Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, dette vet jeg jo selvsagt. Men jeg mener at dersom det skjer med Jon Snow blir jeg fryktelig skuffet. Jeg klarer på ingen måte å se hvordan en slik utvikling skal være historien verdig. Vi kan jo ikke følge Jon som ulv.. Det blir bare for dumt.

Enig. Plutselig begynner historien å handle om tisper med løpetid og å dominere andre hanner. Har ikke noe tro på den vinklingen. Vanskelig å filmatisere, også.

• Liker 1
Skrevet

Nei, men uansett. Skal han da gå inn i en annen menneskekropp? Neeei, virkelig ikke fan av den muligheten altså.

De KAN jo gjøre det også, hvis de er sterke nok.

Gjest Naria
Skrevet

Enig. Plutselig begynner historien å handle om tisper med løpetid og å dominere andre hanner. Har ikke noe tro på den vinklingen. Vanskelig å filmatisere, også.

:ler:

De KAN jo gjøre det også, hvis de er sterke nok.

Joa, men jeg vil ha Jon i den kroppen han har nå jeg..

Skrevet

Hvorfor i alle dager er HUN akkurat DER? Det skjedde IKKE i boken!

Eller, jeg kan faktisk forstå utbyttingen og i hvilken retning hun/de skal. Ting skjer bare litt annerledes enn i bøkene.

Skrevet

Hvorfor i alle dager er HUN akkurat DER? Det skjedde IKKE i boken!

Eller, jeg kan faktisk forstå utbyttingen og i hvilken retning hun/de skal. Ting skjer bare litt annerledes enn i bøkene.

Hva er det du PRATER om? Hvem hun, og hvor?

Skrevet

Har du sett dagens episode? Melisandre

Skrevet

Har du sett dagens episode? Melisandre

Jeg får ikke se det før i kveld, jeg har CMore, jeg stakkar. Ååååå, nå SPOILET du det for meg. Slemme Sofie, bort med deg, altså!

Bare kødda.

Melisandre er en av de personene som jeg er litt spent på hvordan hun kommer til å utvikle seg. Hun er jo et forferdelig kvinnemenneske. Men på den annen side, jeg syns det virker som hun har noe vesentlig å bidra med i kampen mot The Others, som jo er det EGENTLIGE problemet i Westeros. Men det trekker jo litt ned at hun driver og brenner folk levende i tide og utide. Det kan gå begge veier. Det hintes om at hun og kong Stannis har sex for å produsere disse skyggene. Det gjør henne jo nærmest til en slags Succubus i klassisk demonologisk lore. Eller kanskje mer korrekt en Incubus. Så, en dame med mange kvaliteter, selv om de fleste av dem helt klart er dårlige. De røde prestene er sannelig noe for seg selv. Tilogmed den forfyllede presten til Beric Dondarrion kan jo bringe tilbake de døde. Dondarrion ble jo praktisk talt kløyvd i to forleden kveld av Sandor Clegane. Men er like blid for det.

• Liker 1
Skrevet

Synes det er greit at Melisandre dukka opp der, så lenge det ikke skader fremgangen av historien, og det virker det ikke som. Var interessant å se samspillet mellom henne og Thoros!

Skrevet

Synes det er greit at Melisandre dukka opp der, så lenge det ikke skader fremgangen av historien, og det virker det ikke som. Var interessant å se samspillet mellom henne og Thoros!

Melisandre og Thoros? Men det er bare helt feil! Galt, sier jeg!!!! De skal ikke ha noe samspill. Faen heller!

Skrevet

oioioi......likte den episoden her virkelig godt, til tross for at som sagt over så

er den der episoden med Melisandre en frihet serieskaperene har tatt seg, det skjedde

ikke noe slikt i bøkene.

Littlefinger har en dritfet monolog på slutten av episoden, og sluttscenen med Jon og

Ygritte på toppen av veggen var vakker, bittersøt og trist på en måte......særlig med tanke på

hva som kommer til skje senere....

Skrevet

Jeg må si at jeg var veldig fornøyd med de to Freyene. De var akkurat så rotte-og vesel-aktige som jeg har forestilt meg dem. Sånne folk som kunne illustrere en artikkel om innavl. Spot on.

Gjest Armule
Skrevet

oioioi......likte den episoden her virkelig godt, til tross for at som sagt over så

er den der episoden med Melisandre en frihet serieskaperene har tatt seg, det skjedde

ikke noe slikt i bøkene.

Littlefinger har en dritfet monolog på slutten av episoden, og sluttscenen med Jon og

Ygritte på toppen av veggen var vakker, bittersøt og trist på en måte......særlig med tanke på

hva som kommer til skje senere....

Det er mye produsentene har føyet inn selv, uten at det har kommet noe negativt ut av det. Ta f.eks. Podric og horene, det var et par ufattelig fornøyelige scener :)

Skrevet

Jeg tenker at det er en annen måte å få en med kongeblod opp til muren på, altså erstatte han prinsen fra Dragonstone. Litt kjedelig at Gendry forsvant i den retningen, men han forsvinner jo ut av historien i bøkene på omtrent det tidspunktet også, så det var greit. Men hvordan Melisandre hadde funnet ut hvem Gendry er, det er jo et veldig godt spørsmål som jeg tror vi ikke har fått vite noe om i bøkene en gang.

Skrevet

Det er mye produsentene har føyet inn selv, uten at det har kommet noe negativt ut av det. Ta f.eks. Podric og horene, det var et par ufattelig fornøyelige scener :)

Å, den likte jeg veldig godt. Det summerer liksom opp hele relasjonen mellom Podric og Tyrion. Tyrion er for en stor del ganske oppgitt over at væpneren er så lite for seg. Så å sende ham til bordellet for å gi ham en opplevelse, og sette ham ned for å få alle detaljene etterpå, det var kostelig. En artig vri med at de ikke syntes de kunne ta seg betalt, selv om det ikke var videre sannsynlig. Litt artig må man jo kunne ha det når man skriver manus.

Skrevet

Jeg tenker at det er en annen måte å få en med kongeblod opp til muren på, altså erstatte han prinsen fra Dragonstone. Litt kjedelig at Gendry forsvant i den retningen, men han forsvinner jo ut av historien i bøkene på omtrent det tidspunktet også, så det var greit. Men hvordan Melisandre hadde funnet ut hvem Gendry er, det er jo et veldig godt spørsmål som jeg tror vi ikke har fått vite noe om i bøkene en gang.

Melisandre er nok litt som Hermione: Hermione vet allslags nyttige ting fordi hun rar lest det i en eller annen bok, Melisandre har sett det i flammene. Et veldig greit fortellerteknisk triks, som løser mange floker for både Rawlings og Martin. Synsk eller egghead, det går for det samme.

Annonse
Gjest Armule
Skrevet

Han er jo med i AFfC. Han som redder Brienne fra Biter.

Skrevet (endret)

Han er jo med i AFfC. Han som redder Brienne fra Biter.

Det kunne en hvilken som helst forbipasserende ha gjort. Motivet med at de som dyrker Lhror, gir folk til å brennes levende, og særlig de av kongelig blod, er langt mer interessant. Og så gir det vel et støt til at Arya kan få sitt store Fuck YOU moment og legge i vei mot Braavos. Valar Morghulis.

Jeg tviler på at Briennes jakt på Sansa vil bli skildret i så stor detalj, uansett. Og Biter har ikke figurert i serien, heller. Bare Jaqen G`har.

Endret av Mann 42
Gjest Teora
Skrevet

Dette var nok ikke min favorittepisode. Som "bare TV-serie" syns jeg den ble litt kjedelig, og jeg syns fortsatt det hoppes litt for raskt mellom scenene - halvparten av personene man er innom føles det, ja nettopp som man bare er innom. Man kommer ikke inn i stemningen der de er godt nok, etter min mening.

Jon & co var ok, og jeg klarte et øyeblikk å bli redd for at de faktisk skulle kvitte seg med Ygritte allerede nå. (Helt ulogisk, det ville jo vært tidenes tabbe.)

At Melisandre tar Gendry som erstatning for Edric syns jeg er en god idé, Genry forsvinner jo i stor grad i bøkene, og nå får han mer å spille på. Men det endrer jo litt synet på BwB, som lar henne ta en av sine egne. Regner med dette er opptakten til at Arya stikker av, kanskje for å dra etter Gendry.

Greit at Ros ikke er med mer, men syns faktisk det er så mye vold som må være med, at det ikke var nødvendig å vise hva som skjedde med henne. Det holdt med en antydning til at en eller annen creepy kunde hadde fått henne. For, hallo, det er ikke som at noen glemmer at Joff er ond. Da er det viktigere med små hint til kjipe ting karakterer som er mer grå, har gjort. Imo Jamie, the Hound (her er Arya flink), etc.

Syns de drar ut Theon-scenene litt, greit at de er der, men dialogen er ikke så bra som jeg skulle ønske, så jeg blir litt sånn, bare flå den fingeren og se om noen som ikke har lest bøkene skjønner sammenhengen. Håpte på at samboer skulle legge merke til banneret med den flådde mannen bak Bolton i en senere scene, men han er naturlig nok fortsatt grønn ifht hva som skjer.

Men, fortsatt bra episode, og jeg tror det er lagt til rette for mye bra neste episode. Da blir det nok Danerys igjen, jeg tror vi får litt Jaime & Brienne og kanskje en bjørn. Også lurer jeg veldig på om ikke vi får scenen der Jon og Bran nesten møtes, siden scenene til Bran & co virker litt meningsløse nå. Syns godt de kunne lagt inne noe bedre der. Men ser behovet for å minne oss på at de er der, syns bare ikke det fungerte optimalt. (Men hadde sikkert ikke kommet på noe bedre)

Men, ja, neste episode tror jeg blir bra!

Skrevet

Nå er det jo mye prat om prinser og prinsesser, og hvem som skal gifte seg med hvem. Men hva med "Cripples, Bastards and Broken Things"? Nærmere bestemt: Hva med Sandor Clegane, the Hound?

TV-serien nærmer seg vel det punktet i fortellinga der Arya forlater The Hound, dødelig såret, og gir seg i vei mot Braavos. Og senere vil vi få høre at Sandor er død. Men hesten hans dukker opp på et kloster i nærheten av Salt Flats, og der finnes det også en stor, taus munk.... Så selv om abbeden sier at han begravde Sandor Clegane, hvor sannsynlig er det at han dukker opp igjen på et senere tidspkt? Og hvilken rolle kunne man se for seg for The Hound? Jeg syns egentlig ikke Sandor ER så aller verst, alt tatt i betraktning. Iallfall til Westeros å være. Det er mange dysfunksjonelle individer der, for å si det sånn....

Gjest Belle Gunnes
Skrevet (endret)

Nå er det jo mye prat om prinser og prinsesser, og hvem som skal gifte seg med hvem. Men hva med "Cripples, Bastards and Broken Things"? Nærmere bestemt: Hva med Sandor Clegane, the Hound?

TV-serien nærmer seg vel det punktet i fortellinga der Arya forlater The Hound, dødelig såret, og gir seg i vei mot Braavos. Og senere vil vi få høre at Sandor er død. Men hesten hans dukker opp på et kloster i nærheten av Salt Flats, og der finnes det også en stor, taus munk.... Så selv om abbeden sier at han begravde Sandor Clegane, hvor sannsynlig er det at han dukker opp igjen på et senere tidspkt? Og hvilken rolle kunne man se for seg for The Hound? Jeg syns egentlig ikke Sandor ER så aller verst, alt tatt i betraktning. Iallfall til Westeros å være. Det er mange dysfunksjonelle individer der, for å si det sånn....

Jeg og håper han ikke er borte ;)

Har ikke sett noe av sesong 3 ennå, men lest ut nesten alt av bøker og sitter igjen med noen spørsmål her.

Blir Tyrion tatt som slave sammen med Peggy? Får Jora tilbake Daenerys? Klarer Theon å frigi Jayne? Eller endre han opp som Reek igjen? Hva skjer med komplottet nede i Dorne? Klarer de å beholde Myrsella? Og klarer Daenerys å kontrollere sine drager og redde sitt folk? Kommer Val tilbake med det frie folket? Klarer Jon å hanskes med White Walkers? Og hva skjer med Davos og hans kampanje for sin konge?

Så mange spørsmål man skal sitte igjen med, uten å få noe svar før neste bok kommer ut :P

Endret av Belle Gunnes

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...