Gå til innhold

Går du på jobb når du er *syk* og hvorfor gjør du det ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg var røyker var jeg forkjølet fra september til april. hvert år. Hele tiden. Skulle jeg liksom vært hjemme i 8 mnd da eller?? Så ikke de på jobben, som har normalt immunsystem, skulle bli syke?

Du skulle ha sluttet å røyke ...men du har vel aldri brydd deg om at alle de ikke røykende personene du utsetter for kreft risiko i omkretsen din .så hvorfor begynne nå ?

Anonymous poster hash: 205a5...87b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vi er heldige og har lange egenmeldinger, så jeg tar heller av dem enn å smitte andre på jobb.

Er det de er til og da ...men du vet å holde seg hjemme i 3dager for å begrense den verste smitten til alle man omgåes med er for enn for langt for de fleste. Mye viktigere for dem å kunne si at de altids har gått på jobben om de så var døden nær for å kunne bidra til å smitte andre mest mulig.

Anonymous poster hash: 205a5...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det de er til og da ...men du vet å holde seg hjemme i 3dager for å begrense den verste smitten til alle man omgåes med er for enn for langt for de fleste. Mye viktigere for dem å kunne si at de altids har gått på jobben om de så var døden nær for å kunne bidra til å smitte andre mest mulig.

Anonymous poster hash: 205a5...87b

Vi har en kollega på jobb som i to dager har hostet på alle, og nå er en annen kollega blitt mer og mer hanglete i løpet av dagen.

Så presterer den som hoster at han stakker'n som er blitt pjuskete skal gå hjem !

Vi har 8 dager med sykemelding, ikke 3 som alle andre...Så nå kommer vi til å mangle en.

Han som smitter alle sitter fortsatt å hoster og herker. FRITT for å vaske kontorpulten min i dag!!!! Sprite den!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle ha sluttet å røyke ...men du har vel aldri brydd deg om at alle de ikke røykende personene du utsetter for kreft risiko i omkretsen din .så hvorfor begynne nå ?

Anonymous poster hash: 205a5...87b

Som jeg skrev "da jeg VAR røyker". Jeg har sluttet for lenge siden.

Og du må ha det utrolig slitsomt som hele tiden ser på deg selv som et offer. Når de aller fleste i arbeidslivet tåler en forkjølelse så er det faktisk DU som blir så slått ut som burde få tilrettelegging på din arbeidsplass. Vi kan ikke stenge 40% av Norge hver vinter pga forkjølelse.

Endret av Mynona
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt overrasket over hvor mange som mener at man bør holde seg hjemme pga en forkjølelse. Det er jo ikke bare på jobben man treffer folk eller er i fare for å komme i kontakt med bakterier. Så om man har så store problemer med å være i nærheten av noen som snufser litt så må en nesten selv ta ansvar for det selv. En kan ikke forvente at alle andre skal bure seg inne fordi de har litt vondt i halsen og er snørrete.

Det er ytterst sjeldent at man smitter alle kollegaene sine sånn at det fører til masse sykefravær. Og dersom en blir smitta så er en forkjølelse noe de aller fleste takler, uten at det fører til så voldsomme problemer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en kollega på jobb som i to dager har hostet på alle, og nå er en annen kollega blitt mer og mer hanglete i løpet av dagen.

Så presterer den som hoster at han stakker'n som er blitt pjuskete skal gå hjem !

Vi har 8 dager med sykemelding, ikke 3 som alle andre...Så nå kommer vi til å mangle en.

Han som smitter alle sitter fortsatt å hoster og herker. FRITT for å vaske kontorpulten min i dag!!!! Sprite den!

Man trengerda ikke hoste på alle når man er syk. Er man forkjøla på jobb, er man ekstra nøye med håndhygiene og holder litt avstand til kolleger. Man hoster i en lommetørkle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man trengerda ikke hoste på alle når man er syk. Er man forkjøla på jobb, er man ekstra nøye med håndhygiene og holder litt avstand til kolleger. Man hoster i en lommetørkle.

Kan noen plente det i kollegaen min?? Ikke en gang sterk hinting osv fungerer. Æsj ass.

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen plente det i kollegaen min?? Ikke en gang sterk hinting osv fungerer. Æsj ass.

Hvorfor ber du han/henne ikke bare slutte hoste i fjeset ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ber du han/henne ikke bare slutte hoste i fjeset ditt?

Den kollegaen hoster ikke i mitt, men på de andre hun/han sitter med, og de sier ikke noe, bare blir syke. Jeg bare er glad det ikke kommer masse på meg. Men den kollegaen vil nok snart få tilsnakk av noen. Alle vet jo hvem som hoster uten å tenke på andre.

Nå kan man jo bli syk av mange grunne da, bare så inni hampen at denne kollegaen tror hosten sin ikke er smittefarlig.

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvordan forkjølelser folk pleier å ha her jeg. Selv har jeg relativt høy terskel for å bli hjemme, kanskje litt for høy, da jeg virkelig har skranglet meg gjennom dager før, og er bare hjemme når jeg virkelig ikke orker annet. Beklager til alle dere jeg smitter.

Men en forkjølelse utløper seg hvert fall slik for meg: Litt snufsete og harkete en ukes tid, kanskje litt vondt i hodet, formen begynner å sjagle litt mer og mer, så plutselig blir jeg helt slått ut og ligger kjempedårlig sengeliggende i 3 dager omtrent, før det begynner å bedre seg igjen. Er det ikke vanlig å ha et slikt forkjølelsesforløp? Jeg får det kanskje 2-3 ganger i året + at jeg ofte kan være litt snufsete og hostete i mange måneder, men da er jeg så klart på jobb..

Men skjønner ikke folk her som sier at å ikke være på jobb som forkjølet er å skulke, jeg blir hvert fall helt slått ut og har kjempehøy feber og alt mulig rart.



Anonymous poster hash: 16225...8f7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre jeg er sengeliggende går jeg på jobb.

Det er svært sjelden jeg blir så dårlig av forkjølelser - det er i hvert fall flere år siden sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg går ikke på jobb hvis jeg har feber, oppkast eller sterke smerter. Men om jeg har litt hodepine går jeg på jobb, ofte går det jo over, og om det blir verre, så går jeg heller hjem. Jeg irriterer meg over folk som kommer på jobb med smittsom sykdom. Selv om de føler seg pigg etter ca. ti paracet, så risikerer de å smitte andre på jobb. Selvfølgelig skal man ikke utnytte egenmeldinger for en flis i fingeren, eller litt hoste, men man trenger virkelig ikke å spille martyr med en diger kniv i ryggen heller. Jeg vil tro at man blir fortere frisk om man tar seg de sykedagene man trenger, enn om man rusler rundt halveffektiv og syk på jobb i en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skjønner ikke folk her som sier at å ikke være på jobb som forkjølet er å skulke, jeg blir hvert fall helt slått ut og har kjempehøy feber og alt mulig rart.

Anonymous poster hash: 16225...8f7

Men når du får feber og ligger rett ut så kalles det vel ikke lenger en vanlig forkjølelse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke helt hvordan forkjølelser folk pleier å ha her jeg. Selv har jeg relativt høy terskel for å bli hjemme, kanskje litt for høy, da jeg virkelig har skranglet meg gjennom dager før, og er bare hjemme når jeg virkelig ikke orker annet. Beklager til alle dere jeg smitter.

Men en forkjølelse utløper seg hvert fall slik for meg: Litt snufsete og harkete en ukes tid, kanskje litt vondt i hodet, formen begynner å sjagle litt mer og mer, så plutselig blir jeg helt slått ut og ligger kjempedårlig sengeliggende i 3 dager omtrent, før det begynner å bedre seg igjen. Er det ikke vanlig å ha et slikt forkjølelsesforløp? Jeg får det kanskje 2-3 ganger i året + at jeg ofte kan være litt snufsete og hostete i mange måneder, men da er jeg så klart på jobb..

Men skjønner ikke folk her som sier at å ikke være på jobb som forkjølet er å skulke, jeg blir hvert fall helt slått ut og har kjempehøy feber og alt mulig rart.

Anonymous poster hash: 16225...8f7

Det er forskjell på folks immunforsvar og hvor syke + hvor lett syke de blir. En vanlig forkjølelse for meg er at jeg har vondt i halsen, hoster litt og har hodepine noen dager. Da sier jeg at jeg er forkjølet, passer på å holde avstand til folk, tar noen paracet og tar det med ro. Men går på jobb. Det kan gå år mellom hver gang jeg har feber.

Anonymous poster hash: 729f3...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber hvis jeg er forkjøla, holder meg hjemme hvis jeg har omgangssyke/influensa, er veldig smittefarlig eller er så dårlig at jeg ikke får gjort noe fornuftig på jobb.

Om jeg hadde blitt nektet å jobbe pga forkjølelse hadde jeg funnet meg en mer fornuftig arbeidsgiver.

Ts her

Kan si dere såpass at som eier av en bedrift, de som skal jobbe hos meg blir ansatt avhengig av deres instilling til dette. Andre ting spiller også inn selvsagt men denne vektlegges tungt.

De som har intensjon om å komme på jobb når de nettopp har blitt syke for å smitte resten blir ikke ansatt. De som gjør det som allerede er ansatt får advarsler.

Av de som kvalifiserer og er den type mennesker jeg ser etter så er det:

Yvonne, (med lønnsforhøyelse)

Celine(under tvil, her burde du tatt initiativet til å jobbe hjemmefra)

Ab#3

Amber Rose (med lønnsforhøyelse)

LadyAntebellum (med ekstra lønnsforhøyelse grunnet gode refleksjoner)

AB#13



Anonymous poster hash: 205a5...87b

Hvis du er så ukritisk til hvem du gir lønnsforhøyelse tror jeg jammen denne bedriften kan slite litt etterhvert...

Hoho, nå lo jeg faktisk høyt her jeg sitter ALENE hjemme :fnise: :fnise: :fnise:

Men ellers, har jobbet 14-timers vakter med full migrene jeg, gikk fint men var utslitt når jeg endelig kom hjem. På grunn av sånne ting (høy arbeidsmoral) fikset sjefen min alltid noen som kunne ta min vakt dersom jeg faktisk ble skikkelig syk/helt forjævlig migreneanfall. Han belønnet derfor min moral, slik som skikkelige sjefer skal og burde.

Belønnet? Det er da en selvfølge at sjefen ordner noen som tar vakten din om du er syk, det er faktisk sjefens ansvar, ikke ditt! Det er ikke belønning at han gjør sine egne arbeidsoppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvordan forkjølelser folk pleier å ha her jeg. Selv har jeg relativt høy terskel for å bli hjemme, kanskje litt for høy, da jeg virkelig har skranglet meg gjennom dager før, og er bare hjemme når jeg virkelig ikke orker annet. Beklager til alle dere jeg smitter.

Men en forkjølelse utløper seg hvert fall slik for meg: Litt snufsete og harkete en ukes tid, kanskje litt vondt i hodet, formen begynner å sjagle litt mer og mer, så plutselig blir jeg helt slått ut og ligger kjempedårlig sengeliggende i 3 dager omtrent, før det begynner å bedre seg igjen. Er det ikke vanlig å ha et slikt forkjølelsesforløp? Jeg får det kanskje 2-3 ganger i året + at jeg ofte kan være litt snufsete og hostete i mange måneder, men da er jeg så klart på jobb..

Men skjønner ikke folk her som sier at å ikke være på jobb som forkjølet er å skulke, jeg blir hvert fall helt slått ut og har kjempehøy feber og alt mulig rart.

Anonymous poster hash: 16225...8f7

Samme her! Jeg blir snufsete, tett og sår i halsen noen dager. Det er ikke syk for meg. Etter de dagene blir jeg syk - da blir jeg veldig slapp, orker ingenting, blir ekstremt tett, vonde ledd, fryser veldig, hoster og nyser og snørrer og har røde øyne. Etter noen dager med det, kommer energien langsomt tilbake, og ca ti dager etter at jeg begynte å bli dårlig så har jeg bare vondt i halsen, er tett og hoster.

Men jeg mistenker at når folk får harde forkjølelser tror de det er influensa. Influensa føles helt annerledes for meg, og det har jeg bare hatt et par ganger. Det kommer brått, slår meg i bakken og blir ferdig fortere enn forkjølelse.

Anonymous poster hash: 2d302...193

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Samme her! Jeg blir snufsete, tett og sår i halsen noen dager. Det er ikke syk for meg. Etter de dagene blir jeg syk - da blir jeg veldig slapp, orker ingenting, blir ekstremt tett, vonde ledd, fryser veldig, hoster og nyser og snørrer og har røde øyne. Etter noen dager med det, kommer energien langsomt tilbake, og ca ti dager etter at jeg begynte å bli dårlig så har jeg bare vondt i halsen, er tett og hoster.

Men jeg mistenker at når folk får harde forkjølelser tror de det er influensa. Influensa føles helt annerledes for meg, og det har jeg bare hatt et par ganger. Det kommer brått, slår meg i bakken og blir ferdig fortere enn forkjølelse.

Anonymous poster hash: 2d302...193

Ja, enig, tror det er veldig mange som blander influensa med forkjølelse. Hadde en venninne som mente hun hadde influensa 2 ganger i året, og alltid helt utenfor influensasesongene. Hun var ikke i nærheten så dårlig man pleier å bli av influensa heller, da hun ofte spurte om jeg ville gå tur med henne på kvelden og slikt.

Influensa har egentlig ingenting med forkjølelse å gjøre, men man blir ofte forkjølet i tillegg til å ha influensa. Pluss at den treffer veldig plutselig og slår en helt ut.

Anonymous poster hash: 16225...8f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belønnet? Det er da en selvfølge at sjefen ordner noen som tar vakten din om du er syk, det er faktisk sjefens ansvar, ikke ditt! Det er ikke belønning at han gjør sine egne arbeidsoppgaver.

Ja i form av at jeg sa i fra sent. Vi hadde en ordning om å bytte oss i mellom, derfor vil jeg kalle det å bli belønnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i form av at jeg sa i fra sent. Vi hadde en ordning om å bytte oss i mellom, derfor vil jeg kalle det å bli belønnet.

Som sagt, det er sjefens jobb/ansvar å finne erstatning om en av de ansatte blir syke, det er på ingen måte den sykes ansvar. At arbeidsgiveren din følger loven er ingen belønning for at du har høy moral - det er bare plikten hans (og hvis han "straffer" andre ved å be de finne erstatning selv bør noen sette han på plass og fortelle hva realiteten er!).

Endret av Ciegus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg vært hjemme hver gang jeg var forkjøla og holdt ungen hjemme hver gang han var forkjøla så hadde jeg aldri kommet meg ut av huset på vinteren.

Så, ja, jeg går på jobb når jeg er forkjøla.

Alt er avhengig av allmenntilstanden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...