Gå til innhold

Du syklist midt i kjørebanen...... hør her


makkapakka

Anbefalte innlegg

Ok, nå gadd jeg faktisk ikke lese mer enn den første siden, for det tyder på at det er fem sider med ranting, som det er hver vår. Til ts, så skriver du svært misvisende når du skriver at syklister ligger midt i veibanen. Jeg skjønte etter hvert at du mente i veibanen i det hele tatt. Og da blir jeg forundret. Hvorfor skal ikke syklister, som både er miljøvennlige og slår et slag for folkehelsa, kunne sykle i veibanen når det mange steder ikke er egnet å sykle på fortauet?

Hvis noen av dere sinna bilister hadde forsøkt å sykle noen av disse rutene opp og ned fortauskanter eller med forsering av barnevogner, barnehager på tur eller forvirra pensjonister i såkalte gang- og sykkelfelt, så kanskje dere skjønner hvorfor mange velger veibanen.

Det er helt klart mange håpløse syklister som burde være glad de i det hele tatt er i live, men jeg skjønner ikke det rene hatet så mange har mot dem før de en gang har rukket å gjøre noe galt.

Og jeg mener også at om man mister viktige timer på sykehuset pga. en syklist, så har man beregnet for dårlig tid, da forsinkelser kan inntreffe av mange andre årsaker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ting er syklister som sykler i veien, noe som jeg ikke har noe imot, sålenge de føller de samme reglene som bilister. Stopper i lyskryss osv, det er det mangen som ikke gjør, og det blir feil. Kan ikke få fordelene til bilistene og de som går når en sykler..

Men en annen ting som ikke er greit, er noe som jeg selv ser mye av her i Rogaland, Stavanger/Sandnes ommråde, der det fakktisk er EGNE felt til syklistene, og de allikevell ligger mitt i veien... DET blir feil..

Noen felter har jeg sett er så dårlige og ujevne at jeg ja, forstår de bruker veien, men da må det ver mulig å legge seg inn på sitt egne spessial sykkelfelt når de skaper kø bak seg.. Da forstår jeg at bilister blir irritert..

Men alt i alt, er jeg for at folk sykler, men bruk nå for all del sykkelfelt da de faktisk har de!!!

Anonym poster: 3a3f68970595a1924f4d112b292e5b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk flest ikke har noe i mot syklister i kjøre- og gangvei, så lenge syklisten viser hensyn til de rundt seg. Det er DA folk klager.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Koala

Nesten all forsinkelse jeg blir utsatt for når jeg er ute og kjører skyldes BILER.

- Det er bilister som kjører for sakte, og gjerne for sakte i forbikjøringsfeltet.

- Det er bilister som snakker i mobiltelefon

- Det er bilister som kjører altfor treigt ut i krysset når lyset skifter

- Det er bilister som ikke vil slippe meg gjennom køen selv om de ikke taper et eneste sekund på det selv

- Det er bilister som ikke vil slippe meg inn fra påkjøringsfeltet på motorveien fordi de tror det er noe som heter forskjørsrett.

OSV, jeg forsinkes kanskje en halvtime hver dag av idiotiske BILISTER som ikke tar hensyn til andre bilister.

Det er mulig jeg forsinkes noen FÅ sekunder av syklister også. Det kan jeg leve med !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev noe i begynnelsen, ser at det skjer mye offing, forbannelse og overforenkling etter det, og vil egentlig ikke være en del av denne debatten. Orker ikke å lese alt en gang, så beklager om det blir en gjentagelse, men:

PRØV for all del å se lengre enn deres egne neser, folkens! Det er lett å skjefte på syklister, som bilist som kjører 17000km i året vet jeg alt om det. Men jeg sykler også 8000km i året og prøver å ta min bilistlærdom med meg på sykkelturer også.

Noen her kunne ha hatt utmerket utbytte av å sykle til jobb hver dag en måneds tid!

Jeg har bodd mye i utlandet og må si at norske bilister er ganske siviliserte. De er vanvittig dårlige til å bruke blinklys, men folk flest er forsiktige og har respekt for andre i trafikken. Det er bra! De fleste jeg kjenner som sykler i hverdagen klarer også å sette seg inn i andre. Så er det de som sykler i kondomdrakt på tohjulinger til 70000kr - de føler de eier veien. Men det gjør de jo også i sin Range Rover eller BMW... Overforenklinger? Hjelper ingen, og bidrar ikke til en bedre diskusjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære syklister som sykler i full Thor Husovd-mundur, på sykkel som koster en månedslønn...

Hva i alle dager har treningsantrekket og prisen på sykkelen med saken å gjøre?

Jeg sykler selv, dog ikke spesielt fort, og har en positiv oppfatning av de aller fleste syklister jeg møter både i marka og på veien. Når det gjelder å ta hensyn og vise respekt, er ofte bilistene de verste.

Anonym poster: 9a7b3bd5fa8e1a5d7bd56c113605bc7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva i alle dager har treningsantrekket og prisen på sykkelen med saken å gjøre?

Jeg sykler selv, dog ikke spesielt fort, og har en positiv oppfatning av de aller fleste syklister jeg møter både i marka og på veien. Når det gjelder å ta hensyn og vise respekt, er ofte bilistene de verste.

Anonym poster: 9a7b3bd5fa8e1a5d7bd56c113605bc7d

Fordi det utelukkende er én type syklister som farer forbi i 40kmt på fortauet, uten ringeklokke

Og ja, det er helt sikkert flest bilister som er kjipe. Men nå er det syklister og ikke bilister denne tråden handler om, så jeg ser ikke at det skal være relevant. To gale gjør ikke rett, som flere andre har påpekt i tråden.

Endret av Alice123
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det utelukkende er én type syklister som farer forbi i 40kmt på fortauet, uten ringeklokke

Og ja, det er helt sikkert flest bilister som er kjipe. Men nå er det syklister og ikke bilister denne tråden handler om, så jeg ser ikke at det skal være relevant. To gale gjør ikke rett, som flere andre har påpekt i tråden.

Joda, men å latterliggjøre antrekket er en veldig vanlig hersketeknikk i disse trådene som handler om syklister og bidrar ikke med noe konstruktivt i debatten.

Grunnen til at jeg nevner bilister, er at denne tråden tok utgangspunkt i hvor vanskelig det er å være bilist når syklistene ikke oppfører seg ordentlig i trafikken. Enkelte debattanter bør kanskje tenke gjennom sin egen oppførsel, når det er snakk om å rase forbi syklister altfor nærme, vise fingeren, sprute spylevæske og så videre (mulig ikke alt er nevnt i denne tråden, men jeg har sett det i alt for mange andre liknende tråder).

Anonym poster: 9a7b3bd5fa8e1a5d7bd56c113605bc7d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men å latterliggjøre antrekket er en veldig vanlig hersketeknikk i disse trådene som handler om syklister og bidrar ikke med noe konstruktivt i debatten.

Grunnen til at jeg nevner bilister, er at denne tråden tok utgangspunkt i hvor vanskelig det er å være bilist når syklistene ikke oppfører seg ordentlig i trafikken. Enkelte debattanter bør kanskje tenke gjennom sin egen oppførsel, når det er snakk om å rase forbi syklister altfor nærme, vise fingeren, sprute spylevæske og så videre (mulig ikke alt er nevnt i denne tråden, men jeg har sett det i alt for mange andre liknende tråder).

Anonym poster: 9a7b3bd5fa8e1a5d7bd56c113605bc7d

Da forstår jeg ikke hvorfor du siterte meg i det hele tatt, da jeg skrev om hvordan enkelte syklister oppfører seg på fortauet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Koala

Syklister ender gjerne opp på fortauet fordi veien og sykkelbanen er full av feilparkerte biler, høl i asfalten og knust glass. Det er ikke syklistens eget valg. Vi hadde foretrukket den løsningen mange andre land har valgt med egne sykkelveier som er sammenhengende og godt skiltet.

Syklisters klær er funksjonelle i forhold til luftmotstand og at man ikke ønsker å få klær inn i eikene. Det teamet er herved ut-debattert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklister ender gjerne opp på fortauet fordi veien og sykkelbanen er full av feilparkerte biler, høl i asfalten og knust glass. Det er ikke syklistens eget valg. Vi hadde foretrukket den løsningen mange andre land har valgt med egne sykkelveier som er sammenhengende og godt skiltet.

Syklisters klær er funksjonelle i forhold til luftmotstand og at man ikke ønsker å få klær inn i eikene. Det teamet er herved ut-debattert.

Syklister må da ha på seg hva de vil. Jeg beskrev én type syklister, fordi det utelukkende er én type syklister som farer forbi meg og bikkja mi i 40 kmt på fortauet UTEN å ringe med klokke.

Og de må mer enn gjerne sykle på fortauet for min del. Men da må de VISE HENSYN til oss andre som også er der!

Jeg tør ikke gå tur med hunden min på enkelte strekninger, fordi det har vært så mange nesten-ulykker med syklister som overhodet ikke tar hensyn. Jeg syntes det er ubehagelig å gå langt veien, fordi jeg hele tiden må se meg over skulderen etter syklister. Min bestemor tør ikke lenger gå til butikken, fordi syklistene ikke viser hensyn.

Alle disse problemene kunne vært løst ved at syklistene kjøpte ringeklokke og brukte den.

Jeg har tatt det opp før i denne tråden og jeg tar det opp igjen:

Jeg tror ikke folk flest har noe problem med syklister i verken vei-eller gangbane. Så lenge syklisten viser hensyn til de rundt seg.

Det er når syklisten IKKE viser hensyn folk reagerer.

Endret av Alice123
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt det opp før i denne tråden og jeg tar det opp igjen:

Jeg tror ikke folk flest har noe problem med syklister i verken vei-eller gangbane. Så lenge syklisten viser hensyn til de rundt seg.

Det er når syklisten IKKE viser hensyn folk reagerer.

Jeg tror det er motsatt, jeg tror mange syklister er "skyldig til det motsatte er bevist" i bilistenes øyne.Iallefall virker det som om det er nok å se en syklist foran seg på veien før mange bilister får helt fnatt over hvor frekke syklistene er og hvor saaaaaakte det går. Spiller som oftest ingen rolle hva syklistene gjør, de er ikke velkommen noe sted.

Anonym poster: cb55e974f47fa450e5ea95fcd567588a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er motsatt, jeg tror mange syklister er "skyldig til det motsatte er bevist" i bilistenes øyne.Iallefall virker det som om det er nok å se en syklist foran seg på veien før mange bilister får helt fnatt over hvor frekke syklistene er og hvor saaaaaakte det går. Spiller som oftest ingen rolle hva syklistene gjør, de er ikke velkommen noe sted.

Anonym poster: cb55e974f47fa450e5ea95fcd567588a

Da sitter vi med to forskjellige inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Koala

De bilførerne som blir sinte fordi syklister (helt lovlig) sykler i veien er gjerne de samme som blir sinte fordi syklistene sykler på fortauet.

Sinte mennesker er egentlig lite logiske og burde ikke kjøre bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Koala

Jeg tror det er motsatt, jeg tror mange syklister er "skyldig til det motsatte er bevist" i bilistenes øyne.Iallefall virker det som om det er nok å se en syklist foran seg på veien før mange bilister får helt fnatt over hvor frekke syklistene er og hvor saaaaaakte det går. Spiller som oftest ingen rolle hva syklistene gjør, de er ikke velkommen noe sted.

Anonym poster: cb55e974f47fa450e5ea95fcd567588a

Flere har lagt ut en haug med filmer på You tube som viser akkurat det. Biler som kjører forbi sykler ulovlig, og gjerne rett før et kryss hvor de uansett må bremse ned.

Det lille som finnes av sykkelveier og sykkelstier i Osloområdet er stort sett ubrukelig noe mange av disse videoene også viser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempler?

Anonym poster: 539c62ff3d79f86ef8a38cc8141c9c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg må bare si at jeg ikke har noenting imot syklister inne i bykjernen! De kommer seg fortere frem enn bilistene, det er miljøvennlig og de følger flyten i trafikken, siden det går sakte, maks 30-40 km/t. Syklister på "landevei" i 80-sone derimot.. Veien har ikke gulstripe, og er derfor ikke særlig bred. Det er ikke kult å kjøre i 15-20 km/t bak en syklist i oppoverbakke, og ikke ha mulighet til å kjøre forbi. Det er heller ikke kult å måtte ligge i 40 nesten hele veien, før syklisten endelig innser at han kanskje kan legge seg litt mer til høyre. Det handler ikke om at jeg har dårlig tid, men å kjøre i 40 under fartsgrense er faktisk ekstremt irriterende, det er jo en grunn til at fartsgrensen er det den er! Så kjære syklister; sykle så mye dere vil i sentrum, på vei til jobb, i rushtrafikken som allikevel ikke gjør noe annet enn å snirkle seg frem, men finn dere en mindre traffikert vei når dere skal sykle på landevei? Ikke fylkesveien som brukes av uendelige horver folk daglig. Det er DER køene oppstår......

Anonym poster: 7aad1cd8345943dc4e30f1c6b2767516

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at jeg ikke har noenting imot syklister inne i bykjernen! De kommer seg fortere frem enn bilistene, det er miljøvennlig og de følger flyten i trafikken, siden det går sakte, maks 30-40 km/t. Syklister på "landevei" i 80-sone derimot.. Veien har ikke gulstripe, og er derfor ikke særlig bred. Det er ikke kult å kjøre i 15-20 km/t bak en syklist i oppoverbakke, og ikke ha mulighet til å kjøre forbi. Det er heller ikke kult å måtte ligge i 40 nesten hele veien, før syklisten endelig innser at han kanskje kan legge seg litt mer til høyre. Det handler ikke om at jeg har dårlig tid, men å kjøre i 40 under fartsgrense er faktisk ekstremt irriterende, det er jo en grunn til at fartsgrensen er det den er! Så kjære syklister; sykle så mye dere vil i sentrum, på vei til jobb, i rushtrafikken som allikevel ikke gjør noe annet enn å snirkle seg frem, men finn dere en mindre traffikert vei når dere skal sykle på landevei? Ikke fylkesveien som brukes av uendelige horver folk daglig. Det er DER køene oppstår......

Anonym poster: 7aad1cd8345943dc4e30f1c6b2767516

Se det, en egoistisk bonde/matpakkekjører.

Quelle surprise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cevita

Vegtrafikkloven § 3 "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

Jeg synes ikke syklister midt i vegen på snirklete landeveier følger denne paragrafen!

(Riktignok er det mange syklister som følger paragrafen, det er mange biler som følger den, og det er mange biler som ikke følger den, men nå var det ikke strengt tatt det denne tråden handlet om)

Endret av Siennna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...