Gå til innhold

Går du på jobb når du er *syk* og hvorfor gjør du det ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det hender jeg gjør det, av forskjellige grunner

- Hvis jeg skal åpne

- For å vise at jeg er dedikert

- Hvis paracet/annet smertestillende/medisiner holder meg oppegående

Anonymous poster hash: f7795...95f

Hvis du skal åpne ? ...greit nok så lenge du desinfiserer håndtak og nøkler etterpå, og går hjem igjen.

Vise at du er dedikert ja? ..til å smitte andre å heve sykefraværet totalt sett i bedriften slik at det blir mindre årsverk i arbeid neste uke ?

Hvis paracet o.l holder deg oppeågende ja? ...i den perioden hvor du er mest smittsom for andre altså. Takk skal du ha, hadde jagd deg hjem igjen hadde du vært min kollega ihvertfall.

Forbanna ureflekterte egoist.

Anonymous poster hash: 205a5...87b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vet at det finnes mange mennesker meg inkludert som er ekstra sårbare for å bli syke. Vi har en kronisk sykdom som er *nok* å takle ..får man en forkjølelse eller lignende bare så tar det lang tid før man blir frisk og det er svært belastende.

Det som kan virke som "småting" for deg vil og kan være svært belastende for andre du smitter.

Dette er en utrolig egoistisk tankegang, av både deg selv og arbeidsgiver hvis det blir oppfordret til dette.

Normalt friske mennesker blir forkjøla syke rundt 2 ganger i året. Da kan de godt ta den første uka+ hjemme.

Anonymous poster hash: 205a5...87b

Vel, du får rett misnøyen din mot arbeidsgivere som ikke er villige til å sette inn vikar/ekstrahjelp eller som kjører ekstremt dårlig bemanning i utgangspunktet. Når man har en stilling som innebærer at ting hoper seg opp selv ved bare noen timers fravær kombinert med at man er alene om oppgavene og at det ikke settes inn reserve slik at resultatet blir doble arbeidsdager etter fravær så sier det seg selv at man ikke er villig til å ta kostnadene ved å være borte så lenge man står på beina.

Anonymous poster hash: 0eff4...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at endel av de som maser om "smittefare" bruker det som en unnskyldning ovenfor seg selv for at de ikke er like viljesterke og harde i pappen som dem som kommer nesten uansett, med mindre det er snakk om høy feber eller noe voldsomme greier.

Jeg drar på jobben selv om jeg er syk (med mindre vi snakker helt forjævlig) fordi det blir mye mer på kollegaene mine om jeg er borte. Vet hvor kjipt det er når andre er syke og skal innrømme at jeg noen dager har tenkt "mitt" om vedkommende hvis det har vært en dag for ofte. Dessuten føler jeg at jeg bygger opp en buffer til en regnværsdag hvor jeg virkelig IKKE makter å dra på jobben. Da blir jeg hjemme med god samvittighet.

Hver gang jeg blir forkjølt er det noen på jobben som har vært forkjølt i forveien. Og hver gang jeg blir forkjølt får jeg streptokokkinfeksjon. Må imunforsvaret jobbe litt bryter de jævla streptokokkene ut, og jeg må igang med antibiotika og 40 i feber. (Mange har streptokokker latent i halsen som bryter ut under stress eller sykdom)

Vær hjemme de en-to dagene i begynnelsen av forkjølelsen når du er smittefarlig. Plis.

Anonymous poster hash: 0a6eb...ce5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal åpne ? ...greit nok så lenge du desinfiserer håndtak og nøkler etterpå, og går hjem igjen.

Vise at du er dedikert ja? ..til å smitte andre å heve sykefraværet totalt sett i bedriften slik at det blir mindre årsverk i arbeid neste uke ?

Hvis paracet o.l holder deg oppeågende ja? ...i den perioden hvor du er mest smittsom for andre altså. Takk skal du ha, hadde jagd deg hjem igjen hadde du vært min kollega ihvertfall.

Forbanna ureflekterte egoist.

Anonymous poster hash: 205a5...87b

Jeg er verken ureflektert eller egoist. Jeg har arbeidsmoral.

Holder meg ikke hjemme fordi jeg er forkjølet, når en paracet eller to gjør at jeg føler meg kvikk og klar til jobb.

Har jeg feber tar jeg heller noen dager hjemme, men en kan ikke holde seg hjemme fra jobb hver gang en er forkjølet.

Anonymous poster hash: f7795...95f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Kan si dere såpass at som eier av en bedrift, de som skal jobbe hos meg blir ansatt avhengig av deres instilling til dette. Andre ting spiller også inn selvsagt men denne vektlegges tungt.

De som har intensjon om å komme på jobb når de nettopp har blitt syke for å smitte resten blir ikke ansatt. De som gjør det som allerede er ansatt får advarsler.

Av de som kvalifiserer og er den type mennesker jeg ser etter så er det:

Yvonne, (med lønnsforhøyelse)

Celine(under tvil, her burde du tatt initiativet til å jobbe hjemmefra)

Ab#3

Amber Rose (med lønnsforhøyelse)

LadyAntebellum (med ekstra lønnsforhøyelse grunnet gode refleksjoner)

AB#13



Anonymous poster hash: 205a5...87b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Er jeg for syk for å jobbe så går jeg ikke på jobb, så enkelt er det.

Jeg har ingen muligheter til å gjemme meg bort og jobber med kunder, så å være syk på jobb er uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her

Kan si dere såpass at som eier av en bedrift, de som skal jobbe hos meg blir ansatt avhengig av deres instilling til dette. Andre ting spiller også inn selvsagt men denne vektlegges tungt.

De som har intensjon om å komme på jobb når de nettopp har blitt syke for å smitte resten blir ikke ansatt. De som gjør det som allerede er ansatt får advarsler.

Av de som kvalifiserer og er den type mennesker jeg ser etter så er det:

Yvonne, (med lønnsforhøyelse)

Celine(under tvil, her burde du tatt initiativet til å jobbe hjemmefra)

Ab#3

Amber Rose (med lønnsforhøyelse)

LadyAntebellum (med ekstra lønnsforhøyelse grunnet gode refleksjoner)

AB#13

Anonymous poster hash: 205a5...87b

Det er selvfølgelig en veldig god holdning blant arbeidsgivere, ikke noe tvil om det. Men så er det en rekke andre ledere (kanskje de fleste) som absolutt ikke tenker som deg og vil gi sine ansatte reaksjoner på det motsatte, dvs. å ikke troppe opp på jobbe selv om man er syk. Derfor er dette kritikk som ikke bør gis til den enkelte ansatte men deres arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: 0eff4...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har helt ulike grenser ang. hva de regner for å være "syk". Jeg er ikke syk dersom jeg er forkjølet - i alle dager for en merkelig tankegang. Man er forkjølet, ikke syk. Er selv plaget med gjentatte bihulebetennelser, men går selvsagt på jobb likevel. Tung i hodet? Ja da. Men gjør en like god jobb likevel.

Jeg er syk dersom jeg virkelig ikke klarer å komme meg opp av senga dvs influensa (da mener jeg skikkelig influensa med vondt i alle ledd), omgangssyke eller andre ting.

Jeg har fått med meg en del tråder her inne med spørsmål som: bør jeg gå på jobb i morgen o.l. Dersom man lurer på om man skal være hjemme eller ikke er man virkelig ikke syk nok til å bli hjemme. Det er min ærlige mening. Jeg jobber selv med barn og ungdom som stadig hoster, er forkjølet ol. Det er ikke det samme som at jeg blir smittet hver eneste gang jeg er i kontakt med disse. I barnehager er jo barna stadig forkjølte, de kan ikke være hjemme hver eneste dag fordi de har litt snue.

Som bedriftsleder setter jeg stor pris på arbeidsmoral og setter ikke pris på folk som er hjemme pga forkjølelse med begrunnelse "jeg vil jo ikke smitte noen andre". For meg er dette en dårlig unnskyldning for ikke å komme på jobb. Jeg har til dags dato aldri opplevd ansatte som har blitt mer syke av å komme på jobb med forkjølelse. Jeg har heller aldri opplevd at disse har smittet sine kollegaer slik at disse deretter har hatt sykefravær.



Anonymous poster hash: 1c670...fab
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo ikke syk når jeg er forkjøla. Da hoster jeg litt og snørrer litt. Men jeg er da helt oppegående. Er ikke noen grunn til å være hjemme da. Da jobber man.

Har jeg influensa blir jeg selvfølgellig hjemme, for da klarer jeg som regel ikke å stå opp en gang.

Har enda ikke opplevd at noen på jobb har blitt smittet av min forkjølelse. Vi sitter ikke veldig nærme hverandre og har ingen kroppskontakt. Hvis jeg er skikkelig forkjøla spiser jeg lunsj på pulten min i stedenfor på lunsjrommet sammen med de andre.

Som en sier: bli hjemme den første uka+ ved forkjølelse? Kommer ikke til å skje. Det betyr at jeg må jobbe 12 timers-dager de neste 2 ukene for å ta igjen det jeg ikke gjorde da jeg var hjemme og hostet litt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo ikke syk når jeg er forkjøla. Da hoster jeg litt og snørrer litt. Men jeg er da helt oppegående. Er ikke noen grunn til å være hjemme da. Da jobber man.

Har jeg influensa blir jeg selvfølgellig hjemme, for da klarer jeg som regel ikke å stå opp en gang.

Har enda ikke opplevd at noen på jobb har blitt smittet av min forkjølelse. Vi sitter ikke veldig nærme hverandre og har ingen kroppskontakt. Hvis jeg er skikkelig forkjøla spiser jeg lunsj på pulten min i stedenfor på lunsjrommet sammen med de andre.

Som en sier: bli hjemme den første uka+ ved forkjølelse? Kommer ikke til å skje. Det betyr at jeg må jobbe 12 timers-dager de neste 2 ukene for å ta igjen det jeg ikke gjorde da jeg var hjemme og hostet litt.

Grunnen til at du skal være hjemme er at du skal ikke smitte andre mennesker og kollegaer?

Mange er i en svært sårbar situasjon, og du er med på spre epedemien unødvendig.

Du trenger ikke fysisk kroppskontakt. Du legger igjen de mikrobene på alt du tar i.

Du er på ingen måte ansvarlig for å ta igjen antall timer du har vært *syk* for når du kommer tilbake på jobb. Det er arbeidsgivers ansvar å få dekket inn ...er ikke det blitt gjort så får du ta opp igjen arbeidet på vanlig måte, men du sitter ikke overtid av den grunn.

Anonymous poster hash: 205a5...87b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke la det gå galskap i det...er du syk så holder du deg hjemme. Så vi får begrenset smitteeffekten.

Du har blitt syk fordi andre har samme tankegang som deg. Ikke glem det.

Anonymous poster hash: 205a5...87b

Det er klart, men så lenge jeg ikke har for høy feber prøver jeg alltid. Er opplært til å i det minste prøve, så får man heller gå hjem dersom det blir for ille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanderlust

Er det fare for å smitte andre går jeg ikke på jobb. Om jeg er syk ellers prøver jeg hvis mulig, og går heller hjem dersom det viser seg at det ikke går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at du skal være hjemme er at du skal ikke smitte andre mennesker og kollegaer?

Mange er i en svært sårbar situasjon, og du er med på spre epedemien unødvendig.

Du trenger ikke fysisk kroppskontakt. Du legger igjen de mikrobene på alt du tar i.

Du er på ingen måte ansvarlig for å ta igjen antall timer du har vært *syk* for når du kommer tilbake på jobb. Det er arbeidsgivers ansvar å få dekket inn ...er ikke det blitt gjort så får du ta opp igjen arbeidet på vanlig måte, men du sitter ikke overtid av den grunn.

Anonymous poster hash: 205a5...87b

Jo, det er klart det er mitt ansvar å gjøre jobben min. Det er ingen andre som gjør den. Jeg har frister å forholde meg til. Og de kan ikke sees bort fra. Hva hadde du synes om du fikk lønn 2 uker for sent. Fordi hun som kjører lønn var litt forkjøla for 2 uker siden? Tipper fela hadde fått en annen låt da.

Og som sagt - ingen har blitt smittet av meg foreløpig så da har det gått helt fint.

Dersom du er veldig sensibel, får du heller gi beskjed om det på din jobb, slik at din omgang med forkjøla kan minimeres.

Og jeg gidder faktisk ikke å sitte hjemme å glane i taket når jeg føler meg i fin form alstå!

Endret av Mynona
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Kan si dere såpass at som eier av en bedrift, de som skal jobbe hos meg blir ansatt avhengig av deres instilling til dette. Andre ting spiller også inn selvsagt men denne vektlegges tungt.

De som har intensjon om å komme på jobb når de nettopp har blitt syke for å smitte resten blir ikke ansatt. De som gjør det som allerede er ansatt får advarsler.

Av de som kvalifiserer og er den type mennesker jeg ser etter så er det:

Yvonne, (med lønnsforhøyelse)

Celine(under tvil, her burde du tatt initiativet til å jobbe hjemmefra)

Ab#3

Amber Rose (med lønnsforhøyelse)

LadyAntebellum (med ekstra lønnsforhøyelse grunnet gode refleksjoner)

AB#13

Anonymous poster hash: 205a5...87b

Aldri vært borti en bedriftseier som verdsetter dårlig arbeidsmoral og svake immunforsvar.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart, men så lenge jeg ikke har for høy feber prøver jeg alltid. Er opplært til å i det minste prøve, så får man heller gå hjem dersom det blir for ille.

Vil du at andre skal få det samme som du ? jeg blir svært dårlig hvis jeg får noe slikt. Fordi jeg har en kronisk sykdom som jeg må takle til daglig. Alt forverrer seg om noe blir lagt til på det.

Setter svært lite pris da på at du er med å spre og utsetter meg for en risiko. Bedriften du jobber i taper ihvertfall på det. Ettersom jeg må sykemelde meg neste uke og neste uke deretter pga du smitta meg.

Kan være det er 3-4 andre som blir smitta også bare pga du bare *måtte* prøve.

Det er ikke bra at du ikke aktivt mer reflekterer over ting du har blitt lært opp til fra tidligere tider.

Du må sette det i et annet lys og vurdere om det er riktig utifra situasjonen.

Anonymous poster hash: 205a5...87b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja - går på jobb om jeg kan og ikke regner meg selv som "veldig smittsom".

Årsak til at jeg presser meg på jobb: pasienter som ellers blir avvist og lang ventetid. Oppgaver som jeg vet ikke kan vente og ingen andre kan ta/eller kommer til å ta... Prøver da gjerne å komme meg hjem fortest mulig om ikke formen bedrer seg i løpet av dagen...



Anonymous poster hash: 15b17...764
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB #38 jobber forresten med dyr slik at jeg ikke er smittsom mot mine pasienter...



Anonymous poster hash: 15b17...764
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her.

Det gjelder nok de aller fleste.

Det er ingen nok ingen som egentlig mener dette. Det er bare for å legitimere sine egne snufse-fridager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...