Aphrodite Skrevet 6. juni 2013 #301 Skrevet 6. juni 2013 Og jeg som syntes Lena Headey var sånn i kontakt med sin indre bitch! Det KAN ha noe med at den forrige filmen med Lena Headey jeg så, var Dredd, der hun spiller überpsycho Ma-Ma. Men hun virker jo veldig hyggelig i intervjuer og sånn. Kanskje det bare er meg.... Jeg syntes Cersei er superbitch enda, men ikke sånn som i bøkene. Det gir egentlig ikke noe mening, men hun har blitt mer likende for meg i hvert fall. Jøss, det merket jeg ikke i det hele tatt. Men når du nevner det, så snakker hun jo stadig vekk om hjemme i Volantis. Mens huset Westerling er vasaller til Lannister. Damnation! Ble smått mindfucked nå..
Mann 42 Skrevet 6. juni 2013 Forfatter #302 Skrevet 6. juni 2013 (endret) Jeg syntes Cersei er superbitch enda, men ikke sånn som i bøkene. Det gir egentlig ikke noe mening, men hun har blitt mer likende for meg i hvert fall. Ble smått mindfucked nå.. Volantis er en av "The Free Cities" på den andre siden av "The Narrow Sea". Lys, Myr, Penthos, Braavos, Lorath, Norvos, Qohor, Volantis og Tyrosh. Mao, ikke en del av Westeros. Mens Westerling-familien kommer fra en eller annen plass på vestkysten av Westeros, i nærheten av Casterly Rock, der Lannisters har sitt hovedsete. Det jeg mer og mer reagerte over når det gjaldt Cersei i bøkene, var at hun var så utrolig irrasjonell. Hun har saktens sine grunner for en del av det, hun har traumer som går helt tilbake til barndommen, og som har påvirket hele hennes tankegang og fordreid den. Men hun gjør enkelte ting som er totalt på trynet. F.eks så tillater hun, hun faktisk OPPMUNTRER til gjenopprettelsen av to militære religiøse ordener som har vært forbudt i et par hundre år, uten å tenke det aller minste på konsekvensene av å plutselig få mange tusen menn under våpen som hun ikke har den minste kontroll over. Hun slutter også å betale avdragene til "The Iron Bank" i Braavos, til tross for at denne banken er kjent for å lage seriøse problemer for folk som ikke betaler avdragene sine. Ofte gjennom å støtte motstanderne deres. Og i bok 5 kommer det da ganske riktig en bankmann helt til Muren for å love finansiell backing til Stannis Baratheon. Hun sparker ut solide folk og setter dilettanter i deres sted, kun på sympatier og følelser. Tilogmed Jaime griper seg i å tenke at "Cersei ser på seg selv som Tywin med pupper, men egentlig er hun bare et nek" Endret 6. juni 2013 av Mann 42
Aphrodite Skrevet 6. juni 2013 #303 Skrevet 6. juni 2013 Volantis er en av "The Free Cities" på den andre siden av "The Narrow Sea". Lys, Myr, Penthos, Braavos, Lorath, Norvos, Qohor, Volantis og Tyrosh. Mao, ikke en del av Westeros. Mens Westerling-familien kommer fra en eller annen plass på vestkysten av Westeros, i nærheten av Casterly Rock, der Lannisters har sitt hovedsete. Det vet jeg . Jeg bare husket absolutt ingenting om at Westerlingene var vasaller til Lannisters. Mye tapt kunnskap føler jeg. Må kanskje dra de med meg på ferien.
Mann 42 Skrevet 6. juni 2013 Forfatter #304 Skrevet 6. juni 2013 Det vet jeg . Jeg bare husket absolutt ingenting om at Westerlingene var vasaller til Lannisters. Mye tapt kunnskap føler jeg. Må kanskje dra de med meg på ferien. Med særlig vekt på appendixet "House Lannister, retainers and bannermen."
Leifr Skrevet 7. juni 2013 #305 Skrevet 7. juni 2013 Vi får ikke se Grey Winds hode sydd på Robb Starks dekapiterte kropp fordi det er noe som det bare blir referert til i bøkene. Dette er knapt noe argument, siden manusforfatterne til tv-serien flere ganger har vist at de ikke er bundet av de samme restriksjonene på perspektiv som det bøkene er. Vi får se (eller ikke) om noen dager.
Mann 42 Skrevet 7. juni 2013 Forfatter #306 Skrevet 7. juni 2013 (endret) Dette er knapt noe argument, siden manusforfatterne til tv-serien flere ganger har vist at de ikke er bundet av de samme restriksjonene på perspektiv som det bøkene er. Vi får se (eller ikke) om noen dager. Nei, men en ting de ser ut til å være veldig opptatt av, er å bevege historien fremover og ikke dvele for lenge ved uvesentligheter, som det ville være å sette av tid til en slik scene. Det er selvsagt ikke noe å diskutere. Men når man lager film, og særlig når man gjør det for TV, så er det to ting det må økonomiseres med. Det ene er tid, det andre er penger. Du skal fortelle historien på 10 episoder, og du må gjøre det innenfor et stramt økonomisk budsjett. Og det jeg har sett av fravik fra historien så langt, har ikke vært store utbroderinger av ting fra bøkene, det har tvert imot vært beskjæringer og forkortelser av handlingen. Eksempelvis forspillet til at Jon blir en del av vildlingene og "deserterer". Opptakten til kampen mellom Quorin og Jon er ganske lang og preget av mye diskusjon dem imellom, og Jon blir minnet om sin ed og hvor viktig det er at han overlever, uansett hva det skal koste, slik at han kan varsle Castle Black. Samtalen med Kongen hinsides Muren likeens. Det er en lang utveksling der Jon endelig lykkes i å overbevise ham når han viser hvor bitter han er over å være Ned Starks bastard. I serien skjærer man gjennom disse lange sekvensene med kjappe kutt som ikke på langt nær er like troverdige psykologisk. Endret 7. juni 2013 av Mann 42
HedvigR Skrevet 8. juni 2013 #307 Skrevet 8. juni 2013 Vi kommer nok til å få se Grey Wind på Robs kropp i neste episode, det er bekreftet.Synes for øvrig at mye har blitt tatt med som ikke er supernødvendig for å bevege historien fremover, f.eks. Pods sine overjordiske sexferdigheter. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #308 Skrevet 9. juni 2013 Vi kommer nok til å få se Grey Wind på Robs kropp i neste episode, det er bekreftet. Synes for øvrig at mye har blitt tatt med som ikke er supernødvendig for å bevege historien fremover, f.eks. Pods sine overjordiske sexferdigheter. Hvor er det bekrefta? Kan jeg se en link? Anonymous poster hash: 113a8...4e2
HedvigR Skrevet 9. juni 2013 #309 Skrevet 9. juni 2013 Hvor er det bekrefta? Kan jeg se en link? Anonymous poster hash: 113a8...4e2 Spoiler: Bilde fra kommende episode. Ikke noe som ikke er med i bøkene, men ikke sikkert alle vil se. 1
Mann 42 Skrevet 9. juni 2013 Forfatter #310 Skrevet 9. juni 2013 (endret) Vi kommer nok til å få se Grey Wind på Robs kropp i neste episode, det er bekreftet. Synes for øvrig at mye har blitt tatt med som ikke er supernødvendig for å bevege historien fremover, f.eks. Pods sine overjordiske sexferdigheter. Jeg tror nok at DET er en snarvei til å gjøre Pod til en av gutta, som er litt kjappere enn den RELATIVT lange reisen Podrick Payne og Tyrion Lannister foretar, rent relasjonsmessig, før Podrick på et langt senere tidspkt i historien satser livet på å finne Tyrion når han forsvinner. Etter at Joffrey svært velfortjent dør av kvelning i sitt eget bryllup, så forsvinner Sansa, Tyrion får skylda for mordet, Lord Varys og Jaime slipper ham løs i fellesskap, men ikke før Tyrion har tatt en liten avstikker og tatt livet av Tywin. På det tidskpt er Brienne av Thart sendt ut for å søke etter Sansa og Arya. Jaime vil holde sitt løfte til Catelyn og returnere barna til henne dersom de er i livet. Podric på sin side vet at Brienne gjør dette, og siden Sansa er gift med Tyrion og folkesnakket vil ha det til at de var sammen om mordet på Joffrey, griper han etter det eneste halmstrået han vet om, og følger etter Brienne mens hun søker etter Sansa. Så: man trenger en solid dose male bonding for å fremprovosere en slik ekstraordinær trofasthet. Og hva kan være bedre enn at herren da er en skikkelig kul type som trekker frem tre stoler, og sier at her trenger vi masse vin, og alle detaljer!? Sammen med Bronn, for Guds skyld. Selve den etymologiske kilden til uttrykket "badass"! Det er en fortellerteknisk snarvei å sende Pod på bordell i takknemligheg. Alternativet ville være å ha en masse interaksjon mellom Tyrion og Pod, slik det er i bøkene. Poenget her er at Tyrion må være noe av det største som har skjedd i livet til Podrick Payne, og han blir helt satt ut når han forsvinner. Håper jeg ikke spoilet noe for noen nå.. Endret 10. juni 2013 av Mann 42
Mann 42 Skrevet 9. juni 2013 Forfatter #311 Skrevet 9. juni 2013 (endret) Spoiler: Bilde fra kommende episode. Ikke noe som ikke er med i bøkene, men ikke sikkert alle vil se. Vel, jeg antar fristelsen ble i største laget. På den annen side, det var et skikkelig dårlig bilde. Jeg tror ikke det er ekte. Endret 9. juni 2013 av Mann 42
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #312 Skrevet 9. juni 2013 http://www.youtube.com/watch?v=4nfEgIZPwYs Anonymous poster hash: 0a9ad...8ec 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 10. juni 2013 #313 Skrevet 10. juni 2013 Jeg laget en tråd på "Kultur..." nå for å diskutere hva som kan skje i neste bok. Man sitter jo igjen med hakeslepp og en haug spørsmål, når man er ferdig med å lese hele serien jo. Mann42 - jeg liker dine betraktninger av bøkene. Sitter ofte igjen med samme intrykkene som deg.
Mann 42 Skrevet 10. juni 2013 Forfatter #314 Skrevet 10. juni 2013 Jeg laget en tråd på "Kultur..." nå for å diskutere hva som kan skje i neste bok. Man sitter jo igjen med hakeslepp og en haug spørsmål, når man er ferdig med å lese hele serien jo. Mann42 - jeg liker dine betraktninger av bøkene. Sitter ofte igjen med samme intrykkene som deg. Det er bra med en ren boktråd. Jeg ble riktignok først obs på bøkene etter at jeg hadde sett noen episoder av serien, men på mange måter mener jeg at bøkene er bedre enn TV-serien, selv om ikke det skal stoppe meg i å se hver eneste episode og kjøpe dem på DVD..... Jeg ble blodfan rimeiig kjapt... RR Martin er nok det beste som har skjedd meg litterært sett, iallfall i år. ASOIAF (var det rett?) fikk meg til å titte nærmere på noen av de andre tingene, og det er veldig bra. Sjeldent at noen kan skrive så overbevisende om en middelaldersetting, OG være bra på science fiction, som han også skriver mye av.
Guadaloupe Skrevet 10. juni 2013 #315 Skrevet 10. juni 2013 Ja da var den sesongen ferdig. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å vente på den nye sesongen så jeg må nok kjøpe bøkene og få lest dem. Anbefales det å lese dem på engelsk eller norsk? Personlig syntes jeg det er best å lese bøkene på originalspråket, så da er det vel best med engelsk?
Gjest Belle Gunnes Skrevet 10. juni 2013 #316 Skrevet 10. juni 2013 Jeg så første episode på NRK og kjøpte alle bøkene i en fei har da lest alle på orginalspråket. Har drøyd og trukket ut bøkene for at de skulle vare så lenge som mulig, men nå er det slutt gitt De må nesten leses på orginalspråket, da det er en del elementer i boka, som ikke lar seg oversette. Han har jo laget noen egne ord f.eks. Og han har en enormt stor interesse for detaljer. Bare at han deler inn hester i så mange forskjellige kategorier sier litt. Vi har ikke noen gode oversettelser for disse typene med hester. Destrier og charger blir på norsk 'stridshes't, men det er en stor forskjell på de. Oj nå skal hestenerden her gi seg. 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #317 Skrevet 10. juni 2013 Ja da var den sesongen ferdig. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å vente på den nye sesongen så jeg må nok kjøpe bøkene og få lest dem. Anbefales det å lese dem på engelsk eller norsk? Personlig syntes jeg det er best å lese bøkene på originalspråket, så da er det vel best med engelsk? Ja,anbefaler originalspråk. Jeg er ikke så flink til lese engelsk, men det funker fint her Anonymous poster hash: 113a8...4e2
Jellybean78 Skrevet 10. juni 2013 #318 Skrevet 10. juni 2013 Hmm.....det var den sesongen, ikke noe cliffhanger-ending heller, nedtur... Husker ikke helt om den der biten med at Ygritte skyter Jon full av piler er med i bøkene, men uansett så var det en fin scene...likte at vi fikk sett en del flere lokasjoner i denne episoden, bla. Nightfortet (men skuffende nok så hadde de ikke filmet den der døra nede i brønnen som gaper, gledet meg litt til den biten forgjeves) og vi fikk se litt mer av både Dragonstone og Pyke. Åja, de utelot den der gledelige gjenforeningen mellom Cersei og Jaime som var beskrevet i bøkene, lurer på hvorfor, mon tro....
Mann 42 Skrevet 10. juni 2013 Forfatter #319 Skrevet 10. juni 2013 Hmm.....det var den sesongen, ikke noe cliffhanger-ending heller, nedtur... Husker ikke helt om den der biten med at Ygritte skyter Jon full av piler er med i bøkene, men uansett så var det en fin scene...likte at vi fikk sett en del flere lokasjoner i denne episoden, bla. Nightfortet (men skuffende nok så hadde de ikke filmet den der døra nede i brønnen som gaper, gledet meg litt til den biten forgjeves) og vi fikk se litt mer av både Dragonstone og Pyke. Åja, de utelot den der gledelige gjenforeningen mellom Cersei og Jaime som var beskrevet i bøkene, lurer på hvorfor, mon tro.... I bøkene går det litt anderledes for seg. Da har de sin konfrontasjon da Jon nekter å drepe hestebonden som de møtte tidligere. Da Ygritte skjærer strupen over på bonden, slår Jon seg ut, og i kampen setter Ygritte en pil i hofta hans i det han rir bort. Jeg skulle også gjerne hatt med både døra og Cold Hands. Men det kommer kanskje i sesong 4. 1
Gjest Naria Skrevet 11. juni 2013 #320 Skrevet 11. juni 2013 Jeg ble også skuffet over at Coldhands ikke var med. Håper han dukker opp neste sesong.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå