Gå til innhold

"Daniella 11 mnd går på lavkarbo"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.klikk.no/foreldre/mat/article848186.ece

Jeg synes det er veldig bra med foreldre som er bevisste på at barna har et variert og sunt kosthold, og ikke bare brødskive med leverpostei, pasta, kjøttsaus ol.

Men dette her synes jeg var i overkant drøyt. Jenta er 11 måneder..

Hva synes dere?



Anonymous poster hash: 82de2...532
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

All at laget fra grunne av er supert. Mye bedre enn de forelderene som forer opp ungene på pølse, saft og ferdigmat.



Anonymous poster hash: ddaa4...bb9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til mat fra grunnen av og mindre sukker og hvitt mel.

Men synes det er skremmende at de rakker ned på feks fruktfest i barnehagen og det må jo bli slitsomt å følge dette opp like mye som om barnet var superallergisk. Må da hvert bedre med en mellomting?

Blir uansett spennende å se hva resultatene av lavkarbo blir om noen tiår.

Anonymous poster hash: af494...fb6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir dum av lavkarbo. Jeg gikk i 6mnd på lavkarbo å jeg var helt dust hele tiden, fikk liksom ikke hjernen min med meg uansett hva, så jeg liker ikke den dietten der. Litt vanskelig å forklare, men jeg mistet hjernekapasitet..

Men heldigvis så kan jeg oppdra egne unger som jeg selv vil :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir dum av lavkarbo. Jeg gikk i 6mnd på lavkarbo å jeg var helt dust hele tiden, fikk liksom ikke hjernen min med meg uansett hva, så jeg liker ikke den dietten der. Litt vanskelig å forklare, men jeg mistet hjernekapasitet..

Enig med deg i dette. Skjønner at folk vil prøve lavkarbo på seg selv, men på en baby.. blir helt feil.

All etablert forsking sier at vi bør ha mye karbohydrater i kosten. Dårlig ide å trosse dette fordi man har en fiks ide, spesielt på et så ungt barn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kjøre litt lavkarbo, men å unngå alt av sukker til et barn - barn har mye energi og skal utvikle seg. Forkastelig. Hva om barnet får lyst å gå på epleslang?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noen barn er født tjukke?



Anonymous poster hash: 12f60...e07
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes jeg ikke så veldig mye om. Jeg har selv vært og er tildels ennå lavkarber, men man kan fint tilordne et sunt og variert kosthold til barn uten å kutte ned drastisk på karbohydratinntaket. Barn skal dessuten ha mere karbohydrater enn voksne fordi hjernen og kroppen skal utvikle seg og vokse. Fruktsukker og naturlige sukkerkilder er en del av et sunt kosthold og skal for all del ikke forbys eller utelukkes. Synes dessuten det er litt skummelt å skulle bruke fett som hoved energikilde til en baby. Vi vet jo ennå ikke med sikkerhet at dette er særlig smart blant voksne, så jeg ville aldri forsøkt dette på et nyfødt menneske.

Jeg tror på å finne den gylne middelvei i kostholdet. Både for barn og voksne.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes jeg ikke så veldig mye om. Jeg har selv vært og er tildels ennå lavkarber, men man kan fint tilordne et sunt og variert kosthold til barn uten å kutte ned drastisk på karbohydratinntaket. Barn skal dessuten ha mere karbohydrater enn voksne fordi hjernen og kroppen skal utvikle seg og vokse. Fruktsukker og naturlige sukkerkilder er en del av et sunt kosthold og skal for all del ikke forbys eller utelukkes. Synes dessuten det er litt skummelt å skulle bruke fett som hoved energikilde til en baby. Vi vet jo ennå ikke med sikkerhet at dette er særlig smart blant voksne, så jeg ville aldri forsøkt dette på et nyfødt menneske.

Jeg tror på å finne den gylne middelvei i kostholdet. Både for barn og voksne.

Veldig enig i dette, og personlig så har jeg også troen på å finne den gylne middelveien i kostholdet for både barn og voksne.

Barn på lavkarbo har jeg lite tro på, og litt av grunnen til dette er blant annet fordi hjernen i hovedsak bruker glykogen for å drive stoffskiftet sitt, og det er utelukkende glykose som kan skape lokal energi i hjernen. Med andre ord er vi helt avhengige av en viss tilførsel av karbohydrater daglig for at hjernen skal fungere optimalt, og for barn som hele tiden utvikler seg og lærer nye ting må vel dette være enda viktigere for voksne.

Karbohydrater finnes i masse annet enn sukker og fint mel, og man trenger ikke spise dette for å få i seg karbohydrater.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker "sånne foreldre skulle alle hatt!"

Jeg vokste omtrent opp på den måten jeg også. All mat var hjemmelaget og lagd fra grunnene av. Eneste forskjellen var at jeg spiste jo hjemmebakt brød og grove rundtstykker, så jeg fikk dessverre i meg hvetemel bl.a., og hver lørdag fikk jeg cola og godt. Men kun på lørdag.

Ellers fikk jeg jo kaker og boller og brus til bursdag og fest, men det var ikke hver dag slik som det er idag.

Jeg pleide å gå i hagen selv å plukke alt fra jordbær til rips til bringebær, også blandet jeg det med banan og melk. Hjemmelaget smoothie ala 80-tallet.

Jeg er helt enig i at små barn IKKE TRENGER sukker og hvetemel som boller, brus, godteri. Hva skal de med det? Er det fordi foreldrene syns det er så søtt at bare spiser søte ting? Det er barnemishandling, uten at vi voksne vet det.

De kan vente med dette søt-tullet til de blir så store at de skal i bursdager. De kommer til å få i seg nok søt-tull gjennom alle de bursdagene de skal i opp gjennom barndommen.

Endret av Bølle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir dum av lavkarbo. Jeg gikk i 6mnd på lavkarbo å jeg var helt dust hele tiden, fikk liksom ikke hjernen min med meg uansett hva, så jeg liker ikke den dietten der. Litt vanskelig å forklare, men jeg mistet hjernekapasitet..

Men heldigvis så kan jeg oppdra egne unger som jeg selv vil :)

Med meg var det omvendt. Jeg ble klar i hjernen og kunne endelig tenke og konsentrere meg. Gluten sløvde hjernen min så jeg fungerte ikke...

Jeg lurer på om du gikk på lavkarbo på den rette måten? mange vet ikke hvordan de skal spise rett, og da er det ikke rart de blir sløve og dumme i hodet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forkastelig.

Hvorfor?

Barnet får kun det hun trenger, og ingenting av alt det forkastelige som brus og godt og kaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker "sånne foreldre skulle alle hatt!"

Jeg vokste omtrent opp på den måten jeg også. All mat var hjemmelaget og lagd fra grunnene av. Eneste forskjellen var at jeg spiste jo hjemmebakt brød og grove rundtstykker, så jeg fikk dessverre i meg hvetemel bl.a., og hver lørdag fikk jeg cola og godt. Men kun på lørdag.

Ellers fikk jeg jo kaker og boller og brus til bursdag og fest, men det var ikke hver dag slik som det er idag.

Jeg pleide å gå i hagen selv å plukke alt fra jordbær til rips til bringebær, også blandet jeg det med banan og melk. Hjemmelaget smoothie ala 80-tallet.

Jeg er helt enig i at små barn IKKE TRENGER sukker og hvetemel som boller, brus, godteri. Hva skal de med det? Er det fordi foreldrene syns det er så søtt at bare spiser søte ting? Det er barnemishandling, uten at vi voksne vet det.

De kan vente med dette søt-tullet til de blir så store at de skal i bursdager. De kommer til å få i seg nok søt-tull gjennom alle de bursdagene de skal i opp gjennom barndommen.

Vi er vel alle enige om at barn ikke har godt av brus, masse hveteboller og godteri. Det er ikke akkurat det denne debatten handler om. Men det er faktisk ikke barnemishandling og bake hveteboller en gang iblant. Er det farlig å spise hveteboller? Det visste jeg ikke.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Måkehyl

Vi er vel alle enige om at barn ikke har godt av brus, masse hveteboller og godteri. Det er ikke akkurat det denne debatten handler om. Men det er faktisk ikke barnemishandling og bake hveteboller en gang iblant. Er det farlig å spise hveteboller? Det visste jeg ikke.

Er det farlig å la være?

Endret av Måkehyl
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange forskere er uenig om dette temaet, noen mener der er sunt, andre igjen sier det er helseskadelig.
At noen voksne vil prøve det ut på seg selv synes jeg er greit, men på en baby blir for drøyt.

Det verste med denne artikkelen er at det står at faren til denne babyen er lege, skulle tru han viste bedre da.

Har diskutert dette med venninner, ingen av de synes dette er noe bra. Burde i verste fall være en barnevernssak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det farlig å la være?

Nei. Men hva er vitsen med å la være? Får man kanskje metabolsk syndrom eller diabetes av å spise litt hveteboller noen ganger i året?

Jeg er veldig kostholdsbevisst, vil påstå å si at jeg spiser sunnere enn de fleste. Det betyr likevel ikke at jeg er fanatisk og aldri kan spise en bolle eller en is. Jeg spiser det iblant fordi det er utrolig tilfredsstillende for meg og mitt velvære her i livet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel alle enige om at barn ikke har godt av brus, masse hveteboller og godteri. Det er ikke akkurat det denne debatten handler om. Men det er faktisk ikke barnemishandling og bake hveteboller en gang iblant. Er det farlig å spise hveteboller? Det visste jeg ikke.

Det er ikke bra å spise hveteboller, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange forskere er uenig om dette temaet, noen mener der er sunt, andre igjen sier det er helseskadelig.

At noen voksne vil prøve det ut på seg selv synes jeg er greit, men på en baby blir for drøyt.

Det verste med denne artikkelen er at det står at faren til denne babyen er lege, skulle tru han viste bedre da.

Har diskutert dette med venninner, ingen av de synes dette er noe bra. Burde i verste fall være en barnevernssak.

Det burde helle blir en barnevernssak av de foreldrene som gir barna sine drittmat slik at de blir tykke og syke og har dårlige tenner...

At det skal bli en barnevernssak av at foreldre gir barna sine sukkerfri og sunn mat, er meg et stort spørsmål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...