Gå til innhold

Går du på jobb når du er *syk* og hvorfor gjør du det ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan i alle dager klarer du å gå på jobb med migrene? Får jeg migrene klarer jeg ikke se eller prate..

Anonymous poster hash: 19efc...f5f

Det lurte jeg også på..

Mange som sier migrene når de bare har en helt standard hodepine da. Det mener jeg man fint kan klare å gå på jobb med, et par paracet tar jo den verste edgen av vanlig hodepine (men IKKE migrene, det hjelper det ikke en dritt på).

Forkjølelse/snue er jo også relativt standard gjennom vinteren, og ikke så farlig med tanke på smitte dersom man ikke jobber med mat eller i helse.

Men når det er verre ting på gang så bør man tenke seg om to ganger før man går på jobb.

Anonymous poster hash: b9746...1ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Conradine

Jeg blir hjemme når jeg har influensa, det er jo som oftest såpass ille at man ikke makter å gjøre noe uansett. Det er også anbefalt både av leger og NHO (til deg som av en eller annen merkelig grunn trodde arbeidsgivere var interesserte i å ha smittespredere på jobb) å holde seg hjemme når man er influensasyk, gjerne noen dager etter man har blitt frisk også.

Dere som liksom har så forbanna høy "arbeidsmoral" tenker kanskje ikke over hvor mye det koster bedriften at smitten sprer seg i lokalet i stedet for at kun du ble hjemme noen dager og dermed brøt smittekjeden? Det er lav arbeidsmoral å slå ut resten av avdelingen bare fordi du selv ikke takler å la oppgavene vente litt og heller stå på litt ekstra den dagen du er tilbake!

Ingen gjør mine ting når jeg er borte, så sykedager er langt fra noen ferie. Så lenge jeg ikke er helt i koma så prøver jeg også å få gjort litt hjemmefra, og ser ikke vitsen for folk i lignende arbeidssituasjon som meg å møte opp på jobb bare for å vise "hei, se på meg folkens, her legger jeg inn timer når jeg er sjuk og greier". Dere har ikke høy arbeidsmoral, dere vil bare ha en klapp på skulderen. Og gi meg svineinfluensa, som jeg fikk i julegave i fjor av et par på kontoret som absolutt måtte poppe opp før de var helt friske og melde at de bare stappet i seg noen paracet så gikk det helt fint. Joda. Helt fint for deg, kanskje.

Jeg blir nemlig alltid smittet av alt som går, jeg vasker hendene hele tiden og har antibac og c-vitaminer på pulten, men dersom jeg blir utsatt for mange nok syke folk så er det alltid noe som biter på. Etter jeg har begynt å jobbe med folk med barnehageunger så får jeg også omgangssyke hver gang det er sesong for det. Irriterende med alle "lille alexander har kastet opp i hele natt, jeg tar første skiftet hjemme og er tilbake på jobb til lunsj"-mailene. Hallo spysyke, velkommen skal du være. Foreldre er kanskje resistente, men det sitter noen folk på jobb som ikke er det. Men det viktigste for dem er å få gjort unna sine greier, ikke så viktig at andre ikke får gjort sine pga sykdommen de har fått av deg tydeligvis.

Høy arbeidsmoral my ass.

Anonymous poster hash: b9746...1ff

Høres helt utrolig merkelig ut at du så ofte blir smittet av barnehagebarn-foreldre på jobb.

Jeg har jobbet full tid i 30 år men har aldri opplevd å bli smittet av omgangssyke av noen på jobb ...

Når det gjelder forkjølelse så kan man faktisk ikke unngå å bli smittet ved at folk holder seg hjemme. Forkjølelse smitter fra før den bryter ut så det er faktisk ingen som vet når smittefaren starter. Det viktigste er skikkelig håndvask og unngå fysisk kontakt med de forkjølte. Og de som er forkjølte må være påpasselige med håndvask og nyse i lommetørkle eller armhulen.

Jeg er hjemme når jeg har influensa. Og det er faktisk ikke noe de fleste har så veldig ofte .. det kan gå flere år mellom hver gang man eventuelt får influensa.

En over her snakket om 4 ukers sykefravær i løpet av et år. Det er jo kjempemye. Jeg hadde garantert valgt personen uten den typen sykefravær - dersom det ikke dreier seg om noe spesielt som krevde sykemelding.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Ja, jeg har gått på jobb når jeg er syk, men tok fri når jeg hadde lungebetennelse.

Hvorfor?

Fordi jeg har hatt stillinger med mye ansvar hvor fraværet mitt merkes og fordi jeg har ganske høy arbeidsmoral og krav til meg selv. Kjenner til flere folk som gjerne tar tre dager egenmelding, selv om de egentlig bare var syk en dag.

Slike folk forakter jeg.

Ta to paracet (knus de gjerne til pulver og dra det opp i nesen), bit tennene sammen og vær med på å bygge landet. Ha litt stolthet over det du gjør. Ikke vær en taper som snylter på de av oss som jobber.

:)

Endret av JakeGreen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så arbeidsstedet ditt driter i deg, dermed skal du hevne deg ikke bare på arbeidsstedet, men på alle dine medansatte, deres familier og alle andre rundt dem?

Rævhøl, kaller man slike som deg.

Nå er det engang slik at alle man jobbber sammen med også jobber på det samme stedet (når man er samlokalisert) så da blir det slik hvis ikke arbeidsgiveren gidder å tilrettelegge noe som helst for sykdom. Skyld på arbeidsgiver istedet.

Og jeg vil ikke si et er de ansatte som sjanser på å smitte noen som helst. Når arbeisgiver ikke er så keen på å ha folk i sykefravær så blir det slik uansett.

SÅ DU KAN KJØRE DEN NEDLATENDE HOLDNINGEN DIN OPP I DET STORE RÆVHØLET DITT OG RETT OG SLETT GI FAEN I PERSONANGREP!

Anonymous poster hash: 0eff4...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, selvfølgelig går jeg ikke på jobb om jeg er syk! jeg irriterer meg også over de som går på jobb og sitter og klager, hoster og snyter seg og sprer bakterier... hold dere hjemme og bli frisk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sier de ikke har opplevd å smitte noen har misforstått noe. Er en forkjølt på jobben min, er minst ti til forkjølet iløpet av en uke. Sånn er det på alle arbeidsplasser jeg har vært på.

Anonymous poster hash: 0a6eb...ce5

Da er dere kanskje ikke veldig flinke med håndhygiene på jobben din da.

Jeg hadde virusinfeksjon i halsen tidligere i år. Tok noen febernedsettende og gikk på jobb likevel. Var ekstra nøye med håndhygiene de dagene, og ingen på min jobb ble smittet i alle fall.

Og ærlig talt: forkjølelse er da ikke å være syk. Jeg er hjemme om jeg er sengeliggende, og hvis jeg er i stand til å jobbe så går jeg på jobb.

Anonymous poster hash: ab491...9db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det engang slik at alle man jobbber sammen med også jobber på det samme stedet (når man er samlokalisert) så da blir det slik hvis ikke arbeidsgiveren gidder å tilrettelegge noe som helst for sykdom. Skyld på arbeidsgiver istedet.

Og jeg vil ikke si et er de ansatte som sjanser på å smitte noen som helst. Når arbeisgiver ikke er så keen på å ha folk i sykefravær så blir det slik uansett.

SÅ DU KAN KJØRE DEN NEDLATENDE HOLDNINGEN DIN OPP I DET STORE RÆVHØLET DITT OG RETT OG SLETT GI FAEN I PERSONANGREP!

Anonymous poster hash: 0eff4...d1b

Man er ikke syk hvis man er forkjølet!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det engang slik at alle man jobbber sammen med også jobber på det samme stedet (når man er samlokalisert) så da blir det slik hvis ikke arbeidsgiveren gidder å tilrettelegge noe som helst for sykdom. Skyld på arbeidsgiver istedet.

Og jeg vil ikke si et er de ansatte som sjanser på å smitte noen som helst. Når arbeisgiver ikke er så keen på å ha folk i sykefravær så blir det slik uansett.

SÅ DU KAN KJØRE DEN NEDLATENDE HOLDNINGEN DIN OPP I DET STORE RÆVHØLET DITT OG RETT OG SLETT GI FAEN I PERSONANGREP!

Anonymous poster hash: 0eff4...d1b

Nei, jeg skylder faktisk på deg. Du er en uansvarlig idiot som ikke evner å ta ansvar for egne handlinger. Du koster mennesker tid, penger og gjør dem syke, ene og alene fordi du syns at arbeidsgiver ikke tilrettelegger. Du burde ikke ha lov til å jobbe sammen med mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder nok de aller fleste.

Det er ingen nok ingen som egentlig mener dette. Det er bare for å legitimere sine egne snufse-fridager.

Hoho, nå lo jeg faktisk høyt her jeg sitter ALENE hjemme :fnise: :fnise: :fnise:

Men ellers, har jobbet 14-timers vakter med full migrene jeg, gikk fint men var utslitt når jeg endelig kom hjem. På grunn av sånne ting (høy arbeidsmoral) fikset sjefen min alltid noen som kunne ta min vakt dersom jeg faktisk ble skikkelig syk/helt forjævlig migreneanfall. Han belønnet derfor min moral, slik som skikkelige sjefer skal og burde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skylder faktisk på deg. Du er en uansvarlig idiot som ikke evner å ta ansvar for egne handlinger. Du koster mennesker tid, penger og gjør dem syke, ene og alene fordi du syns at arbeidsgiver ikke tilrettelegger. Du burde ikke ha lov til å jobbe sammen med mennesker.

Hehe, føles det godt å kunne slenge dritt til andre uten å kjenne dem på et forum?

Til din opplysning så er jeg ikke i et slikt arbeidsforhold nå og jeg har ikke hatt sykefravær på årevis uansett fordi jeg har vært frisk, jeg forteller kun hvordan jeg forholder meg til det. Jeg plasserer nemlig ansvaret der det hører hjemme når det gjelder arbeidsmiljø/tilrettelegging, hvilket som regel er en lederoppgave med mindre det er delegert til noen andre.

Gå og ta deg en gedigen bolle, og back off hvis du bare kommer med videre personangrep. Gjør du det kommer jeg ikke til å rapportere innlegget men deg som bruker til administratoren av dette forumet.

Anonymous poster hash: 0eff4...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, føles det godt å kunne slenge dritt til andre uten å kjenne dem på et forum?

Til din opplysning så er jeg ikke i et slikt arbeidsforhold nå og jeg har ikke hatt sykefravær på årevis uansett fordi jeg har vært frisk, jeg forteller kun hvordan jeg forholder meg til det. Jeg plasserer nemlig ansvaret der det hører hjemme når det gjelder arbeidsmiljø/tilrettelegging, hvilket som regel er en lederoppgave med mindre det er delegert til noen andre.

Gå og ta deg en gedigen bolle, og back off hvis du bare kommer med videre personangrep. Gjør du det kommer jeg ikke til å rapportere innlegget men deg som bruker til administratoren av dette forumet.

Anonymous poster hash: 0eff4...d1b

Uff, nå ble jeg redd.

Så synd at du er i en lederstilling. Stakkars de som er under deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye hypokondere det var her, da? Har man omgangssyke eller influensa blir man hjemme. Er man forkjølet går man på jobb. En forkjølelse har noen dagers inkubasjonstid, så blir man smittet er sannsynligheten stor for at det har skjedd før jeg rakk å bli syk, så da spiller det liten rolle om jeg sitter på kontoret mitt og nyser..

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg syk holder jeg meg hjemme, er jeg bare forkjølet går jeg selvfølgelig på jobb. Men er ekstra nøye med håndhygiene.. Jobber med barn og har selv barnehagebarn, hadde vært mye borte om litt snørr skulle stoppe meg.

Jeg forstår forøvrig godt at det er jævlig for de som blir ekstra syke, men da ville jeg snakket med sjefen min og bedt om ekstra tiltak på hygiene, eller at de nærmeste kollegene kunne bli bedt om å ta ekstra hensyn. Man er arbeidsdyktig selv om man er forkjølet, og det er ikke mange på hver arbeidsplass som har et så skrøpelig immunforsvar.. På min jobb blir det mye ekstra på de andre når en er borte, så jeg unngår i det ytterste å være borte. Men feber, spy og slikt gir hjemmedag..

Endret av gullhjerte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nei, selvfølgelig går jeg ikke på jobb om jeg er syk! jeg irriterer meg også over de som går på jobb og sitter og klager, hoster og snyter seg og sprer bakterier... hold dere hjemme og bli frisk!

Jeg hoster for tiden veldig. Jeg har gått av bussen før jeg skulle fordi jeg syntes det ble litt pinlig. Selv da jeg satt på venterommet hos legen i dag så syntes jeg det var pinlig. Du antar at du kan bli smittet. Jeg vet at det er en bakterie infeksjon og den smitter ingen. Og ja, jeg er på jobb.

Anonymous poster hash: bd6ea...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under de verste influensa-rundene som har vært de siste vintrene så har vi kort og greit fått beskjed av ledelsen om å holde oss hjemme ved det minste tegn til sykdom som er verre enn vanlig forkjølelse fordi de ikke har råd til mannefall blant de ansatte pga ring-effekten som smitte vil medføre.

Jeg er ikke ofte syk, men de gangene jeg er syk, så pleier jeg å være såpass syk at jeg er hjemme uten dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kommer an på hvordan syk jeg er. Er jeg smittefarlig, tar jeg meg heller etpar dager hjemme til det verste er over. Jeg jobber i barnehage, og da sier det seg selv at det er bedre å være uten meg i noen dager, enn at jeg skal komme på jobb og smitte alle de andre som jobber der. Samt barna. Det er i tillegg et yrke som krever at du er mye aktiv, og det er jo ikke akkurat like lett når man er syk. Hadde jeg hatt en kontorjobb hadde jeg nok prøvd meg på jobb likevel, utrustet med smertestillende og noe varmt å drikke.



Anonymous poster hash: 402ec...39f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke syk hvis man er forkjølet!

Hva er det du prater om ? forkjølelsevirus er det som gjør at du blir forkjøla.

For utsatte grupper er det en spesiell belastning.

Anonymous poster hash: 205a5...87b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva du legger i *syk*, men jeg går på jobb når jeg er forkjøla. Da er jeg ekstra nøye med håndhygienen. Jeg har uansett en flaske antibac stående på arbeidsplassen. Er jeg så dårlig at jeg er sengeliggende eller ikke klarer å gjøre jobben på en forsvarlig måte, blir jeg hjemme.

Jeg er lærer i vgs. Gjennom hele vinterhalvåret er det elever som er forkjøla, har rennende nese og hoster. Innimellom blir også lærerne forkjøla, men én syk lærer gjør ikke at ti andre lærere eller elever blir borte ei uke, ei heller noen dager.

Årsaken til at jeg går på jobb også når jeg ikke er tipp topp, er høy arbeidsmoral. Jeg vet også at dersom jeg er borte, så blir det ikke satt inn vikar før det har gått to uker, og det går dermed ut over elevene.



Anonymous poster hash: bcc3c...8cd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...