Gjest Summers Skrevet 23. juni 2013 #41 Skrevet 23. juni 2013 Nei,blind vold burde få mer fokus og tas mer alvorlig det og, men jeg tror denne mannen priser seg lykkelig for å slippe en kuk oppi rumpa....og ved voldtekt så blir man og utsatt for vold, man blir slengt i bakken,dunket hodet i asfalten osv i tillegg til overgrepet. Alle forbrytelser burde tas alvorlig,enten det er blind vold eller voldtekt. Ved voldtekt blir man utsatt for vold, men det normale er ikke å bli slått ned, sparket i ribbein og hodet. Sier ikke at kvinnene har det bedre, men det er ikke som om mannen slapp billigere unna enn kvinnene fordi han slapp kuken i rumpa.
waco Skrevet 23. juni 2013 #42 Skrevet 23. juni 2013 Hjalp det på oppførselen til de som ble dømt til å arbeide hos den det gjaldt? 20% er jo ikke mye da. Jaja, kansje det hadde vært en ide at de som gjore noe kriminelt, måtte jobbe for den det gikk utover. Hadde jeg vært voldtekst offer, (om jeg følte meg trygg) så hadde jeg jo selvfølgelig nytt synet av å se den som gjore meg noe så fælt, jobbe ræva av seg, for at jeg sku bli fornøyd hvertfall hehe, ja du sier noe der. For meg så er det viktigste at en skal "skjønne at han har gjort noe galt" og "forhindre ham eller henne i å gjøre noe galt igjen". For det straffelystne flertallet her så er det viktigst å gi en streng straff! Mye viktigere enn at han skal "skjønne". Hallo, å forsøke å forklare flertallet folk her at man må tenke andre løsninger enn straff gjør de jo bare villere i blikket og mer straffelystne, og så begynner de å fantasere mer om voldsom laaang straff fordi tror jo så fælt på straffens helbredende virkninger... Å be dem om littegranne tilbakeholdenhet og eller å kunne begrense sin egen straffelyst slik feite må begrense sin spiselyst, nei det ser ikke ut til å virke. Mer, mer, og mer straff er det eneste jeg hører. Det er det eneste som virker. Fy flate, det var digg å snakke med en jente på kvinneguiden som faktisk skjønner noe mer enn å bare være kvinne!
Gjest sweetsugar Skrevet 23. juni 2013 #43 Skrevet 23. juni 2013 hehe, ja du sier noe der. For meg så er det viktigste at en skal "skjønne at han har gjort noe galt" og "forhindre ham eller henne i å gjøre noe galt igjen". For det straffelystne flertallet her så er det viktigst å gi en streng straff! Mye viktigere enn at han skal "skjønne". Hallo, å forsøke å forklare flertallet folk her at man må tenke andre løsninger enn straff gjør de jo bare villere i blikket og mer straffelystne, og så begynner de å fantasere mer om voldsom laaang straff fordi tror jo så fælt på straffens helbredende virkninger... Å be dem om littegranne tilbakeholdenhet og eller å kunne begrense sin egen straffelyst slik feite må begrense sin spiselyst, nei det ser ikke ut til å virke. Mer, mer, og mer straff er det eneste jeg hører. Det er det eneste som virker. Fy flate, det var digg å snakke med en jente på kvinneguiden som faktisk skjønner noe mer enn å bare være kvinne! Selvfølgelig, man kommer mye lenger om man skjønner at man har gjort noe galt. Jeg tror nokk mange bare blir sintere av å sitte i fengsel, og hvertfall som du sa, om man selv ikke ser at man har gjort noe galt. Ja, mange tenker at jo lengere, fælere straff man får, jo mer lærer man. Jeg er jo litt inne på at lengere, men en bedre straff vil funke, men nå mest på at det viktigste er at man skjønner at man har gjort noe galt.
