waco Skrevet 23. juni 2013 #21 Skrevet 23. juni 2013 Fengsel er ikke avskrekkende for voldtektsmenn fordi at er man voldtektsmann er man sjuk i hodet.
waco Skrevet 23. juni 2013 #22 Skrevet 23. juni 2013 (endret) For min del kunne straffen vært (til de som ikke var psykisk syk) det samme, som de gjore mot noen andre. Brutalt, ekkelt, helt forjævlig, men har du voldtatt noen, skulle du måtte stått mitt i en luftegård i ett fengsel, (eller åpen gate) å fått en svær stokk opp i rassen. Syke tanker, og det er jo ikke realistisk. Om jeg skal være realistisk, er straffene for korte. Det skulle vær lengere fengselstraff, men også skulle de hatt mulighet til å jobbe og få noe ut av livet. Tror det viser seg at de som har det bra i fengsler, og jobber kommer sjeldnere tilbake til fengselet (?) Lengere straff hvertfall! I forfjor økte stortinget strafferammene og minstestraffen for voldtekt ble hevet fra to til tre år. idag er det mye vanskeligere å dømme noen for voldtekt fordi at strafferammen er hevet. Hvor mye ønsker du å heve den? For hvert år du hever minstestraffen blir tilsvarende færre mennesker dømt. Jeg synes det er fint jeg, for jeg mener at ingen burde blitt straffedømt, men man må heller finne nye og bedre løsninger som forsoning mellom de to involverte. - hvordan forhindre dette her i å skje igjen? Egentlig burde straffen bare vært fjorten dager, - og da hadde jo folk blitt dømt hele tiden! Skjønte du hva jeg mente? Endret 23. juni 2013 av waco
Alina X Skrevet 23. juni 2013 #23 Skrevet 23. juni 2013 Jaja,helt enig med deg waco,stakkars voldtektsmenn da,de ville jo bare ha litt sex,og så vanskelig det er på sjekkemarkedet,så har da de vel all rett til å ta for seg? Kanskje Breivik feks burde få statsfinansiert ferie for å komme seg litt vekk og tenke over det han har gjort?du som er så glad i å ikke straffe forbrytere.
Gjest sweetsugar Skrevet 23. juni 2013 #24 Skrevet 23. juni 2013 I forfjor økte stortinget strafferammene og minstestraffen for voldtekt ble hevet fra to til tre år. idag er det mye vanskeligere å dømme noen for voldtekt fordi at strafferammen er hevet. Hvor mye ønsker du å heve den? For hvert år du hever minstestraffen blir tilsvarende færre mennesker dømt. Jeg synes det er fint jeg, for jeg mener at ingen burde blitt straffedømt, men man må heller finne nye og bedre løsninger som forsoning mellom de to involverte. - hvordan forhindre dette her i å skje igjen? Egentlig burde straffen bare vært fjorten dager, - og da hadde jo folk blitt dømt hele tiden! Skjønte du hva jeg mente? Skjønner hva du mener, men jeg tror straff kan hjelpe, men ikke straff på den måten at de skal ha det mest mulig jævlig. Hvor vanskelig det er å bli dømt eller ikke vet jeg jo ikke noe om, da jeg ikke har så mye peiling, men jeg har tro på lengere straff, der de som sitter inne får mulighet til psykolog og hjelp, mulighet til å jobbe å jøre noe med livet.
waco Skrevet 23. juni 2013 #25 Skrevet 23. juni 2013 Jaja,helt enig med deg waco,stakkars voldtektsmenn da,de ville jo bare ha litt sex,og så vanskelig det er på sjekkemarkedet,så har da de vel all rett til å ta for seg? Kanskje Breivik feks burde få statsfinansiert ferie for å komme seg litt vekk og tenke over det han har gjort?du som er så glad i å ikke straffe forbrytere. Eller vi kan gjøre sånn som i iran, at vi henger voldtektsmenn på torget i kraner? Hvorfor ikke? Er det ikke straffelystheten vi skal tilfredstille?
waco Skrevet 23. juni 2013 #26 Skrevet 23. juni 2013 Skjønner hva du mener, men jeg tror straff kan hjelpe, men ikke straff på den måten at de skal ha det mest mulig jævlig. Hvor vanskelig det er å bli dømt eller ikke vet jeg jo ikke noe om, da jeg ikke har så mye peiling, men jeg har tro på lengere straff, der de som sitter inne får mulighet til psykolog og hjelp, mulighet til å jobbe å jøre noe med livet. Jeg er ganske kontroversiell, jeg tror på forsoninger fremfor straff. La oss si at du har blitt voldtatt av en fremmed, - ja da er det HAN som skylder DEG noe, og ikke noe mellom staten, fengselet og ham? Hva tjener du på det liksom? Nei, mine forslag er som følger, - har han voldtatt deg så skal han erstatte deg. Er han i fengsel så vil jeg tro at det vil bli vanskeligere for ham å kunne erstatte deg? Ikkesant? (dette her er bare en del av løsningen selvsagt). Er det voldtekt mellom bekjente så hjelper fengsel enda mindre enn om det hadde vært en fremmed. Da er all mulighet til forsoning ødelagt i all fremtid. Dersom man blir voldtatt innen ekteskapet, ja det er det etter min mening veldig dumt og meningsløst å bruke fengselet som et instrument, - fengselet vil jo forverre absolutt ALT av forsoning! Om, mot all forventning, hensikten med straff ikke er å helbrede, men å tilfredsstille den "alminnelige rettsfølelse", ja da bør vi gå til iran. Vi må spørre oss selv, - er hensikten å skade mennesker, ja da passer fengselet bra. Er hensikten å hjelpe mennesker, nei da passer fengsel dårlig.
Alina X Skrevet 23. juni 2013 #27 Skrevet 23. juni 2013 Eller vi kan gjøre sånn som i iran, at vi henger voldtektsmenn på torget i kraner? Hvorfor ikke? Er det ikke straffelystheten vi skal tilfredstille? WTF? Sorry,men har du sånn asosial psykologisk lidelse? Det er ikke enten eller,ikke enten så skal vi leke pusekatt med forbrytere eller så henger vi dem,det er en mellomting som må til.....Jeez.... 1
waco Skrevet 23. juni 2013 #28 Skrevet 23. juni 2013 WTF? Sorry,men har du sånn asosial psykologisk lidelse? Det er ikke enten eller,ikke enten så skal vi leke pusekatt med forbrytere eller så henger vi dem,det er en mellomting som må til.....Jeez.... Mellomting, hva snakker du om? Hallo, enten er man for straff eller så er man ikke for straff. Tror man på straff så vi man jo tro at desto strengere straffer man gir dess færre mennesker vil gjøre uønskede handlinger? Eller tror du ikke på straff? Hallo?? Funker straff eller funker den ikke? Dersom straff ikke en gang funker i iran hvor man henger mennesker offentlig, hvordan i ALLVERDEN kan straff fungere da? Hva er mer avskrekkende enn å bli hengt på torget? For det er vel avskrekkelsen som gjør at du er en tilhenger av straff?
waco Skrevet 23. juni 2013 #29 Skrevet 23. juni 2013 Jaja,helt enig med deg waco,stakkars voldtektsmenn da,de ville jo bare ha litt sex,og så vanskelig det er på sjekkemarkedet,så har da de vel all rett til å ta for seg? Kanskje Breivik feks burde få statsfinansiert ferie for å komme seg litt vekk og tenke over det han har gjort?du som er så glad i å ikke straffe forbrytere. Tror du straff fungerte på breivik? Virkelig? Herregud, stadig mer interessant å snakke med mennesker her! =) Jeg blir mer og mer overrasket. Hallo, straff funker ikke på breivik? haha, nå lo jeg godt.
Gjest sweetsugar Skrevet 23. juni 2013 #30 Skrevet 23. juni 2013 Jeg er ganske kontroversiell, jeg tror på forsoninger fremfor straff. La oss si at du har blitt voldtatt av en fremmed, - ja da er det HAN som skylder DEG noe, og ikke noe mellom staten, fengselet og ham? Hva tjener du på det liksom? Nei, mine forslag er som følger, - har han voldtatt deg så skal han erstatte deg. Er han i fengsel så vil jeg tro at det vil bli vanskeligere for ham å kunne erstatte deg? Ikkesant? (dette her er bare en del av løsningen selvsagt). Er det voldtekt mellom bekjente så hjelper fengsel enda mindre enn om det hadde vært en fremmed. Da er all mulighet til forsoning ødelagt i all fremtid. Dersom man blir voldtatt innen ekteskapet, ja det er det etter min mening veldig dumt og meningsløst å bruke fengselet som et instrument, - fengselet vil jo forverre absolutt ALT av forsoning! Om, mot all forventning, hensikten med straff ikke er å helbrede, men å tilfredsstille den "alminnelige rettsfølelse", ja da bør vi gå til iran. Vi må spørre oss selv, - er hensikten å skade mennesker, ja da passer fengselet bra. Er hensikten å hjelpe mennesker, nei da passer fengsel dårlig. Du har noen gode poeng, det ser jeg. Hadde jeg blitt voldtatt av en fremmed, så hadde jeg faktisk helst sett at han satt i fengsel, og da kunne jeg hvertfall følt meg trygg.. Men det er da fult mulig å få hjelp i fengsel, selvom man er innesperret. Man kan ha det bra, til tross for at man soner. Og hadde alle mennesker som gjore noe kriminelt fått gått fritt løse, så hadde verden gått over styr, ville jeg tro. Jeg kjenner flere som har sittet inne i opp til 2 år, og alikevell så lærer de ikke. Kjenner folk som har vært i fengsel 5-6 ganger, og som aldri lærer. Så jeg ser jo at det ikke alltid funker. Men jeg vet også at det kan funke, da jeg selv er ett eksempel på at jeg selv har lært av min straff. Og jeg kjenner noen som har lært. Jeg tror straff kan hjelpe, med ikke på den måten at man bare straffes. Får man hjelp, men ikke friheten, så synes jeg det er greit. Kansje det hadde vært bedre om folk som gjore noe kriminelt fikk være fri, men måtte jobbe inn penger til f.eks voldtekstoffer? Eller er det helt på trynet? Da vil jeg tru man hjelper personen, sliter man med dårlig samvittighet, så føler man kansje at man gir noe tilbake som en unnskyldning, og man ser kansje selv at man har gjort noe galt, på en bedre måte en fengsel. Kansje urealistisk og helt ræva tenkning, men. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2013 #31 Skrevet 23. juni 2013 Tror du straff fungerte på breivik? Virkelig? Herregud, stadig mer interessant å snakke med mennesker her! =) Jeg blir mer og mer overrasket. Hallo, straff funker ikke på breivik? haha, nå lo jeg godt. Hva ville du gjøre med Breivik da? La han fortsette krigen sin? Anonymous poster hash: 0edaf...4fd 2
Alina X Skrevet 23. juni 2013 #32 Skrevet 23. juni 2013 Mellomting, hva snakker du om? Hallo, enten er man for straff eller så er man ikke for straff. Tror man på straff så vi man jo tro at desto strengere straffer man gir dess færre mennesker vil gjøre uønskede handlinger? Eller tror du ikke på straff? Hallo?? Funker straff eller funker den ikke? Dersom straff ikke en gang funker i iran hvor man henger mennesker offentlig, hvordan i ALLVERDEN kan straff fungere da? Hva er mer avskrekkende enn å bli hengt på torget? For det er vel avskrekkelsen som gjør at du er en tilhenger av straff? Hallo liksoooooom.. Straff er ikke det samme som å henge folk i kraner,det er bare en ekstrem form for straff.Straff kan være straffearbeid,fengsel ol ikke steinkasting og henging. Jeg er ikke tilhenger av dødsstraff,lær deg begrep før du åpner brødbpksen. Ok,så du vil ha forsoning du da og tror at det fungerer med tanke på drap,voldtekt og andre grove hendelser ?wow,hvor er du fra? Regnbuelandet Euferia? Mindre alvorlige hendelser: straffearbeid,terapi osv Alvorlige brudd: fengsel, men også med hjelp til å unngå ny forbrytelse, nytter ikke å kaste noen inn i en 10kvm stor celle i 6 måned og tro personen komme ut helt forandret.... 1
Alina X Skrevet 23. juni 2013 #33 Skrevet 23. juni 2013 Tror du straff fungerte på breivik? Virkelig? Herregud, stadig mer interessant å snakke med mennesker her! =) Jeg blir mer og mer overrasket. Hallo, straff funker ikke på breivik? haha, nå lo jeg godt. Så hva foreslår du? Terapi og kløing bak øret?
Gjest Summers Skrevet 23. juni 2013 #34 Skrevet 23. juni 2013 (endret) Egentlig ikke noe fan av overfallsvoldtektstråder, synes det er viktig å fokusere på alle voldtekter. Men synes også at voldtekter får ufortjent mye oppmerksomhet i forhold til annen vold. 3 år og 4 måneder er selvsagt ikke nok, men det er mer enn hva man får for blind vold. Er det verre å bli voldtatt enn å bli banket opp? Først tok en av mennene mannens briller. Da fornærmede snudde seg for å få dem tilbake, ble han møtt med et kraftig slag. Mens han lå på bakken ble han sparket både i ribbeina og i hodet. Ifølge dommen skal en av mennene ha tatt fart da han sparket fornærmede i ansiktet. «Det var tilfeldigheter som gjorde at NN (fornærmede red.anm) ikke ble påført langt mer alvorlige skader», skriver tingrettsdommer Bjørn Enoksen Ristesund i dommen. Fornærmede fikk påvist tosidig nesebrudd som måtte korrigeres med bedøvelse. Han hadde store smerter i to måneder etter hendelsen. http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Domt-for-blind-vold-pa-bussholdeplass-3136046.html#.UccWzDt7JDQ Straff 9 måneder, aktor ønsket 1 år, ja 1 år det er under 1/3 av en overfallsvoldtekt. Er smerten mindre av å bli banket opp? er det mer fortjent? lever man ikke med samme redsel for at det skjer igjen, er ikke gjerningsmennene like ondskapsfulle og for farlige å ha ute på gata? Endret 23. juni 2013 av Summers 1
waco Skrevet 23. juni 2013 #35 Skrevet 23. juni 2013 Da vil jeg tru man hjelper personen, sliter man med dårlig samvittighet, så føler man kansje at man gir noe tilbake som en unnskyldning, og man ser kansje selv at man har gjort noe galt, på en bedre måte en fengsel. Kansje urealistisk og helt ræva tenkning, men. Jeg synes du hadde make kloke betraktninger jeg. Finnes det bedre alternativer enn straff? En kvinne som ikke er straffelysten er sjeldent og veldig imponerende, tydelig at du er smart og som kan reflektere deg bort dit. Ja, fengsel fungerer på noen. Hele 20% av alle som soner ubetinget fengsel gjør aldri nye straffbare handlinger, mens 80% begår nye handlinger innen fem år. En bedre lojalitet enn de beste hoteller har med sine kunder. Man må nesten beundre systemet. i gamle dager før fengselet tid så var det sånn at man kunne bli dømt til å jobbe hos den andre. For eksempel i stedet for at en voldtektsmann får fire år fengsel og du aldri ser ham igjen (mest sannsynlig er han forverret), så kunne han for eksempel fått en straff at han skulle vaske hos deg hver fjortende dag i fire år fremover. Da jobber han for deg! Idag så jobber jo forbrytere staten, - hva hjelper det oss pårørende og ofre for vold? Jeg bare tenker høyt. her på kvinneguiden blir man sett rart på dersom man forsøker å minne mennesker om at vi er altfor kloke til å bruke straff på hunder, og vi er egentlig for smarte til å bruke straff på mennesker. Vi bruker straff av to ting, - politikere vil vise handlekraft og mennesker stemmer på politikere som vil vise handlekraft for å skjule at de egentlig er maktesløse. For alle vet jo at en politiker styrer like lite om et menneske skal gjøre en kriminell handling som politikeren bestemmer hva slags vær det skal være på st hansaften ikveld. -helt sant!
Alina X Skrevet 23. juni 2013 #36 Skrevet 23. juni 2013 Egentlig ikke noe fan av overfallsvoldtektstråder, synes det er viktig å fokusere på alle voldtekter. Men synes også at voldtekter får ufortjent mye oppmerksomhet i forhold til annen vold. 3 år og 4 måneder er selvsagt ikke nok, men det er mer enn hva man får for blind vold. Er det verre å bli voldtatt enn å bli banket opp? Først tok en av mennene mannens briller. Da fornærmede snudde seg for å få dem tilbake, ble han møtt med et kraftig slag. Mens han lå på bakken ble han sparket både i ribbeina og i hodet.Ifølge dommen skal en av mennene ha tatt fart da han sparket fornærmede i ansiktet.«Det var tilfeldigheter som gjorde at NN (fornærmede red.anm) ikke ble påført langt mer alvorlige skader», skriver tingrettsdommer Bjørn Enoksen Ristesund i dommen.Fornærmede fikk påvist tosidig nesebrudd som måtte korrigeres med bedøvelse. Han hadde store smerter i to måneder etter hendelsen.http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Domt-for-blind-vold-pa-bussholdeplass-3136046.html#.UccWzDt7JDQ Straff 9 måneder, aktor ønsket 1 år, ja 1 år det er under 1/3 av en overfallsvoldtekt. Er smerten mindre av å bli banket opp? er det mer fortjent? lever man ikke med samme redsel for at det skjer igjen, er ikke gjerningsmennene like ondskapsfulle og for farlige å ha ute på gata? Nei,blind vold burde få mer fokus og tas mer alvorlig det og, men jeg tror denne mannen priser seg lykkelig for å slippe en kuk oppi rumpa....og ved voldtekt så blir man og utsatt for vold, man blir slengt i bakken,dunket hodet i asfalten osv i tillegg til overgrepet. Alle forbrytelser burde tas alvorlig,enten det er blind vold eller voldtekt. 1
waco Skrevet 23. juni 2013 #37 Skrevet 23. juni 2013 Da vil jeg tru man hjelper personen, sliter man med dårlig samvittighet, så føler man kansje at man gir noe tilbake som en unnskyldning, og man ser kansje selv at man har gjort noe galt, på en bedre måte en fengsel. Kansje urealistisk og helt ræva tenkning, men. Et veldig godt poeng. En person som selv vet at hun eller han har gjort noe galt får dårlig samvittighet og vil derfor helst ikke gjøre handlingen om igjen. En person som SELV mener at han ikke har gjort noe galt (som for eksempel rune øygard) da vil straff ALDRI hjelpe! Uansett hvor mildt eller strengt man straffer han vil han alltid være uenig. I hans øyne så vil han sikkert være han som avviste kjærligheten men blir forført til seksuelle handlinger. Derfor virker ikke straff etter hensikten. Man kan godt ha masse straff. Vel, men det fungerer uansett ikke slik vi vil. Skal man hjelpe mennesker så må man hjelpe dem, ikke på grunn av en tro gjøre slik at vi skal "sperre samfunnets redsel" inne.
Gjest sweetsugar Skrevet 23. juni 2013 #38 Skrevet 23. juni 2013 Jeg synes du hadde make kloke betraktninger jeg. Finnes det bedre alternativer enn straff? En kvinne som ikke er straffelysten er sjeldent og veldig imponerende, tydelig at du er smart og som kan reflektere deg bort dit. Ja, fengsel fungerer på noen. Hele 20% av alle som soner ubetinget fengsel gjør aldri nye straffbare handlinger, mens 80% begår nye handlinger innen fem år. En bedre lojalitet enn de beste hoteller har med sine kunder. Man må nesten beundre systemet. i gamle dager før fengselet tid så var det sånn at man kunne bli dømt til å jobbe hos den andre. For eksempel i stedet for at en voldtektsmann får fire år fengsel og du aldri ser ham igjen (mest sannsynlig er han forverret), så kunne han for eksempel fått en straff at han skulle vaske hos deg hver fjortende dag i fire år fremover. Da jobber han for deg! Idag så jobber jo forbrytere staten, - hva hjelper det oss pårørende og ofre for vold? Jeg bare tenker høyt. her på kvinneguiden blir man sett rart på dersom man forsøker å minne mennesker om at vi er altfor kloke til å bruke straff på hunder, og vi er egentlig for smarte til å bruke straff på mennesker. Vi bruker straff av to ting, - politikere vil vise handlekraft og mennesker stemmer på politikere som vil vise handlekraft for å skjule at de egentlig er maktesløse. For alle vet jo at en politiker styrer like lite om et menneske skal gjøre en kriminell handling som politikeren bestemmer hva slags vær det skal være på st hansaften ikveld. -helt sant! Hjalp det på oppførselen til de som ble dømt til å arbeide hos den det gjaldt? 20% er jo ikke mye da. Jaja, kansje det hadde vært en ide at de som gjore noe kriminelt, måtte jobbe for den det gikk utover. Hadde jeg vært voldtekst offer, (om jeg følte meg trygg) så hadde jeg jo selvfølgelig nytt synet av å se den som gjore meg noe så fælt, jobbe ræva av seg, for at jeg sku bli fornøyd hvertfall
waco Skrevet 23. juni 2013 #39 Skrevet 23. juni 2013 Nei,blind vold burde få mer fokus og tas mer alvorlig det og, men jeg tror denne mannen priser seg lykkelig for å slippe en kuk oppi rumpa....og ved voldtekt så blir man og utsatt for vold, man blir slengt i bakken,dunket hodet i asfalten osv i tillegg til overgrepet. Alle forbrytelser burde tas alvorlig,enten det er blind vold eller voldtekt. hva med forbrytelsen det er å skape rusmiljøer som igjen fører til å øke voldtektsrisikoen? Om narkotika hadde vært legalisert så hadde ikke denne jenta vært noe lett offer for da hadde hun ikke skyldt penger til de folka. Stygt å si det, men sånn er det. Jeg hater voldtektsmenn og jeg hater mennesker som iscenesetter åpne rusmiljøer ved å forby narkotika. Hadde narkotika vært legalisert så ville ikke voldtekten i bergen i går ha skjedd. Fordi,- da ville ikke hun jenta ha satt seg i gjeld hos disse forbryterske menneskene. Fjerne årsaken til kriminalitet! Jeg forstår at denslags tankegang lyder for avansert for det store flertallet av befolkningen, men det gjør meg ingenting! =)
Gjest sweetsugar Skrevet 23. juni 2013 #40 Skrevet 23. juni 2013 Et veldig godt poeng. En person som selv vet at hun eller han har gjort noe galt får dårlig samvittighet og vil derfor helst ikke gjøre handlingen om igjen. En person som SELV mener at han ikke har gjort noe galt (som for eksempel rune øygard) da vil straff ALDRI hjelpe! Uansett hvor mildt eller strengt man straffer han vil han alltid være uenig. I hans øyne så vil han sikkert være han som avviste kjærligheten men blir forført til seksuelle handlinger. Derfor virker ikke straff etter hensikten. Man kan godt ha masse straff. Vel, men det fungerer uansett ikke slik vi vil. Skal man hjelpe mennesker så må man hjelpe dem, ikke på grunn av en tro gjøre slik at vi skal "sperre samfunnets redsel" inne. Tror jaggu du har fått meg til å endre meningen min. Har aldri tenkt over det på den måten, hvertfall ikke på en sånn måte som du sier.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå