Gå til innhold

"Moral" og "egoisme" ved jobbsøking og graviditet


Gjest reebok

Anbefalte innlegg

Er klar over at det er en risiko man tar. Men jeg som arbeidsgiver planlegger gjerne et år i forveien i henhold til bemanning, og hadde satt pris på ærlighet. Selv om det muligens vil kunne føre til diskriminering i enkelte bransjer så syns jeg at man burde være lovpålagt og informere om en graviditet ved ansettelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lenge leve likestilling.. :roll:

Det er likestilling det. For det er det samme som at man tar kvinner på alvor. Kan du ikke oppfylle dine plikter så er det ikke diskriminerende å utelukke deg, gravid eller birken . Går for det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er likestilling det. For det er det samme som at man tar kvinner på alvor. Kan du ikke oppfylle dine plikter så er det ikke diskriminerende å utelukke deg, gravid eller birken . Går for det samme.

Du har jo virkelig ikke forstått konseptet likestilling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strykebrett, Gjest og Olive;

Jeg utfordrer dere til å fortelle hva DERE ville gjort om dere fant dere i situasjonen nygravid, arbeidsledig og innså at eneste mulighet for å få jobb var å ikke fortelle om graviditeten.

Hadde dere valgt å gå arbeidsledig i 8 mnd, for så å ikke ha foreldrepengegrunnlag, dvs leve i potensiell fattigdom? Jeg er nysgjerrig på hva dere er en fornuftig løsning på dette.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strykebrett, Gjest og Olive;

Jeg utfordrer dere til å fortelle hva DERE ville gjort om dere fant dere i situasjonen nygravid, arbeidsledig og innså at eneste mulighet for å få jobb var å ikke fortelle om graviditeten.

Hadde dere valgt å gå arbeidsledig i 8 mnd, for så å ikke ha foreldrepengegrunnlag, dvs leve i potensiell fattigdom? Jeg er nysgjerrig på hva dere er en fornuftig løsning på dette.

Ja, man må ta konsekvensene av å bli gravid. En av de kan være å ta abort.

Om jeg var i en så ustabil situasjon ville jeg ventet litt med graviditeten.

Anonym poster: 49587020a8f448451812c346b9b89f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle velger å bli gravide akkurat når de blir det. Og abort er ikke en løsning for mange (som ser på det som drap).

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle velger å bli gravide akkurat når de blir det. Og abort er ikke en løsning for mange (som ser på det som drap).

Nei, men det er ganske enkelt å ikke bli gravid i den perioden man søker jobb. Faktisk.

Anonym poster: 49587020a8f448451812c346b9b89f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er ganske enkelt å ikke bli gravid i den perioden man søker jobb. Faktisk.

Anonym poster: 49587020a8f448451812c346b9b89f84

Du vet at noen av og til mister jobben de allerede har..?

Dvs ikke kan velge når de trer inn i arbeidsledigheten.

Den ideelle situasjonen er at du selv velger når du skifter jobb, du blir gravid på et tidspunkt som er praktisk både for deg selv og arbeidsgiver. Men det er ikke alltid så enkelt. Skal man da være martyr? Man er seg selv nærmest. Dette gjelder både arbeidsgiver og ansatt.

Endret av siebaeo
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man må ta konsekvensene av å bli gravid. En av de kan være å ta abort.

Om jeg var i en så ustabil situasjon ville jeg ventet litt med graviditeten.

Anonym poster: 49587020a8f448451812c346b9b89f84

Men for å begynne å samle opp svar på mitt spørsmål; du ville altså tatt abort om du fant deg selv gravid og arbeidsledig? (og ikke i stand til å få en jobb uten å holde det skjult i starten.)

Endret av siebaeo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis bra at vi har lover som regulerer dette, for det er mange skumle holdninger i denne tråden!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er en merkelig og veldig kortsiktig tankegang. Høres ut som at selve personens egenskaper og kompetanse ikke betyr noe her, men det er faktisk ofte verdt å vente litt på. Tror heldigvis mange sjefer forstår det. Sjefen min ga klart uttrykk for at han ville ha meg i jobben på sikt, og da hadde det liten betydning om jeg hadde permisjon tidlig i et forhåpentligvis langt arbeidsforhold. Og de månedene med opplæring er jo ikke bortkastet, er ikke slik at minnet blir slettet fordi om man føder et barn og et hjemme noen måneder!

Igjen, tydeligvis ulike arbeidsplasser og ulike personlige egenskaper.

Hverken merkelig eller kortsiktig. I en del jobber så tar det så lang tid å komme inn i det som er nødvendig for å kunne gjøre jobben at det å jobbe i 5 mnd og dermed forsvinne i 9 med gjør at man rykker omtrent tilbake til start, For ikke å snakke om at det ikke bare er å kontakte et eller annen bemanningsbyrå for å få inn en vikar i disse månedene.

Har man en jobb som "alle" kan lære seg iløpet av forholdsvis kort tid, så skjønner jeg tankegangen din, men alle jobber er ikke sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, man må ta konsekvensene av å bli gravid. En av de kan være å ta abort.

Om jeg var i en så ustabil situasjon ville jeg ventet litt med graviditeten.

Anonym poster: 49587020a8f448451812c346b9b89f84

Er utrolig mange som sliter med å bli gravide, så tviler på at de hadde valgt bort spiren sin som arbeidsledig..

Anonym poster: eed8fe2fc43995c5a69f36eb466b2301

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken merkelig eller kortsiktig. I en del jobber så tar det så lang tid å komme inn i det som er nødvendig for å kunne gjøre jobben at det å jobbe i 5 mnd og dermed forsvinne i 9 med gjør at man rykker omtrent tilbake til start, For ikke å snakke om at det ikke bare er å kontakte et eller annen bemanningsbyrå for å få inn en vikar i disse månedene.

Har man en jobb som "alle" kan lære seg iløpet av forholdsvis kort tid, så skjønner jeg tankegangen din, men alle jobber er ikke sånn.

Jeg er fortsatt overrasket over at noens minne tydeligvis blir slettet i løpet av permisjonen, slik at det ikke er noen vits å lære noe før man går ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Og der har du grunnen til at mange føler at de ikke kan fortelle om graviditet på intervjuet.

Men du kan ikke velge hva som er diskriminering og ikke. Å ikke ansette en kvinne fordi hun er gravid ER diskriminering. Uansett.

At jeg tviler på at noen ville søkt på en prosjektstilling der de nesten ikke fikk jobbet før permisjon er en annen sak. Men så kan også ting skje uplanlagt, som at man blir sykmeldt (men det kan alle bli).

Ordbokdefinisjonen på diskriminering er USAKLIG forskjellsbehandling. Jeg mener "langvarig fravær vli skade bedriften og de øvrige medarbeiderne" er en saklig grunn til å bortprioritere en kandidat, uavhengig av årsaken til fraværet.

Det du tenker på er vel sannsynligvis hva lovteksten sier. Vi diskuterer jo ikke jus her, da hadde det jo ikke vært noen diskusjon i det hele tatt. Det er fullt lovlig å være utro mot sin partner, men jeg syns likevel det er galt. Lovtekst og diskusjoner rundt hva som er etisk riktig er ikke det samme.

Strykebrett, Gjest og Olive;

Jeg utfordrer dere til å fortelle hva DERE ville gjort om dere fant dere i situasjonen nygravid, arbeidsledig og innså at eneste mulighet for å få jobb var å ikke fortelle om graviditeten.

Hadde dere valgt å gå arbeidsledig i 8 mnd, for så å ikke ha foreldrepengegrunnlag, dvs leve i potensiell fattigdom? Jeg er nysgjerrig på hva dere er en fornuftig løsning på dette.

For det første ville jeg nok aldri ha befunnet meg i den situasjonen. Både tilgang på prevansjon og mulighet for å spare seg opp bufferkapital så man ikke havner i "potensiell fattigdom" er enkle og tilgjengelige grep for alle i det norske samfunnet, så man trenger ikke å havne der.

For det andre ville jeg uansett vært ærlig. Jeg ønsker å ha et godt forhold til både mine kollegaer og til min sjef. Det får jeg ikke med å starte arbeidsforholdet med å lyve. Dessuten vil jeg ikke være et sånn menneske som lyver og unndrar informasjon for å få det jeg vil ha. Jeg ønsker å være en redelig person, og derfor blir det riktig av meg å handle deretter.

Endret av strykebrett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er fortsatt overrasket over at noens minne tydeligvis blir slettet i løpet av permisjonen, slik at det ikke er noen vits å lære noe før man går ut.

I bedriften der jeg arbeider kan man si at med unntak av reseptionist stillingen, så vil alle andre stillinger ta 1 år fra man begynner i en stilling til man har ganske god oversikt og kontroll med egen stilling. Skulle en kvinne starte i min stilling, få opplæring 3 mnd, være på egen hånd 2 mnd + kanskje en sykemelding og to i perioden, så gå ut i permisjon nesten et år eller så før hun er tilbake. Jeg kan love deg at hun ikke er klar for å gå rett inn i stillingen igjen uten noe opplæring enda engang!

Anonym poster: a88e23590fa3cfc1e5bfe08ee0e57271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strykebrett, Gjest og Olive;

Jeg utfordrer dere til å fortelle hva DERE ville gjort om dere fant dere i situasjonen nygravid, arbeidsledig og innså at eneste mulighet for å få jobb var å ikke fortelle om graviditeten.

Hadde dere valgt å gå arbeidsledig i 8 mnd, for så å ikke ha foreldrepengegrunnlag, dvs leve i potensiell fattigdom? Jeg er nysgjerrig på hva dere er en fornuftig løsning på dette.

Jeg hadde passet godt på å ikke bli gravid mens jeg var arbeidsledig jobbsøker. Og hadde uhellet vært ute så hadde jeg ikke søkt på jobber hvor langvarig fravær hadde vært en big deal, dvs jeg hadde kun søkt på jobber som alle hadde fått til med litt opplæring. Og jeg ville vært aærlig mht graviditeten fordi jeg er ikke interessert i å bli sett på som en uredelig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordbokdefinisjonen på diskriminering er USAKLIG forskjellsbehandling. Jeg mener "langvarig fravær vli skade bedriften og de øvrige medarbeiderne" er en saklig grunn til å bortprioritere en kandidat, uavhengig av årsaken til fraværet.

Det du tenker på er vel sannsynligvis hva lovteksten sier. Vi diskuterer jo ikke jus her, da hadde det jo ikke vært noen diskusjon i det hele tatt. Det er fullt lovlig å være utro mot sin partner, men jeg syns likevel det er galt. Lovtekst og diskusjoner rundt hva som er etisk riktig er ikke det ..

Jeg antar du som ærlig og rederlig person ser bort i fra ordbokdefinisjonen når du ansetter?

Jeg skjønner at du mener det er ønskelig at alle er forberedt på evt langvarig arbeidsledighet med en ganske stor kontobeholdning til en hver tid. Og seksuelt avhold da dette er eneste hundre prosent sikre prevensjonen vi har. Jeg mener det er utrolig naivt å tenke sånn all den tid vi har lavtlønnede, studenter og andre uten f eks lederstillinger og gode lønninger med mulighet for å bygge denne ikke ubetydelige bufferen du refererer til. Man sitter litt for høyt til hest når man kommer med sånne uttalelser mener jeg. (som for øvrig selv er medeier i en relativt liten bedrift/er arbeidsgiver)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde passet godt på å ikke bli gravid mens jeg var arbeidsledig jobbsøker. Og hadde uhellet vært ute så hadde jeg ikke søkt på jobber hvor langvarig fravær hadde vært en big deal, dvs jeg hadde kun søkt på jobber som alle hadde fått til med litt opplæring. Og jeg ville vært aærlig mht graviditeten fordi jeg er ikke interessert i å bli sett på som en uredelig person.

Og sånn håper jeg de fleste tenker. Men i den situasjonen der du evt måtte finne at du ikke fikk jobb fordi du var ærlig, og ikke attraktiv og "lov til" å unnlate å ansette (tydeligvis pr def ordbokdefinisjonen av diskriminering) skjønner jeg at man i nøden kan ty til retten til å ikke informere om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...