Gå til innhold

"Daniella 11 mnd går på lavkarbo"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest *MaggieQ*

Når barnet er i 5-6 år, vil det nok ønske godt som alle andre, men frem til da trenger ikke så små barn godt.

Det som er galt med samfunnet idag er at "alle" spiser godt i hverdagen. Da jeg vokste opp på 80 og 90-tallet var det kun godt på lørdager hjemme - helt til jeg begynte på videregående og kunne bestemme mer selv.

Det er jo det jeg sier; etterhvert som barnet blir eldre. Og ikke er jeg for godteri i hverdagene heller og det er mye annet kos en kan ha i helgene som hjemmelaget bakst, mørk sjokolade, fruk, nøtter etc. Men om barnet en dag vil smake på smågodt(noe vi ikke spiser) så kommer jeg ikke til å nekte barnet det.

Alle barn bør få smake på alt de ønsker da det er en del av nysgjerrigheten og en naturlig dell av utviklingen deres å ønske dette. Jeg har tro på balanse og livsstil. Ikke på ekstremversjoner av noe verken den ene eller den andre veien.

Endret av *MaggieQ*
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Måkehyl

Så med andre ord spiste du sånn ca et helt normalt norsk kosthold?

Det er ikke ENTEN ferdigmat, boller og brus, ELLER et kosthold helt skrapa for hvetemel og sukker..

http://www.klikk.no/helse/dinkost/ernaring/article417961.ece

Et normalt norsk kosthold inneholder ganske mange kilo sukker per år, så jeg vil ikke akkurat påstå at det er et bra kosthold. Det er nok en utopi å tro at nordmenn er spesielt sunne. Vi var nok det for noen tiår siden, men siden den gang har sukkerforbruket økt kraftig. Antallet overvektige og usunne har økt de siste tiårene og vi er snart på nivå med USA. Et normalt norsk kosthold er ikke lenger likt et sunt kosthold, dessverre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med meg var det omvendt. Jeg ble klar i hjernen og kunne endelig tenke og konsentrere meg. Gluten sløvde hjernen min så jeg fungerte ikke...

Jeg lurer på om du gikk på lavkarbo på den rette måten? mange vet ikke hvordan de skal spise rett, og da er det ikke rart de blir sløve og dumme i hodet.

Samboeren min er fitnessutøver å satt sammen et kosthold for meg, med god balanse mellom proteiner og fett, samt grønnsaker og litt karbohydrater, tviler på at det var noe feil med dietten min, uten at jeg vet med sikkerhet.

Men hjernen min var ikke med, å siden jeg jobber med økonomi å innkjøp så var det tragiske greier, fikk ikke med meg detaljer å det var bomull i skallen. Ikke bra...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

http://www.klikk.no/helse/dinkost/ernaring/article417961.ece

Et normalt norsk kosthold inneholder ganske mange kilo sukker per år, så jeg vil ikke akkurat påstå at det er et bra kosthold. Det er nok en utopi å tro at nordmenn er spesielt sunne. Vi var nok det for noen tiår siden, men siden den gang har sukkerforbruket økt kraftig. Antallet overvektige og usunne har økt de siste tiårene og vi er snart på nivå med USA. Et normalt norsk kosthold er ikke lenger likt et sunt kosthold, dessverre.

Når Bølle vokste opp, på 80 og 90-tallet, så var hjemmelaget mat og godterier kun på lørdagen normalen.. (Ihvertfall etter min erfaring). Så da blir det litt feil å påstå at hun hadde et likt kosthold som Daniella går på nå

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

+ at mange får fysiske og psykiske problemer om de har anlegg for det. Vet om barn som har hatt autisme og adhd, og blitt bra igjen av å spise glutenfritt og melkefritt og sukkerfritt, og har gått mer over på lavkarbo.

Med mindre man har intoleranse eller allergi så SKAL barn ha melk!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

To ting jeg merket meg;

"Daniella er en svært tålmodig baby. Hun «krasjer» aldri, er sjelden irritabel og får ikke ukontrollerte raserianfall, selv om det er lenge siden forrige måltid, slik andre småbarnsforeldre forteller om... "

" Vi gir Daniella tett oppfølging, både mentalt og medisinsk, men vi har ikke opplevd noen problemer som kan tilskrives kostholdet hennes, sier Geir-Inge"

Er det virkelig vanlig med ukontrollerte raserianfall, at babyer er irritable etc.. I en alder av 11mnd?

Hvordan gir man mental oppfølging til en baby på 11mnd?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Matvaner skal være et valg, ikke tvang(når det kommer til sånne ekstreme varianter)

Hun blir tidsnok voksen nok til å ta egne valg. Ser ingenting gale med at de voksne har tatt et valg som de mener er det beste for barnet når det kommer til kosthold. De eneste karbohydratene mennesket virkelig trenger er de vi får fra grønnsaker og bær, og det ser ut som dette barnet får mer enn nok av det i seg. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forkastelig med mat fra grunnen og ingen sukker? Jeg synes det er flott!

Det er en stor forskjell på å nekte barnet godteri og kaker med sukker, og å nekte det frukt fordi det er fruktsukker... Frukt er sunt, vi trenger litt sukker!!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man har intoleranse eller allergi så SKAL barn ha melk!

Å? Hvorfor det? Min liker ikke melk, vil ikke ha. Hva går hun glipp av da mener du? Kalsium og andre ting får hun fra annen mat. Kalsium er forøvrig hemmende for noe av jernopptaket, så at barn drikker mye melk er heller ikke bra.

Jeg syns det er helt topp at flere foreldre ser nytten i et lavkarbokosthold, og er glad for at flere velger det for hele familien. Liker at mange barnehager osv følger etter og er restriktive med sukker og søte pålegg. Håper det fortsetter, og at flere ser nytten i et sunnere kosthold. Nå håper jeg bare at også flere besteforeldre følger etter, så vi slipper å krangle om godteri, juice/brus og kaker hver eneste gang vi skal på besøk - det er fullstendig unødvendig. Kos skal ikke være bare mat, selv om mat også skal være kos.

MEN, jeg ser ingen grunn til å ikke la barn få frukt, is om sommeren eller et glass saft på besøk i blant. Og så klart skal de få spise kaker og slikt i bursdag. Det viktige er hverdagskostholdet, og at ikke hver eneste helg trenger å være fylt av "kosemat" og snop.

Anonymous poster hash: ab48a...023

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er horribelt. Hva har en baby på lavkarbo å gjøre? Foreldrene kan gjerne gå på lavkarbo, men en baby skal ikke det. Man kan fint ha en sunt kosthold uten å være på en "diett". Å lage mat fra grunnen av og ha et sunt kosthold er flott, men å sette en baby på en "diett" er tussete. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke de lar barnet sitt spise poteter, ris, korn, eller frukt da jeg selv ser på disse matvarene som sunne.

Og hvordan skal de klare å håndheve det med at hun aldri skal få is, grøt, en banan eller et eple? Det blir vanskelig med bursdagsbesøker der i gården tror jeg. De kan jo ikke kreve at andre foreldre skal lage mat etter deres smak og det er jo nesten litt frekt å sende med barnet egen mat, men mindre barnet hadde vært allergisk.

Pluss at mange barnehager serverer oppskjært frukt, det gjorde iallefall den mine barn gikk i. Hva skal foreldrene gjøre da? Og hvis barnet skal gå på sfo på skolen...der lager jo de også enkelte måltider. For ikke å snakke om heimkunnskap/mat og helse-timene på skolen. Der vil jo de lage enkelte retter og så skal ikke datteren deres få spise det?

Ja til et sunt kosthold, med rom til å kose seg med en is,sjokolade eller et eple for den slags skyld.

Endret av Kittykat
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes rett og slett det høres skummelt ut.

Greit nok å unngå sukker, saft, brus og ellers bruke mest mulig grovt mel i baksten. Så langt henger jeg med, men når et så lite barn "kun" får leverpostei uten brød f.eks. og heller ikke frukt er lov, så synes jeg det virker skummelt med tanke på næringsstoffer. Langtidseffektene av lavkarbokosthold for voksne er så vidt jeg vet enda ikke dokumentert, siden denne type kosthold ikke har vært utbredt i så mange tiår, og dermed syns jeg det høres feil ut å gå for en såpass ekstrem lavkarbovariant for et så lite barn.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Å? Hvorfor det? Min liker ikke melk, vil ikke ha. Hva går hun glipp av da mener du? Kalsium og andre ting får hun fra annen mat. Kalsium er forøvrig hemmende for noe av jernopptaket, så at barn drikker mye melk er heller ikke bra.

Jeg syns det er helt topp at flere foreldre ser nytten i et lavkarbokosthold, og er glad for at flere velger det for hele familien. Liker at mange barnehager osv følger etter og er restriktive med sukker og søte pålegg. Håper det fortsetter, og at flere ser nytten i et sunnere kosthold. Nå håper jeg bare at også flere besteforeldre følger etter, så vi slipper å krangle om godteri, juice/brus og kaker hver eneste gang vi skal på besøk - det er fullstendig unødvendig. Kos skal ikke være bare mat, selv om mat også skal være kos.

MEN, jeg ser ingen grunn til å ikke la barn få frukt, is om sommeren eller et glass saft på besøk i blant. Og så klart skal de få spise kaker og slikt i bursdag. Det viktige er hverdagskostholdet, og at ikke hver eneste helg trenger å være fylt av "kosemat" og snop.

Anonymous poster hash: ab48a...023

Melk er en viktig kilde til kalsium, vitaminer og mineraler.

Jeg svarte til en person som skreiv at det er bra å spise melkefritt, så man trenger ikke drikke rein melk, bare man får dekket det daglige behovet ett barn skal ha. Jeg har hatt melkeintoleranse siden jeg var barn, og mamma fikk streng beskjed av flere leger om at jeg måtte få i meg minst 2 osteskiver hver dag.

Melk er veldig viktig, og det er ikke noe å diskutere engang. Om barnet ditt ikke liker melk, så må hun spise ost eller andre ting som inneholder melk hver dag.

Og dessuten: det er forskjell på å ikke putte nughatti på en loffskive til et barnehagebarn, og å tvinge på barna noe som faktisk kan være dårlig for barnets utvikling. Det finnes noe midt i mellom diett og et usunt kosthold.

Endret av avocadoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melk er en viktig kilde til kalsium, vitaminer og mineraler.

Jeg svarte til en person som skreiv at det er bra å spise melkefritt, så man trenger ikke drikke rein melk, bare man får dekket det daglige behovet ett barn skal ha. Jeg har hatt melkeintoleranse siden jeg var barn, og mamma fikk streng beskjed av flere leger om at jeg måtte få i meg minst 2 osteskiver hver dag.

Melk er veldig viktig, og det er ikke noe å diskutere engang. Om barnet ditt ikke liker melk, så må hun spise ost eller andre ting som inneholder melk hver dag.

Du skrev: barn SKAL ha melk. Ganske bastant. Og derfor min reaksjon. Nei, barn "SKAL" ikke ha melk, men derimot skal barnet ha alle nødvendige næringsstoffer. De kan få melk som en del av det, men det er ikke nødvendig. Og "det er ikke noe å diskutere en gang" - really?

Anonymous poster hash: ab48a...023

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes rett og slett det høres skummelt ut.

Greit nok å unngå sukker, saft, brus og ellers bruke mest mulig grovt mel i baksten. Så langt henger jeg med, men når et så lite barn "kun" får leverpostei uten brød f.eks. og heller ikke frukt er lov, så synes jeg det virker skummelt med tanke på næringsstoffer. Langtidseffektene av lavkarbokosthold for voksne er så vidt jeg vet enda ikke dokumentert, siden denne type kosthold ikke har vært utbredt i så mange tiår, og dermed syns jeg det høres feil ut å gå for en såpass ekstrem lavkarbovariant for et så lite barn.

Brød har absolutt ingen næringsstoffer som man ikke kan få fra andre steder. Frukt inneholder masse vitaminer, fiber, antioksidanter og mineraler, men det er ok å kutte ut frukt, så lenge de spiser nok grønnsaker og bær. Det er ingenting i frukt som man ikke også kan få i bær og grønnsaker. Utenom fruktsukker, som ikke er nødvendig å få i seg.

Langtidseffektene av lavkarbokosthold er gjerne ikke dokumentert, men "vanlig" kosthold er kanskje forklaringen til at så mange får kreft, diabetes og lignende?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stor forskjell på å nekte barnet godteri og kaker med sukker, og å nekte det frukt fordi det er fruktsukker... Frukt er sunt, vi trenger litt sukker!!

