Gå til innhold

oslohat akseptert

Fremhevede innlegg

Skrevet

ville ikke kalt Oslo for en storby

Anonymous poster hash: aa908...a18

Kall det hva du vil.

Faktum er at i Norge regner man byer med mer enn 50.000 innbyggere som storbyer - ref. Stortingsmelding nr. 31 (Storbymeldingen)

Misvisende tall etter min mening.

Hvordan hadde Oslo gjort det uten distriktene tror du?

Først kan man se på hva verdiskapning egentlig måler og hvordan statistikken blir utarbeidet.

Og så kan man resonnere rundt hvorfor dette tallet er høyest i Oslo per innbygger.

:)

Jeg legger mindre vekt i dine meninger enn dokumenterte tall fremlagt av SSB.

Oslo hadde nok ikke gjort det like bra uten distriktene, akkurat som distriktene ikke ville gjort det like bra uten Oslo.

Eg har store vanskar med å forstå at folk vil bu i Oslo. Eit større rottereir skal ein leita lenge etter. Og ja, eg har budd der, men tok til vett og flytta tilbake til vestlandet.

Godt å bli kvitt deg!! :)

Oslo ligger fryktelig usentralt til, så ser ikke helt hvorfor absolutt "alt" skal legges dit.

Anonymous poster hash: 412bc...1ee

Hvor i landet er det mer sentralt enn Oslo?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet (endret)

.

Endret av Stjerner og planeter
Skrevet

Misvisende tall etter min mening.

Hvordan hadde Oslo gjort det uten distriktene tror du?

Først kan man se på hva verdiskapning egentlig måler og hvordan statistikken blir utarbeidet.

Og så kan man resonnere rundt hvorfor dette tallet er høyest i Oslo per innbygger.

Hvordan Oslo hadde gjort det uten distriktene er ikke relevant, for distriktene er også avhengig av Oslo.

Tallet er høyest i Oslo fordi det er så stor tetthet av produktive enheter.

• Liker 3
Skrevet

Oslo er ingen hyggelig by. Og det handler i første rekke om den generelle nedlatende holdningen man har til resten av landet, og ikke minst til folk som kommer fra resten av landet.

Her beskriver du jo bergensere også. Så hvorfor rakker du bare ned på Oslo?

• Liker 4
Skrevet

Tror ikke du helt har skjønt det økonomiske systemet. Folk i Oslo har arbeidsplasser pga. olja.

Nei, det er andre deler av landet som har oljearbeidsplassene. Riktignok påvirker oljen også Oslo, men det er i hovedsak andre næringer som gir Oslo slik høy produktivitet.

• Liker 3
Skrevet

Poenget er at Oslo er landets hovedstad. Men Oslo makter ikke å være hele landets hovedstad. Den viktigste årsaken til dette er måten oslopolitikerne og oslopressen oppfører seg på i forhold til resten av landet. Og så handler det om hvordan man blir møtt når man besøker Oslo og oppholder seg der. Jeg har selv bodd i Oslo og synes ikke at folk flest er hyggelige. Jeg har reist i hele verden og møter en helt annen imøtekommenhet og høflighet enn man møter i Oslo. Omtrent hvor som helst.

OL saken er en katastrofe i så måte og et meget godt eksempel på hvordan Oslo som by ser på resten av landet.

Hva med litt ydmykhet og respekt? Det foregår faktisk veldig mye kreativt og verdifullt utenfor Oslo. Men der er uinteressant for hovedstaden.

Jeg skjønner ikke at du fortsetter å syte som en liten unge over Oslo når det du skriver like gjerne kunne vært skrevet om Bergen eller andre steder. Dobbeltmoral er flotte greier.

• Liker 2
Skrevet

Hørt om ringvirkninger?

Ringvirkningene fra olja på Oslo er ørsmål.

• Liker 1
Skrevet

Ja, men jeg mener at dette tallet er misvisende og misforstått.

Mye av det som skjer i Oslo er en konsekvens av det som skjer i distriktene og hadde faktisk ikke kunne hendt hadde det ikke vært for det.

Mye av det som skjer i distriktene er en konsekvens av det som skjer i Oslo og hadde faktisk ikke kunne hendt hadde det ikke vært for det.

Your point being?

Mange store selskap har etablert hovedkontor i Oslo, selv om produksjonen foregår helt andre plasser i landet og da ikke bare på Vestlandet. Blir dette tatt høyde for i dette tallet?

Selvsagt. Men blir det tatt høyde for at oljen som suges opp på Vestlandet ikke tilhører Vestlandet, men hele landet? For hvis du skal tenke slik du gjør så må jo Oslo tillegges en del av oljen også.

