Gå til innhold

Lettlurte idioter på KG

Fremhevede innlegg

Gjest Vampen
Skrevet

Være seg det gjelder mord eller selvmord, det er ikke andres feil at noen begår det. Jeg trodde det gikk klart frem i hovedinnlegget mitt?Artikkelen jeg linket til er for øvrig om en gutt som var på (sin egen) fødselsdagsfest. Der var det den dråpen du pratet om som rant over i begeret, så han gikk og hentet sin AG3 som sto hjemme og avsluttet andres og til slutt sitt eget liv. Før du tror at gutten var ond, den gutten hadde vært gjennom mange mange år med mobbing og hadde et stort beger som sto til randen.Det er samfunnets skyld, mener jeg, at gutten ikke fikk hjelp. Du mener at det var den som kom med kommentaren som hadde skylden for drapene og selvdrapet. På samme måte som du mener at det er de som skriver dritt her på KG som er skyld i at noen begår selvmord.Her er vi, som sagt, sterkt uenige. Ikke sant? Anonymous poster hash: 051c6...87d

Jeg har sett videoen av den aktuelle hendelsen på nett, samt lest tråden. Når en ung gutt kommer inn og forteller at han vurderer å ta livet av seg, og streame det live, og en hel haug med tullinger skriver "do it, do it", utfordrer ham med at han sikkert ikke tør og gir ham tips, så har de i høyeste grad en del av ansvaret for det som skjedde. Om de hadde skrevet noe helt annet, tatt ham på alvor, ringt politiet eller snakket ham til å oppsøke hjelp, så kunne utfallet ha vært et helt annet. Istedet satt en haug med mennesker og så på at han hang seg live. Til han ble blå i ansiktet og politiet etterhvert tok seg inn.

Selvfølgelig er strukturer i samfunnet, som hjelp til de som sliter, viktig og relevant. Men å frata folk alt av ytringsansvar, og se helt bort i fra hva ytringer kan føre til, er en skummel utvikling.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det vært bedre om det var en kvinnelig bruker som skrev det?

Kvinnelige brukere skriver sjelden slikt vås. Svar på spørsmålet heller.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Kvinnelige brukere skriver sjelden slikt vås. Svar på spørsmålet heller.

At han skriver skit er en ting, at han har skylden for at noen begår selvmord blir noe helt annet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett videoen av den aktuelle hendelsen på nett, samt lest tråden. Når en ung gutt kommer inn og forteller at han vurderer å ta livet av seg, og streame det live, og en hel haug med tullinger skriver "do it, do it", utfordrer ham med at han sikkert ikke tør og gir ham tips, så har de i høyeste grad en del av ansvaret for det som skjedde. Om de hadde skrevet noe helt annet, tatt ham på alvor, ringt politiet eller snakket ham til å oppsøke hjelp, så kunne utfallet ha vært et helt annet. Istedet satt en haug med mennesker og så på at han hang seg live. Til han ble blå i ansiktet og politiet etterhvert tok seg inn.

Selvfølgelig er strukturer i samfunnet, som hjelp til de som sliter, viktig og relevant. Men å frata folk alt av ytringsansvar, og se helt bort i fra hva ytringer kan føre til, er en skummel utvikling.

Gedigen forskjell på å skrive "gjør det, ta livet ditt", og det å skrive, "Kvinner har aldri funnet opp noe. Dere hadde fremdeles løpt rundt som huleboere, hadde dere ikke hatt oss.".

Hvis en skal være så forsiktig med å skrive at en ikke en gang kan skrive noe slikt så er det ikke lenger snakk om "ytringsansvar" men "ytringsfrykt". Da er man redd for å si det en tenker og mener i frykt for at "tenk om noen tar livet av seg for det jeg skriver nå".

Og du? Tenk om jeg tar livet mitt for at du ikke er enig med meg. Hvem sin feil er det i så fall? Tenk på hva du skriver.

Anonymous poster hash: 051c6...87d

• Liker 4
Gjest Katten.
Skrevet

At han skriver skit er en ting, at han har skylden for at noen begår selvmord blir noe helt annet.

Mobbere har blitt dømt for å forårsake selvmord, selv om det ikke var de som "fikk vedkommende til å gjøre det".

Om enkelte menneskers kontinuerlige angrep på ett menneske - som å f.eks. anklage henne for å være hore og fortjene voldtekten basert på bekledning, flørting og alkoholinntak, så er dette teoretisk mulig å bli dømt for i Norge.

• Liker 10
Gjest Gjest
Skrevet

Mobbere har blitt dømt for å forårsake selvmord, selv om det ikke var de som "fikk vedkommende til å gjøre det".

Om enkelte menneskers kontinuerlige angrep på ett menneske - som å f.eks. anklage henne for å være hore og fortjene voldtekten basert på bekledning, flørting og alkoholinntak, så er dette teoretisk mulig å bli dømt for i Norge.

Vel, vel, jeg skal følge med den rettsaken.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For øvrig er det ingen her som skriver, "gjør det, ta livet ditt". Og er det noen som likevel gjør det, selv om det "aldri" skjer, så er brukerne flinke til å rapportere det og moderatorene flinke til å slette det.

Gjest Katten.
Skrevet

Vel, vel, jeg skal følge med den rettsaken.

Poenget med tråden var vel aldri å få noen dømt eller pålegge skylden på mennene her inne, men å faktisk gjøre dem - og forumet - klar over konsekvensene av å hele tiden banke inn slike meninger i andre.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig ligger skylden hos voldtektsmannen. Det endrer ikke på det faktum at man er ansvarlig for ytringer fremmet i full offentlighet. Det er ikke uten grunn det finnes begrensninger for hva du kan uttrykke i offentlighet. Skal du være så kul at du sitter på KG og spyr ut innlegg om at voldtekt er oftest skyld, og ikke så farlig, så er du stokk dum om du ikke ser skadepotensialet i ytringene dine. Og selv om du ikke har personlig skyld i noe slikt, så har dine ytringer vært med på å bidra til det endelige resultatet.

Jeg er enig med deg, men samtidig synes jeg det er naivt. For jeg tar ansvar for mine ytringer, jeg skriver ikke hetsende innlegg og jeg mobber ikke. Men det er meg. Det sitter zillioner mennesker der ute, fulle av faen og diagnoser og bitterhet som driter loddrett i hva slags ansvar de har når det kommer til ytringene sine. Du ser jo bare hvor de kan ture frem på denne siden. Poenget er, nå som internett nærmest er den største sosiale kommunikasjonsformen for mange og deriblant de gærneste i samfunnet, så bør folk nesten gå litt inn i seg selv, ikke ta det folk skriver for god fisk, og ikke ta ting så veldig alvorlig eller personlig før de logger seg på. Men det er vel litt naivt av meg å tenke også..

Anonymous poster hash: 95f30...780

Gjest Vampen
Skrevet

Gedigen forskjell på å skrive "gjør det, ta livet ditt", og det å skrive, "Kvinner har aldri funnet opp noe. Dere hadde fremdeles løpt rundt som huleboere, hadde dere ikke hatt oss.".Hvis en skal være så forsiktig med å skrive at en ikke en gang kan skrive noe slikt så er det ikke lenger snakk om "ytringsansvar" men "ytringsfrykt". Da er man redd for å si det en tenker og mener i frykt for at "tenk om noen tar livet av seg for det jeg skriver nå".Og du? Tenk om jeg tar livet mitt for at du ikke er enig med meg. Hvem sin feil er det i så fall? Tenk på hva du skriver. Anonymous poster hash: 051c6...87d

Jeg tenker på hva jeg skriver. Det er årsaken til at jeg har noen ganske bestemte grenser som jeg aldri krysser. Om man skal regne med alle eventualiteter, så kan man knapt nok si noe. Men det skal allikevel ganske lite til for å styre unna de ytringene med størst skadepotensiale. Som å, i tråd etter tråd, erklære at voldtektsofre selv har skylda. Å spre rent hat fører sjelden noe godt med seg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror helt klart at mobbing, mistenkeliggjøring og bebreiding av offeret er det som får flere voldtektsoffere til å ta livet sitt - og ikke voldtekten i seg selv. Jeg tror også at dette er grunnen til at så mange velger å ikke anmelde voldtekt. Anklagene mot offeret og antydninger til at man nermest "voldtok seg selv" med feil bekledning og oppførsel, er rett og slett ikke til å leve med.

Anonymous poster hash: ea342...329

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke litt, og ikke bare litt, dobbeltmoral å hevde at en skal være forsiktig med å skrive noe som helst negativt for det kan ende med at den som leser det tar sitt liv, for så å skrive kritisk om de som er kritiske til det? Skal en ha en slik holdning så kan en jo ikke skrive noe som helst kritisk. Ikke en gang om de som er kvinnehatere. For det kan ende med at de tar sitt/sine liv.

• Liker 6
Gjest Vampen
Skrevet

Jeg er enig med deg, men samtidig synes jeg det er naivt. For jeg tar ansvar for mine ytringer, jeg skriver ikke hetsende innlegg og jeg mobber ikke. Men det er meg. Det sitter zillioner mennesker der ute, fulle av faen og diagnoser og bitterhet som driter loddrett i hva slags ansvar de har når det kommer til ytringene sine. Du ser jo bare hvor de kan ture frem på denne siden. Poenget er, nå som internett nærmest er den største sosiale kommunikasjonsformen for mange og deriblant de gærneste i samfunnet, så bør folk nesten gå litt inn i seg selv, ikke ta det folk skriver for god fisk, og ikke ta ting så veldig alvorlig eller personlig før de logger seg på. Men det er vel litt naivt av meg å tenke også..Anonymous poster hash: 95f30...780

Jeg er i utgangspunktet enig i det. Men jeg innser også at ikke alle klarer det. For min del handler ikke denne debatten om å anklage noen for å være skyld i at noen har tatt livet av seg. Jeg beskylder ikke noen for det. Men jeg ser at for et menneske i krise, så kan en del av de innleggene som har vært her inne være en heftig trigger. Det betyr ikke at forfatterne er skyldig i noe, men heller at KG burde ta en runde på hva de tillater her inne.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

som å f.eks. anklage henne for å være hore og fortjene voldtekten basert på bekledning, flørting og alkoholinntak, så er dette teoretisk mulig å bli dømt for i Norge.

Hvor har du lest dette? Fra innlegget:

"Vi savner dere kun når vi blir kåte." "Vi hadde klart oss uten dere." "Ingen kvinner er morsomme." "Kvinner føder for få barn, er derfor skyld i å bli voldtatt av menn fra utlandet." Vi er horer og løse. Vi er for prektige, og noen lurermuser. Svært få av oss er noe pene. Når sminken kommer av, er vi stygge. Vi blir målt på en skala fra 1 til 10.

Dette var det denne "søsteren" mente hennes lillesøster tok sitt liv for. Det er dette som gjør at jeg blir irritert. For selv om jeg ikke er enig med noe av det tullet som står der så forsvarer jeg retten til å skrive slikt tull. Å skrive at "du fortjente å bli voldtatt" er noe helt annet enn å skrive "norske kvinner sprer beina sine for hvem som helst". Sistnevnte er slikt irriterte, oppgitte personer som føler seg utenfor skriver. Det er ikke personrettet. Tar man det personlig trenger man hjelp. Får man ikke den hjelpen er det der skoen klemmer, ikke ved idioter som skriver dumme ting på nettet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skal man følge enkelte her inne sin logikk så kan man jo si at voldtektsmannen er uten skyld i selvmordssaken også. Det var jo den suicidalske jenta som var problemet her- den stakkars voldtektsmannen var kun en trigger...

Gjest Katten.
Skrevet

Fordi jeg har deltatt i nesten samtlige slike debatter, og har sett nettopp slike meninger bli uttalt både her og der - appåtil mot meg selv.

Jeg har mest sannsynlig argumentert side ved side med søsteren.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skal man følge enkelte her inne sin logikk så kan man jo si at voldtektsmannen er uten skyld i selvmordssaken også. Det var jo den suicidalske jenta som var problemet her- den stakkars voldtektsmannen var kun en trigger...

Hvilke "enkelte" sin logikk?

AnonymBruker
Skrevet

Som å, i tråd etter tråd, erklære at voldtektsofre selv har skylda.

For å gå i Gjest' fotspor: hvilken tråd?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Poenget var at det ikke var den som la ut klinkekula sin feil, og at tråden ikke beskyldte KG for å være det som fikk søsteren til å begå selvmord, men å faktisk dra henne enda lengre ned i en sårbar situasjon.

Skal KvinneGuiden være til for å løfte opp alle som føler seg nede? Hva gjør du for å løfte meg opp akkurat nå? Nei, jeg er seriøs Katten., hva gjør du for å løfte meg opp akkurat nå? Det blir jo et spørsmål om din egen moral, hvis du mener at en ikke skal trykke ned noen i det hele tatt, ikke en gang utilsiktet, men skal bygge opp alle til en hver tid, hva gjør du da for å bygge meg opp akkurat nå?

• Liker 1
Gjest Katten.
Skrevet

Jeg sier da ingenting om oppbygging. Det er noe helt annet enn aktiv nedriving.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...