Gå til innhold

Fratatt veske til 12000...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Holdningen til enkelte er typisk norsk og typisk kommunistisk. "Hvis det ikke er synd på deg så er det ingen grunn til å klage". Altså gjelder ikke prinsipper eller rettferdighet - kun hva du behøver for å overleve.

Hva faen om du ikke vil bruke 12.000,- på en veske. Det er ditt valg - du bruker sikkert mye penger på annen dritt. Det er fortsatt et system med mange feil. Jeg ville fortsatt sympatisert med en mann som hadde fått slike problemer ift. bilen sin eller elektronisk utstyr, selv om jeg ikke ville brukt penger på det samme.

Kan ikke tro mengden bitre drittunger. Få hodet ut av sanden og slutt å la alt bli til misunnelse.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdningen til enkelte er typisk norsk og typisk kommunistisk. "Hvis det ikke er synd på deg så er det ingen grunn til å klage". Altså gjelder ikke prinsipper eller rettferdighet - kun hva du behøver for å overleve.

Hva faen om du ikke vil bruke 12.000,- på en veske. Det er ditt valg - du bruker sikkert mye penger på annen dritt. Det er fortsatt et system med mange feil. Jeg ville fortsatt sympatisert med en mann som hadde fått slike problemer ift. bilen sin eller elektronisk utstyr, selv om jeg ikke ville brukt penger på det samme.

Kan ikke tro mengden bitre drittunger. Få hodet ut av sanden og slutt å la alt bli til misunnelse.

Dette handler ikke om at jeg er venstreorientert, tvert imot. Poenget er at når regelen er der, så nytter det ikke å sutre som en drittunge når man blir tatt og gå og si fra til avisen. Regler gjelder likt for alle, det er ikke kommunisme, det er en rettsstat. Uavhengig av hva man mener om regelen de lege ferenda.

Anonymous poster hash: 70699...9ec

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært livredd for å ta med meg formye snus eller vin, men akkurat gresen på klær, vesker, sko kjøpt i utlandet har jeg ikke tenkt noe over - men har vel heller aldri handet for over 6000 kr på en tur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder den totale summen dersom den kommer over 6000 kroner. Så det vil si at har du kjøpt deg en ring til 6000 og deretter 734 par sokker til 1 krone paret, så må alt fortolles.

Tragisk :sinna: Bruker gjerne 6000 kr på en shoppingtur til England. Blir mye fortolling fremover :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, nå fant jeg ut at hvis man går på grønt med en dyr veske, klokke el, så kan de stoppe deg og kreve kvittering for den dyre gjenstanden. Hvis du ikke har kvitteringen med deg, som bevis, så kan de holde tingen gissel frem til de får kvittering eller annet bevis. De anbefalte å ha med kvittering på dyre ting når du skal utlands! Altså, for et naziopplegg. 6000 kr er rimelig lite å kunne handle for på en storbytur ass. Hvertfall for min del. Anonymous poster hash: 329af...d55

Selvfølgelig kan de ikke kreve deg for det, hva vet de om det er ny-innkjøpt eller ikke. Ha Ha

Anonymous poster hash: b3f67...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri hørt om den regelen før. Er dette noe som er vanlig å vite?

En av mange ting alle vet, men som jeg personlig ikke visste.

Typisk meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Herregud da. Man river av alt av lapper og tar enten tingen i bruk eller så gjemmer man det i kofferten og spiller dum om tollerne sjekker det du har med deg. Sjansen for å bli busta er liten, men hun gikk med veska i pose gjennom tollen og hadde mest sannsyneligvis alt av merkelapper og kvitteringer på seg. Jeg LER.

Jeg er et ordensmenneske, men akkurat der har jeg snytt den norske stat for noen tusen, aldri i verden om jeg hadde godtatt noe slik. Fint at noen setter søkelys på dette dustesystemet selv om det blir stemplet som syting.

Det gjelder det samme med 200 kroner regelen for netthandel. Den er fra 1975? Burde være på over 1000 kroner den dag i dag, men bryr Jensemann seg? Nope ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes tollgrensen er latterlig, og jeg skal innrømme at jeg lurer meg unna i alle tilfeller hvor det er mulig. Jeg går på grønt etter hver shoppingtur, til tross for at jeg har nyinnkjøpte verdier til langt over 6000 kroner. Jeg er derimot veldig klar over tollgrensene, så jeg tar alltid av alt av lapper, tar i bruk ev. nye og dyre vesker/klokker - og jeg bruker en god del kontanter (det er tross alt ingen grenser for hvor mye mat og drikke man får spise på en ferietur). Det gjør jeg nettopp fordi jeg ikke utelukker at jeg en dag blir stoppet, og da kommer jeg til å grine og klage resten av livet mitt over at jeg ble tatt - til tross for at jeg meget bevisst gikk på grønn sone . Ikke et sjakktrekk å gå på grønt med en diger Chanel-pose, da ber du jo nesten om å bli tatt, og jeg tenker at hun bare får ta konsekvensene av det. Tragisk, ja - men det er nå engang slik regelverket er. Ellers synes jeg det er helt greit at hun går til avisen for å rette fokus mot hvor idiotisk regelverket er, men jeg tror ikke akkurat at Linn Thereses sorg over tapt Chanel-veske kommer til å føre til endringer i regelverket (dessverre).

Endret av Musaleem
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er altså å beholde og kunne fremvise kvitteringen på at du har kjøpt varen FØR utenlandsturen... (aha) (Hvem gjør vel det?)

Da er det vel en god ide å ha med seg en kvittering på en identisk vare, som det du har tenkt å kjøpe?

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visst ikke at det var et så lavt beløp på fortolling av ting.

Ikke jeg heller, men det sjekket jeg på toll.no før jeg reiste til utlandet i sommer og kjøpte en veske til 10000,- Man er bra dum hvis man "tror" at man bare kan kjøpe veske til 12000,- og ikke måtte fortolle den i avgifts Norge;)

Anonymous poster hash: 73858...880

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ikke hadde gitt fra seg kvitteringen, men bare sagt at hun eide den fra før, så kunne de vel ikke gjort noe mer? Noen som vet? Anonymous poster hash: 329af...d55

Hvis du har betalt med kort, så kan tollvesenet ta stikkprøver lenge etter at du kjøpte varen. Det har skjedd før. Tollvesenet sjekker kontoutskrifter også.

Anonymous poster hash: 73858...880

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Izabella

Det gjelder den totale summen dersom den kommer over 6000 kroner. Så det vil si at har du kjøpt deg en ring til 6000 og deretter 734 par sokker til 1 krone paret, så må alt fortolles.

Det stemmer ikke. Du må betale toll for varene som har verdi over 6000. I dette tilfellet kan du altså velge om du vil betale toll for ringen eller de to tingene som gjør at du går over tollgrensa. Tidligere (mener jeg å huske) var det slik at man måtte betale toll for hele beløpet man hadde handlet for, men slik er det ikke lenger.

For øvrig: hvis du kjøper en klokke til 8000, må du betale toll av hele prisen. Du kan ikke "dele" opp en gjenstand og betale delvis toll for den - du må betale for hele. Men hvis du har kjøpt mye kan du selv velge hva du vil fortolle.

Selv må jeg si at jeg synes tollgrensene er latterlig lave, synes godt 6000 kunne vært 12.000 uten at det hadde gjort underverker. Synes også det er veldig merkelig at de skal kunne kreve deg for toll hvis du ikke kan dokumentere at gjenstandene dine ble kjøpt før du dro til utlandet. Selv har jeg flere dyre smykker fra konfirmasjon og bursdager opp gjennom årene som helt klart er verdt flere ganger tollbeløpet, men mye er jo over 10-12 år gammelt, hvem kan forvente at jeg eller de som kjøpte gavene til meg sitter på kvitteringer? Trodde man var uskyldig inntil det motsatte var bevist, men det gjelder visst ikke i tollernes verden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jenta var dum. Du ber nesten om det når du passerer grønt med innpakket Chanel veske du åpenbart ikke bruker, rykende fersk fra handletur utenlands.

Enkel sak for tollerne.

Ellers gidder de ikke sjekke nærmere.

De skulle fått en formidabel jobb om de skulle krevd kvittering av alle klokkene forretningsreisende menn og smykker kvinner reiser rundt i. Når feks mange kunne si de er en gave. Og hvem gir vel vekk en gave med en medfølgende kvittering på pris og kjøpested?

Handler jeg mye over denne grensen (6000,-) utenlands passer jeg alltid på å fjerne alle merkelapper og div. som kan indikasjon på at det er kjøpt utenlands. Prøver også å bruke varen om det er klær eller tilbehør når jeg passerer grønt.

Dette regelverket er i teorien hårreisende. Skikkelig oppgulp fra sosialiststaten Norge.

Skulle tollerne vært nazi og etterfulgt lovverket våre avgiftspolitikere har vedtatt ville det måtte bety at du måtte ha lagt igjen alle eiendeler du ikke kunne dokumentert kjøpt i Norge.

Jeg vil tro de aller fleste tar med seg verdier ut på ferie som har en samlet verdi mer enn 6000,-. Men jeg tviler på de fleste har giddet å beholde kvitteringen på disse varene.

Det komiske oppe i det her er også at Norge tillater kopivarer så lenge det er til eget bruk (ikke ment for videresalg).

Noen kopivarer kan faktisk ha ganske god kvalitet. Spesielt jeans har jeg merket meg holder bra kvalitet i asia.

Så istedet for å kjøpe 3 av de dyreste buksene i Dieselbutikken i et high-end kjøpesenter i Bangkok for 6000 kr kan jeg heller få tak i 3 identiske bukser på kopimarkedet på gata til en brøkdel av prisen med norske myndigheters velsignelse.

Molboland..



Anonymous poster hash: e72a4...ca7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun faktisk var i utlandet på en shoppingtur er det godt mulig hun beholdt kvitteringer for å kreve tilbake penger hos taxfree.

Løsning: Putt kvitteringene i en konvolutt og send dem i posten hjem.

Anonymous poster hash: 53462...9f8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du har betalt med kort, så kan tollvesenet ta stikkprøver lenge etter at du kjøpte varen. Det har skjedd før. Tollvesenet sjekker kontoutskrifter også.

Anonymous poster hash: 73858...880

Åja, da får man ha en konto i en bank utenfor Norge til å bruke til shopping i utlandet.

Anonymous poster hash: 53462...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsning: Putt kvitteringene i en konvolutt og send dem i posten hjem.

Anonymous poster hash: 53462...9f8

Dukan jo fortsatt ikke pakke ut taxfreevaren... :rolleyes:

Hvorfor ikke bare fortolle varene,i stedenfor å begå kriminalitet for å "spare" så små beløp?

Har du råd til chanel har du råd til å fortolle også...

Greit å vite at de jentene jeg ser med dyre vesker heretter ikke kan regnes som annet enn kriminelle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er idioti og dårlig "kundeservice". Det er ganske åpenbart at hun ikke var klar over reglene i og med at hun forsøkte på ingen måte å skjule dette og da er det ok å vise skjønn. Og auksjonere bort vesken? Hun har allerede betalt 3500 kr i bot, så staten har allerede fått sitt og vel så, skal de tjene enda mer penger i tillegg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...