waco Skrevet 23. juni 2013 #44 Skrevet 23. juni 2013 Selvfølgelig, man kommer mye lenger om man skjønner at man har gjort noe galt. Jeg tror nokk mange bare blir sintere av å sitte i fengsel, og hvertfall som du sa, om man selv ikke ser at man har gjort noe galt. Ja, mange tenker at jo lengere, fælere straff man får, jo mer lærer man. Jeg er jo litt inne på at lengere, men en bedre straff vil funke, men nå mest på at det viktigste er at man skjønner at man har gjort noe galt. Jo godt sagt. I tillegg så synes jeg det er et viktig poeng at dersom vi skal lære forbrytere å oppføre seg så nytter det ikke med en leksjon i pinebehandling. Hva hjelper håndjern for eksempel? Å gjøre et funksjonsfrisk menneske handicappet? Hva skal for eksempel glattcellen tjene til? Lære forbrytere at å skade mennesker og fange dem gjør mennesker bedre innstilt til systemet? Visste du at på glattcellen så finnes det ikke toalettpapir, muligheter til å trekke opp eller dolokk? Hvorfor? Årsaken er visst narkotika, - mangelen på toalettpapir, å frata mennesker verdighet med å nekte dem å trekke opp (det må gjøres av en fangevokter utenfor) og det å ikke ha dolokk er for å minne mennesker om at uansett hvor hard man er, uansett hvor streng sikkerhet, og uansett hvilken virkemidler man bruker i kampen mot narkotika og kriminalitet så har man tapt! Når lovmakerne og politiet er verre enn forbryterne kommer vi ingensted. Vi skal lære folk at vold er feil, okay, derfor bruker vi vold mot dem? Vi skal lære folk at fangenskap er feil, derfor fanger vi dem? Vi skal lære dem at vi er snille, derfor er vi slemme? Vi vet at har vi to barn og vi straffer den ene med innesperrelse og ikke den andre for samme handling, så vil barnet som ble innesperret ha det verre senere i livet enn den andre som ikke fikk straff. Dette vet vi jo, men vi TROR at straff virker! menneskehetens geniale selvmotsigelse og den uovervinnelige overtro og troen på noe skjebnebestemt. Vi tror vi vinner i lotto hvorfor ikke likesågjerne tro at en forbryter blir bedre av å få det forverret?
Gjest Chloè Skrevet 23. juni 2013 #45 Skrevet 23. juni 2013 Ved voldtekt blir man utsatt for vold, men det normale er ikke å bli slått ned, sparket i ribbein og hodet. Sier ikke at kvinnene har det bedre, men det er ikke som om mannen slapp billigere unna enn kvinnene fordi han slapp kuken i rumpa. Eh jo. Jeg vil heller bli banka opp enn voldtatt av 5 menn. Det går ikke ann å sammenligne disse tingene en gang. Det første ødelegger mest sannsynlig ditt følelse og sexliv for en god stund, om ikke for alltid. Tre brukkne ribbein heles
Gjest sweetsugar Skrevet 23. juni 2013 #46 Skrevet 23. juni 2013 Jo godt sagt. I tillegg så synes jeg det er et viktig poeng at dersom vi skal lære forbrytere å oppføre seg så nytter det ikke med en leksjon i pinebehandling. Hva hjelper håndjern for eksempel? Å gjøre et funksjonsfrisk menneske handicappet? Hva skal for eksempel glattcellen tjene til? Lære forbrytere at å skade mennesker og fange dem gjør mennesker bedre innstilt til systemet? Visste du at på glattcellen så finnes det ikke toalettpapir, muligheter til å trekke opp eller dolokk? Hvorfor? Årsaken er visst narkotika, - mangelen på toalettpapir, å frata mennesker verdighet med å nekte dem å trekke opp (det må gjøres av en fangevokter utenfor) og det å ikke ha dolokk er for å minne mennesker om at uansett hvor hard man er, uansett hvor streng sikkerhet, og uansett hvilken virkemidler man bruker i kampen mot narkotika og kriminalitet så har man tapt! Når lovmakerne og politiet er verre enn forbryterne kommer vi ingensted. Vi skal lære folk at vold er feil, okay, derfor bruker vi vold mot dem? Vi skal lære folk at fangenskap er feil, derfor fanger vi dem? Vi skal lære dem at vi er snille, derfor er vi slemme? Vi vet at har vi to barn og vi straffer den ene med innesperrelse og ikke den andre for samme handling, så vil barnet som ble innesperret ha det verre senere i livet enn den andre som ikke fikk straff. Dette vet vi jo, men vi TROR at straff virker! menneskehetens geniale selvmotsigelse og den uovervinnelige overtro og troen på noe skjebnebestemt. Vi tror vi vinner i lotto hvorfor ikke likesågjerne tro at en forbryter blir bedre av å få det forverret? Så sant, så sant. Noe jeg har sakt siden jeg var 7-8 år faktisk (dette gjelder selvfølgelig til de landene det skjer) dødstraff i andre land f.eks, "vi dreper folk, for å vise folk at dreping er galt." Det er jo nesten dobbeltmoralsk. Ble litt klokere idag også! Nei, nå har jeg større tru på at å lære folk at det er galt, istede for å gjøre det samme mot dem, funker bedre.
en'krone Skrevet 23. juni 2013 #47 Skrevet 23. juni 2013 Eh jo. Jeg vil heller bli banka opp enn voldtatt av 5 menn. Det går ikke ann å sammenligne disse tingene en gang. Det første ødelegger mest sannsynlig ditt følelse og sexliv for en god stund, om ikke for alltid. Tre brukkne ribbein heles Så å bli dratt etter håret langs bakken, tatt kvelertak på, blit spyttet på, sparket i ansiktet, muligens hoppet på hodet også, bli skreket til, bli dratt i alle retninger, sparket til du ligger der blodig, ubevegelig og i potensielt livstruet vil ikke gi psykiske arr, tror du? Du vil heller bli banka opp fordi vold er noe man har vokst opp med et ganske humoristisk bidle av, pga tegnefilm og den underdrevende milde effekten av skadevirkningene i actionfilmer
I Grosny Skrevet 23. juni 2013 #48 Skrevet 23. juni 2013 Den er da ganske gammel den linken din. Straffenivået har nå blitt skjerpet i den grad at det er gått for langt. http://www.aftenposten.no/meninger/Straffenivaet-for-sovevoldtekt-er-urimelig-7235669.html#.UccIflY4V9M Det er vesentlig forskjell på sovevoldtekt som er kun fingring, med ei man har hatt et par onser med, og overfallsvoldtekt, men det ser ut som om domstolene sliter med å se de enorme forskjellene. 2
Gjest Chloè Skrevet 23. juni 2013 #49 Skrevet 23. juni 2013 (endret) Så å bli dratt etter håret langs bakken, tatt kvelertak på, blit spyttet på, sparket i ansiktet, muligens hoppet på hodet også, bli skreket til, bli dratt i alle retninger, sparket til du ligger der blodig, ubevegelig og i potensielt livstruet vil ikke gi psykiske arr, tror du? Du vil heller bli banka opp fordi vold er noe man har vokst opp med et ganske humoristisk bidle av, pga tegnefilm og den underdrevende milde effekten av skadevirkningene i actionfilmer Ja,vil heller det enn å bli voldtatt. Endret 23. juni 2013 av blondina90
Alina X Skrevet 23. juni 2013 #50 Skrevet 23. juni 2013 Så å bli dratt etter håret langs bakken, tatt kvelertak på, blit spyttet på, sparket i ansiktet, muligens hoppet på hodet også, bli skreket til, bli dratt i alle retninger, sparket til du ligger der blodig, ubevegelig og i potensielt livstruet vil ikke gi psykiske arr, tror du? Du vil heller bli banka opp fordi vold er noe man har vokst opp med et ganske humoristisk bidle av, pga tegnefilm og den underdrevende milde effekten av skadevirkningene i actionfilmer Det pluss overgrepet blir mange utsatt for ved overfallsvoldtekter. 1
en'krone Skrevet 23. juni 2013 #51 Skrevet 23. juni 2013 Det pluss overgrepet blir mange utsatt for ved overfallsvoldtekter. Da er det å kalle det en voldtekt for en underdrivelse.
I Grosny Skrevet 23. juni 2013 #52 Skrevet 23. juni 2013 Dette vet vi jo, men vi TROR at straff virker! menneskehetens geniale selvmotsigelse og den uovervinnelige overtro og troen på noe skjebnebestemt. Vi tror vi vinner i lotto hvorfor ikke likesågjerne tro at en forbryter blir bedre av å få det forverret? Jeg tror at straff virker avskrekkende på noen mennesker i noen situasjoner. Selv holder jeg fartsgrensa på veier/situasjoner som tåler 120 ene og alene av straffeskrekk. Jeg tror også at økonomisk straff bør brukes i større grad, samt skikkelig erstatninger. Disse overfallsvoldtekstmennene kan idømmes en millin hver til oppreisning erstatning for dama. Og de bør sendes til omskoleringsanstalt i stedet for fengsel, der de skal indoktrineres til folkeskikk og slippes ut når de har lært hva de skal gjøre (noe ikkeslemt) når de får lyst til å gjøre noe slemt. 1
Alina X Skrevet 23. juni 2013 #53 Skrevet 23. juni 2013 Da er det å kalle det en voldtekt for en underdrivelse. Voldtekt er et begrep der man begår et seksuelt overgrep ved hjelp av feks medikamenter og vold,så nei.
en'krone Skrevet 23. juni 2013 #54 Skrevet 23. juni 2013 Ja,vil heller det enn å bli voldtatt. Jeg er ikke så sikker på det. hvis du ojektivt kunne velge, helt upåvirket av det politiske og kulturelle klimaet vil lever i, så tror jeg det mest sansynlig ville blitt dødt løp. Grov vold bør kunne ansees som en mer alvorlig forbrytelse enn voldtekt, da gro vold kan ende med død og funksjonshemning, og voldtekt med samme utfall bør sees på som grov vold også.
Gjest Chloè Skrevet 23. juni 2013 #55 Skrevet 23. juni 2013 Jeg er ikke så sikker på det. hvis du ojektivt kunne velge, helt upåvirket av det politiske og kulturelle klimaet vil lever i, så tror jeg det mest sansynlig ville blitt dødt løp. Grov vold bør kunne ansees som en mer alvorlig forbrytelse enn voldtekt, da gro vold kan ende med død og funksjonshemning, og voldtekt med samme utfall bør sees på som grov vold også. Voldtekt foregår kanskje i dine øyne bare på dette viset da: en gutt på en fest som ikke tar et nei for et nei å tar et par jukk å stikker. Som oftest skjer det mer brutalt enn det å inneholder alle disse tingene du nevner, noe som gjør feks overfallsvoldtekt av 5 menn (som skjedde igår i bergen) mye verre enn å bli banket opp
waco Skrevet 23. juni 2013 #56 Skrevet 23. juni 2013 Nei, nå har jeg større tru på at å lære folk at det er galt, istede for å gjøre det samme mot dem, funker bedre. Det sykeste er at straffen igjen kan bli skadelig for samfunnet! La meg forklare, husker du at for et par måneder siden så fant dem i noen fangede kvinner hos noen gærninger i boston? Det var et brødrepar tror jeg det var, husker ikke alle detaljene, men det var visst tre kvinner som hadde blitt innesperret i ni og ti år tror jeg det var. Hvor annet sted er det man kan skade mennesker så mye som i amerikanske fengsler? To mennesker som har sittet i amerikanske fengsler hadde blitt så skadet av behandlingen at de selv fanget tre kvinner fra gata og trodde de gjorde noe bra! Alt blir jo bakvendt dersom vi ikke sier nei til straff nå. Vi må fjerne all bruk av straff så kan vi begynne å snakke med mennesker med respekt. Forby straff. Hva skal vi ha istedet for straff? Vet ikke, kanskje forsoning, kanskje forståelse, kanskje til og med å legge en ting bak seg? Når jeg tidligere har fremmed forslag om at av og til så må vi som et godt samfunn klare å legge enkelthendelser bak oss. Da har jeg fått ramaskrik da! Aldri! Læreforbrytere at vi glemmer! At vi legger ting bak oss? At vi begynner på nytt! I alle dager! Neineinei, vi må aldri glemme feil! Vi må bestandig huske hva folk har gjort gærent! Vi må aldri formatere en maskin, nei vi må alltid gjengjelde! Aldri forsoning når vi kan hevne! Vi skal jo FØLE oss bra og derfor må ANDRE få det vondt! Det ligger en makaber og syk logikk bak det hele, - dersom vi straffer andre vil det forhindre OSS i å gjøre det andre gjør. Så godt det er å straffe mennesker som gjør en vondt! Finnes det noen deiligere å fantasere om, enn om hevn! Å gjøre andre vondt med glede! Å ikke få dårlig samvittighet for å skade andre fordi de "fortjener det", fordi det har jeg bestemt, - er det ikke godt! Like så straffelysten breivik var mot å straffe norge er vi for å straffe breivik. I kompendiumet så fantaserte breivik om å skade flest mulige mennesker, - han skrev, - "forestill deg den følelsen det er å høre på favorittmusikken din på ipoden, - ha våpenet klart og å gjøre gjengjeldelsen. Akkurat som noen fantaserer når de onanerer så er det andre som koser seg når de tenker på å pine andre mennesker. En som har fortjent det. Det er godt det. Så jeg forstår de straffelystne menneskene, men de forstår bare ikke meg... =(
waco Skrevet 23. juni 2013 #57 Skrevet 23. juni 2013 Jeg tror at straff virker avskrekkende på noen mennesker i noen situasjoner. Selv holder jeg fartsgrensa på veier/situasjoner som tåler 120 ene og alene av straffeskrekk. Hmm, så rart. Jeg er mer redd for å kjøre ut av veien jeg.
waco Skrevet 23. juni 2013 #58 Skrevet 23. juni 2013 Det pluss overgrepet blir mange utsatt for ved overfallsvoldtekter. Hun skyldte dem penger på grunn av dop! Det er narkotikapolitikken vi må forandre på for å forhindre dette her i å skje igjen.
en'krone Skrevet 23. juni 2013 #59 Skrevet 23. juni 2013 Voldtekt foregår kanskje i dine øyne bare på dette viset da: en gutt på en fest som ikke tar et nei for et nei å tar et par jukk å stikker. Som oftest skjer det mer brutalt enn det å inneholder alle disse tingene du nevner, noe som gjør feks overfallsvoldtekt av 5 menn (som skjedde igår i bergen) mye verre enn å bli banket opp Det er ikke mye verre, det er tilnærmet det samme. Å si noe annet vitner om manglende innlevelse å se for seg disse fem mennene heller bruke knokler og spark til man ligger der blodig.
Gjest Chloè Skrevet 23. juni 2013 #60 Skrevet 23. juni 2013 Det er ikke mye verre, det er tilnærmet det samme. Å si noe annet vitner om manglende innlevelse å se for seg disse fem mennene heller bruke knokler og spark til man ligger der blodig. Jeg tror du sier det fordi du er en mann, å kan umulig se for deg hvordan denne kvinnen lider nå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå