Gå til innhold

Skifte etternavn på barna etter samlivsbrudd


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest nobilian

Ts her. Jeg må si jeg ble veldig overrasket over alle svar som har kommet i løpet av dagen. Må si det var riktig så spennende lesning! De fleste er langt ute å kjøre på svarene sine, men det er alltid mennensker som vil og liker å kverrulere.

For å oppsummere litt så stilte jeg 3 spørsmål:

-Hvordan går jeg fram ved navnebytte?

-Er det noen aldersgrense? -Kan pappaen stoppe det hele ved å nekte å skrive under?

Jeg har fått svar på disse tre spørsmålene og er veldig takknemlig for det.

Ser mange har hengt seg opp i årsaken til at jeg ønsker navnebytte, men det er som sagt praktiske (og personlige)årsaker og irrelevant for spørsmålene jeg ønsket svar på.

Greit nok.

Hvis jeg ønsker svar på hvor jeg helst skal slå kona så det ikke blir merker, hvordan jeg hacker mobilen hennes og hvilket spionkamera som er best for å overvåke henne på jobb, så skal andre la være å kommentere framferden min?

Satt på spissen, såklart, men du spør like fullt om hvordan du kan gjennomføre noe de fleste mener er feil, og innleggene blir deretter.

Endret av nobilian
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest linerla

Greit nok.

Hvis jeg ønsker svar på hvor jeg helst skal slå kona så det ikke blir merker, hvordan jeg hacker mobilen hennes og hvilket spionkamera som er best for å overvåke henne på jobb, så skal andre la være å kommentere framferden min?

Satt på spissen, såklart, men du spør like fullt om hvordan du kan gjennomføre noe de fleste mener er feil, og innleggene blir deretter.

Du nobilian, hva andre mener er uvesentlig her. Ts spør om noe, og vi svarer på akkurat det. Vi begynner da ikke å dra inn årsak, motiv og følelser osv. Svar på spørsmåla og ferdig med det!

Du kan jo starte en annen tråd som går på dette med årsak, motiv og følelser ved navneendring! Det blir en annen tråd, kanskje mer interessant for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Jeg synes det er mest praktisk at de har samme etternavn som meg, FORDI DE BOR HOS MEG FAST. og hvorfor skal de ha samme navn som pappan ? Det er da ikke mest riktig det. Barna har like mye rett til å hete mammas etternavn som pappas.

Her er det andre ting som spiller inn også, som gjør at det er mest praktisk og mest riktig at de heter det samme som meg. Men skal ikke gå inn på det her.

Er det noen som har fått forandra etternavn på barna ?

Og er det 18 år som er grensa, eller lavere ?

Men alt dette skulle du jo ha tenkt på da du gav barna navn! Hvor de bor og hvem de bor hos ser jeg ikke som relevant. Mange familier deler jo også opp barna 50-50 med hver av foreldrenes etternavn, så at du og/eller barna for tiden misliker faren er uviktig. Det kan også endre seg med tiden.

Når barna er myndige (altså 18 år - ikke før) kan de ta hva slags navn de (ikke du) vil. Sin fars, ditt, sin mann/kones, et tilfeldig mye brukt navn, bestemors pikenavn, etc... Men på det tidspunkt er det faktisk ikke din sak hva de gjør eller hva de heter.

Anonym poster: 017c33fa7ffa07497d1c2336601cf23a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Du nobilian, hva andre mener er uvesentlig her.

Jeg er helt enig i dette. Det nobilian nevner er straffbare handlinger. Å ønske å endre etternavn på barna etter samlivsbrudd er fullt legitimt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nobilian

Du nobilian, hva andre mener er uvesentlig her. Ts spør om noe, og vi svarer på akkurat det. Vi begynner da ikke å dra inn årsak, motiv og følelser osv. Svar på spørsmåla og ferdig med det!

Du kan jo starte en annen tråd som går på dette med årsak, motiv og følelser ved navneendring! Det blir en annen tråd, kanskje mer interessant for deg?

Du, linerla, helt opp til deg å mene hva du vil, men om du kun tenker å gjengi faktainformasjon, bør du kanskje heller ta deg jobb i 1881. Meanwhile, at Kvinneguiden..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

Jeg er helt enig i dette. Det nobilian nevner er straffbare handlinger. Å ønske å endre etternavn på barna etter samlivsbrudd er fullt legitimt.

Mhm, var derfor jeg skrev "satt på spissen"..

Å ønske å endre er legitimt, å faktisk mene å gjøre det er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Mhm, var derfor jeg skrev "satt på spissen"..

Å ønske å endre er legitimt, å faktisk mene å gjøre det er det ikke.

Jo, det er det faktisk. Så lenge foreldre er enige om å endre etternavn på ungene sine, er det helt lovlig det altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest linerla

Du, linerla, helt opp til deg å mene hva du vil, men om du kun tenker å gjengi faktainformasjon, bør du kanskje heller ta deg jobb i 1881. Meanwhile, at Kvinneguiden..

Så du holder deg ikke til fakta du da?

Det synes jeg du bør gjøre, også her på Kvinneguiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest linerla

Mhm, var derfor jeg skrev "satt på spissen"..

Å ønske å endre er legitimt, å faktisk mene å gjøre det er det ikke.

Det er helt legitimt å kunne mene å endre etternavn ja.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

Dette er ganske spesielt. Tror ikke jeg har vært innom noen tråd tidligere hvor så mange gjester har hatt fokus på "å holde seg til saken" og å ikke betvile TS' motiver.. Coincidence..?

Og det er selvsagt legitimt om begge foreldre er enige, men igangsatt av den ene parten i et samlivsbrudd, helt på eget initiativ? Nei. Og det er det tråden handler om.

Endret av nobilian
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Og det er selvsagt legitimt om begge foreldre er enige, men igangsatt av den ene parten i et samlivsbrudd, helt på eget initiativ? Nei. Og det er det tråden handler om.

Så du mener helt oppriktig at jeg begikk et eller annet overtramp som kan sammeliknes med grov vold da jeg spurt eksmannen min om vi kunne legge til mitt etternavn for sønnen vår, som siste etternavn til og med, da jeg selv byttet? :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nikki09

Jeg lurer på hva som regnes som praktiske årsaker? Jeg kan ikke komme på en god grunn til at det skal ha noe vesentlig å si! Her har jentungen mitt etternavn som mellomnavn og far sitt som etternavn. Var ett fett for vår del hvem rekkefølge de var i, det var det som hørtes penest ut. Er jo bare rett og rimelig, hun er like mye hans datter og en like stor del av han. Uavhengig om det blir slutt mellom oss eller ikke, så er hun jo VÅRT barn, ikke bare mitt!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Jeg synes det er mest praktisk at de har samme etternavn som meg, FORDI DE BOR HOS MEG FAST. og hvorfor skal de ha samme navn som pappan ? Det er da ikke mest riktig det. Barna har like mye rett til å hete mammas etternavn som pappas.

Her er det andre ting som spiller inn også, som gjør at det er mest praktisk og mest riktig at de heter det samme som meg. Men skal ikke gå inn på det her.

Er det noen som har fått forandra etternavn på barna ?

Og er det 18 år som er grensa, eller lavere ?

Hvorfor ikke?

Eller snudd rundt: hvorfor skal de ha samme navn som mamma? Det er da ikke mest riktig? Barna har like mye rett til å hete pappas etternavn som mammas.

Jeg har skummet gjennom hele tråden, og ser at du ikke er ute etter kommentarer på det du ønsker å gjøre (forandre navnene uten fars samtykke), men jeg kommenterer det allikevel, jeg. Du presiserer at det er tungtveiende praktiske årsaker til at du ønsker å gjøre dette. Jeg kan ikke se en eneste praktisk årsak som har dukket opp etter at du flyttet fra din mann, som ikke også var der mens dere bodde sammen.

Og til den/de som spurte om du kunne forfalske din eksmanns underskrift for å forandre barnas navn, eller om det var ulovlig og om politiet kom til å bry seg med saken: nei, det kan du ikke. Ja, det er ulovlig (det er dokumentforfalskning), og ja politiet kommer til å bry seg med det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så du mener helt oppriktig at jeg begikk et eller annet overtramp som kan sammeliknes med grov vold da jeg spurt eksmannen min om vi kunne legge til mitt etternavn for sønnen vår, som siste etternavn til og med, da jeg selv byttet? :fnise:

Det er selvfølgelig ikke det Nobilian sier. Makan til kverulering. Dersom TS bare spurte sin eks og de fant ut av det sammen, ville jo ikke denne tråden/situasjonen oppstått. Her dreier det seg om at TS ønsker å tvinge gjennom noe som eksen ikke ønsker. Det er noe ganske annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke?

Eller snudd rundt: hvorfor skal de ha samme navn som mamma? Det er da ikke mest riktig? Barna har like mye rett til å hete pappas etternavn som mammas.

Jeg har skummet gjennom hele tråden, og ser at du ikke er ute etter kommentarer på det du ønsker å gjøre (forandre navnene uten fars samtykke), men jeg kommenterer det allikevel, jeg. Du presiserer at det er tungtveiende praktiske årsaker til at du ønsker å gjøre dette. Jeg kan ikke se en eneste praktisk årsak som har dukket opp etter at du flyttet fra din mann, som ikke også var der mens dere bodde sammen.

Og til den/de som spurte om du kunne forfalske din eksmanns underskrift for å forandre barnas navn, eller om det var ulovlig og om politiet kom til å bry seg med saken: nei, det kan du ikke. Ja, det er ulovlig (det er dokumentforfalskning), og ja politiet kommer til å bry seg med det.

Ts har da ikke ytret ønske om å forfalske dokumenter! Nå må dere lese det som står i tråden.

Barna har like mye rett til å hete navnet til begge foreldrene. Har inntrykk av at de fleste i tråden her er såpass gammeldagse at det er farens navn som gjelder. Men barn har faktisk like mye rett til å hete mammas navn, bare så det er sagt.

Ts har ikke sagt hvilke årsaker som ligger til grunn, og det er jo noe som vi andre ikke har noe behov for å vite, har vi det? Hun stiller jo bare spørsmål.Hvorfor hun vil skifte navn er faktisk hennes sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Det er selvfølgelig ikke det Nobilian sier. Makan til kverulering. Dersom TS bare spurte sin eks og de fant ut av det sammen, ville jo ikke denne tråden/situasjonen oppstått. Her dreier det seg om at TS ønsker å tvinge gjennom noe som eksen ikke ønsker. Det er noe ganske annet.

Jeg forsto det som at TS ønsket å vite hva som er fakta før hun spør eksen sin, men det er mulig jeg misforsto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Ts har da ikke ytret ønske om å forfalske dokumenter! Nå må dere lese det som står i tråden.

Barna har like mye rett til å hete navnet til begge foreldrene. Har inntrykk av at de fleste i tråden her er såpass gammeldagse at det er farens navn som gjelder. Men barn har faktisk like mye rett til å hete mammas navn, bare så det er sagt.

Jeg tror barna det er snakk om allerede har morens etternavn som mellomnavn, og at det er snakk om å ta vekk farens eller endre rekkefølgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...