Gå til innhold

LovelyMonroe's spire i magen ♡♡♡


LovelyMonroe

Anbefalte innlegg

Takk for at du delte historien din :hjerte: Høres ut som du fikk en bra fødselsopplevelse, selv om det også høres intenst ut! Veldig leit at barsel ofte ødelegger den første tiden for mange :( Synes alt for mange skriver om dårlige erfaringer med barsel (men de som har det fint har kanskje ikke behov for å skrive om det heller for den del? :vetikke: ).

Godt at det ble bedre når dere kom hjem ihvertfall, vil tro det ofte er slik for mange når man får det stille og rolig rundt seg og bare kan fokusere på seg selv og babyen.

Hvordan har det gått med baby og hund forresten? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virker som at det var en heftig fødsel, men jeg blir absolutt ikke skremt av det du forteller, så tusen takk for at du deler, det er å få høre om slike erfaringer som gjør at det blir lettere å vente på fødselen! :klemmer:

Så utrolig heldig du er som har en mann som kunne delta såpass aktivt i fødselen. Det var sikkert fint for ham også at han kunne hjelpe til i ambulansen, vil jeg tro :jepp: Det er faktisk noe av det jeg gruer meg aller mest til, at andre enn mannen skal få se "oppi der". Det er så intimt :sjenert:

Så leit at du fikk et så trasig opphold på barsel, det der er jo absolutt ikke okei! :nei: Er jo ikke bra å overlate nybakte mødre (utslitte og med smerter!) til seg selv og ungen, uten at far får være der hele tiden. På flermannsrom! Det er jo sjukt, i mitt hode :klo:

Godt å høre at det ble bedre etter at dere kom hjem :jepp: Kos dere, og nyt denne tiden :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt å lese fødselshistorien din kjære :kose:

-----

Ja, synes jeg hadde det, for smerter vil det jo uansett være, men kroppen er skapt til dette - så man får skikkelig med krefter :jepp: .. Vil si jeg har en fin opplevelse fra det å føde egentlig, hvertfall nå når jeg ligger i sofaen i ettertid, haha, der og da veeet jeg at jeg tenkte at fy faen dette gjør jeg ALDRI igjen..! :fnise: ..

Ja, det var utrolig dårlig. Det var liksom ingen glede der eller smilende personale, alle var kjempesure gamle damer. Jeg var så dårlig i ettertid og holdt på å besvime mye pga blodtap og ville derfor noe skulle følge meg på toalettet om natta, for jeg var utrolig svimmel når jeg gikk. Fikk et veldig kaldt blikk, virket som hun syntes det var veldig teit at hu måtte følge meg... var liksom sånn de var der, og de kunne ikke komme seg fortere ut av rommet for å gå inn å kakle på vaktrommet. De satt der heeeele dagen helt i ro med kaffien sin.. også ble man skikkelig uglesett, du ble liksom sett skikkelig rart på om du ikke viste helt hvordan du skulle gjøre det eller det. Samboer reagerte også veldig og har lyst å klage på sykehuset(som maaaange har gjort før oss også).

Så vil bare si at vist det blir slik for deg også, så bare husk at det blir mye bedre når dere kommer hjem... da får dere fred og ro! :) Men noen har det jo supert på barsel!! :jepp:

Vi valgte å ikke ha noe besøk på sykehuset, og det er jeg glad for egentlig mtp at jeg hadde så vondt i ettertid, MEN hadde besteforeldrene mine eller hans, eller noen av våre foreldre vært her så hadde nok de komt, men de var på ferie + utenbys alle sammen, hehe. Men moren hans kom faktisk ned på besøk en av dagene da, på sykehuset, det var helt ok.. Hun er vel som svigermødre flest... vi er ganske forskjellige og føler til tider hun ikke liker meg. Følte skikkelig når hun kom at hun bare "tok seg til rette" med babyen og styrte på og snakka om at hun kun lignet på faren(noe hun ikke gjør, ligner på begge :P ), og spurte ikke et eneste ord om hvordan det hadde gått, hvordan jeg hadde det, ja hun så vel egentlig ikke på meg. Der og da var det ganske vondt egentlig fordi jeg hadde født og gjort noe så "stort" og noen bare kom og "tok" henne følte jeg. Hmm.. og fikk ingen klem når hun gikk... nei uff hun er ganske kald synes jeg, sånn i forhold til min familie - vi er veldig åpne og varmhjertige :P ..

Vi har vært veldig obs på dette at vi skal fordele besøket utover når vi kom hjem, og at vi ikke skulle ha besøk de helt første dagene. Min mor har ikke vært her enda da hun bor mange timer unna og vi holder på å organisere det litt slik at hun får kommet seg ned, tenker hun kommer ila uken som kommer nå :) .. mine besteforeldre kommer å hilser på hun imorgen, og hans besteforeldre kommer sikkert uken etter neste uke tenker jeg. Ellers så har den ene broren min vært her og han ble jo helt forelsket, spurte om å komme bort igjen nå i helgen, hihi :) Også har noen andre vært her, så hatt litt småbesøk, men passer på at det skal passe skikkelig for oss :)

Det hørtes ut som en veldig intens, men fin fødsel!

----

Takk for at du ville dele historien din! :klem:

Legge seg oppå magen?? Herregud... :sjokkert: Her dro de liksom i navlestrengen mens hun pressa hardt på magen, uff det var ikke så godt nei, og når de trykket på magen hele timen etterpå, auuuu :( Men men, alt gikk fint til slutt da!! :)

Værsågod, tenker det er kjekt å lese andres erfaringer! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du delte historien din :hjerte:

-----

Værsågod :hjerte:

Ja, synes det var en fin fødsel til tross for smertene.. men var vondere enn jeg trodde med de riene jeg fikk, var virkelig så annerledes enn de jeg hadde hatt før .. kom jo IKKE gradvis, og hadde ingen pause imellom egentlig.. menmen, godt når alt var over og jeg hadde verdens fineste jente i armene! :hjerte:

Ja, hører om mange dårlige barselhistorier og det er TRIST. Den første tiden, de første timene og dagen er SÅ viktig i livet til mor, barnefar og barnet. Det er utrolig dumt når man får en dum start pga hvordan ting er, de får deg til å føle deg utilstrekkelig som mor og det var veldig vanskelig...

Det har gått overaskende bra!!! :danse:

Jeg gikk først inn for å hilse på alle dyra og koste masse med dem, deretter tok vi bilstolen med hun inn og satte den på gulvet i gangen sammen med oss og lot de snuse på hun, måtte holde hunden litt igjen for han ville jo heeelt oppi, og de første timene etterpå var de veeeldig intr ( spes hunden ) og skulle sitte oppi sofaen og var helt oppslukt av henne, men ikke negativt, bare veldig nyskjerrig. Vi lot han få slikke på hånda hennes ( og vasket den etterpå ), men ikke ansikt osv, og lot han snuse mye og tok også hun ned til han, slik at det var vi som "gav" hun til han. Hun sov hele tiden hun :) .. Når hun begynte å grine stemte katta i samtidig og hylte bortover gulvet, hahaha :hoho: .. Så ila dagen var de liksom blitt vandt med å ha hun her og da var han helt vanlig igjen, og det er han nå også, er som han var før og virker ikke sjalu eller noe. Og han liker å sjekke hva som skjer med hun når han hører knirkelyder fra liggeplassen, hihi... :fnise: .. Vi er veldig obs på å kose masse med ham og at han fortsatt får sine lange turer osv ( tar far seg av ). Men klart det blir litt annerledes enn før. Kattene går det greit med men de er veldig intr i å ville hoppe opp i vogna.. så vi må hele tiden passe på når hun ligger i den, men det er en vanesak. De kommer bort å snuser på hun innimellom, men ellers er de bare seg selv egentlig. Hihi, ene pusen skjønner ikke helt at det er et menneske tror jeg. Hun elsker å ligge oppå magen/brystet mitt, og når jeg var gravid lå hun liksom oppå gravidmagen. Nå når jeg ammen eller har L inntill meg så kommer hun og skal til å tråkke på L for å liksom gå oppå å ligge oppå hun ( hun tror vel det er magen min da, haha :P ) ... men klart det får hun ikke lov til, da koser vi vedsiden av meg istedenfor :)

Det virker som at det var en heftig fødsel, men jeg blir absolutt ikke skremt av det du forteller, så tusen takk for at du deler, det er å få høre om slike erfaringer som gjør at det blir lettere å vente på fødselen! :klemmer:

--------

Det er bra du ikke blir skremt, for det trenger du virkelig ikke å være!! Nå hadde jeg styrtfødsel og det skjer jo ikke så ofte, så de fleste får jo gradvis vondere og vondere og de er nok mye lettere å takle - men dette gikk jo fint til tross for styrtfødsel så jeg vil si at det ikke er noe å grue seg til. Man vet jo det vil gjøre vondt og er forberedt på det, og da tror jeg det går veldig fint. Du er en sterk kvinne vet du ;) ...

Ja, det var veldig ok! Hadde vært litt ekkelt å vite at en av hans kolegaer/kompiser skulle se oppi dåsa mi liksom.. så glad han gjorde det ja... MEN om det hadde vært ambulanse folk sånn til vanlig og min sambo ikke jobbet der og sånn så hadde jeg nok ikke tenkt sååå mye på om de sjekket åpning, det er jo jobben deres og de har sett veldig mye, så de tenker nok ikke på det. Har selv en jobb hvor jeg ser mye slikt som gjerne er flaut for andre og jeg tenker aaaaldri på slikt når jeg undersøker eller gjør noe med pasientene. Det er noe man gjerne ser hver dag eller ofte og ingenting å være flau over. Skal love det jeg har hørt mange historier fra ambulansen, hvor de har sett mye rart, så dette er nok ingenting i forhold :fnise: Men klart det er intimt, og vi takler det alle forskjellig, men vist det skjer det så prøv å tenk at det bare er jobben deres :) .. på sykehuset er det hvertfall ikke noe å tenke over, på fødestuen er det jo det de ser hver dag. Men det er sikkert en litt rar/ny opplevelse for deg kanskje, men det går seg nok til :) Du tenker sikkert ikke på det der og da!

Ja, helt utrolig. Var liksom hele greia der som var helt på tulltur, rommene, personalet, visitttidene, måten man ble behandlet på, og fikk jo DÅRLIG veil. mtp amming osv. Jeg fant ut alt av meg selv... og det er trist at det er slik, amming som er så utrolig viktig!! ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere løste det bra og at de taklet det veldig fint :Nikke: Godt å høre! :)

Lov å spørre om en pm på navnet til L? :sjenert: Er så nysgjerrig :daane:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da kan jeg jo fortelle litt om L og hverdagen vår hittill :) Må vel dele opp i flere innlegg pga smileyene tenker jeg...

Det er utrolig spennende med en liten nyfødt i hus. Det er ikke lenger vi som er sjefen nei :fnise: .. L er veldig snill og rolig ( vet ikke helt hvordan andre babyer er da men? ). Hun sover og spiser for det meste. Også har vi kosestunder på stellebordet, i stuen, i senga, under amming osv, veldig kjekt når hun er våken synes jeg :jepp:

Hun sovner nesten alltid etter amming, så etter det tar jeg hun gjerne opp på skuldra så hu får rape/gulpe om hun må. Ikke alltid hun må det, ganske sjelden i grunn, men det hjelper nok på hele systemet i magen og alt at hun får ligge litt slik og bli strykt på og klappa på ryggen, spes ved magevondt tror jeg :) .. Så på dagen ligger hun enten oppå oss i stuen, i vogna si i stuen eller i babynestet oppi sofaen. Når vi har ting vi må gjøre begge to så er vognen å foretrekke. Vi har hun mye inntill oss ila dagen, det synes vi er viktig, og selvfølgelig ekstra kos :hjerte: ..

Går greit under stellinga, klart det er ikke like kjekt å bli avkledd og at det blir litt kaldere, men det går bedre og bedre for hver dag. Ofte er hun helt stille helt til bleia skal av eller på, da kan det kommer litt lyder, men vil si det som oftest går veldig fint. Og har hun spist rett før er hun helt døsig under hele stellet/skiftet. Pleier å synge til henne, dulle med henne osv under skift sånn at det blir noe kjekt. Og har nesten alltid med teppe som jeg ligger litt rundt henne eller oppe med hodet så det ikke blir så åpent og "kaldt".. Bading har også gått fint og hun grein egentlig ikke igår, bare helt på slutten, men hun vare helt rolig og tror hun likte det! :) ... Alt dette er vist sånn som går seg til, det er jo helt nytt for disse små og bli badet, skiftet på osv..

Natta har vært litt opp og ned. Har vel gått greit egentlig, men man må jo finne sin "greie" og det tar jo noen netter med prøving og feiling. Vi har kun en 120 seng, så den er jo liiiiiten, og ja det er ikke så god plass til oss når vi samsover med henne, men hun sover så mye tryggere og bedre, og for meg er det helt naturlig at et nyfødt barn skal ligge inntill oss. Merker hun ikke faller helt til ro når hun kommer i vogna og sånn om hun har lagt der på natta ( som er vanlig at nyfødte blir, avvenning fra samsoving ser jeg ikke på som noe problem). I følge forskning sover ikke nyfødte helt til den dype søvnen når de sover alene, men det gjør de når de sover trygt med for eller far. Etter noen uker kan hun jo komme i egen seng, men nå denne første tiden er det utrolig viktig for meg å ha henne nær, vist det funker for oss. Hadde henne en natt i vogna ved siden av sengen vår men det var veldig stress opp og ned av senga når vi skulle amme og tok lang tid før hun sovna og ja. Vet ikke hvordan det er med senga da, kan jo hende hun hadde likt å sove i den, men ligger å ha henne nær spes mtp amminga også. Hun har sovet mellom oss med egen dyne og det har gått fint egentlig. Nettene har vært ganske forskjellige, og vi må liksom "finne vår greie" tror jeg. Noen netter går alt knirkefritt, mens i natt ville hun ikke slå seg til ro, men tror nå i ettertid det var pga bleien egentlig. Vi skifter den 1-2 ganger om natta men ble litt misforståelse i går så gikk litt lenger til mellom skiftet på natta(papsen som skifter) og tenker det kanskje var derfor hun var litt urolig. Har hun fått mat, har ren bleie og alt er bra, så sover hun godt. Hun er veldig snill og rolig egentlig, og så lenge alt er bra så har hun det helt fint :) .. øøøøønsket bare vi hadde større seng, virkelig... vi får se hva vi gjør fremmover, hvilke måte som funker best osv. Vist vi legger oss mellom 22-23 og hun får mat da så våkner hun igjen ca kl 3, kl 5-6 og kl 8 for mat. Men merker jeg blir veldig trøtt av å sitte oppe om natta å amme, tar jo litt tid, så må hun gjerne gulpes og sånn etterpå, også kaaan det hende hun ikke faller helt til ro etter det igjen, så ja, man får jo en del mindre søvn kan man si :P ... Hvordan gjør dere det med amminga på natten, for å holde dere våken?.. Stakkars mannen min får så dårlig samvittighet fordi han "bare kan sove", men jeg ser jo ikke poeng i å vekke han når jeg skal amme. Eneste er at jeg vekker han når hun må ha bleie, men ender ofte med at jeg også går ut da for å gå på do og sånn men "slipper" hvertfall litt arbeid og får gått på do osv, så grei nok fordeling det. Og han er ikke vond å be om jeg spør om han kan være våken med meg, hente noe osv. Spør vel egentlig ikke om det men han er liksom den typen da :) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

forts.

Så nå er det gjerne frokost i 9 tiden. Før tok jeg skiftet først sånn at hun da fikk mat og kunne sove etterpå, men leste et sted at det var lurt å gjerne mate en skikkelig måltid først, så skift eller raping/gulping så at de fikk litt mat til(liten ekstra tår eller hva de kaller det, for da holder de seg mett lenger). Men klart man tar bleien først om man "må" :) ...

Så i dag var det frokost, så bleieskift og stell hvor hun var superdøsig, hihi, så litt melk i sånn fem minutt kanskje etterpå før hun fikk rape/gulpe og nå sover hun i babynesten vedsiden av oss på sofaen :) ... Så går det alt fra 1-4 timer før hun våkner og vil ha mat/skift/kos.

Vi har ikke vært ute med vognen enda pga været, og jeg merker jeg er litt sånn... grugleder meg... det er så nytt. Aner ikka hva jeg skal ha på hun, synes det er ganske vanskelig generelt sett.. hva er for varmt og hva er for kaldt?? ... vi har både vognpose(fiberfyll) og dyne vi kan bruke i vogna, hva tenker dere? Nå i dag er det vind ute og 6 grader og er ca den graden det ligger på om dagene. Skal hun sove når vi legger hun oppi, feks legge hun der etter måltid og så dra ut eller hva gjør dere? .. Vi har hatt henne med oss i bilen to ganger og det tror jeg hun liker, hun sover hele vegen hvertfall. Vi har kjøpt en sånn bilstolpose(tror jeg det er...?) fra Newbie og den er helt genial, selvom hun svømmer i den da :P ... Og igår ammet jeg i bilen for første gang, hihi, det var litt rart... :P

Hadde mye å fortelle her... men er jo kjekt å skrive ned så har jeg noe å se tilbake til også! .. og kanskje det er kjekt for dere å lese, håper da det :jepp: ..

I forgårs var vi på nyfødtfotografering også, hihi, hun var eksemplarisk og sov gjennom hele greia egentlig, og det var jo meningen. Var godt og varmt i studio og hun fikk mat rett før. Også bæsja hun på meg(eller hadde heldigvis teppe over meg) en gang, og tisset på teppet i studio en gang og tisset nedover hele papsen en gang, hahaha :hoho: men det hører til når de er nyfødt og uten bleie i studio, gikk helt fint! Glad vi hadde med bleie, stelleutstyr, kladd osv :) Gleeeeeder meg til å se bildene!!!!

Iiiik, kjenner jeg gruer meg litt til å være alene med henne når pappa skal på jobb igjen, han skal tre døgn vekk i strekk ( fredag morgen til mandag morgen ) og det er jo en del... føler meg så.. alene om alt. Og har jo en hund jeg må ut med og må få det til med hun så er litt stressa ang det. Men planen er at vi skal gå noen turer sammen nå ( slik som det hadde blitt når han ikke var her, at jeg holder både vogna og hunden osv ) nå sammen med samboer før han drar. Alt er så nytt :fnise: ... kan godt hende mamma kommer ned akkurat når han er vekke også, håper jo litt på det.. hihi.

Ellers så er formen min mye bedre. Hadde jo veldig vondt etter fødsel og svidde når jeg var på do pga stingene ( er nok pga urin kommer borti, så anbefaler dere å ta en rask dusj der nede etter hvert dobesøk for da svir det ikke like mye, og man går jo sååå sjelden på do når man ikke er gravid, luksus! )... Nå har jeg ikke vondt lenger nesten og bekkenet er også mye bedre. Har vondt i det enda og blir lett stiv men er utrolig deilig å føle seg så mye lettere uten magen, kunne ta på seg klær skikkelig osv... deeeeilig!!!! :danse:

Tja, så vil si ting går veldig fint. Jeg prøver hver dag å stresse litt ned, nyte øyeblikkene og ikke tenke på at alt burde vært sånn og sånn. Tror det er viktig :) Glad jeg har mannen jeg har også, for det er ryddig stort sett hele tiden her, men jeg får jo rydda jeg også når hun sover da :) .. Tenkte prøve meg på baking i dag, om jeg starter rett etter hu har sovna, så kanskje jeg klarer det :fnise: ... får jo besøk i morgen så hadde vært kjekt å baka noe, har boller nedfryst, men vil bakeeeee :wow:

Også har jeg NULL matlyst. Virkelig... jeg spiste kun 1 appelsin her om dagen ila hele dagen. Drikker mye appelsinjuice da, for det har jeg skikkelig cravings på, og er veldig tørst om dagene, spes rett etter vi kom hjem, herregud så tørst jeg var. Men ja, er en blanding av at jeg ikke føler sult, og at jeg har mye å gjøre og glemmer meg selv og at jeg er matleeeei, ikke lyst på nooooe, ikke snop en gang. Ønsket bare jeg hadde intravanøst med mat så jeg slapp tenke på det :P .. det er litt kjedelig når det er sånn. For er jo kos med felles middag f.eks, menmen. Vi skal lage taco i dag, så får sikkert i meg noe av den.. det jeg dog er redd for er om dette kan ødelegge hele amminga??? Jeg gjør jo ingenting med vilje, men er så redd det går utover lillegull.. men man produserer melk uansett kanskje??

OGSÅ MÅTTE JEG GÅ HJEM I LILLA TØFLER/CROCKS FRA SYKEHUSET NÅR VI DRO DERFRA :hoho: :hoho: noe av det pinligste på lenge. Sååå stolt med mann og en nyfødt datter også lill crocks, herreguuuud det var så flaut. Men hadde ikke sko på da jeg ble henta i ambulansen pga båren, og samboer glemte og ta med og ble så stress å dra helt hjem for å hente akkurat da så måtte gå ut i de, herregud... off off off :fnise: følte meg som den slæææsken :fnise: ...

Ble myyyye her nå, men blir vel det "første gangen" jeg skal skrive om hvordan ting går :) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere løste det bra og at de taklet det veldig fint :Nikke: Godt å høre! :)

Lov å spørre om en pm på navnet til L? :sjenert: Er så nysgjerrig :daane:

Klart det :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ja, L er kjempesnill, virkelig en skikkelig engel :hjerte: .. håper det fortsetter slik :fnise: ..

Hun ser så forundret ut når hun ser på oss, og fester blikk på oss, det er så stas. Også er det så kos med ammestundene, hun lager sååå mange koselyder, åh, jeg smelter helt :hjerte: .. Blir helt forelsket når jeg ser på henne og kan studere hver en krinkelkrok, hun er jo bare så herlig :hjerte: ...

Morsfølelsen er hvertfall på plass :rodmer:

Endret av LovelyMonroe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så herlig å lese :rodmer: Tiden går så alt for fort, nyyyyyt hvert øyeblikk! Det høres helt corny ut, jeg vet, og jeg fnyste og fniste av alle som før fødselen snakket om det å nyte hvert sekund, men skjønner jo nå hva de snakker om :fnise: Min fyr er 11 uker i dag og jeg kan IKKE fatte hvor disse ukene har blitt av :daane: Han ble nettopp født jo... :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roseduft

Så kooooselig å lese om hvordan dere har det :rodmer:

Det virker hvertfall som du stor koser deg og er hodestups forelska i datteren deres :hjerte:

Send gjerne ett bilde og navn på pm :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare beklage for at jeg verken får skrevet særlig i min eller andres dagbøker.... dagene flyyyr avgårde nå, spes nå med besøk osv... håper på forståelse for det :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roseduft

Du skal ikke beklage noe som helst kjære deg :kose:

Kos deg alt du kan nå i starten, med dine nære og kjære.

Har hørt at den første tiden går så altfor fort! :blomst:

Du skal tidsnokk få tid til KG igjen :)

Håper du har en herlig uke :sol::klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen dagboken! :strix: å, som dagene bare suser forbi... Men har funnet ut at om jeg er inne å skrive her via mobilen istedenfor og gjør det til en vane så får jeg nok skrevet. Sjelden jeg har tid/gidder dra opp dataen, mye annet å gjøre!

Lille L er i dag 3 uker!!!! :hjerte: , fatter ikke hvor dagene har blitt av! Fantastisk å tenke på hvor mye jeg har lært på disse tre ukene :)

Hun er en kjempesnill baby, men nå kan jeg ikke sammenligne med noen. Det går for det meste i pupp, bleieskift/stell, soving og kos når hun er våken.

Men hvor vanlig er det med vondt i magen/luft i magen på spedbarn? For ila dagen så kan hun gjerne ligge å sove og begynne å grine sånn vondt i magen grining i søvne i kanskje 10-15 sek så sovner hun igjen. Og har noen ganger ila dagen våken også hvor hun kan grine litt og jeg tror det da er magen på måten hun griner på/er på. Men hun griner ikke lenge, men likevel. Hva er vanlig?

Vi var på første trilletur sist mandag og det er jo utrolig stas! Og hittill så elsker jeg vogna vår( Emmaljunga Mondial Duo DeLux ), den er sååå grei å kjøre og slå sammen og alt!

Nå synes jeg vi har fått litt mer "dreisen" på nettene, i starten var det mye våken pga jeg måtte jo sette meg inn i alt og prøve ut hva som kunne funke hver natt osv. Hun samsovet med oss og det er helt klart det riktige for oss og henne, har merket at det som funker best for oss (vi har liten seng på 120 forresten. Haha), er at hun sovner på mitt bryst etter kveldsen( hun legger seg samtidig som oss), og at hun sover der i to omganger og at hun ligger mellom oss etter neste amming der igjen, evnt oppå meg hele natta. Men det å ligge på brystet første del av natta er klart best, tror den nærheten er utrolig viktig, hun faller mer til ro og jeg sover best sånn. Nå er det sånn at hun får kvelds i 22-23 tiden, og vil da ha mat igjen kl 03, 05 og 07-09 så det er veldig ok for morgen måltidet er jo frokost og vi står opp så er bare oppe 2 ganger å ammer på natta egentlig :-) ..

Hun fester også blikket veldig bra, vet ikke hva som er vanlig ved tre uker(skal hvertfall feste der osv ved seks uker), men hun gjør det masse, ser masse på oss, og har begynt og følge etter leken med hodet og blikket når vi liksom tar en leke eller ting foran hun fra ene siden av hodet til andre, da snur hun seg med den, og snur seg også etter lyder, utrolig kjekt å "stimulere" henne med slike ting når hun er våken, gøy! :-D

Endret av LovelyMonroe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at lillegull er 4 uker i dag :strix:

Det går fortsatt veldig fint med oss! Både L og vi foreldre. Har falt nesten helt til ro nå kjenner jeg. Var på 4 ukers kontroll i går og hun legger på seg akkurat som hun skal og fester blikket og følger med blikket masse. Lurer på når vi får se et ekte smil! :nigo:

Har begynt å gi hun fenikkel-te på sprøyte i munnen før hver amming nå. Hun har ikke veldige luftplager tror jeg, men hatt flere "byger" ila dagen hvor hun griner og vrir seg samtidig som hun presser... og dette er vel luft smerter. Grein i søvne og pga det. begynte med te i går og i natt og i dag har hun ikke laget noen magevondt-gråt enda!!! :jepp: Så det er jo bra! Også begynte jeg på amme-teen min igår også :) .. Virker som teen gjør det lettere fir hun å gå på do, nå presser hun bre litt før det braker løs. Men iste da vi skiftet kom det den ladningen med sennepsgul flytende avføring, var som diare, kan det være det? Håper ikke det er teen, og at det er gale? Men avf. deres er vel flytende, var bare.. sååå flytende :P Jaja..

Også er hun blitt forkjøla. Ikke feber, men veldig hes i stemmen... når pleier det gi seg? Passer på å holde henne varm og at hun sover mye og spiser ofte :)

Og har noen av dere Ergobaby bæresele? Har fått den nå og den virker genial. Og har spedbarnsinnlegg, men skjønner ikke helt dette med beina. Føler det er for tidlig og ha den i sånn froskestilling/utenfor? Selvom det ikke er mye. Men borer bare inn i meg om de skal ligge inni? Jenta mi er ganske lang også :) ... Hmmm, vil så gjerne få det til! Har sett slike videoer og...

Endret av LovelyMonroe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover mini mye bedre alene (i egen seng på vårt rom) enn sammen med oss, så samsoving er ikke best for alle babyer. I vår seng sov han knapt og bare kava hele natta. Sover som en stein alene i 10 timer i strekk, 12 timer før :)

Er veldig vanlig med vondt i magen hos de små, tarmene er ikke modne før 3 mnd så frem til da har mange mye magesmerter. Blir hun veldig plaget så finn ut om det er noe du spiser som hun reagerer på, og er det ikke det så kjøp minifom på apoteket og gi før hver amming, eller fortsett med fenikkelte til babyen. Her hjalp minifom best. Gul tynn bæsj er helt normalt.

Jeg har en ergobaby men hadde den ikke når mini var så liten. Brukte bæresjal da og da hang bena ut. Det likte han bedre enn froskestilling inni :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her sover mini mye bedre alene (i egen seng på vårt rom) enn sammen med oss, så samsoving er ikke best for alle babyer. I vår seng sov han knapt og bare kava hele natta. Sover som en stein alene i 10 timer i strekk, 12 timer før :)

Er veldig vanlig med vondt i magen hos de små, tarmene er ikke modne før 3 mnd så frem til da har mange mye magesmerter. Blir hun veldig plaget så finn ut om det er noe du spiser som hun reagerer på, og er det ikke det så kjøp minifom på apoteket og gi før hver amming, eller fortsett med fenikkelte til babyen. Her hjalp minifom best. Gul tynn bæsj er helt normalt.

Jeg har en ergobaby men hadde den ikke når mini var så liten. Brukte bæresjal da og da hang bena ut. Det likte han bedre enn froskestilling inni :)

Ja, noen sover best alene :)

Ja, det er nok vanlig, men er så dumt å ikke kunne fortelle henne at det går fint, det går over, jeg er her lille venn.. osv :P Men skal prøve med teen, og den har gitt utrolig bra virkning hittil!! :jepp: , og evnt andre ting om det ikke hjelper, men ser ut til at det blir bra :)

Ja, bæresjal virker best den første tiden egentlig, også bæresele når de kan holde hodet selv og spnn, men fikk faktisk til bæreselen i går og da lagde jeg middag og ordnet i huset mens mini sov... :) Men fikk litt vondt i ryggen, skal jo ikke det med ergobaby egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du fikk det til. Vent til ungen er 8,5 kg du :fnise: Har bare brukt den litt et par ganger og fikk vondt i ryggen, trur det var litt feil justert.

Er bare å fortelle henne at det går over, selv om hun ikke skjønner, for det går over :) Jeg snakker til mini som om at han skjønner, vet jo aldri når de begynner å skjønne :hjertesmil:

Er dere el skal være med i en barselgruppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen :strix:

Nå spiser L frokost, og vi er nettopp ferdig med morgenstellet! .. :) Nå så tidlig som ved noen ukers alder, hvilke produkter bruker dere under stellet og hvordan er stellerutinene deres? Når vasker dere hele babyen, når ditt og datt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du fikk det til. Vent til ungen er 8,5 kg du :fnise: Har bare brukt den litt et par ganger og fikk vondt i ryggen, trur det var litt feil justert.

Er bare å fortelle henne at det går over, selv om hun ikke skjønner, for det går over :) Jeg snakker til mini som om at han skjønner, vet jo aldri når de begynner å skjønne :hjertesmil:

Er dere el skal være med i en barselgruppe?

Ja, hun er allerede rundt 5 kg så det er jo litt :P .. Tror og min var feil justert, justert etter mannen, siden han prøvde den sist :P

Ja, prater jo og koser, men åååh, gleder meg til når man kan kommunisere med prat :jepp: ..

Det er opprettet en barselgruppe, men hvor vi innad i gruppen tar kontskt og lager avtaler, er en fb gruppe hvor vi kan avtale men har ikke blitt noen treff enda. Jeg kunne ikke komme på første treffet som var på helsestasjonen men håper vi får til noe utenom :) Er også sånn babytreff på jobben på fredag siden vi i 2013 og 2014 var så mange som fødte, men vet ikke helt om det klaffer med planene våre da, men hadde jo vært kjekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...