Drizzt Skrevet 4. september 2013 #61 Skrevet 4. september 2013 Hun burde ha sjekket reglene på forhånd. Det er ingen unnskyldning at man ikke kan loven. Loven gjelder fortsatt. Dumt av henne, men jeg håper at hun lærte noe av dette. 5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #62 Skrevet 4. september 2013 Synes skikkelig synd på lovbryteren som ikke fikk tilbake smuglervaren. http://www.huffingtonpost.com/2013/09/03/india-woman-killed-every-hour-dowry_n_3859820.html?utm_hp_ref=canada&ir=Canada Anonymous poster hash: ad50c...ba1 4
Larsern Skrevet 4. september 2013 #63 Skrevet 4. september 2013 Begrepet å "smugle inn en veske" burde ikke eksistere. Ærlig talt, man kan ikke forvente at folk har fullstendig oversikt over alle regler når det er langt opp på en såpass lite lettfattelig måte. Regelverket er egentlig ganske lettfattelig; alt er i utgangspunktet forbudt, med visse unntak som du selv har ansvar for å være bevisst. 1
Gjest BabyBlue Skrevet 4. september 2013 #64 Skrevet 4. september 2013 Poenget er altså å beholde og kunne fremvise kvitteringen på at du har kjøpt varen FØR utenlandsturen... (aha) (Hvem gjør vel det?) Da er det vel en god ide å ha med seg en kvittering på en identisk vare, som det du har tenkt å kjøpe? Jeg har beholdt kvitteringen på alle dyrere kjøp av klær/vesker, ganske enkelt fordi det er lurt når det er snakk om slike høye summer. Men er enig i at det aldri har falt meg inn å ta med meg kvitteringen om jeg har det med meg til utlandet. Norge ass, folk ler av oss
amadine Skrevet 4. september 2013 #65 Skrevet 4. september 2013 Joda, Isabella, det står på tollvesenet at det er totalsummen som gjelder. Har du link til siden til tollvesenet? :sleeping:
Tøytigern Skrevet 4. september 2013 #66 Skrevet 4. september 2013 (endret) Jeg synes det er idioti og dårlig "kundeservice". Det er ganske åpenbart at hun ikke var klar over reglene i og med at hun forsøkte på ingen måte å skjule dette og da er det ok å vise skjønn. Og auksjonere bort vesken? Hun har allerede betalt 3500 kr i bot, så staten har allerede fått sitt og vel så, skal de tjene enda mer penger i tillegg? Toll er ikke for at Staten skal tjenepenger. Det er for å beskytte de som selger varer i Norge mot å bli utkonkurrert. Derfor er det i din interesse at man har et sånt regelverk.Ellers hadde vi ikke hatt noen veskebutikker igjen i Norge.. I hvilke andre tilfeller synes du at smuglere skal få beholde varene og bli fritatt for loven? Edit: De 3500;kronene er en bot de gir for å ha brutt loven.Ikke en betaling for å få med seg vesken hjem. Det er ikke "dårlig kundeservice" å følge loven. Det som derimot er dårlig "service" overfor oss andre er om hun får lov å bryte loven fordi hun er flink til å grine troverdig, mens alle andre må ta straffen sin. Endret 4. september 2013 av Tøytigern 10
Silfen Skrevet 4. september 2013 #67 Skrevet 4. september 2013 Har du link til siden til tollvesenet? :sleeping: Den ligger lenger oppe i tråden.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #68 Skrevet 4. september 2013 Synes det er skremmende mange som mener at man skal utvise skjønn når det gjelder loven... Man kan være for eller i mot loven i seg selv (jeg personlig er for, de er der for at ikke utenlandske bedrifter skal kunne utkonkurrere oss, det er i vår interesse at ikke alle her mister jobben fordi vi ikke kan konkurrere på pris), men når loven nå engang er som den er, synes jeg det er litt skremmende at folk mener det skal være forskjell på folk. Enten får man avskaffe loven, ellers må den være lik for alle. Hvem skal bestemme når man skal utvise skjønn? Da kan jo alle bare gamble på det og si man ikke visste reglene, også slippe fri og få tilbake smuglervaren? Er det forskjell på om du er ung, blond og gråter troverdig eller om du er en voksen mann med tatoveringer? Hva om det er en veske kontra en klokke, en datamaskin, snus, øl eller noe annet? Grensa er på 6000. Selvsagt er det synd for henne at hun mistet veska, men det er faktisk hennes ansvar å sjekke ut dette. Personlig er jeg for likhet for loven. Anonymous poster hash: 99834...fb3 11
Silfen Skrevet 4. september 2013 #69 Skrevet 4. september 2013 Politiet viser da skjønn når det gjelder loven hele tiden. 1
Gjest Kattugla Skrevet 4. september 2013 #70 Skrevet 4. september 2013 Toll er ikke for at Staten skal tjenepenger. Det er for å beskytte de som selger varer i Norge mot å bli utkonkurrert. Derfor er det i din interesse at man har et sånt regelverk.Ellers hadde vi ikke hatt noen veskebutikker igjen i Norge.. I hvilke andre tilfeller synes du at smuglere skal få beholde varene og bli fritatt for loven? Edit: De 3500;kronene er en bot de gir for å ha brutt loven.Ikke en betaling for å få med seg vesken hjem. Det er ikke "dårlig kundeservice" å følge loven. Det som derimot er dårlig "service" overfor oss andre er om hun får lov å bryte loven fordi hun er flink til å grine troverdig, mens alle andre må ta straffen sin. Ingen veskebutikker igjen, ja det er sannsynlig... Kan uansett ikke si jeg har stor sympati for norsk handel, jobber selv i butikk og vet alt om hvaslags brutto forventes. Butikkene legger helt latterlige mye på toppen. Jeg tror uansett butikkenes eventuell undergang vil bli et resultat av de svinhøye driftskostnadene og ikke at noen kjøper en veske i utlandet uten å fortolle den. Disse lovene stammer jo uansett omtrent fra steinalderen, bøker f.eks kan man bestille så mye man vil av uten å måtte betale toll. Jeg personlig synes det er temmelig opplagt at når man sprader gjennom Gardermoen med dyr veske i butikkens handlepose (altså uten å forsøke å skjule det), så er man rett og slett ikke klar over at den skal fortolles og å ikke gi henne tvilen til gode og få lov til å fortolle den, synes jeg er dårlig "kundeservice". Hadde hun vært tatt med 50 armbåndsur som hun skulle selge videre for fortjening, ville jeg hatt forståelse for bot og fratatte varer og registering hos politiet. (I hvertfall hvis den artikkelen stemmer med hva som skjedde).
Tøytigern Skrevet 4. september 2013 #71 Skrevet 4. september 2013 Ingen veskebutikker igjen, ja det er sannsynlig... Kan uansett ikke si jeg har stor sympati for norsk handel, jobber selv i butikk og vet alt om hvaslags brutto forventes. Butikkene legger helt latterlige mye på toppen. Og det gjør ikke Chanel? Som tar 12.000 Nok for ei veske? 5
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2013 #72 Skrevet 4. september 2013 Toll er ikke for at Staten skal tjenepenger. Det er for å beskytte de som selger varer i Norge mot å bli utkonkurrert. Derfor er det i din interesse at man har et sånt regelverk.Ellers hadde vi ikke hatt noen veskebutikker igjen i Norge.. I hvilke andre tilfeller synes du at smuglere skal få beholde varene og bli fritatt for loven? Edit: De 3500;kronene er en bot de gir for å ha brutt loven.Ikke en betaling for å få med seg vesken hjem. Det er ikke "dårlig kundeservice" å følge loven. Det som derimot er dårlig "service" overfor oss andre er om hun får lov å bryte loven fordi hun er flink til å grine troverdig, mens alle andre må ta straffen sin. http://www.expressen.se/nyheter/dokument/sa-ska-stockholm-in-pa-lyxshoppingkartan-1/ Ser da ut til at Stockholm har nok av veskebutikker selv om svenskene ikke krever toll på shopping fra f.eks London
Marie90 Skrevet 4. september 2013 #73 Skrevet 4. september 2013 Løsning: Putt kvitteringene i en konvolutt og send dem i posten hjem. Anonymous poster hash: 53462...9f8 Jeg har gjort dette før da jeg kom hjem fra Frankrike men konvoluttene kom aldri frem (post som sendes fra flyplasser har det med å forsvinne). Det var bittert, ettersom man gjerne vil ha kvitteringer på dyre varer (enten for å videreselge eller for reparering).
Gjest navnelapp Skrevet 4. september 2013 #74 Skrevet 4. september 2013 (endret) Ser da ut til at Stockholm har nok av veskebutikker selv om svenskene ikke krever toll på shopping fra f.eks London EU, vøtt. Fri flyt av varer, tenester, arbeidskraft og kapital. Fine greier. Det vi stemte nei til i 1994. Endret 4. september 2013 av Alt godt 2
Kattugla Skrevet 4. september 2013 #75 Skrevet 4. september 2013 Og det gjør ikke Chanel? Som tar 12.000 Nok for ei veske? Nå vet jeg ikke hva den koster her, men tror neppe den blir billigere av å komme til Norge for å si det slik.. 1
Surriball Skrevet 4. september 2013 #76 Skrevet 4. september 2013 Tråden er ryddet for hets. Surriball, mod.
Jade Skrevet 4. september 2013 #77 Skrevet 4. september 2013 At en lov er dum og teit er én ting. Men så lenge loven er der, så må man faktisk følge den, eller ta konsekvensene om man bryter den og blir tatt. At hun ikke visste om den, er en dårlig unnskyldning. Når man kjøper så dyre ting i utlandet, så bør man kunne tenke seg til at man burde sjekket opp importreglene for slike gjenstander. Ja, jeg hadde også vært irritert og sur, hadde jeg vært henne. Men mest på meg selv for at jeg ikke sjekket det opp på forhånd. 5
Kjetil E Skrevet 4. september 2013 #78 Skrevet 4. september 2013 Hvis hun ikke hadde gitt fra seg kvitteringen, men bare sagt at hun eide den fra før, så kunne de vel ikke gjort noe mer? Noen som vet? Anonymous poster hash: 329af...d55 Tollvesnet kan faktisk kreve bevis for at hun enten hadde den med seg da hun forlot Norge, og hvis ikke bevis for hva den koster. Kan være greit å vite hvis man skal ha med seg veldig dyrt utstyr for eks fotoutstyr på tur til utlandet. Enten kvitering fra da du kjøpte det eller få det merket hos tollvesnet før du forlater Norge. Har forøvrig ingen medfølelse med henne. Det eneste jeg stusser på er hva pokkern skal du med en vekste til 12.000kr. Har en følelse at da betaler du fryktlig mye for merkenavnet. 3
Kjetil E Skrevet 4. september 2013 #79 Skrevet 4. september 2013 Jeg synes det er idioti og dårlig "kundeservice". Det er ganske åpenbart at hun ikke var klar over reglene i og med at hun forsøkte på ingen måte å skjule dette og da er det ok å vise skjønn. Og auksjonere bort vesken? Hun har allerede betalt 3500 kr i bot, så staten har allerede fått sitt og vel så, skal de tjene enda mer penger i tillegg? Vel for det første så er enhver faktisk forpliktet til å sette seg inn i gjeldende tollregler. For det andre har vi kun hennes ord for at hun ikke viste. Mange som nok vet hva denne grensen er men driter i det å går på grønt alikevel. 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #80 Skrevet 4. september 2013 Greit å vite at de jentene jeg ser med dyre vesker heretter ikke kan regnes som annet enn kriminelle. Det faller deg ikke inn at det selges designervesker i Norge også? Anonymous poster hash: c9caf...b5d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå