Gå til innhold

Fratatt veske til 12000...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trodde de fleste hadde fått med seg at ting som er kjøpt i utlandet må fortolles etter alle disse toll og grensepoliti programmene som har gått på tv.

Anonymous poster hash: 5e1bc...11c

Pluss at folk blir advart mot å ta med dyrt utstyr til å filme og ta bildet i ferien og egen lap-top for å jobbe,uten å ha med et bevis fra Tollen om at det tok det med UT av Norge.

Dette er snakket så mye om at jeg syns jenta dummer seg ut.

Hun er 25 år. Hun bør vite dette når hun har 12.000 å kjøpe veske for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men en ting: hva når man reiser med barn? Hvem er ansvarlig for kjøpene? Kun den myndige? Dersom man tenker å shoppe litt når man er ute på tur, så blir det jo fort mer enn 1500 kroner pr hode når man er fire som reiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant alle shoppingguide-i-utlandet-artiklene jeg har lest, er det ca. ingen som har nevnt tollregler og beløpsgrenser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting: hva når man reiser med barn? Hvem er ansvarlig for kjøpene? Kun den myndige? Dersom man tenker å shoppe litt når man er ute på tur, så blir det jo fort mer enn 1500 kroner pr hode når man er fire som reiser.

Du skjønner vel såpass at det er 6000,- per person?

Anonymous poster hash: 18a5c...404

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner vel såpass at det er 6000,- per person?

Anonymous poster hash: 18a5c...404

Nei, det skjønner jeg faktisk ikke. Greit nok at det er 15-20 kilo bagasje pr person, men når man har med seg IKKE myndige personer, så er det ikke soleklart at de kan ta med seg verdier over grenser, nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå må vi tenke på hva slags regel det faktisk er, og hvem som tar "skade" av det.

Veldig forenklet: Om man bare kunne dra til utlandet og handle så mye man ville "billig" der så ville norske forretninger tatt "skade" av det, og når forretninger tar "skade" må de enten si opp folk eller sette ned lønna til de ansatte. Etter hvert som flere og flere bedrifter tar "skade" og tappes for salg ved at folk handler i utlandet vil eneste løsning være at lønna senkes ytterligere og arbeidsstyrken innskrenkes til et minimum.

Så om du ønsker lavere lønninger og høyere arbeidsledighet, så har du helt rett - ingen "skade" vil skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant alle shoppingguide-i-utlandet-artiklene jeg har lest, er det ca. ingen som har nevnt tollregler og beløpsgrenser.

...men googler du "shopping i utlandet" er de tre øverste linkene om toll..

http://www.toll.no/templates_TAD/MainTopic.aspx?id=233863&epslanguage=no

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/shoppingglade-nordmenn-kan-gaa-i-tollfella-3525215.html

http://www.seland-law.no/aktuelt/fagnytt/skatt-og-avgift/planlegger-du-shopping-i-utlandet

Anonymous poster hash: ad50c...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du slutter å bruke z i nicket ditt, Isabella, så blir du sikkert smartere:

http://www.toll.no/templates_TAD/MainTopic.aspx?id=233863&epslanguage=no

Her dummer du deg ut. Kommer med personangrep er en ting, men når du attpåtil tar feil blir det bare dumt.

Prøv å lese siden du linker til en gang til..

Anonymous poster hash: 18a5c...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skjønner jeg faktisk ikke. Greit nok at det er 15-20 kilo bagasje pr person, men når man har med seg IKKE myndige personer, så er det ikke soleklart at de kan ta med seg verdier over grenser, nei.

Alkohol og lignende er det selvsagt aldersgrense på, men man må ikke være myndig for å kjøpe vesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at en skal gå på rødt hvis en har kjøpt ei vare for over 6000 i utlandet, men hva hvis man har på seg noe av høy verdi som er kjøpt i Norge for lenge siden?

F.eks har jeg ei klokke som jeg fikk for noen år siden, kostet nesten 30 000, og denne klokken bruker jeg hver dag. Må jeg prøve å finne ei kvittering på den som jeg alltid har med meg når jeg reiser i tilfelle en toller skal tro at den er nettopp kjøpt på turen??

Eller hva med veska mi til 12 000, må jeg alltid ha den gamle kvitteringa i lommeboka, klar til å vises frem?



Anonymous poster hash: 5135b...6ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at en skal gå på rødt hvis en har kjøpt ei vare for over 6000 i utlandet, men hva hvis man har på seg noe av høy verdi som er kjøpt i Norge for lenge siden?

F.eks har jeg ei klokke som jeg fikk for noen år siden, kostet nesten 30 000, og denne klokken bruker jeg hver dag. Må jeg prøve å finne ei kvittering på den som jeg alltid har med meg når jeg reiser i tilfelle en toller skal tro at den er nettopp kjøpt på turen??

Eller hva med veska mi til 12 000, må jeg alltid ha den gamle kvitteringa i lommeboka, klar til å vises frem?

Anonymous poster hash: 5135b...6ee

Det er ikke noe problem. Da gjør du som med dyrt utstyr. Du putler bort til tollbetjent stasjon på Gardermoen og får en skriftligt erklæring på at du hadde med en klokke til 30.000 UT av landet.Følgelig skal den ikke fortolles på vei inn. Det samme med lap-top, dyrt kamera, smykker, vesker,større pengebeløp og andre kostbare ting.Samt medisiner som kan tas for å være narkotika. Kontrolleres du i tollen på vei INN igjen, legger du uoppfordret fram erklæringen på at dette eide jeg på forhånd.

Jesus,les nå offentlig info når dere mener dere er kompetente til å reise.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol og lignende er det selvsagt aldersgrense på, men man må ikke være myndig for å kjøpe vesker.

Har et lite barn sin egen privatøkonomi? Nei.

Ellers kan jo mor si at -Nei,disse tingene har barna mine på fem, åtte og tolv år kjøpt- og spasere inn med varer for flere tusen mer enn hun har lov til..

Kjekk måte å smugle designervarer på: Ta med en skoleklasse med barn... Nei,du jeg tror ikke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj! Det må jeg jammen sjekke opp i. Tror vi kjøpte mer enn 2 kg snop på taxfree sist vi var i utlandet. Var helt sikker på at ungene hadde lov til å importere m&ms :O

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Det må jeg jammen sjekke opp i. Tror vi kjøpte mer enn 2 kg snop på taxfree sist vi var i utlandet. Var helt sikker på at ungene hadde lov til å importere m&ms :O

Er du i tvil om du har for mye av noe så gå på rødt og spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var jo ikke i tvil. Jeg var jo sikker på at ungene kunne importere snop. Men skal sjekke det opp før neste tur. Synes det høres litt merkelig ut. Jeg er visst ikke bedre enn jenta i artikkelen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Haha, 12 000 kr for ei veske? Da tipper jeg hun har råd til å kaste bort enda 12 000 kr for ei ny ei. Jeez.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lite barn sin egen privatøkonomi? Nei.

Ellers kan jo mor si at -Nei,disse tingene har barna mine på fem, åtte og tolv år kjøpt- og spasere inn med varer for flere tusen mer enn hun har lov til..

Kjekk måte å smugle designervarer på: Ta med en skoleklasse med barn... Nei,du jeg tror ikke det.

Nå har jeg surfet litt frem og tilbake på tollvesenet sine websider. Jeg kan ikke finne annet enn at barn under 12 år ikke kan importere matvarer/drikke annet enn brus og snop. Står ingenting om klær og andre ting, så da kan jeg ikke tro noe annet enn at en 5-åring fint kan importere en veske til 5999,-

Snop var nå ihvertfall lovlig :) Og vesker til ørten tusen kroner har jeg ikke noe spesielt bruk for :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tolker jeg det som at hvert barn har sin egen snopekvote. Men der er jeg såpass i tvil påhva som er regelen forhvert barn, at jeg heller går på rødt og blir viftet videre.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg surfet litt frem og tilbake på tollvesenet sine websider. Jeg kan ikke finne annet enn at barn under 12 år ikke kan importere

Det betyr vel helst at unger ikke lovlig kan ta det med seg...

Har du som forelder med nye varer til 6000;til hvert av dine barn, må du fortolle, men du kan velge hvilken av varene som er over grensa på 6000; som skal fortolles.

Det er den totale verdien av de nye tingene du innfører som voksen, som teller.

Jeg har iallefall lært det sånn. Av tollbetjenter.

Når man er smart når man går over grensa og har med seg nye varer for over en totalverdi på 6000; for alt sammet , så velger man de rimeligste varene over beløpsgrensa og betaler toll for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...