Gå til innhold

Fratatt veske til 12000...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For det andre har vi kun hennes ord for at hun ikke viste. Mange som nok vet hva denne grensen er men driter i det å går på grønt alikevel.

Men tror du virkelig ikke hun ville forsøkt å skjule den i såfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BabyBlue

Jeg hadde bare gått med veska på skulderen og blånektet. "Denne? Nei, den arvet jeg av bestemoren min da jeg konfirmerte meg." Slike vesker kan holde seg i en mannsalder, hva skal de si da liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Izabella

Joda, Isabella, det står på tollvesenet at det er totalsummen som gjelder.

Vis meg gjerne den henvisningen, jeg fant nemlig dette på tollvesnets sider:

ortolling av varer over verdigrensen

Hvis du har handler over verdigrensa, skal du betale 25 prosent merverdiavgift på de fleste varer. I tillegg er det noen varer som har toll. Forenklet sagt gjelder dette bare klær og matvarer.

Finn ut hva du må betale med vår importkalkulator

Du betaler avgifter ved å gå på rød sone når du kommer til grensen. Du må sørge for å velge en grenseovergang med et betjent tollkontor.

Oversikt over tollkontor og åpningstider

Du kan selv velge hvilke varer du vil betale toll og avgifter for så lenge hver enkelt vare er under verdigrensen. Hvis verdien av én vare overstiger grensen, må du betale toll og avgifter for hele varens verdi. Har du for eksempel kjøpt en sofa til 10 000 kroner, må du betale avgifter for hele verdien.

Varer som utgjør et hele, kan du ikke dele og innføre over flere reiser, eller av flere personer. Dette gjelder selv om verdien av den enkelte del er mindre enn verdigrensen. Har du for eksempel kjøpt en kjøkkeninnredning 50 000 kroner, kan du ikke trekke ut deler av kjøkkenet for å fylle opp din tollfrie kvote på 3 000 eller 6 000 kroner. Men du kan da bruke den tollfrie kvoten på andre varer innenfor verdigrensen.

Lenke:http://www.toll.no/templates_TAD/MainTopic.aspx?id=233863&epslanguage=no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Izabella

Jeg hadde bare gått med veska på skulderen og blånektet. "Denne? Nei, den arvet jeg av bestemoren min da jeg konfirmerte meg." Slike vesker kan holde seg i en mannsalder, hva skal de si da liksom?

Som lenkene som er delt tidligere i tråden viser har du selv et ansvar for å få bevis for at du tok med deg varen ut av landet hvis du ikke har kvittering. Dummeste jeg har hørt, hvem er det som har kvittering på alle klær de har kjøpt? Jeg handler mye på TopShop i utlandet, så kan gjerne tro at tollerne ville mistenkt meg for å ha kjøpt enkelte klær i utlandet.

Jeg trodde man var uskyldig inntil det motsatte var bevist, men når det gjelder toll er man tydeligvis selv ansvarlig for å få bevis på at ting man tar med seg ut av Norge ikke er kjøpt i utlandet.

Kan forstå at de vil sjekke kvitteringer etc. som man har med seg, men dette synes jeg er å gå vel langt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde bare gått med veska på skulderen og blånektet. "Denne? Nei, den arvet jeg av bestemoren min da jeg konfirmerte meg." Slike vesker kan holde seg i en mannsalder, hva skal de si da liksom?

Jaha,så du arvet årets modell... Hi hi.

Seriøst folket.Et lovbrudd er et lovbrudd. Hvis jeg bryter loven med å kjøre for fort og sier "Jammen,jeg er tysk og der er det Freie Fahrt på Autobahn" og mener det helt seriøst, så har jeg fortsatt brutt norske trafikkbestemmelser og må fortsatt betale boten. Inndrar de førerkortet mitt hjelper det ikke å grine i avisa,as.

Loven sier at smuglergods konfiskeres.

Smugling straffes med bøter.

(Det er jo derford e maser om å pakke bagasjet ditt selv, fordi du sitter i saksa om noen døtter en halvkilo koakin over i veska di på vei gjennom tollen...)

Hun er tett i pappen som klager på at tollvesenet gjør jobben sin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, alle vet at de skal gå gjennom tollen på vei inn i landet. Dere må da skjønne at tollerne ikke står der på pynt.. :rolleyes:

Les reglene så går ting helt fint.

Og sniker du med deg Gucci eller Luis Vuitton eller hva pokker det heter alt sammen,så ikke grin om dere blir tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Som lenkene som er delt tidligere i tråden viser har du selv et ansvar for å få bevis for at du tok med deg varen ut av landet hvis du ikke har kvittering. Dummeste jeg har hørt, hvem er det som har kvittering på alle klær de har kjøpt? Jeg handler mye på TopShop i utlandet, så kan gjerne tro at tollerne ville mistenkt meg for å ha kjøpt enkelte klær i utlandet.

Jeg trodde man var uskyldig inntil det motsatte var bevist, men når det gjelder toll er man tydeligvis selv ansvarlig for å få bevis på at ting man tar med seg ut av Norge ikke er kjøpt i utlandet.

Kan forstå at de vil sjekke kvitteringer etc. som man har med seg, men dette synes jeg er å gå vel langt.

Ja... eller så kan de holde veska som gissel til du får bevist hvor ting kommer ifra :P Skikkelig dramatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Jaha,så du arvet årets modell... Hi hi.

Nå er jeg ikke en Chanel kjenner, men ser ut som om hennes veske er Shopping Tote, som er en klassisk veske som har hatt det samme designet i flere år? :vetikke:

Greit nok at loven er loven, men det er også dustete uten like. Norge er kjent for å være streng på feil side av loven. Man slipper billigere unna med å slå ned noen på åpen gate uprovosert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke en Chanel kjenner, men ser ut som om hennes veske er Shopping Tote, som er en klassisk veske som har hatt det samme designet i flere år? :vetikke:

Greit nok at loven er loven, men det er også dustete uten like. Norge er kjent for å være streng på feil side av loven. Man slipper billigere unna med å slå ned noen på åpen gate uprovosert.

Fordi noen slipper lettere,som tydeligvis provoserer deg, så skal hun slippe straff når hun står med smuglergods i henda? Glem det argumentet.

Da er ikke feilen at hun ble tatt,men at andre ikke blir straffet.

Det er ikke loven og tollbestemmelsene som er dustete.Det dustete er at hun ikke kan loven. Det er hun som er dustete som går på grønt i tollen med ei ny veske til12.000

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror du virkelig ikke hun ville forsøkt å skjule den i såfall?

Er ikke nødvendigvis alle som tenker så langt. Så som sagt har kun hennes ord for at hun ikke viste dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi jeg synes en lovtekst er kjip,er det ikke fritt fram for meg å bryte loven og si "Jammen,det er en så kjip regel"... Ærlig talt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du slutter å bruke z i nicket ditt, Isabella, så blir du sikkert smartere:

Verdigrensen Mer enn ett døgn

stock-photo-19025780-calendar.jpg

Hvis du har vært utenfor Norge i mer enn 24 timer, kan du ta med deg varer for inntil 6 000 norske kroner uten å betale toll og avgifter. Denne verdigrensen er den totale summen på varene du har handlet, inkludert kvotevarene.

http://www.toll.no/templates_TAD/MainTopic.aspx?id=233863&epslanguage=no

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er idioti og dårlig "kundeservice". Det er ganske åpenbart at hun ikke var klar over reglene i og med at hun forsøkte på ingen måte å skjule dette og da er det ok å vise skjønn. Og auksjonere bort vesken? Hun har allerede betalt 3500 kr i bot, så staten har allerede fått sitt og vel så, skal de tjene enda mer penger i tillegg?

Tollen er ikke en servicebedrift. Det er en grunnleggende rettssetning at rettsvillfarelse ikke fritar. Den er så grunnleggende at den går helt tilbake til Romerriket. Med din løsning kunne alle som ble tatt for noe ulovlig bare si at de ikke visste og dermed slippe unna. Det skjønner vel du og at ikke går?

Anonymous poster hash: 70699...9ec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Bare fordi jeg synes en lovtekst er kjip,er det ikke fritt fram for meg å bryte loven og si "Jammen,det er en så kjip regel"... Ærlig talt.

Nå må vi tenke på hva slags regel det faktisk er, og hvem som tar "skade" av det. Nå er det igjen snakk om den norske stat som skal grabbe til seg penger på vegne av idiotiske, utdaterte lovgivninger. Jeg kan ramse opp mye jeg synes er helt dødfødt, men det kan ta hele kvelden. I korte trekk: I Norge skal man kjøpe ting til dobbel pris i hjemlandet sitt, og om det ikke finnes i hjemlandet fordi det er så dårlig utvalg skal man straffes fordi man skaffer seg det i utlandet. Åja, også skal ingen være rike eller ha råd til å kjøpe seg ting "normale" folk ikke har råd til (nå hadde hun i tillegg spart for å ha råd til denne, er ikke slik at hun var en rik rosablogger som var på shopping). For da skal man gjerne ut med noen tusen til, sånn for å prøve å flate ut urettferdighetene.

Synes denne loven bare kan dra seg rett til en viss plass, så kan de fokusere på smugling av ting som faktisk er av verdi for tollerne å ta. For hallo... En veske? Kødder du med meg? Virker som om viktige ressurser blir brukt på tull.

Men jeg er helt enig i at det ikke nytter å syte, hun var idiot som ikke leste inn i reglementet og tok forhåndsregler. Poenget er at det er mye som er dust med de norske lovene og som bør oppdateres grundig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trodde de fleste hadde fått med seg at ting som er kjøpt i utlandet må fortolles etter alle disse toll og grensepoliti programmene som har gått på tv.



Anonymous poster hash: 5e1bc...11c
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrepet å "smugle inn en veske" burde ikke eksistere. Ærlig talt, man kan ikke forvente at folk har fullstendig oversikt over alle regler når det er langt opp på en såpass lite lettfattelig måte.

Varer over 6 000 kroner skal fortolles. Hva er vanskelig med det?

Anonymous poster hash: 849aa...10b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi tenke på hva slags regel det faktisk er, og hvem som tar "skade" av det. Nå er det igjen snakk om den norske stat som skal grabbe til seg penger på vegne av idiotiske, utdaterte lovgivninger.

Utdatert.Nå har jeg hørt det også.

Tollbestemmelser eksisterer i alle land i verden.Det regulerer markedene og markedsmekanismene.

Når du vet så lite, ser jeg ikke pointet med å delta i diskusjoner.

Det du sier er bare synsing om hva som er ok for deg ,til det er deg det går ut over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varer over 6 000 kroner skal fortolles. Hva er vanskelig med det?

Anonymous poster hash: 849aa...10b

Ingen ting,som jeg kan se.At dette pikebarnet ikke gadd å lese reglemanget for innførsel av verdier til Norge før hun satte seg på fly og shoppet i utlandet er hennes tap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...