Gå til innhold

Fratatt veske til 12000...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Varer over 6 000 kroner skal fortolles. Hva er vanskelig med det?

Når til og med topp-politikere som fatter lovene sliter med å holde oversikt over alle de latterlig unødvendige lovene i landet så er det noe galt, lovene burde settes opp på et mest mulig oversiktlig og lettfattelig vis.

Er det logisk at:

- Det ikke er lov å kjøre med vannscooter mens det er svært få restriksjoner på fritidsbåter?

- Poker selv med liten innsats er ulovlig mens det å spille på norsk-tippings automater er greit?

- Lakrispiper er ulovlig å selge

- Reklamer som har blitt meldt inn for å være kjønnsdiskriminerende mot menn ikke blir avvist, mens det understrekes at hvis den hadde omhandlet kvinner, så hadde den blitt forbudt - i tråd med norsk "likestillingslov"?

- Man skal måtte ha en lisens for å eie TV (og muligens snart PC/nettbrett) i dette landet?

- Man må søke om byggetillatelse for noe så trivielt som å sette opp en bod på egen eiendom?

- Man kan pålegges å farge eget hus i en annen farge?

Osv.

I tillegg så topper jo det tidligere forbudet mot farge-tv og skateboard det meste.

Endret av meh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Izabella

Dersom du slutter å bruke z i nicket ditt, Isabella, så blir du sikkert smartere:

http://www.toll.no/templates_TAD/MainTopic.aspx?id=233863&epslanguage=no

Hvis du hadde lest innlegget jeg skrev tidligere hadde du kanskje fremstått som litt mer reflektert, og å angripe andres nick, seriøst?

Uansett, som jeg skrev tidligere; helt feil at man må fortolle alt man har kjøpt når man går over grensen. Ditt eksempel var at noe kostet 6000 og to andre småting. Da kan man velge hva man vil fortolle - men alt over 6000 må naturligvis fortolles. Hadde varen kostet 6010 kroner måtte selvfølgelig den som var så dyr blitt fortollet.

Du finner lenkene og henvisningene i mitt forrige innlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anastasia

Det faller deg ikke inn at det selges designervesker i Norge også?

Anonymous poster hash: c9caf...b5d

Men man får vel ikke kjøpt Chanel i Norge eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har beholdt kvitteringen på alle dyrere kjøp av klær/vesker, ganske enkelt fordi det er lurt når det er snakk om slike høye summer. Men er enig i at det aldri har falt meg inn å ta med meg kvitteringen om jeg har det med meg til utlandet. Norge ass, folk ler av oss :P

Har du vært i Australia? Der kan du glemme å få med deg halvparten av det vi nordmenn regner som normalt å ha i håndbagasjen. Du må f.eks. ha legeutskrift på at du MÅ ha inn reseptbelagte medisiner. Og i enkelte land blir du fengslet om du ikke veksler inn all lokal valuta før du reiser fra landet. Det er mange sånne "tullete" regler rundt omkring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem gir vel vekk en gave med en medfølgende kvittering på pris og kjøpested? Anonymous poster hash: e72a4...ca7

Det er vel ganske vanlig når man gir gaver med en viss verdi. Uten kvittering får man ikke forsikret smykker eller liknende.

Anonymous poster hash: 4a0d8...0e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske vanlig når man gir gaver med en viss verdi. Uten kvittering får man ikke forsikret smykker eller liknende. Anonymous poster hash: 4a0d8...0e3

Har du kvittering på alle dine innkjøp?

Anonymous poster hash: b3f67...dd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du kvittering på alle dine innkjøp? Anonymous poster hash: b3f67...dd7

Som har en verdi over 6000 kr? Ja, selvfølgelig! Noe annet er jo idioti.

Anonymous poster hash: 4a0d8...0e3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som har en verdi over 6000 kr? Ja, selvfølgelig! Noe annet er jo idioti. Anonymous poster hash: 4a0d8...0e3

Og de kvitteringene reiser du rundt med? Viss man har mye kostbare ting så har man da mer kvitteringer en sedler i lommeboken...

Anonymous poster hash: b3f67...dd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de kvitteringene reiser du rundt med? Viss man har mye kostbare ting så har man da mer kvitteringer en sedler i lommeboken...Anonymous poster hash: b3f67...dd7

Jeg er den heldige innehaver av en mobil med kamera.

Anonymous poster hash: 4a0d8...0e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror alle under 50 jeg kjenner vet tollgrensen ved internettbestillinger. Jeg tror hun lyver.

Jeg visste ikke dette før jeg leste denne saken. Jeg har en vag forestilling om at man må tolle ting som koster mye, og at man selvfølgelig ikke har lov til å ta med seg ting som narkotika, våpen og visse matvarer, men reglene er overhodet ikke klare for meg. Dersom jeg hadde råd til (og kunne rettferdiggjøre) å kjøpe en veske til 12000 er jeg ikke sikker på om jeg ville fått med meg at dette skulle tolles. Synes synd på henne jeg, det er klart det er dumt å bruke så mye på en veske men det høres ut som om hun sparte lenge og det er jo klart at hun ikke er noen storsmugler - hun visste bare ikke reglene. Dersom hun ville slippe unna å tolle vesken, ville hun vel brukt den og latt som om hun eide den fra før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke dette før jeg leste denne saken.

...

Jeg ser du og mange andre skriver det her, noe som overrasker meg veldig. Jeg synes jeg har hørt om toll og avgifter hele livet, og jeg er ikke spesielt interessert i hverken shopping eller reising. Kan skjønne at ikke folk vet den nøyaktige grensen, men å aldri ha hørt at man må betale toll på dyre varer..?

Trodde dere tollere kun lette etter rusmidler?

Hva trodde dere var poenget med å selge andre ting enn rusmidler på taxfree?

Hvis det var en regel jeg så for meg at shoppeglade kvinner kunne så var det denne..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun faktisk var i utlandet på en shoppingtur er det godt mulig hun beholdt kvitteringer for å kreve tilbake penger hos taxfree.

Kvitteringene for tax free kan man levere fra seg på flyplassen og få oppgjør der, eller man kan poste dem på flyplassen etterå ha fått stempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mistet all respekt for disse regelene når Jonas Gahr Støre smuglet inn persiske tepper til flere titalls tusen uten å fortolle disse og uten å skatte for disse gavene. Det viser at de som lager reglene driter fullstendig i dem selv. Hvorfor skal vi bry oss?

Jeg reagerer også ganske kraftig på at Gahr Støre ikke fikk straffeskatt, bot og inndragelse av teppene når dette ble avslørt. Det er en hårreisende forskjellsbehandling og det viser bare at det er forskjellige regler for politikere og oss vanlige. Jeg kan aldri akseptere dette, og har derfor små betenkeligheter med å ta inn varer til Norge selv om de overstiger 6000 kroner (evt. 3000)'

Vet forresten folk her inne at det også gjelder tjenester? Dvs. at om du utfører en reparasjon på bilen din i Sverige for over 6000 kroner, så skal du "fortolle" dette? :skratte: Hvem i alle dager stopper på grensa og viser frem regninga fra verkstedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet forresten folk her inne at det også gjelder tjenester? Dvs. at om du utfører en reparasjon på bilen din i Sverige for over 6000 kroner, så skal du "fortolle" dette? :skratte: Hvem i alle dager stopper på grensa og viser frem regninga fra verkstedet?

Så om jeg tar en operasjon i privat regi i utlandet, så skal jeg gå på rødt og vise fram bandasjene? Sinnsvakt... men ingenting burde overraske meg når det gjelder norske lover og regler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 10 år senere...

Mange som sier hun skulle pakket vesken i bagasjen. Det nytter ikke da de går gjennom all bagasje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne Tiholt skrev (4 minutter siden):

Mange som sier hun skulle pakket vesken i bagasjen. Det nytter ikke da de går gjennom all bagasje. 

Ti år senere kom du for å si det. Jeg er imponert. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, BobbySocks said:

Ti år senere kom du for å si det. Jeg er imponert. 

Problem? Er minst fem kommentarer med misinfo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...