Gå til innhold

"Daniella 11 mnd går på lavkarbo"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest avocadoen

Ost inneholder nesten ikke karbohydrater, så ost er absolutt en del av et normalt lavkarbokosthold. Ost er supert å gratinere middag med for eksempel.

Å spise hvitost på brødskiven til alle måltidene dag ut og dag inn (svett hvitost er vel det mest brukte pålegget på matpakken i Norge), er derimot ikke særlig heldig...

Selvsagt ikke!

Jeg spiste ikke ost på brødskiva da jeg vokste opp akkurat på grunn av den grunnen du sier, men som du sier så kan man jo spise det ved middag! Om jeg ikke fikk i meg ost i løpet av dagen, så spiste jeg det enten på brødskiva om kvelden eller så maula jeg bare to osteskiver. Har vært veldig dårlig på det de siste årene dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt ikke!

Jeg spiste ikke ost på brødskiva da jeg vokste opp akkurat på grunn av den grunnen du sier, men som du sier så kan man jo spise det ved middag! Om jeg ikke fikk i meg ost i løpet av dagen, så spiste jeg det enten på brødskiva om kvelden eller så maula jeg bare to osteskiver. Har vært veldig dårlig på det de siste årene dessverre.

Jeg mente ikke at du gjorde det, jeg bare nevnte det sånn generelt, siden vi var inne på ost. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Jeg mente ikke at du gjorde det, jeg bare nevnte det sånn generelt, siden vi var inne på ost. :)

Jeg fikk med meg det :P

Men tenkte bare å nevne at jeg ikke spiste svett ost på brødskiva selv om jeg måtte få i meg ost da jeg var mindre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke problemet med å spise brødskiver med hvitost. Jeg gjør det ofte, og jeg er sunn, slank og har god helse..



Anonymous poster hash: 1b052...0e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marsvinet

Ungen kommer til å bli underutviklet og hormonforstyrret.

Jeg håper at barnevernet tar fra moren foreldreretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke problemet med å spise brødskiver med hvitost. Jeg gjør det ofte, og jeg er sunn, slank og har god helse..

Anonymous poster hash: 1b052...0e7

Det er ikke problem med å spise det, men jeg tror greia er at det ikke er så veldig godt for barna å spise brødskive med svett hvitost til lunsj på skolen, for hvitosten blir ekkel etter noen timer i ryggsekken :P

Anonymous poster hash: eaa69...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja til mat fra grunnen av og mindre sukker og hvitt mel.

Men synes det er skremmende at de rakker ned på feks fruktfest i barnehagen og det må jo bli slitsomt å følge dette opp like mye som om barnet var superallergisk. Må da hvert bedre med en mellomting?

Blir uansett spennende å se hva resultatene av lavkarbo blir om noen tiår.Anonymous poster hash: af494...fb6

Hjerte og karsykdommer.

Alt med moderasjon, sier jeg. Lavkarbo? Skal vi ha lavfett også blir vi sittende igjen med proteiner og nukleinsyrer. Det går ikke an å leve av uten å lukte som en kjemifabrikk og se ut som en 70-åring i trynet etter kort tid. Hysterien roer seg nok når fotballfrue får hjerteinfarkt som 36 og skjønnheten forsvinner gradvis med hver dusj.

Jeg og mine barn skal spise fra alle de tre (fire) næringsgruppene: karbohydrater, proteiner og fett (+ nukleinsyrer). Igjen, selvfølgelig, med moderasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerte og karsykdommer.

Alt med moderasjon, sier jeg. Lavkarbo? Skal vi ha lavfett også blir vi sittende igjen med proteiner og nukleinsyrer. Det går ikke an å leve av uten å lukte som en kjemifabrikk og se ut som en 70-åring i trynet etter kort tid. Hysterien roer seg nok når fotballfrue får hjerteinfarkt som 36 og skjønnheten forsvinner gradvis med hver dusj.

Jeg og mine barn skal spise fra alle de tre (fire) næringsgruppene: karbohydrater, proteiner og fett (+ nukleinsyrer). Igjen, selvfølgelig, med moderasjon.

