QBee Skrevet 1. juni 2017 #1201 Skrevet 1. juni 2017 20 kg er ikke så ille egentlig Det forsvinner helt sikkert raskt etterpå. Føler du selv at du lagrer en del væske og sånt? Jm og lege kan måle veldig forskjellig ja. Ser godt på helsekortet mitt fra første svangerskap at de målte annenhver gang De syns ikke du burde fått en ekstra ul bare for sikkerhets skyld da?
Grønt blad Skrevet 1. juni 2017 #1202 Skrevet 1. juni 2017 Godt å høre at alt går bra. Jeg ville ikke stresset med vekten. Det meste er nok vann. Jeg kjenner flere som "svulmer opp" og har gått opp 20 kg og mer i løpet av svangerskapet. Et par uker etter fødselen våger de seg på badevekta og ser at alt er borte, antagelig fordi veldig mye har vært vannvekt. Tipper det gjelder for deg også. Jenta i magen har det best om du spiser og drikker normalt sunt og ikke stresser med vekta selv om den øker mer enn man ønsker. Tenk at det ikke er mange ukene igjen til du har tredjegullet i armene!
Mirabella76 Skrevet 6. juni 2017 Forfatter #1203 Skrevet 6. juni 2017 (endret) På 1.6.2017 den 11.36, QBee skrev: 20 kg er ikke så ille egentlig Det forsvinner helt sikkert raskt etterpå. Føler du selv at du lagrer en del væske og sånt? Jm og lege kan måle veldig forskjellig ja. Ser godt på helsekortet mitt fra første svangerskap at de målte annenhver gang De syns ikke du burde fått en ekstra ul bare for sikkerhets skyld da? Får sjå kva vekta mi endar på til slutt. Håpar eg ikkje går opp så mykje som 20 kg til saman, men eg blir ikkje overraska om det skjer. Eg har meir vatn i kroppen denne gangen ja, enn i dei to forrige svangerskapa mine. Spesielt i beina, og i underlivet, av alle ting. Håpar virkelig alt blir som før igjen, etter fødselen! For spesielt høgre bein er skikkelig hovent, og fullt av åreknutar, som har dukka opp i løpet av dette svangerskapet. Og underlivet mitt ser ut som ei diger kjøttkake. Så kroppen min har ikkje vore like snill ned meg dette svangerskapet, som dei to forrige gangane eg har gått gravid. Med begge jentene mine låg SF-målet under gjennomsnittet heile tida. Men begge to var likevel mellom 3 og 4 kg, når dei vart født. Så i utgangspunktet bekymrar eg meg ikkje for at SF-målet er litt lavt. Det einaste som er litt merkelig, er at SF-målet var omtrent akkurat på gjennomsnittet, når eg fekk målt det hos legen. Så var SF-målet plutselig ganske mykje lavare, når eg fekk målt det hos jordmor nokre veker seinare. Verken eg eller jordmora eg går til tenker at det er noko å bekymra seg over no, for som jordmor sa, så kan jordmor og lege ofte måla ganske forskjellig. Men eg skal tilbake til jordmor igjen 3 veker etter forrige svangerskapskontroll. Så då er det jo jordmor som måler neste gang og. Og då blir det lettare å sjå om SF-målet aukar sånn som det skal, i forhold til forrige måling hos jordmor. Skulle det visa seg at SF-målet har gått enda meir ned på neste svangerskapskontroll hos jordmor, så reknar eg med at eg får henvisning til UL. Men eg satsar på at alt er som det skal vera! Babyen i magen min er like aktiv som før, så det er iallfall ingenting som tyder på at babyen ikkje har det bra. Endret 6. juni 2017 av Mirabella76
Mirabella76 Skrevet 6. juni 2017 Forfatter #1204 Skrevet 6. juni 2017 På 1.6.2017 den 11.56, Grønt blad skrev: Godt å høre at alt går bra. Jeg ville ikke stresset med vekten. Det meste er nok vann. Jeg kjenner flere som "svulmer opp" og har gått opp 20 kg og mer i løpet av svangerskapet. Et par uker etter fødselen våger de seg på badevekta og ser at alt er borte, antagelig fordi veldig mye har vært vannvekt. Tipper det gjelder for deg også. Jenta i magen har det best om du spiser og drikker normalt sunt og ikke stresser med vekta selv om den øker mer enn man ønsker. Tenk at det ikke er mange ukene igjen til du har tredjegullet i armene! Eg satsar på at du har rett, og at det meste av vekta er vatn, og ikkje ekstra kilo som blir verande. Eg ville vel egentlig ha blitt ganske overraska om eg la på meg mange kilo, som ikkje forsvann igjen etter fødselen. For eg er tynn til vanlig, og pleier aldri å leggja på meg sjølv om eg et det eg vil. Eg har også prøvd å eta mest mulig sunt dette svangerskapet, sjølv om det blir litt usunne ting innimellom. Men matlysten har heile tida vore god, og eg et når eg er sulten!
Mirabella76 Skrevet 16. juni 2017 Forfatter #1205 Skrevet 16. juni 2017 I dag er eg 34+4, og det er akkurat 40 dagar igjen til termin! Så no kan eg vel seia at eg er høggravid?!
Mirabella76 Skrevet 16. juni 2017 Forfatter #1207 Skrevet 16. juni 2017 (endret) 1 time siden, Grønt blad skrev: Hurra! Hvordan er formen? Formen er heldigvis veldig bra for tida! Etter først ei veke med skikkelig vond rygg, som strålte nedover beina så eg nesten ikkje klarte å gå (bekkenlåsning?), og deretter fleire veker med mageverk/diaré - så er det herlig å vera i fin form igjen! Dei siste vekene har eg igjen kjent spark over heile magen, og sparka er vanligvis i navlehøgde. Så no trur eg egentlig at vesla ligg med hovudet ned likevel, og ikkje har snudd seg tilbake i seteleie. Blir spennande å sjå når eg skal på svangerskapskontroll hos jordmor i veka som kjem. Og så eg er spent på vekta mi, og om SF-målet har auka sidan sist. Endret 16. juni 2017 av Mirabella76
Mirabella76 Skrevet 21. juni 2017 Forfatter #1209 Skrevet 21. juni 2017 (endret) 14 timer siden, *Frida* skrev: Spennande dei siste vekene 😊 Ja, det er det! Eg har vore på svangerskapskontroll hos jordmor i dag (35+2). Det gjekk vel ikkje heilt som eg hadde håpa på, så no er eg litt bekymra. Eg kjenner fortsatt mykje liv i magen kvar dag, så sånn sett er alt som normalt. Men det var nokon ting på jordmorkontrollen i dag, som eg ikkje var heilt fornøyd med. For det første var det spor av blod i urinen, det har eg aldri hatt før. Jordmora sa at det var veldig lite, men at det kunne koma av ein infeksjon. Eg har ingen symptom på UVI, men har dei siste månadene vore mykje plaga med det eg trur er soppinfeksjon. Eg har derfor tatt eit par tablettkurar, i tillegg til å smørja meg med salve (Canesten). Trudde eg var bra igjen no, men kvifor har eg då litt blod i urinen? Det var ikkje noko anna utslag på urinprøven, og blodtrykket var veldig fint i dag. Jordmora sa også at hjertelyden til babyen var fin, men eg klarar ikkje heilt å slå meg til ro med det. I starten av svangerskapet var hjertelyden alltid mellom 140 og 150 slag i minuttet. Frå midten av svangerskapet og fram til no, har den vore mellom 130 og 140 slag i minuttet. I dag var hjertelyden for første gang under 130 slag i minuttet, den var på 128. Synst det er litt rart at fosterlyden har blitt så mykje lavare i løpet av svangerskapet. Det skjedde ikkje i dei to første svangerskapa mine. Burde eg bekymra meg for dette, eller er det normalt? Og til slutt, så var det SF-målet mitt. Som eg skreiv tidligare, hadde det gått ned forrige gang eg var hos jordmor, for 3 veker sidan. Jordmora meinte då at ho og legen kanskje målte litt forskjellig, og at det var grunnen. Men i dag målte jordmor igjen, og SF-målet var no enda lavare enn sist ho målte det. SF- målet har i løpet av 7 veker gått frå å vera omtrent på gjennomsnittet, til å no vera nesten heilt nede på den nederste streken av kurven. På grunn av at SF-målet har gått såpass mykje ned i løpet av dei siste vekene, henviste jordmor meg til UL på sykehuset. Eg fekk telefon frå sykehuset allerede i ettermiddag, så no har eg fått time til UL på fredag. I utgangspunktet er det jo alltid kjekt med ein ekstra UL, hadde det berre vore for gøy. Men no er eg redd for at ikkje alt er bra med babyen i magen, så eg kan ikkje akkurat seia at eg gledar meg til fredag. Eg hadde også for første gang i dag gått ned 1 kg, frå forrige svangerskapskontroll for 3 veker sidan. Og eg som har lagt på meg nesten 1 kg i veka, dei siste månadene! Eg har vore veldig forkjølt dei siste dagane, og hatt litt dårlig matlyst. Men eg synst det er rart om det skal vera grunnen til at vekta mi har gått ned med ein heil kilo i løpet av 3 veker. Så ja, det vart visst ein del ting å bekymra seg for, etter svangerskapskontrollen i dag. Eg får berre kryssa fingrane for at alt ser fint ut på UL på fredag. Vesla i magen er iallfall like aktiv fortsatt, så akkurat det er jo litt betryggande. Så får eg berre håpa at alt er bra! Endret 21. juni 2017 av Mirabella76
Grønt blad Skrevet 22. juni 2017 #1210 Skrevet 22. juni 2017 Høres ut som du blir godt tatt vare på. Det kan hende at forholdene ikke er optimale for den lille, men tror ikke det er veldig ille, for da hadde nok jordmor tatt affære med en gang. Var blodtrykket fint? Du har kommet så langt at det nok går veldig bra med den lille jenta i magen. Er betryggende at sykehuset følger opp med UL i morgen og mer informasjon da.
Mirabella76 Skrevet 22. juni 2017 Forfatter #1211 Skrevet 22. juni 2017 (endret) 1 time siden, Grønt blad skrev: Høres ut som du blir godt tatt vare på. Det kan hende at forholdene ikke er optimale for den lille, men tror ikke det er veldig ille, for da hadde nok jordmor tatt affære med en gang. Var blodtrykket fint? Du har kommet så langt at det nok går veldig bra med den lille jenta i magen. Er betryggende at sykehuset følger opp med UL i morgen og mer informasjon da. Ja, blodtrykket var veldig fint i går. Faktisk lavare enn på forrige svangerskapskontroll for 3 veker sidan. Håpar virkelig at vesla har det bra i magen. Ho er jo fortsatt veldig aktiv, så egentlig burde det ikkje vera nokon grunn til bekymring. Og det med vektnedgangen kan muligens koma av at eg har vore veldig forkjølt og hatt litt dårlig matlysten siste dagane? For berre eit par veker sidan var eg 2 kg tyngre enn no, og berre få dagar før svangerskapskontrollen i går, var eg 1 kg tyngre enn no. Når det gjeld SF-målet, så var det i nedre del av normalområdet i begge mine to forrige svangerskap. Likevel var begge jentene mine mellom 3 og 4 kg når dei vart født, så eg har tydeligvis ikkje like høgt SF-mål som mange andre. Forskjellen denne gangen, er jo at SF- målet har gått ganske mykje ned i løpet av dei siste vekene. Men eg håpar det har ei naturlig forklaring, og at babyen likevel har det bra og er stor nok. Men eg er veldig glad for at eg får UL i morgon, i tilfelle det skulle visa seg at babyen likevel ikkje har det heilt bra. Eg vil ikkje ta nokon sjansar, sjølv om alt følest greit. Endret 22. juni 2017 av Mirabella76
miore Skrevet 22. juni 2017 #1212 Skrevet 22. juni 2017 Mitt SF-mål gikk fra å ligge rundt snittet til å ligge under det grønne feltet omtrent ved 28 uker (husker ikke nøyaktig tidspunkt i farta), og hadde ikke vokst i det hele tatt i cm selv om det var samme person som målte. Jeg gikk også ned en kg eller to på den tiden. Jeg prøvde å sammenlikne bilder av meg selv, og har egentlig konkludert med at jeg var mye mer oppblåst/full av vann litt tidligere. Samtidig begynte magen til å bli full nok av baby til at jeg ikke klarte å spise noe særlig av gangen, så jeg tipper jeg fikk i meg litt mindre mat selv om jeg følte meg like mett som før. Jeg ble også sendt på UL for vekstkontroll, og vesla lå nøyaktig på samme kurve som ved OUL hun var liten da hun kom ut, men det var fordi gun var litt tidlig ute! På termindagen sin, da hun var rett over to uker gammel, veide hun 3.5 akkurat som en gjennomsnittsbaby ved termin
Mirabella76 Skrevet 22. juni 2017 Forfatter #1213 Skrevet 22. juni 2017 (endret) 1 time siden, miore skrev: Mitt SF-mål gikk fra å ligge rundt snittet til å ligge under det grønne feltet omtrent ved 28 uker (husker ikke nøyaktig tidspunkt i farta), og hadde ikke vokst i det hele tatt i cm selv om det var samme person som målte. Jeg gikk også ned en kg eller to på den tiden. Jeg prøvde å sammenlikne bilder av meg selv, og har egentlig konkludert med at jeg var mye mer oppblåst/full av vann litt tidligere. Samtidig begynte magen til å bli full nok av baby til at jeg ikke klarte å spise noe særlig av gangen, så jeg tipper jeg fikk i meg litt mindre mat selv om jeg følte meg like mett som før. Jeg ble også sendt på UL for vekstkontroll, og vesla lå nøyaktig på samme kurve som ved OUL hun var liten da hun kom ut, men det var fordi gun var litt tidlig ute! På termindagen sin, da hun var rett over to uker gammel, veide hun 3.5 akkurat som en gjennomsnittsbaby ved termin Det var godt å høyra at lavt SF-mål ikkje nødvendigvis treng å bety at noko er gale. På alle mine tidligare UL-kontrollar har babyen vore akkurat så stor som ho skal vera, i forhold til kor langt eg har vore på vei i svangerskapet. Sjølvsagt kan det ha forandra seg no, ein veit jo aldri det. Siste UL eg var på var 3D-UL i veke 28, og då var iallfall babyen litt over gjennomsnittet i størrelse. Og eg har som sagt også i begge mine forrige svangerskap hatt litt lavt SF-mål, sjølv om jentene mine har vore normalt store når dei har blitt født. Så eg håpar at alt fortsatt er bra med vesla i magen! Eg kjenner i alle fall like mykje liv i magen som før, så eg prøver å ikkje bekymra meg for mykje no, før eg skal på UL i morgon. Men det blir jo litt skummelt uansett, for i verste fall kan det jo henda at babyen ikkje har det bra i magen lenger. Og eg vil helst at vesla skal få bli i magen min i nokre veker til, og veksa seg stor og sterk! Endret 22. juni 2017 av Mirabella76
Weebs Skrevet 22. juni 2017 #1214 Skrevet 22. juni 2017 Krysser fingrene for at alt er okei i morgen! Dette kan gå veldig fint, men jeg forstår godt at du er nervøs
Mirabella76 Skrevet 22. juni 2017 Forfatter #1215 Skrevet 22. juni 2017 1 time siden, Weebs skrev: Krysser fingrene for at alt er okei i morgen! Dette kan gå veldig fint, men jeg forstår godt at du er nervøs Takk for det, Weebs!
Susa Skrevet 22. juni 2017 #1216 Skrevet 22. juni 2017 Håper det går bra på ultralyden imårra! Og så kan jeg jo legge til at jeg har vært igjennom det der med avtagende vekst. Eldste min ble født 4 uker før termin og var 2 kg. Så da fikk jeg beskjed om ekstra ultralyden i uke 32 og 36 hvis det ble flere svangerskap. Lillebror lå 4% under snittet i uke 32 og 21% under i uke 36. Fra da av ble jeg veldig godt fulgt opp. Ultralyden og sparkeprøver annenhver dag. De målte blodgjennomstrømning i navlestrengen og hovedblodåra i hjernen. Da jeg var på kontroll 38+5 så var blodgjennomstrømningen slik at de satte igang fødselen. Lillebror var da 2,4 kg. Poenget mitt er at hvis det skal være noe avvikende vekst, så tar de tak i det. Prøv å ikke bekymre deg alt for mye😀
Grønt blad Skrevet 23. juni 2017 #1217 Skrevet 23. juni 2017 Håper det gikk bra på UL i dag, Mirabella!
Mirabella76 Skrevet 24. juni 2017 Forfatter #1218 Skrevet 24. juni 2017 På 22.6.2017 den 23.11, Susa skrev: Håper det går bra på ultralyden imårra! Og så kan jeg jo legge til at jeg har vært igjennom det der med avtagende vekst. Eldste min ble født 4 uker før termin og var 2 kg. Så da fikk jeg beskjed om ekstra ultralyden i uke 32 og 36 hvis det ble flere svangerskap. Lillebror lå 4% under snittet i uke 32 og 21% under i uke 36. Fra da av ble jeg veldig godt fulgt opp. Ultralyden og sparkeprøver annenhver dag. De målte blodgjennomstrømning i navlestrengen og hovedblodåra i hjernen. Da jeg var på kontroll 38+5 så var blodgjennomstrømningen slik at de satte igang fødselen. Lillebror var da 2,4 kg. Poenget mitt er at hvis det skal være noe avvikende vekst, så tar de tak i det. Prøv å ikke bekymre deg alt for mye😀 Så bra å høyra at du vart fulgt så godt opp, når veksten hos babyen var avvikande - og at alt gjekk bra, sjølv om han måtte ut litt for tidlig.
Mirabella76 Skrevet 24. juni 2017 Forfatter #1219 Skrevet 24. juni 2017 (endret) 16 timer siden, Grønt blad skrev: Håper det gikk bra på UL i dag, Mirabella! Eg gløymte visst å oppdatera her inne, etter UL i går - men alt gjekk heldigvis bra, sånn som eg håpte på! Legen som undersøkte meg sjekka blodgjennomstrømninga i navlestrengen, og den var heilt fin. Fosterlyden var på 130 slag i minuttet. Eg hadde passelig med fostervatn, og babyen såg ut til å ha det bra. Legen målte babyen til å vera omtrent 2800 gram no, og det var akkurat gjennomsnittlig vekt i forhold til kor langt eg var på vei (35+4). Legen meinte at grunnen til at det var vanskelig for lege/jordmor å finna riktig SF-mål, kunne vera fordi babyen låg med hovudet litt skrått nedover, og med mesteparten av kroppen på høgre side av magen. Derfor var magen min litt skeiv, og SF-målet vart dermed lett feil, om dei målte på midten av magen min. Legen meinte at alt såg så fint ut, at eg berre trengte å gå på vanlige svangerskapskontrollane hos lege/jordmor i tida framover. Eg trengte altså ikkje å koma tilbake på ny UL på sykehuset. Ellers viste eg legen at eg er veldig hoven på høgre fot/legg, i tillegg at eg har fått mykje åreknutar det beinet. Mens den venstre foten ser ut nesten heilt som normalt. Ingen åreknutar, og minimalt med vatn i den. Legen var enig med meg i at det var litt rart at det var så stor forskjell på høgre og venstre bein. Han sa at eg måtte følgja godt med - og viss foten hovna meir opp og eg fekk vondt, så måtte eg ta kontakt med lege. For då kunne det vera fare for blodpropp! Så det var altså foten min legen var mest bekymra for. Babyen hadde det visst heilt fint i magen min, meinte legen. Endret 24. juni 2017 av Mirabella76
Grønt blad Skrevet 24. juni 2017 #1220 Skrevet 24. juni 2017 Så godt å høre at det gikk bra på UL! Får håpe at beinet ikke blir mer hovent. Er visst mye man må følge med på når man er gravid 😊
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå