedstad. Hovedstadsstausen forplikter og den forplikteksen overfor resten av landet fikser ikke Oslo. Å besøke Berge er for øvrig noe helt annet. Jeg har aldri vært i Bergen uten å ha det hyggelig. Det skyldes i første rekke at bergenserne har noe som heter selvironi. Det vet man ikke hva er i Oslo.

Det ville for øvrig vært en fordel om du greide å føre en debatt uten å karakterisere dem du debatterer med. Et annet tips er å lære seg hva ord betyr før du bruker dem.

Det som ville vært en fordel var om du sluttet å anklage andre for ting du selv er skyldig i. Å prøve å bortforklare din dobbeltmoral når du rakker ned på Oslo uten samtidig å rakke ned på Bergen blir bare for dumt. Faktum er at hvis det er galt for en å være selvgod, så må et være galt for alle andre også.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke irrelevant når det nærmest blir påstått at det er Oslo som driver Norge fremover og at det er der verdiene blir skapt, mens ingenting skjer på bygda.

Tullprat. Ingen har påstått noe slikt. Nå er du så desperat at du må ty til stråmenn for å redde stumpene.

Har enkelte bransjer høyere profittmarginer enn andre og er mindre kapitalkrevende enn andre? Vil det kunne slå ut på bunnlinjen?

Skal du komme med flere bortforklaringer? Du vil jo ikke diskutere om oljen faktisk tilhører f.eks. vestlandet eller hele landet. Om hvordan det hadde gått hvis ikke en Oslo-mann hadde sikret oss eiendom over kontinentalsokkelen. Eller all teknologien fra Oslo oljeindustrien er avhengig av.

Du er visst mest opptatt av å prøve å feie alt slikt under teppet, og kun fokusere på hvordan du kan bortforklare Oslos høye verdiskapning.

Jeg er forresten ganske nøytral i denne diskusjonen, men synes det er tåpelig å høre Oslo-folk slå seg på brystkassa på grunnlag av dette.

For noe tull. Det jeg skriver er kun en respons på all nedrakkingen på Oslo, og de som påstår at Oslo ikke skaper verdier. Det er du som begynner å trekke ut ville ting fra det jeg skriver som jeg aldri har skrevet i det hele tatt.

• Liker 3
Gjest JakeGreen
Skrevet

Du er visst mest opptatt av å prøve å feie alt slikt under teppet, og kun fokusere på hvordan du kan bortforklare Oslos høye verdiskapning.

Jeg har alt sagt at det skjer viktige ting både i og utenfor Oslo i alle deler av verdikjeden og jeg synes debatten om Oslo versus resten av landet i beste fall er tåpelig i utgangspunktet.

Det jeg påpeker er at jeg synes det er feil av deg og andre å bruke BNP per innbygger i Oslo som et argument for noe som helst uten å ta hensyn til hvordan dette tallet er utregnet og de faktorene som forklarer hvorfor dette tallet er så mye høyere i Oslo enn resten av landet.

Det er nemlig ikke nødvendigvis slik at den gjennomsnittlige Oslo-borger er mer produktiv eller står på mer enn resten av landet. Det sentrale i verdiskapning er lønnsomhet og det er fullt mulig å være produktiv uten å være særlig lønnsom, for eksempel om du opererer i et marked med høy konkurranse og lave profittmarginer.

Enkelte bransjer har bedre profittmarginer enn andre og det er det som blir det avgjørende for verdiskapning eller ikke. Det er også mulig å være lønnsom uten å være særlig produktiv.

Jeg har også alt nevnt at mange av de store bedriftene har etablert hovedkontor i Oslo, selv om produksjonen skjer i andre deler av landet.

Det er også andre faktorer som bidrar, men poenget mitt er at det er lett å se seg blind på tall om man ikke evner å sette det i en større sammenheng og grave litt dypere. Det er veldig beleilig å ha noe å støtte seg på i en diskusjon, men det representerer ikke nødvendigvis den hele sannheten sånn uten videre.

:)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hvertfall opplevd det som helt legit å rakke ned på oslo/Østlandet, og da spesielt østlendinger.

Selv de som flytter fra hjemstedet (Indre Gokkefjord) til Oslo, snakker dritt om Oslo og Østlendinger.

Jeg bare omg.

Skrevet

Hvor i landet er det mer sentralt enn Oslo?

Store deler av Vestlandet, i hvert fall om man ser i forhold til det som gir mest verdi til landet vårt, oljen. Det samme med fiske, da er Vestlandet, og store deler av norske kysten sentralt. Oslo ligger på feil kant av landet, langt borte fra "alt".

Anonymous poster hash: 412bc...1ee
  • Liker 1
Skrevet

Du bobler ikke akkurat over av positivitet nei ;)

Vi skaper verdier i hele landet. Både bønder, oljearbeidere i vest, fiskere, investorer osv osv. Vi trenger alle deler og bør sette like stor pris på alt vi har og alt vi skaper.

Jeg er født og oppvokst i Oslo, men har også vært bonde og skulle gjerne fortsatt med dette. Jeg elsker mangfoldet og mulighetene vi har her i landet.

Og jeg synes det er tåpelig å sutre over at andre lever et annet liv enn en selv. Det er bare inntollerant og bortkasta.

Du forstår visst ikke det jeg skrev i svaret til deg, gjorde du vel? Det handler ikke om å leve et annet liv. Ei heller om å skrive så fryktelig positivt, det handler om REALITETER. Og jeg trives med yrket mitt, hvis ikke kunne ikke jeg, eller andre bønder ha drevet med det vi gjør

Det dette handler om er hvordan verdiskapningen blir registrert. Skjønner? Det blir dermed feil å si at Oslo skaper mest, for det stemmer ikke. Joda, man registererer det der, men ikke et eneste gram av de 100 tonnene med matvarer som jeg (min gård) produserer årlig er produsert i Oslo.

Anonymous poster hash: 412bc...1ee
Skrevet

Et av de mange problemene er at streik i resten Norge kan ta uker - måneder før noe skjer. I Oslo går det noen dager, og så fikser politikerne opp. Det er frustrerende.

Anonymous poster hash: 2ad87...283
  • Liker 3
Skrevet

Nei, det er andre deler av landet som har oljearbeidsplassene. Riktignok påvirker oljen også Oslo, men det er i hovedsak andre næringer som gir Oslo slik høy produktivitet.

Oljen er det i som i hovedsak gir Norge høy produktivitet. Inkludert Oslo. Hvilke næringer tror du gir Oslo denne "høye" produktiviteten.

Skrevet

Også noe å bruke energi på. Jeg har aldri skjønt greia med å rakke ned på andre landsdeler og byer, eller folka derfra. Tåpelig. Jeg er selv fra Oslo og bodd her hele mitt liv, men elsker å besøke andre byer, som Bergen, Trondheim og Kristiansand f.eks. Alle steder har sin sjarm.

Jeg ville nok ikke bodd i Nord-Norge pga vintermørke, men det er ikke det samme som at jeg fnyser av stedet.

Tror de som rakker ned på Oslo rett og slett er litt redde for bylivet. De har rett og slett ingen kunnskap om bylivet og bare antar det ene og det andre. Igjen så finnes det Oslo-folk som rakker ned på bønder. De kan ta seg en bolle. Men som sagt - det er som regel de kunnskapsløse som er negative.

Anonymous poster hash: a0c2e...3c7

Ser og hører at det ofte går igjen at folk som ikke liker Oslo er "redd for bylivet" osv. Ikke nødvendigvis helt riktig. Tror ikke folk fra Oslo ikke vil flytte til bygda, nødvendigvis fordi de er "redde for bondelivet" heller...;-)

Jeg er en av de som virkelig ikke liker Oslo. Jeg synes det er den styggeste hovedstaden jeg noen gang har vært i. Null sjarm og ikke et eneste sted jeg kunne tenke meg å bo i Oslo.

Og jeg er født og oppvokst i Oslo.

Jeg har likt Oslo så dårlig at jeg i tyveårene flyttet. Til større, flottere og mye mer sjarmerende byer. Altså utenlands.

Da jeg 15 år senere flyttet tilbake til Norge, har jeg unngått for alt i verden å nærme meg Oslo. Jeg synes fremdeles det er den styggeste hovedstaden jeg vet om.

For meg går det mer på følelsen, sjarmen og at det rett og slett er stygge bygg, et virrvar av bygg og veier som aldri blir ferdig (og ja - jeg er snart 50 år...). Innbyggerene er vel som alle andre steder; forskjellige.

Så ja. Det går ikke an å skylde på at bare innflytterne ikke liker Oslo...

Anonymous poster hash: f4c30...a7f

• Liker 3
Skrevet

Året 1980 - Newsflash - Borgerkrig, Vestlandet anerkjent som eget land av FN

Hvordan har det gått med Oslo`s økonomi de siste 30 år frem til 2013?

Anonymous poster hash: 07940...59f
  • Liker 1
Skrevet

Ikke nevn den forbaska Oslo OL der bare inbyggerne i Oslo har noe å si i saken, selv om det er penger fra hele landet som blir brukt. Fytti rakkern ass,,,

• Liker 2
Skrevet

Et av de mange problemene er at streik i resten Norge kan ta uker - måneder før noe skjer. I Oslo går det noen dager, og så fikser politikerne opp. Det er frustrerende. Anonymous poster hash: 2ad87...283

Det er det som er problemet. Dere finner jo bare på grunner for å mislike oslo. Korteste streikene før politikerne griper inn er på oljeplattformene. Generelt griper de ikke inn for streik er et lovlig virkemiddel

Skrevet

Ikke nevn den forbaska Oslo OL der bare inbyggerne i Oslo har noe å si i saken, selv om det er penger fra hele landet som blir brukt. Fytti rakkern ass,,,

Dette er jeg HELT enig i.

Skrevet

Det er det som er problemet. Dere finner jo bare på grunner for å mislike oslo. Korteste streikene før politikerne griper inn er på oljeplattformene. Generelt griper de ikke inn for streik er et lovlig virkemiddel

Jeg hater ikke Oslo, eller folk fra Oslo. Jeg blir frustrert av hvordan Oslo blir prioritert foran resten av Norge. Det gjelder sykehus, veier, streiker etc.

Skrevet

Jeg hater ikke Oslo, eller folk fra Oslo. Jeg blir frustrert av hvordan Oslo blir prioritert foran resten av Norge. Det gjelder sykehus, veier, streiker etc. Anonymous poster hash: 2ad87...283

Men det med streik var bare noe du fant på og du har ingen tall som viser at oslo blir prioritert.

• Liker 1
Skrevet

Til alle dere "men jeg jobber og sliter på vestlandet, mens alt blir registrert på hovedkontoret i oslo".

Dere tar feil.

"Selv om hovedkontoret til mange store bedrifter ligger i Oslo eller andre store byer, blir ikke distriktene snytt for sine bidrag til landets bruttonasjonalprodukt. Tallene i Nasjonalregnskapet bygger på regnskapene til den enkelte bedrift, ikke konsernregnskaper. Verdiskapingen blir derfor registrert der den skjer, ikke der hvor hovedkontoret ligger."

http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article1952073.ece

• Liker 1
Skrevet

Jeg hater ikke Oslo, eller folk fra Oslo. Jeg blir frustrert av hvordan Oslo blir prioritert foran resten av Norge. Det gjelder sykehus, veier, streiker etc.

HÆ?

Har du kjørt bil i oslo noengang? Så underdimensjonerte veier finner du ingen andre steder i landet. Det er vel ingen plasser med så mye sykehuskø heller.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...