Uansett synes jeg det er en meningsløs debatt og håpløst å skulle sette Oslo opp mot resten av landet. Det skjer viktige ting både i og utenfor Oslo.

Jeg er egentlig enig, men påpeker bare at sutreungene driter seg ut.

Kjenner ikke til at Oslo blir kritisert for det. Trodde det var mer vanlig å kritisere Bergensere for sin patriotisme, men kan ikke si at jeg bryr meg om noen av delene.

Det er jo flere i denne tråden som syter over at Oslo er så patriotiske og ser ned på resten, og bla bla bla. Mao. akkurat som Bergen.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror de aller fleste som trives på sitt eget hjemsted vil kunne finne på å ytre seg negativt om andre steder, bare fordi "borte bra, men hjemme best". Mange tenker veldig svart/hvitt. Jeg kunne ikke tenkt meg å bo i Oslo selv, og det er mye med Oslo som jeg synes er dårligere enn min egen by, men samtidig er det mye bra med Oslo som jeg ikke har her hjemme.

Når jeg er i Oslo reagerer jeg f.eks på at det er ca. umulig å komme seg på do i sentrum. Jeg betaler gjerne for en lunsj eller en kaffe for å bruke et kundetoalett, men til og med DET er vanskelig å finne, hehe! Da må du på ekspedisjon til Oslo City, og stakkars deg hvis du har glemt å skaffe en tier. Utafor doen sitter det en dritsur vakt og hele opplegget ligner en sikkerhetsgjennomgang på en flyplass. :P Men det definerer jo på ingen måte hele Oslo. Jeg synes spesielt det er hyggelig på Grünerløkka og i Bogstadveien. Det er sikkert mange andre flotte steder også, men jeg er ikke så kjent der. (og det er kanskje også grunnen til at jeg aldri finner en do, knis!)

Skrevet

Jeg skjønner ikke at du fortsetter å syte som en liten unge over Oslo når det du skriver like gjerne kunne vært skrevet om Bergen eller andre steder. Dobbeltmoral er flotte greier.

Nå er jo ikke Bergen Norges hovedstad. Hovedstadsstausen forplikter og den forplikteksen overfor resten av landet fikser ikke Oslo. Å besøke Berge er for øvrig noe helt annet. Jeg har aldri vært i Bergen uten å ha det hyggelig. Det skyldes i første rekke at bergenserne har noe som heter selvironi. Det vet man ikke hva er i Oslo.

Det ville for øvrig vært en fordel om du greide å føre en debatt uten å karakterisere dem du debatterer med. Et annet tips er å lære seg hva ord betyr før du bruker dem.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har opplevd at folk snakker dritt om Oslo i trøndelag og jeg har opplevd at folk snakker dritt om Oslo i Bergen.

Jeg har ikke opplevd at folk i Oslo snakker dritt om Bergen, eller at folk i Oslo snakker dritt om trøndere.

Stemmen til Oslofolk er mindre verdt ved valg.

Kanskje hadde det vært greit med borgerkrig, kanskje skal vi bare la vestlendingene få den jævla oljen, så slipper vi ha noe med dem og denne sjåvinismen som skal bøte på mindreverdighetskomplekser å gjøre.

Fun fact: bergenserene innlemmet Fana som en del av Bergen kommune, fordi de ikke tålte at Trondheim ble Norges nest største by.

Snart kommer Stavanger til å ta igjen Bergen. Jeg lurer på om vi da får se et internt hatoppgjør av noe slag.

Nordlendingene derimot, de har tradisjonelt fått mye ufortjent dritt i hovedstaden, det er et historisk faktum, rett og slett en skamplett på Oslos historie. Nordlendinger er generelt veldig OK, og de snakker ikke nynorsk-kråkemål fra nordvestlandet.

Anonymous poster hash: 3d880...8e6
  • Liker 4
Gjest JakeGreen
Skrevet

Jeg legger mindre vekt i dine meninger enn dokumenterte tall fremlagt av SSB.

Oslo hadde nok ikke gjort det like bra uten distriktene, akkurat som distriktene ikke ville gjort det like bra uten Oslo.

Selvsagt gjør du det, men det ugyldiggjør ikke det faktum at det er lett å se seg blind på tall, særlig om man ikke forstår utregningene som ligger bak eller ikke evner å se det i en større sammenheng.

Hvordan Oslo hadde gjort det uten distriktene er ikke relevant, for distriktene er også avhengig av Oslo.

