Gå til innhold

Skifte etternavn på barna etter samlivsbrudd


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har også skiftet etternavn på barna. Nå heter vi det samme, altså mitt etternavn, men barna har fars etternavn som mellomnavn. Det fungerer veldig greit det også.

Skikkelig praktisk, går jeg ut i fra?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts har da ikke ytret ønske om å forfalske dokumenter! Nå må dere lese det som står i tråden.

Barna har like mye rett til å hete navnet til begge foreldrene. Har inntrykk av at de fleste i tråden her er såpass gammeldagse at det er farens navn som gjelder. Men barn har faktisk like mye rett til å hete mammas navn, bare så det er sagt.

Ts har ikke sagt hvilke årsaker som ligger til grunn, og det er jo noe som vi andre ikke har noe behov for å vite, har vi det? Hun stiller jo bare spørsmål.Hvorfor hun vil skifte navn er faktisk hennes sak.

Siden du siterer meg, går jeg ut fra at du sikter til mitt innlegg også. Merk at jeg skriver "til den som spurte om ...", og jeg hverken beskyldte eller mente at TS hadde til intensjon å forfalske eksmannens underskrift. Derimot svarte jeg på et reelt spørsmål som hadde kommet i tråden, men som jeg ikke siterte i mitt svar.

Jeg er helt enig i at barn har like mye rett til begge foreldrenes etternavn, det var da også mitt poeng i det du siterer meg på. Det jeg derimot ikke er enig i er at det er så mange "praktiske" årsaker til å ha samme etternavn, spesielt da årsaker som ikke er der når man bor sammen med den forelderen med det andre etternavnet. Videre ser jeg det som lite gunstig at barn bytter etternavn før de er gamle nok til å velge det selv. Derav mitt svar.

Nei, TS har ikke sagt hvilke årsaker som ligger til grunn, og nei, vi har ikke noe med det. Men nå er nå en gang dette et diskusjonsforum, og da ligger det i forumets natur at man diskuterer alle aspekter ved en sak -enten trådstarter har ønske om det eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager skal du fjerne fars etternavn!? Bare fordi du går igjennom et samlivsbrudd, og kanskje du og far ikke kommer så godt overens? Mamma dro fra pappa når jeg var bare 1,5 år gammel, og nesten ikke hatt noe kontakt med han før noen år siden. Er nå 20 og har igrunn meget god kontakt med han, og er glad mamma ikke begynte og fjerne etternavnet hans fra mitt navn. Om du virkelig skal endre dette, så ville jeg ventet til barna var 16/eller kanskje 18 så de er gamle nok til og tenke over situasjonen og bestemme selv om de vil ha med det etternavnet eller ikke. Han er tross alt pappaen til barna, skal man få barn sammen så skal man kunne samarbeide om barna! Barna er begges, og det er ikke 1 som skal ta ALT ansvar og kutte ut far. Jeg har bodd med mamma hele livet, og vet hvordan det er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Jeg må si jeg ble veldig overrasket over alle svar som har kommet i løpet av dagen. Må si det var riktig så spennende lesning! De fleste er langt ute å kjøre på svarene sine, men det er alltid mennensker som vil og liker å kverrulere.

For å oppsummere litt så stilte jeg 3 spørsmål:

-Hvordan går jeg fram ved navnebytte?

-Er det noen aldersgrense? -Kan pappaen stoppe det hele ved å nekte å skrive under?

Jeg har fått svar på disse tre spørsmålene og er veldig takknemlig for det.

Ser mange har hengt seg opp i årsaken til at jeg ønsker navnebytte, men det er som sagt praktiske (og personlige)årsaker og irrelevant for spørsmålene jeg ønsket svar på.

Nå får du slutte å nevne de "praktiske" årsakene dine, de finnes ikke. Det er bare emosjonelle årsaker til navnebytte i dette tilfellet, og det har mange vist forståelse for, men at du påstår at det er praktiske årsaker, det er helt feil. Hvorfor kan du ikke nevne ett (ETT) eksempel, da?

Anonym poster: 161a2a4ede43b56d4adaa637b7ef02af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg gjerne ha link til takk. Mine er snart voksne og vil bytte selv, irriterer seg over at de må vente til de fyller 18. :)

Men da får de vente til de blir atten da, og jeg syns også det er rart at du vil at barna dine skal bytte etternavn? Virker nesten som at det er du som har overtalt dem ved å baktalt faren.

Anonym poster: 161a2a4ede43b56d4adaa637b7ef02af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man mister ikke identitet fordi man skifter etternavn. Da er det mange som har mistet identiteten sin.. Tenk på alle de som skifter navn når de gifter seg. Er de identitetsløse de da?

Ang. myndighetsalder så er mange ganske så modne før de er 18 år. Vet om flere som har byttet etternavn før de fyller 18, og det er ingen problem med det.

Dessuten trenger det ikke å være en stygg skilsmisse fordi om man vil forandre på etternavnet. Det kan jo være mor vil forandre tilbake til pikenavnet sitt, og om barna bor hos henne, er det jo praktisk om alle heter det samme.

Jeg gidder ikke å forklare deg forskjellen på å bytte barns navn og at noen ved voksen alder velger å ta et annet navn ved ekteskap.. Det blir for dumt!

Og jeg synes det er rimelig spesielt at du kjenner MANGE som har byttet navn før de fylte 18år..

Og nei. Jeg tror ikke det er mange unge mennesker under 18år som midt i en skilsmisse er modne nok til å ta det valget uten påvirkning fra foreldrene.

Er det trolling på gang her? Dette kan ikke være seriøst!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nylig opplevd samlivsbrudd. Jeg har hovedomsorgen for barna, og da det er mest praktisk, har jeg lyst til å skifte etternavn på barna til mitt (De har farens etternavn nå) De største barna bruker bare mitt etternavn, men både de og jeg ønsker å få det på papiret. På alle barna. Hvordan går jeg fram, er det noen aldersgrense, og kan pappan stoppe det hele ved å nekte å skrive under ?

og hva er egentlig hensikten? sånn uten om å gni det inn?

Hva de største gjør er opp til dem, dersom de er store nok. Er de ikke store nok, lar du dem vente til de blir det og så tar de ansvaret for slikt selv. Barna har fått et navn, hvorfor i all verden skulle det være mer praktisk å skifte til ditt, bare fordi du har hovedomsorgen? La barna ordne dette når de blir store nok til å ta egen avgjørelse. Mistenker de hører mest på sutringa di nå og er sikkert enig i det meste. Skillsmisse er tøft nok på barn om du ikke skal endre en så viktig identitet som navnet deres også. Dette bør du se selv om ikke barna ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...