Nøyaktig det samme som jeg og min familie på lavkarbo. Du vet, det er ikke NULLkarbo.

Anonymous poster hash: ab48a...023

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Hjerte og karsykdommer.

Alt med moderasjon, sier jeg. Lavkarbo? Skal vi ha lavfett også blir vi sittende igjen med proteiner og nukleinsyrer. Det går ikke an å leve av uten å lukte som en kjemifabrikk og se ut som en 70-åring i trynet etter kort tid. Hysterien roer seg nok når fotballfrue får hjerteinfarkt som 36 og skjønnheten forsvinner gradvis med hver dusj.

Jeg og mine barn skal spise fra alle de tre (fire) næringsgruppene: karbohydrater, proteiner og fett (+ nukleinsyrer). Igjen, selvfølgelig, med moderasjon.

Hvorfor er det slik at de som allerede har spist lavkarbo i mange tiår fortsatt har det bra.

Lavkarbo er ikke noe nytt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølle, jeg synes du skal ta deg en bolle, litt karbo kan nok få deg til å tenke litt over hva du skriver. Barnemishandling å gi barn søtt, uansett om barnet er tynn, tykk eller helt normalvektig? :klaske:

Jeg synes kostholdet til denne 11 mnd gamle jenta ser fornuftig ut, sett bort ifra det enorme inntaket av kjøtt i en så ung alder og et begrenset inntak av viktige vegetabilske kilder. Å kutte ut sukker er vel og bra det, men jeg tenker fortsatt at "5 om dagen, er bra for magen".

Du så tydeligvis ikke intervju med verdens eldste kvinne denne uken. Hun spiste i all hovedsak bare kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik at de som allerede har spist lavkarbo i mange tiår fortsatt har det bra.

Lavkarbo er ikke noe nytt

Det er faktisk ikke helt riktig for alle. Forskere har rapportert økte forekomster av hjerte- og karsykdommer hos folk som har levd på lavkarbo over lang tid. Det er slike rapporter som det som gjør meg spesielt skeptisk til å la små barn leve på et slikt kosthold som det som skrives om i "Daniellaartikkelen".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke helt riktig for alle. Forskere har rapportert økte forekomster av hjerte- og karsykdommer hos folk som har levd på lavkarbo over lang tid. Det er slike rapporter som det som gjør meg spesielt skeptisk til å la små barn leve på et slikt kosthold som det som skrives om i "Daniellaartikkelen".

Jeg er helt enig med deg, og har påpekt det samme ved tidligere anledninger, men jeg må komme med en kommentar.

Den artikkelen du viser til, tar for seg økt proteininntak i sammenheng med redusert karboinntak, og om ikke lenge vil argumentet "vi øker ikke proteininntaket, men fettinntaket på lavkarbo" komme fra enkelte.

Hvis du vil ha gehør, må du samtidig dokumentere at økt fettinntak også fører til økt forekomst av hjerte- og karsykdommer.

Jeg kunne ha funnet fram til en studie selv for å supplere, men har dessverre ikke tid nå.

Anonymous poster hash: 270fe...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare skumma igjennom tråden.

Synes det er kjempeflott at de har tatt et standpunkt og at barnet får den maten familien ellers serverer.

Jeg har lest en del oppigjennom og vet at det er mange folkegrupper som har levd nærmest utelukkende uten raffinerte "matvarer". Faktisk, i mennesketd historie er det kun det siste sekundet at vi har hatt tilgang på rafinert sukker og mel. Så hvorfor så oppbragt over at folk velger å ikke spise det da?

Prøv å les litt. Egentlig hva som helst om historie og andre kulturer, så kan flere her komme med litt kvalifiserte svar og ikke bare synsing.

Min unge vil ikke spise brød og grøt. Gjett hva? Hun slipper. Men gjett om jeg uglesett av helsesøster og de andre mammaene. Pokkers brødmafia.

