Gå til innhold

Lettlurte idioter på KG

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan kan du ta være sikker på at noen har tatt livet sitt grunnet svar her? Dette vil jeg gjerne se bevist før jeg mener du Jan si slikt.

Anonymous poster hash: feae6...4f3

Hvorvidt historien er sann, er det ingen som vet. Men det finnes folk her inne som hardnakket insisterer på at den er sann, uten noe som helst bevis. Det synes jeg er fascinerende.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Vampen
Skrevet

Hvorvidt historien er sann, er det ingen som vet. Men det finnes folk her inne som hardnakket insisterer på at den er sann, uten noe som helst bevis. Det synes jeg er fascinerende.

Er det det?

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes det er fascinerende at det er det punktet du henger deg opp i. Det kan fortelle litt om ditt eget forhold til akkurat dette med bruk av fortellende virkemidler, eventuelt erfaring med å bli fortalt usanne historier i løpet av oppvekst eller senere forhold.

Ser du, da gir du meg sånne ting JEG kan fokusere på? Merker du selv at det er gjerne feilaktig og kanskje helt irrelevant?

Fokuser på temaet, du. Du er ikke her for å etterforske TS.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er du mer opptatt av mulige feil ved historien, enn å faktisk å forholde deg til tema. Uavhengig av om det har skjedd eller ikke, er det en reell problemstilling, det er folk som har tatt sitt liv av hendelser forårsaket av det folk har sagt på brukerforum. Så det burde være en debatt forumbrukere burde ta, i stedenfor å være oppsatt på å diskvalifisere TS og på den måten forsøke redusere "slagkraften" i temaet TS tar opp. Er det fordi du kanskje ikke liker temaet, og hvordan temaet er bygd på, en alvorlig hendelse som meget vel kunne ha skjedd.

Anonymous poster hash: 016c1...c7d

• Liker 6
Gjest Vampen
Skrevet

Jeg sier meg enig med AB #164.

Jeg innser mine begrensninger, og sier gjerne at jeg VET ikke om historien er sann. Jeg vet jo strengt tatt ikke om noe av det som skrives her inne er sant. For alt jeg VET kan dere alle være en gjeng med utskudd som dikter opp i historier i pillerus. Jeg kjenner dere ikke, jeg er ikke inne i hodet deres, jeg har ikke mulighet til å få verifisert ting, altså kan jeg ikke vite.

Det jeg derimot VET, basert på personlig erfaring, er at mennesker i krise kan få sterke reaksjoner på ting som for andre virker som småtteri. De mangler ofte noen av de veggene som vi andre har, og glasset er konstant fullt. Et lite vindpust, som andre kanskje ikke hadde merket, kan få ting til å rase sammen. Ingen her bør undervurdere hva en dyp krise kan gjøre med et menneske. Og krisetanker som man opplever at blir "bekreftet" utenfra kan få voldsom makt.

Det jeg også VET, basert på veldig personlig erfaring, er at seksuelle overgrep og/eller voldtekt kan ødelegge en fullstendig. Og det er ikke slik at det står et nettverk av profesjonell hjelp og bare venter på å hjelpe en gjennom krisa. Det er ikke alle som klarer å oppsøke hjelp. Og klarer man det, så er det ikke sikkert verken at hjelpen er god nok eller at den fungerer. Det er mange voldtektsoffer som blir sittende alene med sin egen krise og problemer, og må takle ting selv. Noen klarer det, andre ikke.

Det er egentlig alt jeg trenger å VITE. Det er nok til at jeg ser poenget i tråden, noe av pratet her inne kan være direkte skadelig. Og jeg gremmes av måten enkelte fronter sin skepsis. Ikke fordi det ikke er lov å være kritisk, men fordi det er lov å tenke seg om. Den kritiske synsingen du føler at du må komme med kan være feil. Og da kan konsekvensen være at du gjør ting verre for noen som allerede har det veldig vanskelig. Det er ikke en sjanse jeg er villig til å ta. Jeg velger å tro, eller holde kjeft, fremfor å risikere at jeg hakker løs på noen i dyp sorg. Og enkelte her, som spyr ut krasse kommentarer og snubler i egne bein i din iver etter å dissekere TS, burde skamme seg. Dere er ikke tøff, kritiske sjeler som tør å komme med noe revolusjonerende. Dere.er taktløst dotter, som ikke forstår hvordan dere skal oppføre eller ordlegge dere. Eller at sjansen dere tar, ikke er i nærheten av å være verdt prisen, om dere tar feil.

Uansett hva man synser, mener og tror om historien i tråden, så har den et viktig budskap. Og det bør få mer oppmerksomhet, enn denne meningsløse kranglingen.

• Liker 8
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Vampen - Veldig bra skrevet!

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor er du mer opptatt av mulige feil ved historien, enn å faktisk å forholde deg til tema. Uavhengig av om det har skjedd eller ikke, er det en reell problemstilling, det er folk som har tatt sitt liv av hendelser forårsaket av det folk har sagt på brukerforum. Så det burde være en debatt forumbrukere burde ta, i stedenfor å være oppsatt på å diskvalifisere TS og på den måten forsøke redusere "slagkraften" i temaet TS tar opp. Er det fordi du kanskje ikke liker temaet, og hvordan temaet er bygd på, en alvorlig hendelse som meget vel kunne ha skjedd.

At folk kan ta livet sitt av negative utsagn er alltid en problemstilling.

Om denne problemstillingen, selvmord pga ytringer om kvinner på et nettforum, er reell eller ikke - vel, det kommer jo helt kommer jo helt an på om det har skjedd eller ikke.

Temaet i seg selv, ja det kan være verdt en diskusjon. Men om dette ikke er sant, ja så er det ikke mer enn det - en tenkt situasjon. Som kanskje aldri vil oppstå. Da eier den intet kjøtt på benet, og blir ikke mer enn en av de sedvanlige tomme kranglene om situasjoner som kanskje, eller kanskje ikke, kan oppstå. Helt uten sunstans og kun basert på synsing.

La meg si det sånn:

Når det gjelder denne spesifikke historien, så håper jeg virkelig, helt oppriktig, at den ikke er sann.

På den annen side så håper jeg også at ingen er så kyniske at de finner opp en slik probelmstilling. For å bli beskyldt såpass utilslørt for å være den utløsende faktoren til et selvmord, det kan, verste fall, føre til et nytt selvmord. Eller det eneste selvmordet, dersom historien ikke er sann.

Det skal man også tenke på når man hiver seg inn i en diskusjon som denne med støtteerklæringer i øst og vest. Vel kan det være at man er sterkt imot måten noen presenterer ting på, men det bør stoppe der. For det er flere som kan risikere å få liv på samvittigheten her om de ikke er forsiktige. Og det helt uten grunn, dersom det skulle vise seg at historien ikke er sann.

Målløs81:

Om det er iktig, at søsteren din har tatt sitt liv, så har du min aller største medfølelse. Uansett årsak.

• Liker 3
Gjest Reza08
Skrevet

Uansett tuller man ikke med et slikt tema. Dette er et helt reelt tilfelle som kan forekomme. Kan være en tilleggsårsak til selve overfallet som får begeret til å renne over. Alle mennesker er forskjellige. Hvis du i tillegg er i en sårbar situasjon, kan det føles enda verre.

Tenk deg at du blir voldtatt. Du har kanskje hatt psykiske plager tidligere. Når du da blir utsatt for et slikt overgrep, kan plagene komme tilbake i enda større grad. Tidligere traumer kan også komme tilbake i alvorlig grad ved et slikt tilfelle. Da har omsider flere vonde saker du tenker på pluss f.eks en alvorlig depresjon. Hvis du får enda en negativ opplevelse slengt midt opp i trynet kan dette være veldig sentralt.

Gjest Gjest
Skrevet

Det var ikke på freakforum. Freak er mye mer moderet.

Anonymous poster hash: ffa2a...fa1

Freak var seriøst sykt før i tiden, i dag er forumet tamt.

AnonymBruker
Skrevet

Mange her som trenger å få med seg rettsprinsippet :

"alle er uskyldige inntil det motsatte er bevist"

Å anklage personer som mange missliker holdningene til og anklage dem for noe horribelt er svært enkelt. Den opprinnelige tråden skulle vært slettet umiddelbart.

Rettsprinsippet er aldri viktigere enn i slike situasjoner. For deg å forsvare selv de forhatte er et fritt samfunns største lakmustest.

Anonymous poster hash: 88c9c...a6c

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Mange her som trenger å få med seg rettsprinsippet :

"alle er uskyldige inntil det motsatte er bevist"

Å anklage personer som mange missliker holdningene til og anklage dem for noe horribelt er svært enkelt. Den opprinnelige tråden skulle vært slettet umiddelbart.

Rettsprinsippet er aldri viktigere enn i slike situasjoner. For deg å forsvare selv de forhatte er et fritt samfunns største lakmustest.

Anonymous poster hash: 88c9c...a6c

Vel, vel, nu er vi ferdige med det her.

Skrevet

Alt jeg skrev var at jeg syntes at det var fascinerende at folk hardnakket kunne insistere på at en historie de ikke har sett noe bevis for er sann. Burde være rimelig ukontroversielt, samme hvor viktig man mener diskusjonen om mobbing på nett og selvmord er.

Men, bevares. Historien kan sikkert tjene en hensikt, selv om den ikke nødvendigvis er reell. Det man likevel bør passe seg for er å la oppdiktede historier legge føringer for hvordan eller hva brukere kan ytre seg om videre, uten at det er noe reelt grunnlag for det.

Alle kan være enige i at det ikke er greit å plumpe ut med at "du har selv skylda for å ha blitt voldtatt" i tråder hvor ei jente forteller om sin voldtektshistorie. Men det betyr ikke dermed at man ikke bør kunne diskutere hvilket ansvar en selv har for ikke å komme i slike situasjoner i andre tråder, på samme måte at en bør kunne diskutere hvilket ansvar ferieturister har når de, med dyrt kamerautstyr og lettere påvirket av alkohol, vandrer over til den farlige delen av ferieøya, mot turguidens anbefalinger. I begge tilfellene har bandittene skylda. Men man bør likevel kunne diskutere hva man kan gjøre på forhånd, hvilke forhåndsregler man bør ta, uten å bli anklaget for å så tvil rundt hvem som har skyld eller for å moralisere over voldtektsofferet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alt jeg skrev var at jeg syntes at det var fascinerende at folk hardnakket kunne insistere på at en historie de ikke har sett noe bevis for er sann. Burde være rimelig ukontroversielt, samme hvor viktig man mener diskusjonen om mobbing på nett og selvmord er.

Hvor finner du disse som hardnakket insisterer på dette? At man ikke eksplisitt uttrykker skepsis samtidig som man kommer med en kondolanse, eller at man er kritisk til måten andre mottar historien på i den aktuelle konteksten, er ikke det samme som å insistere på at historien er sann.

Anonymous poster hash: cab55...54f

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Godt poeng.

AnonymBruker
Skrevet

Om historien er sann bør vedkommede gå til avisene og trygdekontoret med dette.

Anonymous poster hash: 273a8...92b
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om historien er sann bør vedkommede gå til avisene og trygdekontoret med dette.

Anonymous poster hash: 273a8...92b

Du er klar over at selvmord er et meget sensitivt tema og noe folk ikke snakker åpenlyst om, og i hvert fall ikke til media. Det er fullt forståelig at en ikke vil gå ut med dette, men det er ikke så forståelig at noen foreslår at en familie skal henge ut datteren etter hennes død. Ja, det er en viktig sak som burde settes på dagsorden, men ikke ved å forvente at familie skal gå ut i media om dødsfallet.

Anonymous poster hash: 6919b...d4d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...