Gå til innhold

Du syklist midt i kjørebanen...... hør her


makkapakka

Anbefalte innlegg

Min far stoppet for en gjeng barnehagebarn som skulle over et fotgjengerfelt, og akkurat da de var på tur over veien kom en syklist susende forbi pappa på innersiden og suste rett inn i barneflokken. Heldigvis ble ingen skadet. :roll:

Syklister må gjerne sykle på veien, men da får de følge trafikkreglene i forhold til å ikke være til hinder (slippe andre forbi), gi tegn for hvor de har tenkt seg i kryssene og ellers oppføre seg som om de er en moped eller lignende saktegående kjøretøy. Å ha rett til å sykle på veien betyr ikke at man har alle rettigheter og at bilistene skal ta alle mulige hensyn til syklistenes primadonnanykker.

Og ja, trimentusiastene i kondomdrakt er verst. Jeg har aldri opplevd at en av dem har syklet ut og sluppet køen forbi. Mosjonister på kosetur, derimot, kan godt finne på å slippe forbi andre. Kudos til dem :)

Anonym poster: 01acb400ea9d68562203922bf39b58e7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av erfaring gjør ringeklokke nesten alltid ting verre. Folk får helt fnatt og vet ikke hvor de skal gjøre av seg, slik at du i praksis må stoppe opp, vente til de finner ut hva de skal gjøre og så krype forbi de.

Så da er det bedre å kjøre på folk og dyr?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da hatt syklister som har sparket borti bilen mens jeg har kjørt forbi dem, da har de ligget så langt ute i veibanen og kjørt så sakte at jeg måtte "lirke" meg forbi..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det bedre å kjøre på folk og dyr?

Ja, og helst småbarn, også bør de dø av skadene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da hatt syklister som har sparket borti bilen mens jeg har kjørt forbi dem, da har de ligget så langt ute i veibanen og kjørt så sakte at jeg måtte "lirke" meg forbi..

Hvis du slutter å gjøre ulovlige ting, slutter sikkert folk å sparke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du slutter å gjøre ulovlige ting, slutter sikkert folk å sparke.

Hva er ulovlig med å kjøre forbi syklister? Man kjører forbi de som går i veikanten.

Anonym poster: 22b466078dd1bc8243f344d02b1d6341

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Armule

Hvis du slutter å gjøre ulovlige ting, slutter sikkert folk å sparke.

Forbikjøring er ikke ulovlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbikjøring er ikke ulovlig.

Forbikjøring der man må "lirke" seg forbi er ulovlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbikjøring der man må "lirke" seg forbi er ulovlig.

Hvor tar du det fra? Når noen går i veikanten kjører jeg sent, og "lirker" meg forbi. Da gjør jeg ikke noe ulovlig.

Anonym poster: 22b466078dd1bc8243f344d02b1d6341

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da hatt syklister som har sparket borti bilen mens jeg har kjørt forbi dem, da har de ligget så langt ute i veibanen og kjørt så sakte at jeg måtte "lirke" meg forbi..

Vegtrafikkloven sier at du plikter til å holde god avstand ved forbikjøring av syklist. Statens vegvesen mener at "god avstand" er minimum 1,5 meter.

Du kjørte åpenbart så nærme at syklistens ben rakk bort i din bil, og dermed holdt du neppe den lovpålagte gode avstanden.

Du får skylde deg selv, og jeg håper det ble bulk.

Endret av Medlem
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Forbikjøring der man må "lirke" seg forbi er ulovlig.

Tøv. Er det f.eks. barn i veikanten, kjører man på clutchen i førstegiret og lirker seg forbi. Ingenting ulovlig skjedd, hvis veibanen ellers er klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tar du det fra? Når noen går i veikanten kjører jeg sent, og "lirker" meg forbi. Da gjør jeg ikke noe ulovlig.

Anonym poster: 22b466078dd1bc8243f344d02b1d6341

En som går i veikanten er hverken i veibanen eller et kjøretøy, så det blir irrelevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som går i veikanten er hverken i veibanen eller et kjøretøy, så det blir irrelevant.

En syklist går ut på det samme. Og de som går er ofte ut i veibanen.

Anonym poster: 22b466078dd1bc8243f344d02b1d6341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En syklist går ut på det samme. Og de som går er ofte ut i veibanen.

Anonym poster: 22b466078dd1bc8243f344d02b1d6341

Nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

En som går i veikanten er hverken i veibanen eller et kjøretøy, så det blir irrelevant.

Det er fortsatt ikke ulovlig med forbikjøring. Om det så er snakk om fotgjengere eller kjøretøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

De går ofte ut i veibanen. Ser lenger oppe at man må være 1,5 m fra en syklist. Noe jeg selv alltid er.

Anonym poster: 22b466078dd1bc8243f344d02b1d6341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er fortsatt ikke ulovlig med forbikjøring. Om det så er snakk om fotgjengere eller kjøretøy.

Det er ingen andre enn deg som har sagt at forbikjøring er ulovlig, så du krangler med deg selv. Det som derimot er ulovlig er en forbikjøring der du må lirke deg forbi og syklisten kan sparke bilen din. Hvis du trenger en oppfriskning i trafikkregler kan du ringe veivesenet.

De går ofte ut i veibanen. Ser lenger oppe at man må være 1,5 m fra en syklist. Noe jeg selv alltid er.

Anonym poster: 22b466078dd1bc8243f344d02b1d6341

Jeg aner ikke hvorfor du fortsetter å snakke om gående. En sykkel er et kjøretøy og omfattes av helt andre regler.

Endret av JohnS
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste syklister har ikke lov(!) til å kjøre i "gang-og sykkelbanen", fordi de holder for høy fart. Gangfeltet er fullt av barn, folk som går på tur med hunder og eldre med rullator. At syklistene ikke sykler der er faktisk med på å bidra til at deres barn og øvrige familie kommer hjem fra en rusletur i god behold. Når syklisten sykler i veibanen, noe h*n er pålagt å gjøre dersom h*n holder høy fart, bytter h*n ut risikoen for skade på gående med risiko for skade på seg selv, fordi syklisten der deler veibanen med tunge kjøretøy i steden for småbarn.

Når det er sagt bør jeg nevne at jeg er bilist selv, og ikke har sittet på en sykkel på årevis.

Men vi kan fortsatt ikke skyve bak en stol at syklistene sparer miljøet og at hovedproblemet her er at det de fleste steder ikke finnes sykkelveier. Hadde det gjort det ville kanskje enda flere sykle, og køproblematikken ville også avtatt.

Så uansett hvor mye hjertet synker når jeg ser en syklist i veibanen og vet at jeg må finne meg en trygg måte å snike bilen forbi, ser jeg at problemet er at veiene ikke er tilrettelagt for syklister. Hadde vi hatt sykkelveier og fått flest mulig til å sykle ville det jo gagnet oss bilister også, pga. mindre kø i rushtiden.

Hvor er Jens når man trenger han?

Anonym poster: 38ecddca40ef8e4ab615414b04ca146b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Forbikjøring der man må "lirke" seg forbi er ulovlig.

Det er ingen andre enn deg som har sagt at forbikjøring er ulovlig, så du krangler med deg selv. Det som derimot er ulovlig er en forbikjøring der du må lirke deg forbi og syklisten kan sparke bilen din. Hvis du trenger en oppfriskning i trafikkregler kan du ringe veivesenet.

Jeg aner ikke hvorfor du fortsetter å snakke om gående. En sykkel er et kjøretøy og omfattes av helt andre regler.

I situasjoner der man må lirke seg forbi, er det som regel snakk om forbikjøring av personer med lavere fart. Om en syklist kjører sakte, og atpåtil ligger såpass langt uti veibanen at en bil ikke kan holde seg 1,5 meter unna, er det syklisten som ikke viser hensyn.

Jeg er forøvrig syklist, ikke bilist. Men jeg klarer likevel å ta hensyn til andre enn meg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvorfor du fortsetter å snakke om gående. En sykkel er et kjøretøy og omfattes av helt andre regler.

Jeg så at jeg tok feil. Du mente gående ikke oppholdt seg i veibanen. Det svarte jeg på.

Anonym poster: 22b466078dd1bc8243f344d02b1d6341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...