Gå til innhold

Du syklist midt i kjørebanen...... hør her


makkapakka

Anbefalte innlegg

Gjest Katten.

Et fortagang- og sykkelsti er ikke et "mer egnet sted" å sykle. Jeg velger å sykle i veien fordi det er det eneste praktisk mulige stedet å sykle.

Det er svært få ting som har kreftene en bil innehar, på en gang- og sykkelsti. Det er heller ikke det samme behov for synlighet og flyt. I tillegg vil man være blant de kjappeste på stedet, kontra den tregeste.

Logikken din er fortsatt klar: du velger en praktisk løsning som går på bekostning av særdeles mange andre individer.

Patetisk egoisme.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke det, vettu, det gir for mye luftmotstand...! :rolleyes:

Det er helt absurd at de ikke har ringeklokke. Særlig når jeg går tur med hunden som vimser litt frem og tilbake på gangveien og får et surt blikk fra noen som må bråbremse. En dag kommer en av de til å kjøre på den lille hunden. Et lite pling kunne jeg fått, så hadde både jeg og hunden hoppet til siden. I gamle dager hadde alle ringeklokker, men nå må det visst kjøpes som ekstrautstyr. Det blir stress for disse "proffsyklistene".

Anonym poster: 22b466078dd1bc8243f344d02b1d6341

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært få ting som har kreftene en bil innehar, på en gang- og sykkelsti. Det er heller ikke det samme behov for synlighet og flyt. I tillegg vil man være blant de kjappeste på stedet, kontra den tregeste.

Du er tryggest når bilen din står parkert i garasjen, men å bli sittende der når du skal på jobb er så lite praktisk at det ikke er et alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Du er tryggest når bilen din står parkert i garasjen, men å bli sittende der når du skal på jobb er så lite praktisk at det ikke er et alternativ.

Når jeg faktisk beveger meg i trafikken, så beveger jeg meg der med hensyn til andre. Vesentlig forskjell på meg og deg.

FYI: jeg sykler òg. Det er ytterst sjeldent jeg er i gaten.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt absurd at de ikke har ringeklokke. Særlig når jeg går tur med hunden som vimser litt frem og tilbake på gangveien og får et surt blikk fra noen som må bråbremse. En dag kommer en av de til å kjøre på den lille hunden. Et lite pling kunne jeg fått, så hadde både jeg og hunden hoppet til siden. I gamle dager hadde alle ringeklokker, men nå må det visst kjøpes som ekstrautstyr. Det blir stress for disse "proffsyklistene".

Anonym poster: 22b466078dd1bc8243f344d02b1d6341

Av erfaring gjør ringeklokke nesten alltid ting verre. Folk får helt fnatt og vet ikke hvor de skal gjøre av seg, slik at du i praksis må stoppe opp, vente til de finner ut hva de skal gjøre og så krype forbi de.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt absurd at de ikke har ringeklokke. Særlig når jeg går tur med hunden som vimser litt frem og tilbake på gangveien og får et surt blikk fra noen som må bråbremse. En dag kommer en av de til å kjøre på den lille hunden. Et lite pling kunne jeg fått, så hadde både jeg og hunden hoppet til siden. I gamle dager hadde alle ringeklokker, men nå må det visst kjøpes som ekstrautstyr. Det blir stress for disse "proffsyklistene".

Anonym poster: 22b466078dd1bc8243f344d02b1d6341

Er utrolig provosert over dette selv. Sykler (og går) selv en del som mosjonist, og møter egentlig få sykkelfantom på gang- og sykkelstiene. Men det er et par av dem som har etset seg fast i hjernebarken... En gang var det en som måtte bremse opp for en familie på sykkeltur (mann med tre ganske små barn), han presterte å rope "faens folk!" etter dem etter at han hadde presset seg forbi ene ungen. Stakkars barnet ble så vinglete at jeg var redd han kom til å gå i grøfta! Men det gikk heldigvis fint. Faren så helt sjokka ut.

Nå sist var min mor og meg ute og gikk tur. Da kom det en susende bak oss som selvfølgelig ville forbi. Helt ok det, men i stedet for å ha bjelle, velger han å rope "flytt dere!" i det han er rett bak oss, for deretter å kalle oss idioter i det han syklet forbi. Et prakteksemplar av en mann, altså!

Men jeg spurte en sånn hurtigsyklist om dette med ringeklokke en gang. Fikk til svar at man fester da ikke ekstrautstyr på en sykkel man har brukt over tyve tusen på for å få en så lett sykkel som mulig. Jammen da så!

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarer fint å bremse på en gang- og sykkelsti, problemet er at det blir så ekstremt mye av det at jeg like godt kan la sykkelen bli hjemme og krype på alle fire til jobb i stedet. Det blir som å kjøre bil i en 90-sone der det plutselig dukker opp sykler midt i veien hver tyvende meter.

Det er jo akkurat dette du utsetter oss for når du sykler i veien!

Anonym poster: 1741bf7519b1ca2a9ae7689008502470

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av erfaring gjør ringeklokke nesten alltid ting verre. Folk får helt fnatt og vet ikke hvor de skal gjøre av seg, slik at du i praksis må stoppe opp, vente til de finner ut hva de skal gjøre og så krype forbi de.

Det er ihvertfall ikke min erfaring.

Anonym poster: 22b466078dd1bc8243f344d02b1d6341

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av erfaring gjør ringeklokke nesten alltid ting verre. Folk får helt fnatt og vet ikke hvor de skal gjøre av seg, slik at du i praksis må stoppe opp, vente til de finner ut hva de skal gjøre og så krype forbi de.

Men da plinger du for sent. Ja, folk blir gjerne litt forfjamset akkurat i det de hører klokka, men de fleste henter seg da raskt inn og flytter seg. Det sier jo seg selv at om du da er rett bak dem blir det litt virring før de får summet seg. Det er vel ikke bedre å bare suse forbi noen som ikke er klar over at du kommer, og i verste fall faktisk kjøre på dem fordi de virrer i uvitenhet om din tilstedeværelse?

(Når det er sagt: om en går tur med musikk i ørene får en holde seg på en rett linje på en side av gangveien! Det er utrolig frustrerende med folk som virrer frem og tilbake på gangveien uten å være oppmerksom på omverden, og uten at det er mulig å få varslet at man kommer pga musikken!)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg faktisk beveger meg i trafikken, så beveger jeg meg der med hensyn til andre. Vesentlig forskjell på meg og deg.

Hva mener du? Jeg tar hensyn til andre i trafikken, bare ikke din definisjon av hensyn som tydeligvis er å ikke være del av trafikken.

FYI: jeg sykler òg. Det er ytterst sjeldent jeg er i gaten.

Det er fint for deg, men for meg og omtrent alle jeg kjenner som sykler til jobb er det ikke praktisk mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da plinger du for sent. Ja, folk blir gjerne litt forfjamset akkurat i det de hører klokka, men de fleste henter seg da raskt inn og flytter seg. Det sier jo seg selv at om du da er rett bak dem blir det litt virring før de får summet seg.

Hvis man sykler i noe mer enn gangfart er det ikke mulig å plinge tidlig nok. Nå bør det sies at jeg først og fremst har gang- og sykkelstier i tankene, ikke fortau. Fortau synes jeg ikke er brede nok til at man skal sykle på i det hele tatt.

Det er vel ikke bedre å bare suse forbi noen som ikke er klar over at du kommer, og i verste fall faktisk kjøre på dem fordi de virrer i uvitenhet om din tilstedeværelse?

Tja, det blir en vurdering. Det fleste holder seg omtrent på samme sted slik at det ikke er noen stor risiko så lenge stien er bred nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For syklister som sykler for treningens skyld: Hvorfor ikke finne veier hvor det ikke er så mye trafikk? Eller sykle i terreng, for det er vel mer trening i det? Hvorfor sykle på de veiene som har mye trafikk og konstant være et hinder i veien for flere hundre biler?

Anonym poster: 3aaf80c5b16a2251cc10467c2ee0c50c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Et fantastisk strålende eksempel på ufyselig blind egoisme.

"Det viktigste er at jeg har det bra, så kan alle andre bare ha det så godt."

Jeg gir opp.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rushtidsyklister:

Legger treningsøkten til rushtiden, ikke fordi de ikke har tid til å trene på kveldstid - men fordi de er stolte av å være sprek, de er ikke sprek for seg selv men for andre og bruker oss billister som PUSH. Oppsøk heller disse på finn, de herjer i disse dager! Skal ha nye sykler og selger fjorårets toppmodell til over halv pris ("pent brukt")! Send de mail der inne, noen må si ifra! Det blir ikke meg, jeg er livredd de gærningene..................................

Hytte på Geilo, Birkebeiner, Skarvrennet, BMW 4hjulstrekker på leasing, 3 barn, solariumsbrun, velstelt hage og kone(++), Sniker også i kø på meny og GLEM at de holder døren for deg. Pinlig slitsomt.

Anonym poster: d6803d6abb49a951bb17771698b8eb8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo akkurat dette du utsetter oss for når du sykler i veien!

Anonym poster: 1741bf7519b1ca2a9ae7689008502470

Ja. Du vil ikke at jeg skal sykle i veien fordi det plager deg, jeg vil ikke sykle på fortau fordi det plager meg. Sånn er livet så lenge Norge ikke har noen andre alternativer enn vei som egentlig er for biler og fortau som er for gående.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et fantastisk strålende eksempel på ufyselig blind egoisme.

"Det viktigste er at jeg har det bra, så kan alle andre bare ha det så godt."

Jeg gir opp.

Enig. Det viktigste er at du kommer deg frem fortest mulig med bilen din. Drit i miljøet og alle andre!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis man sykler i noe mer enn gangfart er det ikke mulig å plinge tidlig nok.

Nå gjør du det vanskeligere enn det trenger å være. Jeg sykler riktignok ikke i fantom-fart, men det går heller ikke i lusefart, og jeg klarer fint å plinge på en slik avstand at de fleste klarer å få summet seg. Litt må jeg roe ned farten av og til, men det er ytterst sjeldent jeg har trengt å sakke ned til gangfart. Kanskje du må skaffe deg ei bjelle med bedre lyd?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det ikke er alle syklister som er sånn da :) Sykler alltid på fortau hvis det finnes, og hvis det ikke er fortau slipper jeg alltid forbi biler, blir stressa av å ha dem bak meg. Men om vinteren så er det klin umulig å sykle på fortau eller i sykkelfelt, all snøen blir lagra der. Da hadde det vært fint hvis bilister kunne slutta å sneie meg, og skape farlige situasjoner. Og en ting til som irriterer meg noe grenseløst, når jeg går av sykkelen og tydelig skal over et fotgjengerfelt, da skal bilister stoppe!!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Enig. Det viktigste er at du kommer deg frem fortest mulig med bilen din. Drit i miljøet og alle andre!

Jeg kjører faktisk ytterst sjeldent. Går/sykler til jobb og tar som regel buss ellers.

Det betyr ikke at jeg ikke synes at alle syklister med din tankegang er patetisk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For syklister som sykler for treningens skyld: Hvorfor ikke finne veier hvor det ikke er så mye trafikk? Eller sykle i terreng, for det er vel mer trening i det? Hvorfor sykle på de veiene som har mye trafikk og konstant være et hinder i veien for flere hundre biler?

Anonym poster: 3aaf80c5b16a2251cc10467c2ee0c50c

Landeveissyklister trenger å trene på asfalt, ikke terreng. Derimot er jeg enig i at man kan velge veier med mindre trafikk, men noen ganger finnes ingen alternativer og man trenger å sykle på en traffikert vei for å komme til en med mindre trafikk.

Anonym poster: d985c3baec144bcdc913b5509a46ec63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...