waco Skrevet 23. juni 2013 #61 Skrevet 23. juni 2013 Jeg tror at straff virker avskrekkende på noen mennesker i noen situasjoner. Selv holder jeg fartsgrensa på veier/situasjoner som tåler 120 ene og alene av straffeskrekk. Jeg tror også at økonomisk straff bør brukes i større grad, samt skikkelig erstatninger. Disse overfallsvoldtekstmennene kan idømmes en millin hver til oppreisning erstatning for dama. Og de bør sendes til omskoleringsanstalt i stedet for fengsel, der de skal indoktrineres til folkeskikk og slippes ut når de har lært hva de skal gjøre (noe ikkeslemt) når de får lyst til å gjøre noe slemt. Hva med narkotikapolitikken? Bør vi gjøre noe der? Hva med å for eksempel legalisere narkotika i den hensikt å forhindre at rushavhengige kvinner setter seg i gjeld hos mennesker som ikke vil dem godt?
en'krone Skrevet 23. juni 2013 #62 Skrevet 23. juni 2013 Jeg tror du sier det fordi du er en mann, å kan umulig se for deg hvordan denne kvinnen lider nå Ærlig talt, spar meg for nedlatenhetene. Jeg kan godt skjønne hvordan denne kvinnen har det nå, men jeg skjønner også hvordan hun hadde hatt det om vi erstatter voldtekten med grov, blind vold. Det er du som undervurderer det.
waco Skrevet 23. juni 2013 #63 Skrevet 23. juni 2013 Jeg tror du sier det fordi du er en mann, å kan umulig se for deg hvordan denne kvinnen lider nå. Dersom du har så stor forståelse for denne kvinnen, vil du gjøre noe for at rusavhengige kan leve et litt mindre risikofullt liv?
Gjest sweetsugar Skrevet 23. juni 2013 #64 Skrevet 23. juni 2013 Det sykeste er at straffen igjen kan bli skadelig for samfunnet! La meg forklare, husker du at for et par måneder siden så fant dem i noen fangede kvinner hos noen gærninger i boston? Det var et brødrepar tror jeg det var, husker ikke alle detaljene, men det var visst tre kvinner som hadde blitt innesperret i ni og ti år tror jeg det var. Hvor annet sted er det man kan skade mennesker så mye som i amerikanske fengsler? To mennesker som har sittet i amerikanske fengsler hadde blitt så skadet av behandlingen at de selv fanget tre kvinner fra gata og trodde de gjorde noe bra! Alt blir jo bakvendt dersom vi ikke sier nei til straff nå. Vi må fjerne all bruk av straff så kan vi begynne å snakke med mennesker med respekt. Forby straff. Hva skal vi ha istedet for straff? Vet ikke, kanskje forsoning, kanskje forståelse, kanskje til og med å legge en ting bak seg? Når jeg tidligere har fremmed forslag om at av og til så må vi som et godt samfunn klare å legge enkelthendelser bak oss. Da har jeg fått ramaskrik da! Aldri! Læreforbrytere at vi glemmer! At vi legger ting bak oss? At vi begynner på nytt! I alle dager! Neineinei, vi må aldri glemme feil! Vi må bestandig huske hva folk har gjort gærent! Vi må aldri formatere en maskin, nei vi må alltid gjengjelde! Aldri forsoning når vi kan hevne! Vi skal jo FØLE oss bra og derfor må ANDRE få det vondt! Det ligger en makaber og syk logikk bak det hele, - dersom vi straffer andre vil det forhindre OSS i å gjøre det andre gjør. Så godt det er å straffe mennesker som gjør en vondt! Finnes det noen deiligere å fantasere om, enn om hevn! Å gjøre andre vondt med glede! Å ikke få dårlig samvittighet for å skade andre fordi de "fortjener det", fordi det har jeg bestemt, - er det ikke godt! Like så straffelysten breivik var mot å straffe norge er vi for å straffe breivik. I kompendiumet så fantaserte breivik om å skade flest mulige mennesker, - han skrev, - "forestill deg den følelsen det er å høre på favorittmusikken din på ipoden, - ha våpenet klart og å gjøre gjengjeldelsen. Akkurat som noen fantaserer når de onanerer så er det andre som koser seg når de tenker på å pine andre mennesker. En som har fortjent det. Det er godt det. Så jeg forstår de straffelystne menneskene, men de forstår bare ikke meg... =( En mann som Breivik blir det nokk umulig å glemme, å tilgi. Men sant, om man skal bære på sinnet og hevntanker, hjelper det jo ikke. Jeg er veldig hevngjerrig av meg, men det jeg helst skulle sett fra Breivik var at han sa unnskyld, og prøvde å gjøre noe godt for samfunnet. Hvor mange som er enig med meg i det, er vel kansje ikke så mange, men en person som viser at han eier samvittighet, betyr mer for meg, en at han straffes. Ja. Ikke noe dum ide. Jobbing for personer de har gjort vondt, er egnetlig en helt ypperlig løsning. De fleste mennesker liker jo å gå gjøre noe bra for andre, og gjør man det mot dem man har gjort noe mot, så føler man kansje seg selv bedre, og de de gjelder som kansje får ett bedre syn på "slike" mennesker, og klarer vi alle å vise respekt og vise andre hva de er verdt, til tross for de de gjør, så trur jeg jaggu verden hadde blitt ett bedre sted.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2013 #65 Skrevet 23. juni 2013 Så å bli dratt etter håret langs bakken, tatt kvelertak på, blit spyttet på, sparket i ansiktet, muligens hoppet på hodet også, bli skreket til, bli dratt i alle retninger, sparket til du ligger der blodig, ubevegelig og i potensielt livstruet vil ikke gi psykiske arr, tror du? Du vil heller bli banka opp fordi vold er noe man har vokst opp med et ganske humoristisk bidle av, pga tegnefilm og den underdrevende milde effekten av skadevirkningene i actionfilmer Tar du bort den delen, så sier ihvertfall jeg ja. Jeg vil mye heller bli banket opp enn voldtatt. Gjengvoldtekter involverer vanligvis nok av vold også, men det er ikke den delen jeg frykter. Anonymous poster hash: 0edaf...4fd
Gjest Chloè Skrevet 23. juni 2013 #66 Skrevet 23. juni 2013 Ærlig talt, spar meg for nedlatenhetene. Jeg kan godt skjønne hvordan denne kvinnen har det nå, men jeg skjønner også hvordan hun hadde hatt det om vi erstatter voldtekten med grov, blind vold. Det er du som undervurderer det. Ikke vær så jævla innbilsk å tro at jeg mente noe som helst nedlatende med det, du kan umulig vite hvordan en kvinne som har blitt voldtatt av fem menn har det. Jeg undervurderer det ikke, jeg sier bare det ene er verre enn det andre. Nå er det heller ikke det diskusjonen handler om så skal ikke avspore mer.
Gjest Chloè Skrevet 23. juni 2013 #67 Skrevet 23. juni 2013 Dersom du har så stor forståelse for denne kvinnen, vil du gjøre noe for at rusavhengige kan leve et litt mindre risikofullt liv? Hva har det med voldtekt å gjøre?
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2013 #68 Skrevet 23. juni 2013 Ærlig talt, spar meg for nedlatenhetene. Jeg kan godt skjønne hvordan denne kvinnen har det nå, men jeg skjønner også hvordan hun hadde hatt det om vi erstatter voldtekten med grov, blind vold. Det er du som undervurderer det. Ikke prøv deg engang! Anonymous poster hash: 0edaf...4fd 1
waco Skrevet 23. juni 2013 #69 Skrevet 23. juni 2013 Ja. Ikke noe dum ide. Jobbing for personer de har gjort vondt, er egnetlig en helt ypperlig løsning. De fleste mennesker liker jo å gå gjøre noe bra for andre, og gjør man det mot dem man har gjort noe mot, så føler man kansje seg selv bedre, og de de gjelder som kansje får ett bedre syn på "slike" mennesker, og klarer vi alle å vise respekt og vise andre hva de er verdt, til tross for de de gjør, så trur jeg jaggu verden hadde blitt ett bedre sted. Problemet er at sånne som oss er de første som blir utryddet av de glade straffelystne og andre som setter pinenytelsen høyt. Tenk deg en straff breivik at han måtte klippe gresset på alle auf-møter i tjue år fremover så kan alle aufere le av ham høyt! haha. Sånn nå er vi ferdig med ham, etterpå kan breivik søke asyl i israel hvor han kan treffe på likesinnede.
Gjest sweetsugar Skrevet 23. juni 2013 #70 Skrevet 23. juni 2013 Problemet er at sånne som oss er de første som blir utryddet av de glade straffelystne og andre som setter pinenytelsen høyt. Tenk deg en straff breivik at han måtte klippe gresset på alle auf-møter i tjue år fremover så kan alle aufere le av ham høyt! haha. Sånn nå er vi ferdig med ham, etterpå kan breivik søke asyl i israel hvor han kan treffe på likesinnede. hahahhah!! Ja, det er sant. Men jo flere som tørr å lufte meningene sine, og jo flere som faktisk prøver å forstå, jo nermere er vi.
en'krone Skrevet 23. juni 2013 #71 Skrevet 23. juni 2013 Ikke prøv deg engang! Anonymous poster hash: 0edaf...4fd Jo jeg prøver meg. Jeg kan se for meg hvordan det er å bli voldtatt av fem menn, og jeg skjønner hva det medfører av psuykisk belastning. Men det dere ikke evner er å forstå hvordan vold gir den samme psykiske belastningen, men verre ytre sår.
en'krone Skrevet 23. juni 2013 #72 Skrevet 23. juni 2013 Ikke vær så jævla innbilsk å tro at jeg mente noe som helst nedlatende med det, du kan umulig vite hvordan en kvinne som har blitt voldtatt av fem menn har det. Jeg undervurderer det ikke, jeg sier bare det ene er verre enn det andre. Nå er det heller ikke det diskusjonen handler om så skal ikke avspore mer. På seg selv kjenner man andre. Det er mulig du ikke er i stand til å leve deg inn i andres situasjoner, men jeg klarer fint å forstå hvordan en sånn opplevelse er å bære. Om jeg ikke kunne forstått hvordan en kvinne som har blitt voldtatt av fem menn har det, kan du umulig forstå hvordan en kvinne som har blitt grovt jult opp har det, så ingen grunn til å være så bastant.
Gjest Chloè Skrevet 23. juni 2013 #73 Skrevet 23. juni 2013 På seg selv kjenner man andre. Det er mulig du ikke er i stand til å leve deg inn i andres situasjoner, men jeg klarer fint å forstå hvordan en sånn opplevelse er å bære. Om jeg ikke kunne forstått hvordan en kvinne som har blitt voldtatt av fem menn har det, kan du umulig forstå hvordan en kvinne som har blitt grovt jult opp har det, så ingen grunn til å være så bastant. Du er mann, selv om du tror du kan sette deg inn i det så kan du ikke. I ditt hodet er alt en kamp mellom menn og kvinner, men det er ikke sånn ment fra min side. Det er som om du skulle si "jeg kan sette meg inn i hvordan det er for en kvinne å føde". Nei , det kan du heller ikke.
waco Skrevet 23. juni 2013 #74 Skrevet 23. juni 2013 hahahhah!! Ja, det er sant. Men jo flere som tørr å lufte meningene sine, og jo flere som faktisk prøver å forstå, jo nermere er vi. Her på kvinneguiden så er det ganske tøft å stå frem som å tenke alternativer til bare å bruke straff som eneste løsning. Folk blir helt merkelige, - hvorfor har jeg ikke "forståelse"? Hvorfor skal jeg beskytte de som fortjener å få det vondt? Er det fordi jeg er kriminell jeg ikke vil at kriminelle skal fengsles? - og jeg svarer, - jeg er ikke kriminell, jeg vet ikke hva man skal gjøre med kriminalitet annet enn politiske beslutninger, jeg er bare imot straff fordi at straff oftere forverrer enn den helbreder. Jeg forsøker bare å si ifra. Men da blir jeg forklart med at jeg mangler empati for ofre. Når jeg spør hva empati for ofre har med å være straffelysten på fremmede så får jeg sjeldent svar. Sympati hva er det for noe liksom?
I Grosny Skrevet 23. juni 2013 #75 Skrevet 23. juni 2013 (endret) Hva med narkotikapolitikken? Bør vi gjøre noe der? Hva med å for eksempel legalisere narkotika i den hensikt å forhindre at rushavhengige kvinner setter seg i gjeld hos mennesker som ikke vil dem godt? Her er du inne på noe vesentlig. Jeg tror at Staten bør ta over narkomarkedet og selv produsere og distribuere via apotekene. En slik overtagelse/monopol/legalisering vil ødelegge markedet fullstendig, og de kriminelle mister narko som næringsvei. Jeg har også en teori om at narkomane har tunge helsemessige tilleggsproblemer pga fattigdom, og at narkomane rockestjerner klarer seg bedre fordi de har råd til skikkelig mat og tak over hodet. Fattigdom er farlig, og kombinasjonen narkotika /fattigdom er svært uheldig. Endret 23. juni 2013 av I Grosny
Gjest sweetsugar Skrevet 23. juni 2013 #76 Skrevet 23. juni 2013 Her på kvinneguiden så er det ganske tøft å stå frem som å tenke alternativer til bare å bruke straff som eneste løsning. Folk blir helt merkelige, - hvorfor har jeg ikke "forståelse"? Hvorfor skal jeg beskytte de som fortjener å få det vondt? Er det fordi jeg er kriminell jeg ikke vil at kriminelle skal fengsles? - og jeg svarer, - jeg er ikke kriminell, jeg vet ikke hva man skal gjøre med kriminalitet annet enn politiske beslutninger, jeg er bare imot straff fordi at straff oftere forverrer enn den helbreder. Jeg forsøker bare å si ifra. Men da blir jeg forklart med at jeg mangler empati for ofre. Når jeg spør hva empati for ofre har med å være straffelysten på fremmede så får jeg sjeldent svar. Sympati hva er det for noe liksom? Her på KG er det generelt tøfft å stå fram med egne meninger. Trenger man være kriminell for å tenke litt anderledes? .. uffameg. Mangler empati? Javel, ja. Handler vel ikke om det vel. Som du sa tidligere, hva får ett offer utav det, annet en at han eller hun er trygg, om en person sitter i fengsel? Ikke en dritt. Mange trangsynte mennesker her som ikke klarer å se andre veier en rett frem.
I Grosny Skrevet 23. juni 2013 #77 Skrevet 23. juni 2013 (endret) Hvor mange som er enig med meg i det, er vel kansje ikke så mange, men en person som viser at han eier samvittighet, betyr mer for meg, en at han straffes. Du får meg til å tenke på noe. Jeg tenker på adferskorrigering. Adferdsanalse. Behaviourisme. Adferdspsykologene har ett verktøy de kaller "forsterkere", og det er stort sett belønning, men det kan også være straff. Noe de er litt opptatt av er å finne de forsterkerene som biter på sine klienter. Straff er en negativ forsterker. Fengsel er en negativ forsterker. Men biter den? På kriminelle ser det ikke ut til å ha særlig effekt, kanskje fordi kriminelle eier mindre samvittighet enn normalt. Ergo er fengselsstraff en negativ forsterker med dårlig effekt på de kriminelle, og såpass lite effektiv at man må vurdere andre forsterkere, andre metoder. Straff /bøter virker som en effektiv negativ forsterker på meg i trafikken. Jeg ville altså ha brutt fartsgrensa dersom jeg følte at det var helt trygt, at jeg hadde kontroll, og at jeg var sikker på ikke å bli bøtelagt. Pengetraff er altså effektivt på meg som ikke er kriminell. Jeg tror fengsel kan avskrekke de som ikke er kriminelle fra å begå kriminelle handlinger, og samtidig tror jeg det biter dårlig på de kriminelle. Jeg tror altså at det har effekt, men ikke på målgruppa i så stor grad. Endret 23. juni 2013 av I Grosny
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2013 #78 Skrevet 23. juni 2013 Jo jeg prøver meg. Jeg kan se for meg hvordan det er å bli voldtatt av fem menn, og jeg skjønner hva det medfører av psuykisk belastning. Men det dere ikke evner er å forstå hvordan vold gir den samme psykiske belastningen, men verre ytre sår. Jeg er ikke istand til å se for meg hvordan det er å bli gjengvoldtatt, jeg har ikke lyst til å tenke tanken engang. Tror du ikke kvinner kan bli utsatt for vold? Anonymous poster hash: 0edaf...4fd
AnonymBruker 42 Skrevet 23. juni 2013 #79 Skrevet 23. juni 2013 (endret) du som tror på straff, - hvilken straff ville ha forhindret overfallsvoldtekter? En milliard år? Tusen år? Kanskje hundretusen år? fortell? Kanskje du kan styre skjebnen til folk med å være så straffelysten? Selv om vi har diskutert fengselstraffer før Waco, så kan jeg svar på hva jeg mener hadde vært en "fair" straff for grove overfallsvoltekter, og det vill nok også i stor grad vært preventivt.. Jeg synes et minimum av 10 år hadde begynt å nærme seg noe, og da mener jeg fengsel, ikke hvile/spa-senter... Helst skulle det ha vært HARDT straffearbeid inne i bildet slik at man betalte for sitt eget fengselsopphold samtidig som man kunne betale erstatning. Oppreising til offer burde ligge i millionklassen... Du trenger ikke fortelle meg at voldtektsmenn ikke bryr seg om eget "vellvære". Det vet alle at de gjør, med tanke på at de er villige til å tråkke over lik bare for å tilfredstille sit eget sexuelle behov.. Det du bommer på når du prøver å "bevise" at høyere strafferammer ikke fungerer er at du sammenligner land som ikke er sammenlignbare..... Endret 23. juni 2013 av Beeblebrox 2
I Grosny Skrevet 23. juni 2013 #80 Skrevet 23. juni 2013 Dama nekter visst å forklare seg . Strafferammen for å forklare seg er trolig mye høyere enn strafferammene for overfallsvoldtekten. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå