Gå til innhold

Unge mødre


Gjest sexysadie

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg må bare si jeg er overrasket over at ikke denne tråden er delt eller stengt for lenge siden. Det startet med et enkelt spørsmål fra ei jente vi ikke vet annet om enn at hun er gravid og går på vgs - og har utartet til en vanvittig diskusjon som skulle vært tatt som et eget tema. Mange av innleggene kan leses dithen at det er antagelser om jenta som startet tråden. Jeg syns det blir direkte respektløst mot henne som ba om svar på et spørsmål, ikke synspunkter som kan få henne til å føle at hun utnytter systemet ved å velge å beholde et barn - og likevel også fortsette på skolen, eller at hun ikke har peiling på prevensjon. Alle som er voksne nok her inne i forumet vet at ingen prevensjon er 100% sikker. Om det er en ung jente eller en eldre som blir del av den lille andelen som blir gravid på tross av ansvarsfull prevensjon skjer helt tilfeldig, og ingen her bør anta automatisk at siden den som spør er ung, så er det hun som ikke har tatt ansvar!!! Det vet vi jo faktisk ingenting om. Og er det ikke å ta ansvar at man undersøker hvilke muligheter som fins til å gjøre det beste ut av en kanskje uventet situasjon? Abort skal ikke få lov til å være en erstatning til prevensjon, jeg syns dermed det er riktig av enhver å tenke gjennom hva man vil velge i sin situasjon - og jeg syns det er direkte uhørt at noen her forteller en annen at man bør ta abort, kun basert på alder. Av og til blir jeg bare så sint her i KG. Kvinne er kvinne verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

Ja, tenåringer kan bli bra mødre.

Men jeg tror de fleste her inne ikke ville anbefalt sin datter å bli gravid i tenårene, hvis det stod mellom å være tenåring eller å vente til man var i tyveårene. Og det er det en grunn til.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Ka i helvete er det her?

Denne tråden har ikke jeg laget!

Mitt innlegg var da ett svar på en skittunges spørsmål, som hun skulle hatt svar på før hun ble gravid.

Ka slags kjerring forum har dette blitt?

blir laget tråder på nivket sitt som man ikke vet om?

Det kan man ikke tillate seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ka i helvete er det her?

Denne tråden har ikke jeg laget!

Feil. Du startet denne tråden i og med at du valgte å spore av en tråd som startet med et uskydig spørsmål fra en gjest. Den tråden var ikke ment som en generell debatt om tenåringsmødre. Derfor er denne tråden er resultat av din avsporing. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Feil. Du startet denne tråden i og med at du valgte å spore av en tråd som startet med et uskydig spørsmål fra en gjest. Den tråden var ikke ment som en generell debatt om tenåringsmødre. Derfor er denne tråden er resultat av din avsporing.

Problemet blir jo det at folk som ikke så den opprinnelige tråden får feil inntryk fordi de ikke kjenner hele konteksten.

Her har dere fått meg til å fremstå som den hjerteløse bitchen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sexysadie

Det hjelper ikke det spor, jeg har ikke laget denen tråden så dere kunne ha funnet på noe annet enn å sette navnet mitt på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Et bevis for at man skal ta råd man får på nett med en stor klype salt! Beklager Sexysadie, men her er du langt ute på viddene.

.

Enig i at denne tråden er på viddene, men innlegget var opprinnelig i en annen kontekst i en annen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mies innlegg fulgte med fra den opprinnelige tråden. Det var nemlig da den var på viddene. Det var derfor den ble delt.

Og nå går vi tilbake til denne trådens tema :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Mitt innlegg var,som Hege skriver, skrevet før tråden ble delt. Uttalelsen du kom med om at :

blir du gravid før du er ferdig med VGS så ta abort.

er en uttalelse så bastant og sterk at jeg ikke kunne la den stå uimotsagt selv om debatten avsporet fra det opprinnelige temaet.

Ingen forhelligelse av unge mødre altså, man bør absolutt vente til man er blitt voksen med å få barn, men når en tenåring blir gravid finnes det ikke fasitsvar på hva som er rett og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Myumi

Jeg synes vi må dele inn tenåringsmødrene i noen enkeltgrupper.

1. De som velger å bli gravide med viten og vilje

2. De som blir gravide selv om de har brukt prevensjon og brukt den riktig

3. De som blir gravide pga. slurv, dumhet, naivitet, uvitenhet og "det hender ikke meg" tankegangen

4. De som blir gravide fordi kjæresten har innbilt dem at å "hoppe av i svingen er heeeelt trygt" :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vi må dele inn tenåringsmødrene i noen enkeltgrupper.

1. De som velger å bli gravide med viten og vilje

2. De som blir gravide selv om de har brukt prevensjon og brukt den riktig

3. De som blir gravide pga. slurv, dumhet, naivitet, uvitenhet og "det hender ikke meg" tankegangen

4. De som blir gravide fordi kjæresten har innbilt dem at å "hoppe av i svingen er heeeelt trygt" :roll:

Dette syns jeg er en helt grei inndeling. Jeg syns at mens man er i tennårene, burde man ikke planlegge graviditet. Det kan godt hende at du er i et flott og seriøst forhold, men jeg syns man mangler ganske nødvendlig livserfaring. Du kan bli en flott mor, men ungdomstidne din får du aldri tilbake.

Dersverre vet jeg om alt for mange jenter som ikke bruker prevansjon, fordi de er sikre på at det går bra med å hoppe av i svingen.. Eller fordi de ikke tror de faktisk trenger det.

Men hva skal man da gjøre dersom man først er blirr gravid? Uansett hva som er grunnen til graviditen. Hvorvidt man skal få barnet eller ikke blir et utrolig personlig valg. Og jeg kan ikke sette meg som dommer og se ned på de som ikke gjør det eller det. Vi lever i et rikt samfunn, og jeg syns det er greit at det jeg skatter kanskje hjelper en ung mor eller to. De kan få akkurat like gode og rike liv som oss, dersom de bare går inn for det sselv. Og jobber for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agurk

Og det første innlegget mitt skulle vært i den andre tråden.. Sukk, blir da bare tull når dere deler slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Poirot
Og det første innlegget mitt skulle vært i den andre tråden.. Sukk' date=' blir da bare tull når dere deler slik![/quote']

Ta en kopi da vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var under 18 da jeg ble gravid, hadde ingen jobb, men jeg hadde ikke rett på noe fra sosialkontoret.(siden jeg var under 18 ) Fikk trygd i 3 år, til jeg og min nye samboer og jeg fikk barn. Jeg ser jo det selv at jeg skulle hatt utdannelse, men så dum var jeg. Men det er jo veldig mange unge som ikke skulle hatt unger, det har jeg også sett. Men så er det mange som greier seg kjempe bra og de er det jo viktig og få frem da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nu spore jeg vel helt av her, men jeg forstår ikke hvordan der kan være så mange unge mødre i 2004 hvor alle burde være bedre oplyst, men jeg ser at mange forældre stadig har sex som stort tabu dette er synd, så jeg vil faktisk lægge skylde meget over på forældre.

kommer faktisk til at sammenligne det med narkomaner der er ikke en eneste narkoman der med hånden på hjerte kan sige at de ikke viste at det var livsfarligt, og det samme gælder det om at blive gravid alle ved i dag at hvis man ikke bruger en eller flere former for prevantion da er der store chancer for at blive gravid, min søn på 12 han ved allerede at han skal bruge kondom når den tid kommer at han får lyst på sex og han ved han kan komme til mig og få alle de kondomer han vil, jeg har skrevet med store bokstaver om hvor vigtig det er at pakke tissen sin godt ind, så man ikke bliver far til en ungen man ikke vil ha i udgangspunktet, og for ikke at tale om alle de sygdomme man kan få, den samme smøre har mine tøsser, jeg fik dem samme smøre fra mamma og det virkede, børn/unge skal være fortrolig med sin krop og de ting som kan ske og så længe bare en er fornuftig så sker ikke de såkaldte uheld, og når det uheldet så endelig er der da må forældre støtte sine unger i deres valg uaset om det er at beholde barnet eller få en arbort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nu spore jeg vel helt av her, men jeg forstår ikke hvordan der kan være så mange unge mødre i 2004 hvor alle burde være bedre oplyst,

Jeg er fra et lite sted, med få jobber. Der ble det en slags trend at jentene uten jobb, uten utdannelse, fikk barn veldig, veldig tidlig. For noen var det for å ha noen, ha noe som gav litt mening. "Nå er jeg blitt til noen. Jeg er en mor."

For andre var det rett og slett for å være sikret en viss inntekt i noen år. De er for unge til å få vanlig trygd eller sosialhjelp, men dersom de hare et barn få de trygd i tre år og bidrag.

Nå betyr ikke dette at alle får barn der av disse grunnene. Noen får barn tidlig av helt andre grunner, men desverre var det en god del av de unge mødrene som fikk for å få selvfølelse og inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...