Frukt er sunt ja, men de kompenserer med grønnsaker og bær så det er helt ok å kutte det ut om de ønsker det. Og nei, vi trenger ikke sukker...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Du skrev: barn SKAL ha melk. Ganske bastant. Og derfor min reaksjon. Nei, barn "SKAL" ikke ha melk, men derimot skal barnet ha alle nødvendige næringsstoffer. De kan få melk som en del av det, men det er ikke nødvendig. Og "det er ikke noe å diskutere en gang" - really?

Anonymous poster hash: ab48a...023

Jo, barn skal ha melk. Og det er nødvendig. Du greier vel å tenke deg til selv at om barnet ikke vil ha melk så kan man velge ost? Melk er en viktig kilde til kalsium og spesielt vitamin B. Det er ikke uten grunn at jeg mangler vitamin B og må gå på piller hver dag for å få dekt det. Vil du at barnet ditt skal gå på tabletter i stedet for å få ting gjennom kostholdet? Jeg kan i alle fall ikke si at man har et sunt kosthold om man må få dekt nødvendige ting gjennom å ta piller. Om jeg ikke fikk vondt i magen av å drikke melk, hadde jeg drukket det hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brød har absolutt ingen næringsstoffer som man ikke kan få fra andre steder. Frukt inneholder masse vitaminer, fiber, antioksidanter og mineraler, men det er ok å kutte ut frukt, så lenge de spiser nok grønnsaker og bær. Det er ingenting i frukt som man ikke også kan få i bær og grønnsaker. Utenom fruktsukker, som ikke er nødvendig å få i seg.

Langtidseffektene av lavkarbokosthold er gjerne ikke dokumentert, men "vanlig" kosthold er kanskje forklaringen til at så mange får kreft, diabetes og lignende?

Har du dokumentasjon på at man får kreft av å spise brød? Merkelig påstand.

Brød inneholder fiber og er ikke usunt på noen måte om man baker hjemme.

Anonymous poster hash: eaa69...a78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, barn skal ha melk. Og det er nødvendig. Du greier vel å tenke deg til selv at om barnet ikke vil ha melk så kan man velge ost? Melk er en viktig kilde til kalsium og spesielt vitamin B. Det er ikke uten grunn at jeg mangler vitamin B og må gå på piller hver dag for å få dekt det. Vil du at barnet ditt skal gå på tabletter i stedet for å få ting gjennom kostholdet? Jeg kan i alle fall ikke si at man har et sunt kosthold om man må få dekt nødvendige ting gjennom å ta piller. Om jeg ikke fikk vondt i magen av å drikke melk, hadde jeg drukket det hver dag.

Men kjære vene, leser du hva andre skriver? Teskjed: Jeg skriver "barnet skal ha nødvendige næringsstoffer", som f.eks kalsium og vitaminer. Det finnes andre steder enn melk. Så nei, barn MÅ ikke ha melk. De MÅ derimot ha næringsstoffene. M;elk KAN være en del av dette, men det MÅ ikke være det.

Anonymous poster hash: ab48a...023

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du dokumentasjon på at man får kreft av å spise brød? Merkelig påstand.

Brød inneholder fiber og er ikke usunt på noen måte om man baker hjemme.

Anonymous poster hash: eaa69...a78

Det handler om blodsukkerstigninger. Og det er i høyeste grad relatert til kreft og andre livsstilsykdommer. Uansett, jeg sa ikke at brød er direkte årsak til kreft, jeg bare sier at å kutte ut brød utgjør ingen som helst fare, slik som en over her var bekymret for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Men kjære vene, leser du hva andre skriver? Teskjed: Jeg skriver "barnet skal ha nødvendige næringsstoffer", som f.eks kalsium og vitaminer. Det finnes andre steder enn melk. Så nei, barn MÅ ikke ha melk. De MÅ derimot ha næringsstoffene. M;elk KAN være en del av dette, men det MÅ ikke være det.

Anonymous poster hash: ab48a...023

Ro ned blodtrykket to hakk :P

Melk inneholder til informasjon store mengder vitamin B12, og jeg sier igjen om barnet ditt ikke liker melk så finnes det noe som heter ost. Det er ikke så vanskelig å spise 2 skiver om dagen :)

Om barnet ditt ikke får i seg hverken hvitost eller melk, så må hun spise enten fet fisk, lever, oksekjøtt eller svinekjøtt hver dag, og man blir ofte litt mettere av det enn 2 skiver ost, siden alle vet at et barn ikke spiser kjempemye heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...