Tallet er høyest i Oslo fordi det er så stor tetthet av produktive enheter.

Nei, det er ikke irrelevant når det nærmest blir påstått at det er Oslo som driver Norge fremover og at det er der verdiene blir skapt, mens ingenting skjer på bygda.

Hva er en økonomisk verdi?

Har enkelte bransjer høyere profittmarginer enn andre og er mindre kapitalkrevende enn andre? Vil det kunne slå ut på bunnlinjen?

Er produksjonen av en fysisk vare verdt mer enn en transaksjon utført av en aksjemegler? Eller bunnlinjen til en finansinstitusjon versus bunnlinjen til en industribedrift? Et økonomisk regnskap skiller ikke mellom de to.

Det er også andre faktorer som gjør at Oslo har høyere verdiskapning enn resten av Norge. Høyere boligpriser. Lønninger. Osv.

Jeg er forresten ganske nøytral i denne diskusjonen, men synes det er tåpelig å høre Oslo-folk slå seg på brystkassa på grunnlag av dette.

Men nå skal jeg drikke vin og er allerede sent ute.

Takk for meg.

Skrevet (endret)

Jeg har opplevd at folk snakker dritt om Oslo i trøndelag og jeg har opplevd at folk snakker dritt om Oslo i Bergen.

Jeg har ikke opplevd at folk i Oslo snakker dritt om Bergen, eller at folk i Oslo snakker dritt om trøndere.

Anonymous poster hash: 3d880...8e6

Jeg har opplevd oslofolk som har sittet på et utested, og høylytt pratet dritt om trøndere. Jeg husker de beskrev trøndere som ekle, og det var visst spesielt blonde trøndere de ikke likte.

Det var en merkelig opplevelse, jeg tror ikke at jeg noen gang før har hørt noen snakke så mye drit om folk før.

Endret av Hjarte
Skrevet

Folk snakker stygt om steder de ikke vet noe om, og snakker varmt om hjemstedet sitt.

Skrevet

Hvis jeg sier at Oslo er et høl, vil det si at jeg hater Oslo? Isåfall er din og min definisjon av hat vidt forskjellig.

Skrevet

Jeg tror vi legger ekstra merke til når noen snakker stygt eller mindre pent om folk fra stedet vi selv er fra, eller om byen vår.

Men jeg skal innrømme at jeg blir oppriktig glad når jeg hører folk fra andre steder snakke varmt om Oslo. Det er jo byen min, som jeg faktisk er veldig glad i :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vokst opp i en liten bygd på østlandet, og aldri hørt noe Oslo-hat. Det har heller vært spennende historier "den første gangen jeg var i Tigerstaden" fra besteforeldre m.v.

Selv har jeg bodd i Oslo i 9 år, og trives godt, men kommer nok å flytte på meg snart - men ikke fordi jeg ikke liker Oslo i seg selv. De fleste jeg er sammen med i Oslo er innflyttere de også, og jeg har aldri hørt noe by-hat fra dem.

Derimot har jeg møtt noen fra bygda mi som er litt skeptiske til Oslo, og når man ikke har sett så mye mer en Karl Johan så forstår jeg det godt. Så fort de har blitt litt kjent med områder utenfor sentrum, har de syntes at Oslo er en ganske så trivlig by :)

Tror det kommer an på hva man kjenner og hva man bare så vidt har vært innom. Kjenner man Oslo så liker man i de aller fleste tilfellene byen, samme med Bergen eller andre byer.

Skrevet (endret)

Noen som har merket hvor akseptert det er å skryte av sitt eget hjemsted og rakke ned på oslo samtidig som det ikke er akseptert for en fra oslo å gjøre det samme?

Oslo er et pengesluk, de virkelige verdiene skapes på vestlandet, osv.

Samme med oslool.

Kommer fra Drammensdistriktet og mine venner pleier å ha følgende hatliste.

1) Bærum

2) Oslo

3) Bergen

Bærum pga alle pappaguttene, Oslo pga at de skal ha alt mulig og Bergen pga bergenserne.

Så du får trøste deg med en sølvmedalje :)

Endret av Cartman
Skrevet

Godt å bli kvitt deg!! :)

så hyggeleg sagt!

Du får slå han i hovve med noke hardt så han ser stjerner og planeter :)

Eg er bare så grådig god i BÆRGÆNSK :)

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet (endret)

Du får slå han i hovve med noke hardt så han ser stjerner og planeter :)

Eg er bare så grådig god i BÆRGÆNSK :)

:rodmer: Endret av Stjerner og planeter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...