Og en ting til: Det er idioti å påstå at forbud fører til at folk mister kontrollen senere. Prøv å reflekter litt over de påstandene der, for det er virkelig ingen hold i det. Satt på spissen så burde man la barn få pine katter slik at de ikke blir drapsmenn som voksne. Høres det lurt ut??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

prosentfordeling på 5% karbo - 20% protein - 75% fett. = Lavkarbo

Ser dere da at karbene og proteinen er lavere enn antydet i artikkelen?

Forskere har også funnet at lavkarbo gir mer stabilt blodsukker.



Anonymous poster hash: e8721...1e1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser lavkarbo selv, men er ikke så strenge med poden på litt over året. Ja, vi er strengere enn enkelte andre ved at ungen ikke får ting med sukker i (kjeks, boller, sjokolade og "barneyoghurt"), men han får brødskive (halvgrovt), fullkornsmakaroni og innimellom potet og ris. Selvsagt får han også frukt.

Vi er vel kanskje mer obs på skjulte "sukkerbomber" og bruker svært lite hel- og halvfabrikata. Ungen får ett og annet glass med ferdigmat, men stort sett er det hjemmelaget. Når jeg har tid, baker jeg også brødet selv, da uten så mye salt som kjøpebrødene er tilsatt. Yoghurt får han i naturellvariant, med tilsatt bær eller smoothie.

Så langt som folka i artikkelen trekker det, syns jeg er å tråkke over noen grenser. Ikke nødvendigvis fordi det er skadelig å la barn spise lavkarbo (feks epilepsibarna det refereres til), men fordi ungen vil vvokse opp og føle seg veldig annerledes. Vi har selv barn med allergier i familien og jeg ser hvordan de er VELDIG bevisste at det er noe annerledes med dem - og det blir et sårt punkt. Dersom det ikke er helt nødvendig, syns jeg absolutt ikke man bør utsette barna sine for spesialdietter.

Men det er milevis forskjell mellom streng lavkarbo og det å ikke gi ungen helfakbrikata som er proppet fulle av sukker og fyllstoff.



Anonymous poster hash: 4cf08...735
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er faktisk ikke helt riktig for alle. Forskere har rapportert økte forekomster av hjerte- og karsykdommer hos folk som har levd på lavkarbo over lang tid. Det er slike rapporter som det som gjør meg spesielt skeptisk til å la små barn leve på et slikt kosthold som det som skrives om i "Daniellaartikkelen".

Det gjelder nok de som kjører den ekstremvarianten med masse usunt fett. (Majones o.l). Vanlig lavkarbo, type Fedon Lindbergs, er bare sunt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har ikke lest hele tråden, men de sier jo at det er HJEMME de serverer lavkarbo. De skal ikke nekte henne å spise frukt i barnehagen eller is hos venner.

"De kostholdsbevisste foreldrene har forståelse for at det kan bli vanskeligere å holde Daniella på lavkarbo etter hvert som hun blir eldre og selv styrer hva hun vil putte i munnen.

– Vi ønsker å gi henne en god vane. Samtidig forstår vi at vi ikke kan forhindre at hun får i seg karbohydrater andre steder, for eksempel i barnehagen eller på besøk hos andre. Og det er helt greit. Men hjemme hos oss, der spiser vi lavkarbo, sier Trude bestemt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der nede serverer de gjerne en liten brødbit som en DEL av måltidet. Ikke som et eget måltid som vi gjør her.... Det reduserer belastningen på blodsukkeret veldig.

Hva med frukt da?

Middelhavskosthold inneholder mye frukt...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med frukt da?

Middelhavskosthold inneholder mye frukt...

Det er vel bare de mest "ekstreme" som kutter ut frukt. Men ønsker man å gå ned i vekt bør man holde seg til maks to frukt om dagen pga fruktsukkeret..

Når det gjelder barn er det ofte lettere å få i dem frukt enn grønnsaker, men spiser barnet grønnsaker og bær så er det absolutt ingen problem å kutte ut frukten. Men det er heller ingen problem å gi dem frukt, så jeg personlig syns de overdriver akkurat der. Blodsukkerstigningen man får av frukt kan ikke sammenlignes med den man får av annet sukker/raske karbohydrater..

Endret av SummerJoy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...