Gå til innhold

Går du på jobb når du er *syk* og hvorfor gjør du det ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir ikke så slått ut av en forkjølelse som det beskrives over her. Får ikke feber og blir ikke sengeliggende. Men å ta en sykedag på det verste/i starten kan være verdt å vurdere fordi jeg også har erfart at jeg blir fortere frisk om jeg tar det med ro enn å presse meg for mye når jeg allerede er såpass redusert. Så er det ikke nødvendigvis sammenheng mellom de dagene en er mest smittsom og føler seg mest syk/ikke orker å dra på jobb... Jeg tror jo ærlig talt at spikeren-i-kista-brukeren over her ikke er helt seriøs, for det er ikke mange man tar livet av ved å smitte dem med en forkjølelse.



Anonymous poster hash: 6db31...ab0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det varierer... Jeg jobber som lærer og dersom jeg blir syk er det veldig slitsomt å være på jobb. Kunne lett sittet på et kontor og jobbet selv om hodet dunket, nesen var tett og stemmen borte, men å holde styr på en svær klasse er verre. Er heller ikke kult å "vise seg svak" feks ikke klare å heve stemmen ved uro.

Jeg prøver likevel å gå, fordi jeg vet hvor vanskelig det er å få vikar og mitt fravær går i stor grad ut over kollegene mine. De andre er dessuten svært sjeldent syke, så jeg føler ikke jeg kan være borte i hytt og pine. Hadde de andre hatt lavere moral og/eller mitt fravær ikke gikk ut over andre, hadde jeg nok tatt meg en sykedag dersom jeg følte meg dårlig.

Er også sånn at timene likevel må planlegges, så jeg kan aldri bare ta meg en uke der jeg er syk.



Anonymous poster hash: 1f4f8...352
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spørs det hva slags jobb man har.

Om man har en typisk kontorjobb gjør det ikke så mye å gå på jobb selv om man ikke er helt i form.

Om man er student og jobber i en butikk der kundene forventer at de ansatte er utvhilt, er det noe ganske annet.

Når jeg blir forkjøla blir den generelle formen svekket veldig. Derfor er jeg av og til hjemme selv om jeg bare er forkjøla. Det kommer helt an på hvor jeg jobber. Noen ganger har jeg dratt meg på jobb med feber, mens det på andre jobber har vært helt i orden å si at man ikke er helt i form.



Anonymous poster hash: ce476...17d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev "dag jeg VAR røyker". Jeg har sluttet for lenge siden.

Og du må ha det utrolig slitsomt som hele tiden ser på deg selv som et offer. Når de aller fleste i arbeidslivet tåler en forkjølelse så er det faktisk DU som blir så slått ut som burde få tilrettelegging på din arbeidsplass. Vi kan ikke stenge 40% av Norge hver vinter pga forkjølelse.

"Dag var VAR røyker" ..hva er det for en setning ?

Nei jeg har det slitsomt med å måtte legge inn tiltak og rutiner som beskytter min egen helse i hverdagen hele tiden. Fordi slike som deg ikke bryr seg ...

Har skapt min egen arbeidsplass og jobber for meg selv så det trenger du ikke bekymre deg over.

Hadde alle lært barna sine at når vi er syke så HOLDER VI OSS HJEMME til vi ikke er smittsomme for andre lengre ..slik at vi SLIPPER å spre smitten til resten. Hvis alle er syke så er det ingen igjen å dra lasset .

Man skal ta så mye sosialt hensyn til alle andre små ting som å reise seg på bussen for de gamle ..mens på den annen side så har en beveget seg ut av døren den dagen for å utsette hu gamle damen for unødvendig smitterisiko. Ser du hvor det ikke henger sammen snart nå ?

Anonymous poster hash: 205a5...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønte ikke at det var en skrivefeil? "DA jeg var røyker".

Uff stakars deg!

Som jeg skrev tidligere - vi kan ikke stenge 40% av Norge hele vintern. Hvordan synes du vi skal løse det store sykefraværet?

Og det er helt greit at du som er sengeliggende av en forkjølelse blir hjemme i senga, men hvorfor skal vi andre være hjemme og ikke jobbe når vi er i utmerket form? Det er ikke noe som tilsier at vi ikke kan utføre jobben vår selv om vi hoster littegrann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt an på hva som feiler meg. Har jeg en forstuet ankel går jeg selvsagt på jobb. Kan også gå på jobb om jeg er lett forkjølet eller litt vondt i halsen så lenge det ikke renner gørr ut av nesa hvert 5. minutt.

Dreier deg seg om klassikeren "spysjuka" holder jeg mge langt unna jobben noe alle bør gjøre. Faktisk mener jeg alle bør holde seg hjemme en ekstra dag etter at de føler seg frisk for å unngå smitte. Dette er ekstremt smittsomt og det er bedre at én arbeidstaker ikke produserer én dag enn at man risikerer at 10-20 stk. blir sengeliggende.

Vet om folk som har gått på jobb selv om de har hatt magevirus/spysjuke. Det er uansvarlig og i mine øyne faktisk på grensen til oppsigelsesgrunn.



Anonymous poster hash: 66931...2cd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ihverfall ikke hvor mange kvinner jeg har dumpet pga de ikke har god nok hygiene ..ikke tar nok hensyn, slikker seg på fingrene og er ekle generelt sett ellers.

Skuffende ...alt de gjør er å sminke over bakteriene på badet hver morgen :\



Anonymous poster hash: 205a5...87b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ihverfall ikke hvor mange kvinner jeg har dumpet pga de ikke har god nok hygiene ..ikke tar nok hensyn, slikker seg på fingrene og er ekle generelt sett ellers.

Skuffende ...alt de gjør er å sminke over bakteriene på badet hver morgen :\

Anonymous poster hash: 205a5...87b

Har du verminofobi? Da syns jeg faktisk oppriktig synd i deg.

Hvis ikke: Jeg syns fortsatt oppriktig synd i deg.

Slikke seg på fingrene? Hva i alle dager? Om de er rene på fingrene så får de da bare slikke i vei. Ekle generelt sett? You make no sense. Mistenker deg for å være et forumtroll..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på jobb så sant jeg er i stand til å gjøre en fornuftig innsats. Det vil si at jeg kan være litt småforkjøla eller ha vondt i halsen for eksempel. Faren for å smitte andre er liten på min arbeidsplass, og kollegene virker å ha ca. samme holdning til når de er hjemme som det jeg har.

Hadde jeg jobbet tett mot pasienter eller kunder hadde saken vært en annen.



Anonymous poster hash: beec3...4e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på jobb så sant jeg er oppegående og kan gjøre en rimelig grei jobb. Det samme gjør flesteparten av mine kolleger. Forkjølelse er ikke grunn nok til å holde seg hjemme hos oss. Da sørger vi bare for å holde litt avstand til resten. Det går som regel greit. Det er sjelden vi har "epidemier" hos oss.

Stort sett er det han som har unger i barnehagealder som får flere forkjølelser om året. Vi andre nøyer oss med en eller til nød to.

(Men for all del, hadde jeg hatt en jobb som innebar sykepleie eller eldreomsorg ville jeg nok lagt lista for å bli hjemme litt lavere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønte ikke at det var en skrivefeil? "DA jeg var røyker".

Uff stakars deg!

Som jeg skrev tidligere - vi kan ikke stenge 40% av Norge hele vintern. Hvordan synes du vi skal løse det store sykefraværet?

Og det er helt greit at du som er sengeliggende av en forkjølelse blir hjemme i senga, men hvorfor skal vi andre være hjemme og ikke jobbe når vi er i utmerket form? Det er ikke noe som tilsier at vi ikke kan utføre jobben vår selv om vi hoster littegrann.

Kg regel nummer 1. Når man ikke har noen gode argumenter, hakk på skrivefeil hos motparten.

Til spørsmålet. Ja, jeg går på jobb når jeg er syk. Jobber i butikk (ikke med mat) og tåler feber veldig godt. Jeg må opp i 40 i feber før jeg blir redusert av det. Min bror derimot blir helt slått ut og sengeliggende bare han har 38 i feber. Han kan knapt redgjøre for hvem han er, så ille er det faktisk. Så han kan ikke under noen omstendigheter arbeide da.

For min del skal det veldig mye til før jeg faktisk merker at jeg er syk, og dermed kan jeg gjerne ha smittet andre lenge før jeg faktisk vet at jeg er syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Conradine

Kg regel nummer 1. Når man ikke har noen gode argumenter, hakk på skrivefeil hos motparten.

Til spørsmålet. Ja, jeg går på jobb når jeg er syk. Jobber i butikk (ikke med mat) og tåler feber veldig godt. Jeg må opp i 40 i feber før jeg blir redusert av det. Min bror derimot blir helt slått ut og sengeliggende bare han har 38 i feber. Han kan knapt redgjøre for hvem han er, så ille er det faktisk. Så han kan ikke under noen omstendigheter arbeide da.

For min del skal det veldig mye til før jeg faktisk merker at jeg er syk, og dermed kan jeg gjerne ha smittet andre lenge før jeg faktisk vet at jeg er syk.

Selvsagt, han er jo er mann :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er en uting å dra på jobb hvis det er fare for å smitte kollegaer. Migrene, blæresmerter og alt i den kategorien - da tar jeg smertestillende og biter tennene sammen. Hvis jeg blir syk-syk, så holder jeg meg hjemme en dag for å komme gjennom det verste for både min egen del og mine kollegaer. Evt så prøver jeg å ta hjemmekontor den dagen hvis jeg har mulighet til det.

Vi har hatt en dame på jobb som kom mens hun hostet lungene opp av kroppen, hun så kjempedårlig ut, men "hun skulle bare....." ett eller annet på jobb. Jeg er ganske sikker på at det er grunnen til at halvparten av teamet har blitt syke. Nå har jeg blitt syk også, men jeg er ny i jobben - og da kan jeg ikke bli hjemme, så de får bare overleve at de selv velger å komme på jobb syke - nå smitter jeg vel resten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Dag var VAR røyker" ..hva er det for en setning ?

Nei jeg har det slitsomt med å måtte legge inn tiltak og rutiner som beskytter min egen helse i hverdagen hele tiden. Fordi slike som deg ikke bryr seg ...

Har skapt min egen arbeidsplass og jobber for meg selv så det trenger du ikke bekymre deg over.

Hadde alle lært barna sine at når vi er syke så HOLDER VI OSS HJEMME til vi ikke er smittsomme for andre lengre ..slik at vi SLIPPER å spre smitten til resten. Hvis alle er syke så er det ingen igjen å dra lasset .

Man skal ta så mye sosialt hensyn til alle andre små ting som å reise seg på bussen for de gamle ..mens på den annen side så har en beveget seg ut av døren den dagen for å utsette hu gamle damen for unødvendig smitterisiko. Ser du hvor det ikke henger sammen snart nå ?

Anonymous poster hash: 205a5...87b

Hvis alle holder seg hjemme bare de nyser på morraskvisten er det ingen til å dra lasset da heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...