Gå til innhold

"Moral" og "egoisme" ved jobbsøking og graviditet


Gjest reebok

Anbefalte innlegg

Arbeidsgivere ser litt begge deler. Jeg har selv blitt forbigått i søkerprosesser fordi arbeidsgiver anser meg som for ambisiøs. I noen typer stillinger vil de heller ha en stabil famnilieperson som bare vil jobbe 8-16 i samme jobb i 40 år. Ikke alle passer i alle typer stillinger, og en god del ganger blir det sett på som positivt at søkeren holder på å stifte familie. Det øker sjangsen for at personen blir i jobben i mange år, og ikke blir fort lei slutter fordi en vil raskt "opp og fram".

Det som er synd er jo at mange kvinner er uærlige, så i de typer stillinger der de trenger et ambisiøst arbeidsjern så blir kvinner på min alder forbigått. I og med at det ikke er lov å snakke om det på intervju så får jeg jo heller ikke forklart at jeg ikke ønsker meg barn. Så takk for den dere som lyver på intervju.

Anonym poster: 73819c0e903461b662fb45e68c5f940b

Så man kan ikke være ambisiøs OG ønske å stifte familie? Da kan man bare ha jobber hvor de søker stabile familiepersoner?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs på hvor langt hun er kommet også. Ikke lurt å fortelle noen om graviditet før uke 12 pga fare for spontanabort uansett.

Skal ikke kvinner som ikke er ferdige med barn kunne få seg jobb? Tror det er mye diskriminering ute og går angående unge kvinner som ikke har barn enda. Kvinner når visst fortsatt ikke opp til menns lønnsnivåer. Kanskje vi skal bare gro babyer i glasskrukker eller noe for å løse det problemet, så får menn ta seg av ungen etter det.

Dette er jo grunnen til at i har fedrekvote, at det skal bli mer likestilling, og at menn også skal ta sin del av kaka med fravær når det gjelder barna. Så blir det jevnere når det gjelder riskikoen ved å ansette unge folk i parforhold. Så det går da i riktig retning, om ikke velgis raskt.

Anonym poster: 73819c0e903461b662fb45e68c5f940b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen arbeidsgivere her så håper jeg dere ser at det beste er å ansette mannen om det står mellom en mann og en kvinne med like kvalifikasjoner. Det er ikke sikkert kvinnen er gravid, men hvorfor ta sjansen når de er like kvalifisert?

Anonym poster: 7e8e3103af5a91ecc89bce30cc322441

Næh, blir vel flere og flere som deler permisjonen 50-50, regner jeg med.

Anonym poster: fc24c6c2a30d21a8f6a6fbf54790726c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgivere ikke har lov til å spørre om graviditet eller sykdommer på jobbintervju. Sånn er det i Norge. Heldigvis for oss midt i tjueårene som skal ut i arbeid, og har planer om å etablere oss. Og, heldigvis for oss med kroniske sykdommer som er under kontroll, men har mange fordommer.

Anonym poster: 942309ec0284b83b6f818592e6fd42cc

Endret av Sulosi
sitat slettet.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arbeidsgivere ikke har lov til å spørre om graviditet eller sykdommer på jobbintervju. Sånn er det i Norge. Heldigvis for oss midt i tjueårene som skal ut i arbeid, og har planer om å etablere oss. Og, heldigvis for oss med kroniske sykdommer som er under kontroll, men har mange fordommer.

Anonym poster: 942309ec0284b83b6f818592e6fd42cc

'

'

Vel og siden arbeidsgiver ikke har noe med å spørre så er man ærlig og sier det selv. Fordi man er en voksen og vil at ens arbeidsgiver skal stole på en.

Endret av Sulosi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgivere ikke har lov til å spørre om graviditet eller sykdommer på jobbintervju. Sånn er det i Norge. Heldigvis for oss midt i tjueårene som skal ut i arbeid, og har planer om å etablere oss. Og, heldigvis for oss med kroniske sykdommer som er under kontroll, men har mange fordommer.

Anonym poster: 942309ec0284b83b6f818592e6fd42cc

Graviditet er noe som vi må leve med her i verden. Desverre er det ikke problemfritt, og jeg stiller sikkert lengre med i bunken fordi jeg er i den alderen jeg er, selv om jeg ikke har noen planer om familie i den nærmeste fremtid. Da får man bare diskret få det frem i intervjuet selv ute at arbeidsgiver tar det opp. Såvidt jeg vet er det ingen lov om å ta det opp selv.

Endret av Cordelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Graviditet er noe som vi må leve med her i verden. Desverre er det ikke problemfritt, og jeg stiller sikkert lengre med i bunken fordi jeg er i den alderen jeg er, selvom jeg ikke har noen planer om familie i den nærmeste fremtid. Da får man bare diskret få det frem i intervjuet selv ute at arbeidsgiver tar det opp. Såvidt jeg vet er det ingen lov om å ta det opp selv.

Vi må også leve med våre arbeidsgivere. Det er heller ikke problemfritt. Særlig ikke hvis arbeidsforholdet har begynt med fortielse og løgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må også leve med våre arbeidsgivere. Det er heller ikke problemfritt. Særlig ikke hvis arbeidsforholdet har begynt med fortielse og løgn.

Man har ikke særlig annet valg når arbeidgivere selv har så lite skrupler med hvordan de ansetter. De har på mange måter lagt opp til det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Twelve12

Som arbeidsledig, hadde jeg ikke sagt at jeg var gravid før jeg var over de første 12 ukene. Dvs at hvis jeg satt på jobbintervju i uke 13, hadde jeg nok sagt det. Jobbintervju i uke 11, holdt tett.

Har man allerede en jobb, syns jeg det er bortkastet å bytte jobb før man er ferdig med permisjonstiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke særlig annet valg når arbeidgivere selv har så lite skrupler med hvordan de ansetter. De har på mange måter lagt opp til det selv.

Vel, det forstår jeg godt fordi en feilansettelse koster penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgivere ikke har lov til å spørre om graviditet eller sykdommer på jobbintervju. Sånn er det i Norge. Heldigvis for oss midt i tjueårene som skal ut i arbeid, og har planer om å etablere oss. Og, heldigvis for oss med kroniske sykdommer som er under kontroll, men har mange fordommer.

Anonym poster: 942309ec0284b83b6f818592e6fd42cc

Det er ikke heldigvis. Det er uheldigvis. Det fører til at de arbeidsgiverne som ikke tåler ett års fravær ansetter ikke damer i det hele tatt, i og med at de ikke kan spørre, og folk uansett lyver. Hos de arbeidsgiverne der graviditet ikke har så mye å si. hadde man uansett fått et mer tillitsfullt forhold om man har vært ærlig.

Så, nei, det er ikke heldigvis.

Anonym poster: 73819c0e903461b662fb45e68c5f940b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

'

'

Vel og siden arbeidsgiver ikke har noe med å spørre så er man ærlig og sier det selv. Fordi man er en voksen og vil at ens arbeidsgiver skal stole på en.

Sier man at man er gravid på intervjuet, får man ikke jobben. Enkelt og greit.

Anonym poster: 942309ec0284b83b6f818592e6fd42cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke særlig annet valg når arbeidgivere selv har så lite skrupler med hvordan de ansetter. De har på mange måter lagt opp til det selv.

Hvorfor ikke vente med å søke jobb til etter at ungen er kommet ut, hvis man bare uansett har tenkt å jobbe en liten stund for så å gå ut i en lang permisjon.

Anonym poster: 7e8e3103af5a91ecc89bce30cc322441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier man at man er gravid på intervjuet, får man ikke jobben. Enkelt og greit.

Anonym poster: 942309ec0284b83b6f818592e6fd42cc

Det er ikke sikkert det blir sånn, det kommer an på bransje og type jobb det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke heldigvis. Det er uheldigvis. Det fører til at de arbeidsgiverne som ikke tåler ett års fravær ansetter ikke damer i det hele tatt, i og med at de ikke kan spørre, og folk uansett lyver. Hos de arbeidsgiverne der graviditet ikke har så mye å si. hadde man uansett fått et mer tillitsfullt forhold om man har vært ærlig.

Så, nei, det er ikke heldigvis.

Anonym poster: 73819c0e903461b662fb45e68c5f940b

Det er vanligvis tillitsvalgte med på intervjuprosessen, og de passer på at disse tingene går som de skal.

Anonym poster: 942309ec0284b83b6f818592e6fd42cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det forstår jeg godt fordi en feilansettelse koster penger.

Ja, da for folk slutte å klage på NAV snyltere da. For det er de son holder gjør arbeidslivet til det det er. Men å skylde på folk for å være uærlige, er å skylde på systemet selv som er skapt av de og politikerne.

Endret av Cordelia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke vente med å søke jobb til etter at ungen er kommet ut, hvis man bare uansett har tenkt å jobbe en liten stund for så å gå ut i en lang permisjon.

Anonym poster: 7e8e3103af5a91ecc89bce30cc322441

Man vil jo gjerne kunne jobbe i et halvt år, siden man normalt er i stand til å jobbe når man er gravid.

Anonym poster: 942309ec0284b83b6f818592e6fd42cc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Dersom jeg skulle ansette i en langsiktig stilling tror jeg nok jeg ville ha ansett det som veldig positivt med en kandidat som i ansettelsesprosessen fortalte om graviditet. Da vet man jo at det er en person man kan stole på, og som ønsker et godt forhold til arbeidsgiver. Man kan jo også begynne å planlegge for det med en gang, dersom man ønsker seg den kandidaten.

Det er jo flere her i tråden som forteller om å ha fått jobb etter å ha vært ærlig om graviditet, så jeg tror slettes ikke det trenger å være så negativt. Forutsatt at det er en langsiktig stilling så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...