Gjest Arbeider Skrevet 13. september 2013 #1 Skrevet 13. september 2013 Noen som har merket hvor akseptert det er å skryte av sitt eget hjemsted og rakke ned på oslo samtidig som det ikke er akseptert for en fra oslo å gjøre det samme? Oslo er et pengesluk, de virkelige verdiene skapes på vestlandet, osv. Samme med oslool. 12
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #2 Skrevet 13. september 2013 Virkelige verdier? Det vet jeg ikke. Men Oslofolk er generelt noen klyser. Anonymous poster hash: 8a081...d8e 5
skyflakes Skrevet 13. september 2013 #3 Skrevet 13. september 2013 Aldri opplevd. Syns oslofolk skryter like mye av hjemstedet sitt, som folk fra andre steder. 2
Tabris Skrevet 13. september 2013 #4 Skrevet 13. september 2013 Her på vestlandet stemmer det veldig. Det er generelt stor misnøye mot Oslo og østlandet, fordi mange har en oppfatning om at "østlendinger" (da spesielt Oslofolk) får alle godene og får mest penger tildelt fordi de er hovedstaden når det er Stavanger og oljen som står for 75% av statsbudsjettet. Likevel blir Oslo prioritert foran vestlandet gang på gang - er det i hvert fall mange som mener. Og slikt blir det misnøye av. 8
Alina X Skrevet 13. september 2013 #5 Skrevet 13. september 2013 Oslo er best,fuck the rest.... Tror folka bare er misunnelige jeg. 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #6 Skrevet 13. september 2013 Sånne idioter glemmer som regel at de fleste i Oslo er innflyttere fra bygda som flyktet fordi de ble mobbet vekk og i Oslo har funnet et fristed der de faktisk kan være seg selv. Anonymous poster hash: 671a3...82a 11
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #7 Skrevet 13. september 2013 mange folk i Oslo vet jo ingenting om resten av landet, de tror bor i verdens navle og Oslo er jo bare en liten by i den store verden. Dyr og dårlig( en av verdens dyreste byer!) Anonymous poster hash: aa908...a18 6
Gjest Arbeider Skrevet 13. september 2013 #8 Skrevet 13. september 2013 Når det kommer til verdiskapnimg er faktisk oslo på topp pr innbegger og pengene går ut fra oslo men ikke inn. Det er ssbs tall. Men det teller liksom ikke fordi alle vet at vi bare er papirflyttere og man ikke kan leve av å klippe håret på hverandre. Klart om man ser på bystater er de ofte de rikeste landene i verden 7
Gjest JakeGreen Skrevet 13. september 2013 #9 Skrevet 13. september 2013 Nei, det har jeg ikke lagt merke til, men jeg har lagt merke til at for eksempel bergensere er tilsynelatende mer patriotiske enn den gjennomsnittlige Oslo-borger. Men hva så egentlig? Når det kommer til verdiskapnimg er faktisk oslo på topp pr innbegger og pengene går ut fra oslo men ikke inn. Det er ssbs tall. Men det teller liksom ikke fordi alle vet at vi bare er papirflyttere og man ikke kan leve av å klippe håret på hverandre. Klart om man ser på bystater er de ofte de rikeste landene i verden Kilder på dette?
Gjest Atheena Skrevet 13. september 2013 #10 Skrevet 13. september 2013 Jeg er veldig enig med deg. Folk elsker å hate Oslo. Hilsen Oslojente
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #11 Skrevet 13. september 2013 mange folk i Oslo vet jo ingenting om resten av landet, de tror bor i verdens navle og Oslo er jo bare en liten by i den store verden. Dyr og dårlig( en av verdens dyreste byer!) Anonymous poster hash: aa908...a18 De fleste folka i Oslo kommer jo opprinnelig fra andre steder i landet. Så det blir jo litt feil å si. Anonymous poster hash: 6bfc7...be7 7
Gjest JakeGreen Skrevet 13. september 2013 #12 Skrevet 13. september 2013 Altså, jeg har lagt merke til at det er populært å snakke nedlatende om Oslo og omtale det som en ghetto, men det kommer som regel fra ignorante bondeknøl som knapt har gått gjennom Karl Johan en solskinnsdag. Men jeg har også inntrykk av at mer dannede folk som ikke har bodd i Oslo av en eller annen grunn er negativt forutintatt i forhold til Oslo. De fleste av disse endrer imidlertid oppfatning når de har fått oppleve litt mer av byen. Det er vel litt skremmende med storbyen kanskje? 7
Gjest Atheena Skrevet 13. september 2013 #13 Skrevet 13. september 2013 mange folk i Oslo vet jo ingenting om resten av landet, de tror bor i verdens navle og Oslo er jo bare en liten by i den store verden. Dyr og dårlig( en av verdens dyreste byer!) Anonymous poster hash: aa908...a18 hahaha Dette er jo en typisk kommentar som bare understreker TS sitt poeng.
Hattifnatten Skrevet 13. september 2013 #14 Skrevet 13. september 2013 Når jeg er med samboeren til hans hjemsted (vestlandet), får jeg alltid høre en eller annen spøk om Oslo eller Oslofolk. Gjerne med en litt seriøs undertone. Det er morsomt de første gangene, men etterhvert blir det faktisk litt irriterende. Jeg skryter sjeldent av Oslo, og snakker heller ikke nedsettende om andre steder, men opplever veldig ofte at at andre skal sverte, eller gjøre narr av byen. 1
Hattifnatten Skrevet 13. september 2013 #15 Skrevet 13. september 2013 mange folk i Oslo vet jo ingenting om resten av landet, de tror bor i verdens navle og Oslo er jo bare en liten by i den store verden. Dyr og dårlig( en av verdens dyreste byer!) Anonymous poster hash: aa908...a18 Og mange som ikke er fra Oslo har gjerne et feil inntrykk av byen. Mange av de jeg kjenner som bor i andre byer, eller tettsteder kjenner bare til Oslo gjennom Karl Johan og Jernbanetorget. Da jeg tok dem med ut av byen, og til stedene utenfor sentrum ble de veldig overrasket og lurte på om de fortsatt var i Oslo. 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #16 Skrevet 13. september 2013 Er en del rivalisering mellom de ulike byene, især Vestlandet og Østlandet (eller Bergen vs. Oslo, om du vil). Synes det hele er tåpelig. Begge stedene har sine kvaliteter og hva en måtte finne mest forlokkende får være ens egen subjektive mening. Personlig synes jeg Vestlandet er det vakreste stedet på jord, men jeg går ikke rundt og rakker ned på andre av den grunn. Men jeg begynner å bli rimelig lei av bergensvitser og "Å HEHE ER DU FRA BÆÆÆRRRRHHHGEN DU DA?" når jeg er på Østlandet, gjerne med en påtatt harsk skarre-R og en kommentar om hvordan "vi vestlendinger" ser ned på resten av landet. Jommen sa jeg smør! Anonymous poster hash: 43c67...352 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #17 Skrevet 14. september 2013 Dagens Oslo er kald og usjarmerende. Eneste fine med Oslo er de gamle menneskene og minnene de har fra en svunnen tid da Oslo var et vakkert sted + Vigelandsparken.Anonymous poster hash: 41f35...dee 5
Medlem Skrevet 14. september 2013 #18 Skrevet 14. september 2013 Ja. Heldigvis kan man bare le av de som tror verdiskapingen skjer i distriktene, når tallene er klare på at folk bosatt i Oslo i snitt skaper mer enn noen i resten av landet og det dobbelte av gjennomsnittet i Norge. Misunnelsen lenge leve!! Kilder på dette? http://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/artikler-og-publikasjoner/_attachment/109880?_ts=13e3bd4a218 10
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #19 Skrevet 14. september 2013 Jeg er ikke fra Oslo, men utkanten av Østlandet. Her er det ikke så mye nedsettende snakk om Oslo, men jeg har hørt mye rart fra nordmenn som bor lenger unna Oslo. Om det er direkte hat eller hva er ikke godt å si. Men det er nok greit å hate Oslo ja. Kan jo ikke lese en diskusjon om Norge før det kommer en nordlending å klager på søringene og Oslo. Når det kommer til geografi kunnskapene så er nok det ganske så delt. Jeg vet ikke hvor alle stedene er i Norge, men de største byene kan jeg. Tror ikke det er så mange i Norge som kan peke ut alle byene eller tettstedene. Anonymous poster hash: 3f762...dd6
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #20 Skrevet 14. september 2013 Også noe å bruke energi på. Jeg har aldri skjønt greia med å rakke ned på andre landsdeler og byer, eller folka derfra. Tåpelig. Jeg er selv fra Oslo og bodd her hele mitt liv, men elsker å besøke andre byer, som Bergen, Trondheim og Kristiansand f.eks. Alle steder har sin sjarm. Jeg ville nok ikke bodd i Nord-Norge pga vintermørke, men det er ikke det samme som at jeg fnyser av stedet. Tror de som rakker ned på Oslo rett og slett er litt redde for bylivet. De har rett og slett ingen kunnskap om bylivet og bare antar det ene og det andre. Igjen så finnes det Oslo-folk som rakker ned på bønder. De kan ta seg en bolle. Men som sagt - det er som regel de kunnskapsløse som er negative. Anonymous poster hash: a0c2e...3c7 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå