Gå til innhold

Skifte etternavn på barna etter samlivsbrudd


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har nylig opplevd samlivsbrudd. Jeg har hovedomsorgen for barna, og da det er mest praktisk, har jeg lyst til å skifte etternavn på barna til mitt (De har farens etternavn nå) De største barna bruker bare mitt etternavn, men både de og jeg ønsker å få det på papiret. På alle barna. Hvordan går jeg fram, er det noen aldersgrense, og kan pappan stoppe det hele ved å nekte å skrive under ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig må begge foreldre skive under på dette, dersom dere begge har foreldreansvar.

Dette er noe man må tenke på i det man gir barna navn!! (jeg blir stadig like oppgitt over folks korttenkthet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke barna ha både mors og fars etternavn?

Anonym poster: f2c08f31265f5b7256140b0fd0558d99

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er samlivsbrudd, og barna blir boende hos meg (mor) , ønsker jeg at de skal ha etternavnet mitt. Vi har hver gang vi har fått barn snakket om hvem sitt navn som skal stå bakerst(hovedetternavn), og jeg har alltid gitt meg. Men nå som vi ikke bor sammen mer, ønsker jeg vi alle skal hete det samme som meg.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, faren må signere, ellers blir det ikke noe. Du kan sikkert prøve å ta det til retten, men det er høyst usannsynlig at du får gjennomslag der, litt avhengig av barnas alder.

Jeg spurte eks-mannen min om å få legge til mitt etternavn etter skillsmisse og han sa heldigvis ja. Mitt etternavn ble da lagt til bakerst, slik at hans i praksis er et mellomnavn.

Anonym poster: 53d4318bca0de4d0688d0dce40f1e92a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å hete noe annet enn den man bor hos. Jeg har vokst opp med pappas etternavn hele livet, selv om vi bare bodde hos han noen få år. Vi har ikke hatt det beste forholdet, men det er bare et navn. Når det er sagt fikk vi tilføyd mammas etternavn som mellomnavn når de skilte seg.

Anonym poster: d9c618a9b4796899ecaad1d1c55e0148

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noe problem å hete noe annet enn den man bor hos. Jeg har vokst opp med pappas etternavn hele livet, selv om vi bare bodde hos han noen få år. Vi har ikke hatt det beste forholdet, men det er bare et navn. Når det er sagt fikk vi tilføyd mammas etternavn som mellomnavn når de skilte seg.

Jeg kan heller ikke se at det er så mye praktisk å vinne på å skifte navn.

I vår familie har vi hatt to etternavn hele veien, og så mye praktisk baluba blir det ikke av det.

Skjønner godt at du ønsker å endre navnet på barna, men det blir vel for det meste en følelsesmessig greie, ikke på grunn av det praktiske. Uansett kan ikke du endre dette alene, far må skrive under. Eller så kan jo barna gjøre det selv når de er blitt 18 år, dersom de ikke har lyst til å ha farens etternavn.

Anonym poster: 67d1b8146cd83e9083b6866a56b95dab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn har mitt navn som mellomnavn og sin fars som etternavn, vi bor heller ikke sammen.

Null problem, og har aldri følt at det har vært upraktisk på noen måte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tullete av deg. Dette handler ikke om at det er praktisk, men at du ønsker å skape en distanse mellom deg og barnas far og markere din posisjon.

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det mest praktisk at de har ditt etternavn? I hverdagen har det jo ingenting å si,ei heller når det kommer til dokumenter osv.

Har selv vokst opp i en familie med 2 forskjellige etternavn,det har aldri bydd på problemer eller svekket familiefølelsen til de som ikke har hatt samme etternavn som meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Jeg synes det er mest praktisk at de har samme etternavn som meg, FORDI DE BOR HOS MEG FAST. og hvorfor skal de ha samme navn som pappan ? Det er da ikke mest riktig det. Barna har like mye rett til å hete mammas etternavn som pappas.

Her er det andre ting som spiller inn også, som gjør at det er mest praktisk og mest riktig at de heter det samme som meg. Men skal ikke gå inn på det her.

Er det noen som har fått forandra etternavn på barna ?

Og er det 18 år som er grensa, eller lavere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det pappa til ungene som skal bestemme dette da ?

Dette er en av de tingene som begge foreldrene må være enige om å endre.

For øvrig er argumentet med at de bor hos deg syltynt. Tenk heller på at ungene har nok endringer i livet sitt som det er, om de ikke skal måtte lære seg å bruke et annet navn, også.

Anonym poster: 9c07e30e048b5e8e4d38e64aa60c1b9e

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det pappa til ungene som skal bestemme dette da ?

Dere bestemmer sammen.

Vi la til et etternavn da jeg var 12, eller et mellomnavn heter det vel. Da måtte både mamma og pappa signere selv om de bodde sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GetOverIt

TS her.

Jeg synes det er mest praktisk at de har samme etternavn som meg, FORDI DE BOR HOS MEG FAST. og hvorfor skal de ha samme navn som pappan ? Det er da ikke mest riktig det. Barna har like mye rett til å hete mammas etternavn som pappas.

Her er det andre ting som spiller inn også, som gjør at det er mest praktisk og mest riktig at de heter det samme som meg. Men skal ikke gå inn på det her.

Er det noen som har fått forandra etternavn på barna ?

Og er det 18 år som er grensa, eller lavere ?

Trenger ikke ha samme etternavn selv om de skal bo hos deg. Du var selv med på å gi barna etternavnet, og da synes jeg du skal stå for det.

Virker som en egoistisk tankegang, at du skal "eie" dem mer enn faren. Jeg ikke se noe som helst praktisk ved dette.

Vent til barna blir større, så kan de selv velge om de ønsker å ta ditt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...