Gå til innhold

"Daniella 11 mnd går på lavkarbo"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Måkehyl

Nei. Men hva er vitsen med å la være? Får man kanskje metabolsk syndrom eller diabetes av å spise litt hveteboller noen ganger i året?

Jeg er veldig kostholdsbevisst, vil påstå å si at jeg spiser sunnere enn de fleste. Det betyr likevel ikke at jeg er fanatisk og aldri kan spise en bolle eller en is. Jeg spiser det iblant fordi det er utrolig tilfredsstillende for meg og mitt velvære her i livet.

Det er tilfredsstillende for deg ja. Det betyr ikke at alle har det slik. For noen er det tilfredsstillende å la være. Hvorfor skal disse spise en bolle bare for å glede deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor?

Barnet får kun det hun trenger, og ingenting av alt det forkastelige som brus og godt og kaker.

Brus og kaker er nå en ting, og det skal ingen ha for mye av. MEN...

"Daniella aldri skal spise babygrøt, semulegrynsgrøt, poteter, ris, is, korn, boller, saft, brus, juice, frukt eller søtsaker– matvarer som vanligvis utgjør en sentral del av kostholdet til norske småbarn. – Daniella får ikke skiver med leverpostei. Hun får bare leverpostei, uten brødskive"

Mener du virkelig det er riktig å sette en 11 måneder gammel baby på diett? Jenta skal aldri få en is, og ikke engang et j*vla EPLE?!!! Det blir hysterisk og forkastelig i mine øyne. Rett og slett feil.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bra å spise hveteboller, nei.

Kan du fortelle meg det grusomme som skjer dersom et barn spiser 5 stk hveteboller en gang i året?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er greit å innføre et sundt og variert kosthold. Men ikke lavkarbo. Det blir litt i overkant på en baby. Dessuten syns jeg ikke noe om å lære barnet til å ikke spise frukt. Snakk om å lære opp allerede fra tidlig alder om alt som er super fy. Ungen kommer jo til å få et veldig anstrengt forhold til mat.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men hva er vitsen med å la være? Får man kanskje metabolsk syndrom eller diabetes av å spise litt hveteboller noen ganger i året?

Jeg er veldig kostholdsbevisst, vil påstå å si at jeg spiser sunnere enn de fleste. Det betyr likevel ikke at jeg er fanatisk og aldri kan spise en bolle eller en is. Jeg spiser det iblant fordi det er utrolig tilfredsstillende for meg og mitt velvære her i livet.

Å spise det kun i bursdager må være lov, men dette er noe som kommer i barneskolen når man blir invitert i bursdag. Da må man bare ta det som det kommer.

Jeg tror de aller fleste ønsker at de 4-5 første leveårene til barnet skal være sunt og sukkerfritt. Det kan gi en god start på livet.

Du har kanskje sett alle disse gråtende og skrikende barna som er med foreldrene i butikken? Dette er barn som har ustabilt blodsukker og som får mye usunn mat hjemme. Også får de boller og brus og godt i butikken for å holde kjeft? Dette gjør at blodsukkeret svinger enda mer, og de blir helt krakilske, for det eneste en barnekropp trenger er sunn og sukkerfri kost som gjør at blodsukkeret blir stabilt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tilfredsstillende for deg ja. Det betyr ikke at alle har det slik. For noen er det tilfredsstillende å la være. Hvorfor skal disse spise en bolle bare for å glede deg?

Vent nå bare, sier jeg. Jeg tror nok at lille Daniella kommer til å spise en del hveteboller og is når hun blir større.

Om du vil la være å spise slik mat, så er det helt greit for meg. Men jeg synes ikke det er like greit at et barn skal få et kosthold der det er forbud mot frukt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Måkehyl

Kan du fortelle meg det grusomme som skjer dersom et barn spiser 5 stk hveteboller en gang i året?

Jeg spør igjen jeg, hva er det skumle grusomme som skjer dersom barnet ikke spiser disse bollene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Måkehyl

Vent nå bare, sier jeg. Jeg tror nok at lille Daniella kommer til å spise en del hveteboller og is når hun blir større.

Og hva er bra med det? Hva er det disse hvetebollene og isene skal tilføre dette barnet av goder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *MaggieQ*

Barnet får mye god og sunn mat, men å si at de skal nekte barnet frukt? Og når barnet blir eldre må det da selv få lov til å bestemme om det vil ha potet, ris og pasta? Skjønner godteri og brus, men ikke etterhvert som barnet blir eldre og i små mengder.

Å nekte noen ting som er en naturlig ting av oppveksten synes jeg er banalt. Man kan fint lære barnet sunne vaner uten at det skal bli en bestettelse og at ting skal være forbudt.

Ser for meg at denne ungen kan klikke når hun blir eldre og får smaken på sukker, evt. kommer til å smugspise bak foreldrenes rygg. Matvaner skal være et valg, ikke tvang(når det kommer til sånne ekstreme varianter)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brus og kaker er nå en ting, og det skal ingen ha for mye av. MEN...

"Daniella aldri skal spise babygrøt, semulegrynsgrøt, poteter, ris, is, korn, boller, saft, brus, juice, frukt eller søtsaker– matvarer som vanligvis utgjør en sentral del av kostholdet til norske småbarn. – Daniella får ikke skiver med leverpostei. Hun får bare leverpostei, uten brødskive"

Mener du virkelig det er riktig å sette en 11 måneder gammel baby på diett? Jenta skal aldri få en is, og ikke engang et j*vla EPLE?!!! Det blir hysterisk og forkastelig i mine øyne. Rett og slett feil.

Det jeg har uthevet spiser ikke jeg heller, og det har ingen godt av. Syns synd på barn som får babygrøt, det er null næringsverdi - og syns det er barnemishandling og det gir barnet dårlig blodsukker. Gi barnet heller most avokado.

Det med juice og frukt kan jeg skjønne, for man skal ikke ha for mye av det. Det er nok at vitaminer, mineraler og sporstoffer og antioksidanter og karbohydrater i bær og grønt.

Hva skal et lite barn med en is? Dette er noe vi voksne syns er søtt, og vi tror at barnet MÅ ha det. Tror det heller er voksne som blir lei seg på vegne av barnet. Barnet tenker ikke på det og trenger kun et godt kosthold, skikkelig søvn og god omsorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør igjen jeg, hva er det skumle grusomme som skjer dersom barnet ikke spiser disse bollene?

Hvorfor kan du ikke svare på spørsmålet? Jeg har jo sagt at det ikke skjer noe grusomt dersom man lar være, og jeg har aldri påpekt at det er skadelig for et barn å IKKE spise boller. Men det skumle som kan skje med et lavkarbo-kosthold er at barnet kan bli hjerneskada eller få andre utviklingsforstyrrelser. Dette har ikke noe med de eksakte hvetebollene å gjøre, men med kostholdet generelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har uthevet spiser ikke jeg heller, og det har ingen godt av. Syns synd på barn som får babygrøt, det er null næringsverdi - og syns det er barnemishandling og det gir barnet dårlig blodsukker. Gi barnet heller most avokado.

Det med juice og frukt kan jeg skjønne, for man skal ikke ha for mye av det. Det er nok at vitaminer, mineraler og sporstoffer og antioksidanter og karbohydrater i bær og grønt.

Hva skal et lite barn med en is? Dette er noe vi voksne syns er søtt, og vi tror at barnet MÅ ha det. Tror det heller er voksne som blir lei seg på vegne av barnet. Barnet tenker ikke på det og trenger kun et godt kosthold, skikkelig søvn og god omsorg.

Veldig glad for at du ikke jobber i barnevernet da ;)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Måkehyl

Hvorfor kan du ikke svare på spørsmålet? Jeg har jo sagt at det ikke skjer noe grusomt dersom man lar være, og jeg har aldri påpekt at det er skadelig for et barn å IKKE spise boller. Men det skumle som kan skje med et lavkarbo-kosthold er at barnet kan bli hjerneskada eller få andre utviklingsforstyrrelser. Dette har ikke noe med de eksakte hvetebollene å gjøre, men med kostholdet generelt.

Hvilket spørsmål? Jeg må ha gått glipp av det. Beklager.

Kan du vise til forskning som viser at barn med et variert lavkarbokosthold blir hjerneskadet eller får utviklingsforstyrrelser? Den forskningen jeg har funnet på området omhandler ketogen kost til barn med alvorlig epelepsi og viser ikke til noe av dette, så det hadde vært spennende å lest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet får mye god og sunn mat, men å si at de skal nekte barnet frukt? Og når barnet blir eldre må det da selv få lov til å bestemme om det vil ha potet, ris og pasta? Skjønner godteri og brus, men ikke etterhvert som barnet blir eldre og i små mengder.

Å nekte noen ting som er en naturlig ting av oppveksten synes jeg er banalt. Man kan fint lære barnet sunne vaner uten at det skal bli en bestettelse og at ting skal være forbudt.

Ser for meg at denne ungen kan klikke når hun blir eldre og får smaken på sukker, evt. kommer til å smugspise bak foreldrenes rygg. Matvaner skal være et valg, ikke tvang(når det kommer til sånne ekstreme varianter)

Når barnet er i 5-6 år, vil det nok ønske godt som alle andre, men frem til da trenger ikke så små barn godt.

Det som er galt med samfunnet idag er at "alle" spiser godt i hverdagen. Da jeg vokste opp på 80 og 90-tallet var det kun godt på lørdager hjemme - helt til jeg begynte på videregående og kunne bestemme mer selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Måkehyl

Kan du fortelle meg det grusomme som skjer dersom et barn spiser 5 stk hveteboller en gang i året?

Dette du tenkte på?

Økt blodsukker, blodsukkersvigning, problemer med magen på grunn av hvete, null nytteverdi for kroppen.. Grusomt er det ikke, men totalt unødvendig. Vi burde bli flinkere til å lære oss at kos ikke nødvendigvis er lik mat med sukker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig glad for at du ikke jobber i barnevernet da ;)

Uff ja, da hadde jeg hatt mye å jobbe med.

Må si at jeg er sjokkert over hva foreldre kan finne på å putte i barna sine. Det virker som om foreldre ikke gidder å bry seg? Eller ikke vil forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette du tenkte på?

Økt blodsukker, blodsukkersvigning, problemer med magen på grunn av hvete, null nytteverdi for kroppen.. Grusomt er det ikke, men totalt unødvendig. Vi burde bli flinkere til å lære oss at kos ikke nødvendigvis er lik mat med sukker.

+ at mange får fysiske og psykiske problemer om de har anlegg for det. Vet om barn som har hatt autisme og adhd, og blitt bra igjen av å spise glutenfritt og melkefritt og sukkerfritt, og har gått mer over på lavkarbo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Måkehyl

+ at mange får fysiske og psykiske problemer om de har anlegg for det. Vet om barn som har hatt autisme og adhd, og blitt bra igjen av å spise glutenfritt og melkefritt og sukkerfritt, og har gått mer over på lavkarbo.

I tillegg til diabetes, hjertekarsykdommer og andre livstilsykdommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bra å spise hveteboller, nei.

Så du tror altså at et barn kommer til å få diabetes av å få hveteboller en gang i året?

Jeg vokste opp med hjemmebakede hveteboller en gang i måneden, og jeg har ikke utviklet diabetes eller noen annen sykdom. Fikk også kjeks av bestemor. Jeg hadde en super oppvekst uten foreldre som hadde et sunt og normalt syn på kropp og kosthold, og uten det synet så skal jeg love deg at jeg hadde hatt spiseforstyrrelser i dag med alt presset på kropp som jeg opplevde. Takk gud for karbohydrater! Jeg er en sunn person med kroppen mange bare kan drømme om og jeg er intelligent og har god hukommelse :)

Anonymous poster hash: eaa69...a78

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Jeg tenker "sånne foreldre skulle alle hatt!"

Jeg vokste omtrent opp på den måten jeg også. All mat var hjemmelaget og lagd fra grunnene av. Eneste forskjellen var at jeg spiste jo hjemmebakt brød og grove rundtstykker, så jeg fikk dessverre i meg hvetemel bl.a., og hver lørdag fikk jeg cola og godt. Men kun på lørdag.

Ellers fikk jeg jo kaker og boller og brus til bursdag og fest, men det var ikke hver dag slik som det er idag.

Jeg pleide å gå i hagen selv å plukke alt fra jordbær til rips til bringebær, også blandet jeg det med banan og melk. Hjemmelaget smoothie ala 80-tallet.

Jeg er helt enig i at små barn IKKE TRENGER sukker og hvetemel som boller, brus, godteri. Hva skal de med det? Er det fordi foreldrene syns det er så søtt at bare spiser søte ting? Det er barnemishandling, uten at vi voksne vet det.

De kan vente med dette søt-tullet til de blir så store at de skal i bursdager. De kommer til å få i seg nok søt-tull gjennom alle de bursdagene de skal i opp gjennom barndommen.

Så med andre ord spiste du sånn ca et helt normalt norsk kosthold?

Det er ikke ENTEN ferdigmat, boller og brus, ELLER et kosthold helt skrapa for hvetemel og sukker..

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...