Gå til innhold

Skifte etternavn på barna etter samlivsbrudd


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg forsto det som at TS ønsket å vite hva som er fakta før hun spør eksen sin, men det er mulig jeg misforsto.

Da leste du dette helt forskjellig fra meg. Jeg leser om en dame som ønsker å "eie" barna og ikke vil bli "minnet om farens eksistens".

Hun skriver jo både om å forfalske underskrift og om å forsøke å tvinge gjennom navneendring i rettsvesnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest linerla

Dette er ganske spesielt. Tror ikke jeg har vært innom noen tråd tidligere hvor så mange gjester har hatt fokus på "å holde seg til saken" og å ikke betvile TS' motiver.. Coincidence..?

Og det er selvsagt legitimt om begge foreldre er enige, men igangsatt av den ene parten i et samlivsbrudd, helt på eget initiativ? Nei. Og det er det tråden handler om.

Tråden handler om 3 spørsmål og ikke noe anna. Ts ønsker svar på de 3 spørsmålene, og ikke noe anna kverrulerte formuleringer. Hun tar ikke opp årsaken. Det er de 3 spørsmålene hun ønsker svar på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan du snur og vender på det så er dette gjennomsyret bitterhet, og et ønske om at når ditt og din eks forkold var over, så skulle barna også ende sine relasjoner til far. Men slik er det ikke. Far er like mye deres far uavhengig av hvem han deler seng med.

At du har greid å få barna til å ønske å bytte navn viser hvor dårlig du er som hovedforsørger. Hadde du vært en voksen oppegående person så hadde ikke dette vært et tema..

Om du feks har en gård eller bor på et sted med samme navn som ditt etternavn er det overhode ingen grunn til at barna dine skal bytte..

Egentlig er det nå viktigere enn noen gang for samværeforeldren at barna vikelig bærer hans etternavn, for det er ikke lengre like synlig hvem som er far.

Og uansett hvordan det føles , så er det et faktum at du nå har barn med en som ikke lengre er i din familie, og en naturlig konsekvens er nettopp at de har et annet navn enn deg.. Og evnt dine fremtidige barn..

Min bonusdatter har halvbrødre på morens sider, og der i huset har de tre ulike etternavn, null problem, viser bare at moren har barn m flere menn ;)

En venninnes mor gjorde akkurat det du vil gjøre, og jeg lover deg: jeg har aldri møtt en mer bitter kvinne enn henne, så at du har andre grunner -det nekkter jeg å tro .,

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ganske spesielt. Tror ikke jeg har vært innom noen tråd tidligere hvor så mange gjester har hatt fokus på "å holde seg til saken" og å ikke betvile TS' motiver.. Coincidence..?

TS ble avslørt for 2-3 sider siden, men prøvde seg på en "oj så mange innlegg det var blitt her i løpet av dagen". Fantastisk at ingen av disse gjestene som støtter TS heller kunne si noe om de praktiske årsaken og til og med ordrett repeterte TS.

Stakkars barn, sier jeg.

Anonym poster: 92012cd8ee3c10c434034bba0e99fd7e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at de fleste i tråden her er såpass gammeldagse at det er farens navn som gjelder. Men barn har faktisk like mye rett til å hete mammas navn, bare så det er sagt.

Overhodet ikke. MIne barn har mitt etternavn. Men de fikk da dette da de var små.

Jeg mener at når barna har fått ett navn, så skal de få lov til å beholde dette til de selv velger å endre det som voksne. Navn handler om identitet, og jeg synes ikke man skal rokke ved dette hos barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da leste du dette helt forskjellig fra meg. Jeg leser om en dame som ønsker å "eie" barna og ikke vil bli "minnet om farens eksistens".

Hun skriver jo både om å forfalske underskrift og om å forsøke å tvinge gjennom navneendring i rettsvesnet.

Hvor ser du at ts vil forfalske dokumenter? Og tvinge gjennom navneendring i rettsvesenet? Hun har da ikke skrevet det.Nå må dere skjerpe dere.

Ts ønsker ikke å eie barna. Hun stiller 3 spørsmål, som hun ønsker svar på. Nå må dere holde dere til saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå må dere holde dere til saken.

Etter min mening har vi ikke fått vite hva som egentlig er "saken" i denne tråden. TS ønsker å endre navnene, men hvordan det gjøres kunne hun funnet ut ved å se på folkeregisterets sider på nett. Enkelt og greit.

Hun referere til noen "praktiske årsaker" som liksom skulle gjøre det nødvendig for henne å få gjennomført denne endringen. Det er, for meg, "saken" i denne tråden. Og den er vist "hemmelig" (dvs ikke eksisterende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi

Hvor ser du at ts vil forfalske dokumenter? Og tvinge gjennom navneendring i rettsvesenet? Hun har da ikke skrevet det.Nå må dere skjerpe dere.

Ts ønsker ikke å eie barna. Hun stiller 3 spørsmål, som hun ønsker svar på. Nå må dere holde dere til saken.

- og hva er den egentlige saken da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening har vi ikke fått vite hva som egentlig er "saken" i denne tråden. TS ønsker å endre navnene, men hvordan det gjøres kunne hun funnet ut ved å se på folkeregisterets sider på nett. Enkelt og greit.

Hun referere til noen "praktiske årsaker" som liksom skulle gjøre det nødvendig for henne å få gjennomført denne endringen. Det er, for meg, "saken" i denne tråden. Og den er vist "hemmelig" (dvs ikke eksisterende).

Nå er ikke jeg ts, men hvis du leser starten, så er det 3 spørsmål det handler om, som hun vil ha svar på. Tråden handler ikke om praktiske årsaker. Det er de spørsmålene hun ønsker svar på. Hvorfor skal dere vri det om til noe anna? Er dere ute etter å kverrulere/sette folk i et dårlig lys? Ts har fått svar på sine spørsmål. Trenger ikke dra saken lenger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- og hva er den egentlige saken da???

Saken er at hun ønsker svar på sine 3 spørsmål, ikke noe annet. Hun stilte ikke spørsmålene for å diskutere noe anna.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha - jeg tror jeg ler meg ihjel av TS, Molly, Linerla, Ole og gud vet hva ellers hun måtte kalle seg.

Joda, vi er alle gammeldagse som mener at barna skal ha mannens navn. Spesielt jeg som har en mann som tok mitt etternavn da vi giftet oss og har barn som har hans tidligere etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn.

Synes det heller lukter av "barna har det best hos mor" og "alle skal hete det samme". Det er gammeldags det, og det er barnslig og uttrykk for bitterhet.

Skaff deg hjelp, for sånn som du holder på, lider ungene dine.

Anonym poster: 92012cd8ee3c10c434034bba0e99fd7e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha - jeg tror jeg ler meg ihjel av TS, Molly, Linerla, Ole og gud vet hva ellers hun måtte kalle seg.

Joda, vi er alle gammeldagse som mener at barna skal ha mannens navn. Spesielt jeg som har en mann som tok mitt etternavn da vi giftet oss og har barn som har hans tidligere etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn.

Synes det heller lukter av "barna har det best hos mor" og "alle skal hete det samme". Det er gammeldags det, og det er barnslig og uttrykk for bitterhet.

Skaff deg hjelp, for sånn som du holder på, lider ungene dine.

Anonym poster: 92012cd8ee3c10c434034bba0e99fd7e

Men ts skriver da ikke at barna har det best hos mor. Det er jo å vri enda mer på det. Jeg synes synd på ts, som har fått vridd om sine spørsmål til noe helt anna enn det er. Skjønner godt at mange her ikke vil svare med ordentlig identitet på kg. Farlige greier.Ikke rart at barna mobber, når de har slike foreldre som mange her inne. Stakkars, sier jeg.

Og en ting til, hold dere til saken. Og forresten, jeg regner med at ts har fått svar på sine spørsmål. Resten ordner hun nok opp selv, med sin eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men ts skriver da ikke at barna har det best hos mor. Det er jo å vri enda mer på det. Jeg synes synd på ts, som har fått vridd om sine spørsmål til noe helt anna enn det er. Skjønner godt at mange her ikke vil svare med ordentlig identitet på kg. Farlige greier.Ikke rart at barna mobber, når de har slike foreldre som mange her inne. Stakkars, sier jeg.

Og en ting til, hold dere til saken. Og forresten, jeg regner med at ts har fått svar på sine spørsmål. Resten ordner hun nok opp selv, med sin eks.

Jeg synes synd på deg alle sammen TS/Linerla/Ole/Klara/Gjest som gjør prikk like tegnsettingsfeil og bruker nøyaktig samme ord ("anna") og formuleringer.

Hvis du regner med at du har fått svar (brainfucked much?), hva gjør du her da?

En av deg som åpenbart hadde insiderinfo skrev faktisk selv at faren har dårlig omsorgsevne.

Anonym poster: 92012cd8ee3c10c434034bba0e99fd7e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håhå! Jeg bare venter på en "ny" gjest med "nytt" nick skal dukke opp og forklare oss alle hva det er ts egentlig mener.

Pussig at gjestene har likelydende meninger (og samme skrivestil), mens de som skriver med nick eller er AB stort sett er på fornuftens side...

Anonym poster: b089ef30a05f6c641bd7a806dbf30525

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til, hold dere til saken..

Du mener at "saken" akkurat nøyaktig det TS spør etter. Å stille oppfølgingsspørsmål eller mene noe annet enn TS om noe er altså "forbudt"?

Beklager, sånn fungerer verken virkeligheten eller Kvinneguiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest nobilian

Så du mener helt oppriktig at jeg begikk et eller annet overtramp som kan sammeliknes med grov vold da jeg spurt eksmannen min om vi kunne legge til mitt etternavn for sønnen vår, som siste etternavn til og med, da jeg selv byttet? :fnise:

Det tror jeg du skjønner at jeg ikke gjør. Enige foreldre kan bytte navn så mye du vil for min del. At en forelder ganske tydelig ville ha byttet navn på ungene uten den andre forelderens samtykke er derimot forkastelig.

At du ikke greier å diskutere prinsipp - prinsipp - får stå for din regning. Sammenligningen skulle, ihvertfall for de mer klartenkte, illustrere hvordan et diskusjonsforum fungerer. Om man spør om hvordan man kan gjennomføre noe som andre brukere mener er galt, kan må man regne med å få tilbakemelding på nettopp det. Og det tror og håper jeg egentlig at du skjønte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

Det er selvfølgelig ikke det Nobilian sier. Makan til kverulering. Dersom TS bare spurte sin eks og de fant ut av det sammen, ville jo ikke denne tråden/situasjonen oppstått. Her dreier det seg om at TS ønsker å tvinge gjennom noe som eksen ikke ønsker. Det er noe ganske annet.

Takk.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Jeg synes det er mest praktisk at de har samme etternavn som meg, FORDI DE BOR HOS MEG FAST. og hvorfor skal de ha samme navn som pappan ? Det er da ikke mest riktig det. Barna har like mye rett til å hete mammas etternavn som pappas.

Her er det andre ting som spiller inn også, som gjør at det er mest praktisk og mest riktig at de heter det samme som meg. Men skal ikke gå inn på det her.

Er det noen som har fått forandra etternavn på barna ?

Og er det 18 år som er grensa, eller lavere ?

Barna har like mye rett til å hete farens etternavn som morens.

Men det er ikke poeng i å begynne å ta dette opp nå. Dette var en avgjørelse dere tok sammen, du kan ikke gå tilbake på det nå - da blir som å si at barna har mer rett til å ha ditt etternavn siden de bor hos deg.

Anonym poster: 161a2a4ede43b56d4adaa637b7ef02af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håhå! Jeg bare venter på en "ny" gjest med "nytt" nick skal dukke opp og forklare oss alle hva det er ts egentlig mener.

Pussig at gjestene har likelydende meninger (og samme skrivestil), mens de som skriver med nick eller er AB stort sett er på fornuftens side...

Anonym poster: b089ef30a05f6c641bd7a806dbf30525

Jeg velger, som mange andre, å være Gjest i denne tråden, for her er det lynsjestemning.

Jeg har sjekket litt, og barna må være 18 år hvis de skal skifte etternavn. Men de kan faktisk få skifte navn når de er 15. Begge foreldre må samtykke i navneskiftet, såfremt det ikke er mishandling/vold med i bildet. Man må fylle ut et navneendringsskjema, og søknaden tar ca 3 uker å behandle.

Det kan jo være at din eks ganske enkelt går med på navneskifte også, for det er ikke en selvfølge at barna skal ha fars navn.

På mange måter kan det være praktisk at mor og barn har likt navn, spesielt om barna bor hos mor.

En dame i nabolaget har skiftet etternavn på barna sine, og det fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...