Sweet77 Skrevet 28. mars 2013 #21 Skrevet 28. mars 2013 "Fordi jeg har en svakhet, skal hele verden rette seg etter meg"? Det er jo ikke billig smågodt 1 fattig uke i året som er problemet til de som er overvektige. Så utspillet til Jørgen Foss ser jeg ikke som annet enn en mulighet til å skape litt publisitet. Så gjennomsiktig som dette stuntet er vil jeg si at han i alle fall setter seg selv i dårlig lys. Og at han gjør det litt pinlig for andre overvektige å vedgå at de har en tilknytning til foreningen. Å få bukt med overvekt krever dessuten besluttsomhet, og at de slutter å se på seg selv som ofre. Veldig feil signaler fra en som skal tale deres sak. 6
Gjest O___o Skrevet 28. mars 2013 #22 Skrevet 28. mars 2013 Når begynte salater å koste 72 kroner? En baguett koster jo 30. Det frister faktisk mer med baguett enn godteri på jobb og sånn, men skjønner det er litt anderledes for han som protesterer. var hva jeg sist betalte for en salat på en kiosk. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #23 Skrevet 28. mars 2013 Han bruker bare anledningen påskenedsettelsen av smågodt som et aktuelt eksempel på noe som skjer mer enn en gang i uka. Det er alltid tilbud på godteri på en eller annen butikk, og det blir drevet mye reklame for det. Det er dette som er problemet mer enn at det faktisk er på tilbud. Slik jeg ser det. Om det er det Foss egentlig mener å få frem vet jeg ikke. Å få bukt med overvekt krever dessuten besluttsomhet, og at de slutter å se på seg selv som ofre. Veldig feil signaler fra en som skal tale deres sak. Dette er veldig sant! Anonym poster: b3bcb96f6abde7e8a30f0ae071fccc0e 2
Gjest Blubberella Skrevet 28. mars 2013 #24 Skrevet 28. mars 2013 Provosere? Det er du som slenger ut ord som "blind eller dum". Jeg stilte et spørsmål. Det var du som sammenlignet godteri med alkohol og gambling som allerede er ekstra skattlagt eller regulert. Er det så rart at jeg spør hvor grensa eventuelt skal settes om du mener at disse produktene ikke burde bli kontrollert på denne måten? Eller mener du at grensa skal være der den er i dag? Hvorfor det, i så fall? Fedme er jo absolutt et økende problem. Øker det mer enn spillegalskap, alkoholmisbruk eller f.eks. nikotinavhengighet? Jeg klarer forøvrig fint å kontrollere mitt bruk av alkohol, gambling og alle andre rusmidler jeg skulle ha kommet ut for å prøve. Men jeg klarer ikke å kontrollere sukkersuget. Hvorfor skal en alkoholiker få redusert sin tilgang til alkohol ved hjelp av prisregulering og reklameforbud mens jeg ikke skal få redusert min tilgang men måtte gå forbi reklamering for det hver gang jeg passerer en butikk? Anonym poster: b3bcb96f6abde7e8a30f0ae071fccc0e For min del må gjerne alkohol bli solgt på dagligvaren og gambling bli mye mindre regulert. Det ville nok ha hatt sin ulemper men voksne folk bør kunne ta ansvar for egen livsstil istedet for å kreve forbud mot lett tilgjengelige varer eller tjenester som kan være avhengighetsskapende. Mine personlige grenser er at tunge rusmidler bør fortsette å være ulovlige mens alkohol, gambling og sukker er eksempler på ting jeg ikke synes vi trenger å regulere på vegne av andre. Jeg er selv en sukkeravhengig godtegris men jeg ser ingen grunn til å legge skylden på billig smågodt og manglende regulering fra det offentlige. Det er mitt problem og dermed jeg selv som må ta ansvar. Myndighetene skal ikke ta ansvar for hver minste uvane vi har, utover å tilby legehjelp og et godt apparat av spesialister. Hvorfor være så opptatt av at alt skal straffes og innskrenkes? Hva med å heller kreve at sunn mat skal bli billigere og mer tilgjengelig? Billigere treningssentre? Mer penger i gode turløyper med belysning? Holdningskampanjer i skolen som fremmer sunn livsstil? Belønning og ros fungerer som oftest bedre enn straff. Problemet er bare at da hadde det blitt lagt til rette for at vi selv må ta tak og velge riktig, og alle unnskyldninger for å la være hadde blitt tatt fra oss. Det er tross alt mye lettere å legge ansvaret over på noen andre, og da ofte "samfunnet". 4
Gjest O___o Skrevet 28. mars 2013 #25 Skrevet 28. mars 2013 (endret) name='AnonymBruker' timestamp='1364431397' post='12453393] Jeg driter i om det er billigere med to flasker Cola enn en flaske vann, du velger like fullt å gå for Cola. Joda. Men her kommer diskusjonen rundt politikken av reklamering for produkter og produktplassering. For noen år tilbake ble sjokoladeplatene, drops, vepsebol og småsnop som var lett å ta med i tillegg til alt det andre - fjernet fra området rundt tyggis/halspastiller og kassa-området. Snopet ble erstattet med knaskegulerøtter, sukkererter, drueklaser, plommer, oppskåret frukt i biter, brusen ble erstattet med vann og vann med kullsyre. I Norge er tobakk og snus skjult fra disken, slik at forbrukeren skal bli forhindret å bli påminnet om å kjøpe sigaretter/snus, fordi det frister. I ett land som Norge, hvor fedme har blitt en epedemi og som nå er en større årsak til sykdom enn røyking - så er det kanskje påtide å ta en debatt om det er greit at godteri og brus skal være så tilgjengelig, så billig og få oppta så mye av annonsering, tilbud, osv. Ingen trenger uansett å kjøpe flaskevann hver dag, ettersom de kan ta med seg eget vann, og alle har råd til å gjøre det en sjelden gang dersom de glemmer å ta med selv. Ei heller blir folk feite av å drikke to flasker Cola en gang iblant. Men det finnes ikke bare én reklame på én togstasjon om cola og sjokolade. Du finner det overalt. Hele tiden. Hele året. Vann og brød er og blir billigst. Ja, McDonald's er iblant billigere enn å gå ut og kjøpe seg sunn mat, men det er ikke slik at det eneste alternativet til billig junk er sunn, men kjempedyr, mat. Nær sagt alle undersøkelser viser at dette har å gjøre med helt andre forhold enn at de ikke har råd til mat. Men det er ikke helt slik man som forbruker tenker. En grandiosa koster 30-35 kr. I enkelte familier holder én slik - i andre bruker de to. Det eneste man må gjøre er å sette på ovnen og huske å ta av plasten. Hvis man derimot kjøper kyllingfiléter, koster det 50-100,- alene. Så kommer alt av tilbehør i tillegg. Ris/poteter/salat/salatinnhold. Fort kommer du på omlag 1000-150,- I tillegg kommer (for noen) det verste av alt: å måtte bruke tid på å lage maten. I en del familier går det veldig mye P-mat. Pølser Potetmos Pasta Pizza Pannekaker Også kommer jo hurtigris og posesaus på toppen av bløtekaka. Fellesnevneren er at det er mat som er "godt", kjapt og enkelt + det anses som billig. Alle VET at dette er mat med lite næring, men spiser slik allikevel. For mange er jo ketchup det nærmeste de kommer grønnsaker. At folk er overvektige henger sammen med mange av de samme trekkene du finner hos lavtlønnede - det er ikke at de ikke har råd til ordentlig mat. Det er heller at overspising/dårlig kosthold/liten peiling på kosthold og lav lønn/arbeidsledighet/uførhet ofte finnes i samme type folk. De aller fleste vet hva som er junkfood og hva som er sunn mat. Disse er i stand til å identifisere at en brokkoli er brokkoli og en appelsin er en appelsin. Og folk vet jo at pepsimax ikke er like bra å drikke som vann. Men det handler mye om ork. Å orke å bruke den ekstra tiden i butikken, å orke å lage maten fra bunn, å orke å rydde opp og ta oppvasken igjen. Og for mange er det en evig kamp med barna i matveien. Hvis man vet at det blir ramaskrik av laks og at maten spises i ro og mak hvis det blir fiskepinner, så kan valget lett handle på fiskepinner. Hvis fiskepinner både er billigere og mer lettvint å lage enn en fiskerett fra bunn, så er det trolig enda større odds for at valget havner på fiskepinner. (Som stort sett inneholder alt annet enn...fisk...) Hvilket selvsagt ikke betyr at det ikke er noe problem, men det handler ikke om at de ikke kan velge. Det handler om at de velger feil. Alle kan være enige i at de velger feil. Og Jørgen Foss vil gjøre det enklere å velge riktig. Ved å gjøre sunn mat billigere og usunn mat dyrere. Samtidig gjøre det enklere for forbrukerne å finne hva som er sunt og ikke (nøkkelhullsdebatten). Anonym poster: f4d3886924172a496da1d8ea01ba2c88 Endret 28. mars 2013 av O___o 4
Gjest O___o Skrevet 28. mars 2013 #26 Skrevet 28. mars 2013 Jeg er selv en sukkeravhengig godtegris men jeg ser ingen grunn til å legge skylden på billig smågodt og manglende regulering fra det offentlige. Det er mitt problem og dermed jeg selv som må ta ansvar. Nei. Det er ikke bare ditt problem. Og det er ikke bare du som må ta ansvar. At du er sukkeravhengig betyr ikke nødvendigvis at du vil bli overvektig, men du er fortsatt i risiko for å utvikle hjerte-kar-sykdommer og diabetes. Og hvis du skulle være så uheldig - og utvikle hjerte- kar-sykdommer og diabetes, vil det kreve helsepersonell som har en kompetanse til å behandle deg. Din diabetes vil også kreve medisinering. Bak alle medisiner ligger mange tiår med forskning, analyser og utprøvelser. Og bak de medisinene, ligger det årevis av utdanning av kompetent personell. I dag brukes det mye penger i helsevesenet på blodtrykksmedisiner, ankel-kne-hofte-operasjoner, rehabilitering, medisinering osv. på grunn av overvekt og fedme. Dette er i bunn og grunn helt unødvendige skader/sykdommer/lidelser folk har pådratt seg igjennom en kombinasjon av litt dårlige gener, et ræva kosthold og en passiv livsstil. (derav "livsstilssykdom") I tillegg så vet vi at overvekt ofte går i generasjoner. Er mor overvektig - så utgjør det en risiko både for henne og barnet. Barnet har dessuten en større sannsynlighet for å bli overvektig selv, enn dersom forelderen var normalvektig. Vi bruker i dag vannvittig mye penger på livsstilssykdommer, som kunne vært brukt på f.eks kreftforskning. Eller HIV-AIDS. Eller gikt, adhd, autisme, MS, ME, osv. 5
Petra75 Skrevet 28. mars 2013 #27 Skrevet 28. mars 2013 Jørgen er leder i De overvektiges Landsforbund. Det er jobben hans å vise sitt ansikt og komme med forslag på hva man kan gjøre for å gjøre de overvektiges hverdag enklere. For en sterkt overvektig er billig smågodt omtrent det samme som å sette vodka til 19.90 for literen i kassa for en alkoholiker. Det ville jo ikke ramlet oss inn i dag, selv om de færreste av oss har alkoholproblemer. Jeg klarer ikke se hva han sier som er så gæærnt. Fedme er et alvorlig problem, og vi må sette i gang tiltak for å få bukt med problemet. Husk at det heller ikke er bare voksne mennesker vi snakker om her, men også ungdom som har kiosker og butikker vegg i vegg med skolen, og som kjøper billig godteri og boller i stedet for å spise matpakka. Jeg er helt enig med Jørgen, jeg. 7
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #28 Skrevet 28. mars 2013 Gud for en nepe han der er altså! Hva med å heller kjempe for å få sunn mat like billig som smågodt? Han prøver å legge hele skylden over på at usunne ting er for tilgjengelig, men de fleste av oss klarer jo å begrense oss. Så vidt jeg har fått med meg, er all fokuset deres på å få usunne matvarre dyrere. Men aldri om de sier ett ord om å få sunn mat billigere. Anonym poster: cc0351ea65b022881ffa5020ef945b84 7
Berentsens Skrevet 28. mars 2013 #29 Skrevet 28. mars 2013 Har lest flere utspill fra Jørgen Foss som jeg har reagert på, senest i dagens vg; http://www.vg.no/nyh...?artid=10108770 (VG Nett)Landsforeningen for overvektige reagerer på pallene med rekordbillig smågodt i påsken. Leder Jørgen Foss ber myndighetene vurdere et forbud mot prisdumpingen. Er det bare jeg som synes han setter overvektige i et dårlig lys? Han klarer å framstille seg selv og samtlige overvektige som dumme. Som om bare noe er billig nok, så har ikke overvektige eller andre selvkontroll nok til ikke å kjøpe over evne. Han er engasjert, det skal han ha, men han burde virkelig begynne å tenke seg om et par ganger før han åpner munnen. 8
kråkefjas Skrevet 28. mars 2013 #30 Skrevet 28. mars 2013 Hvis det var det du klarte å lese ut av innlegget mitt er du enten blind, dum eller kun ute etter å provosere. Du kan jo tenke litt i gjennom hvor mange som kan kose seg med litt smågodt innimellom uten å bli avhengig, kontra hvor mange som kan kose seg med litt heroin innimellom uten å bli avhengig. Man burde forby dobbeltmoral
Gjest NerdMedSverd2 Skrevet 28. mars 2013 #31 Skrevet 28. mars 2013 Faen, typisk at kommentarfeltet er stengt. Den saken kunne skapt en fantastisk debatt i kjent vg stil. 2
SmallTalk Skrevet 28. mars 2013 #32 Skrevet 28. mars 2013 Som feit tar jeg avstand fra det nepskrellet som representant for oss feitinger. Han er stokk dum, i omtrent alt han sier. Takk, Silfen! Jeg må si at jeg synes det eneste Jørgen Foss gjør er å syte. Ja, han er overvektig, men overvekt i den graden han sliter med er selvforskyldt, og den eneste han til syvende og sist kan skylde på er seg selv. Man er ikke nødt til å kjøpe smågodt selv om det er billig, man må ikke drikke Cola selv om et er tilbud på Cola og man er ikke nødt til å handle potetgull selv om det er 3 for 2 på dette en uke. Man velger selv hvilke valg man tar, og som voksen er man selv ansvarlig for dette. Når narkomane klarer å bli rene og alkoholikere klarer å bli tørrlagte, da burde Jørgen Foss klare å gå forbi godtehylla uten å forsyne seg. 8
Gjest Ratata Skrevet 28. mars 2013 #33 Skrevet 28. mars 2013 (endret) Om noen år har vi alle blitt en gjeng med zombielignende, siklende går-rundt-i-ring-lignedne skapninger som ikke evner å forstå vårt eget beste uten at vi må ha regler og lover for ALT. Bortskjemte, det er det vi er. Stadie 4 år hele livet. Som roper etter at vi må settes grenser for siden vi ikke selv klarer å håndtere alle fristelsene og valgene vi står ovenfor gjennom livet. Endret 28. mars 2013 av Ratata 2
Pilten Skrevet 28. mars 2013 #34 Skrevet 28. mars 2013 Som leder for landsforeningen for overvektige synes jeg Jørgen Foss gjør alle sine medlemmer en bjørnetjeneste ved å ta fokus vekk fra ansvaret man har selv for sitt eget liv for heller å prøve å skylde sin egen mangel på selvkontroll på "noen andre"/samfunnet. (Kanskje noe man må forvente i et samfunn der flere og flere forventer at velferdsstaten skal holde deg i hånden fra vugge til grav?). Han kan skylde sin egen overvekt så mye han vil på andre, men så lenge han gjør det vil han aldri overvinne problemet sitt. At han skal fungere som en lederskikkelse er uforståelig for meg da han heller bidrar til styrke fordommen om at overvektige ikke tar ansvar for seg selv og sitt liv. Jeg elsker smågodt, kaker og marsipan, men jeg må selv begrense meg fordi jeg vet at spiser jeg en stor sjokoladeplate om dagen legger jeg på meg. Derfor kjøper jeg heller to små i uken. Jeg har selv slitt med vekten og vet at det eneste som hjelper er å ha selvkontroll nok til å ikke kjøpe det/klare å unngå fristelsene, for da spiser du det heller ikke. (Vil legge til at dette selvsagt ikke gjelder for personer som er overvektige pga. medisinbruk eller sykdommer, det er selvfølgelig en helt annen diskusjon). 5
Gjest Blubberella Skrevet 28. mars 2013 #36 Skrevet 28. mars 2013 Nei. Det er ikke bare ditt problem. Og det er ikke bare du som må ta ansvar. At du er sukkeravhengig betyr ikke nødvendigvis at du vil bli overvektig, men du er fortsatt i risiko for å utvikle hjerte-kar-sykdommer og diabetes. Og hvis du skulle være så uheldig - og utvikle hjerte- kar-sykdommer og diabetes, vil det kreve helsepersonell som har en kompetanse til å behandle deg. Din diabetes vil også kreve medisinering. Bak alle medisiner ligger mange tiår med forskning, analyser og utprøvelser. Og bak de medisinene, ligger det årevis av utdanning av kompetent personell. Poenget er at hvis jeg tar meg selv i nakken og innser at jeg har ansvar for eget liv og helse, trenger jeg ikke utvikle verken fedme, diabetes eller hjerte/kar-sykdommer. Det du sier over her er jo at å være sukkeravhengig betyr at man automatisk blir en stor ressursbruker i helsevesenet, og da har du allerede fratatt meg og andre avhengige ansvaret for egen situasjon. Man kan bare lene seg tilbake, klage på sin forferdelige avhengighet og forvente at noen andre skal komme og rydde opp. Istedet for å tenke "jeg skal klare å bli kvitt min avhengighet" blir heller tanken "jeg kan ikke noe for at jeg er så avhengig, jeg er syk og trenger å få ting tilrettelagt". Å gjemme unna godteriene og gjøre dem dyrere vil kanskje fungere litt forebyggende, men når man allerede har utviklet avhengighet og lider av sykelig fedme har det ingen virkning. Jeg synes det virker som at Jørgen Foss fraskriver seg alt ansvar for sin avhengighet, og det er helt feil utvikling. Som Flair sier må han og andre slutte å se på seg selv som ofre og heller innse at de må ta tak selv. Når de søker hjelp skal de selvsagt få det da jeg mener alle fortjener hjelp i helsevesenet uansett livsstil, men hjelp til selvhjelp er mye bedre enn å gjøre folk til hjelpeløse ofre for egen avhengighet. Hjelp til selvhjelp kan være å støtte pasienten til å starte et nytt og sunnere liv med sunn mat og mer mosjon, fremfor å bare sykeliggjøre og pøse på med blodtrykksmedisin og blodfortynnende. Er man feit har man et problem man faktisk må ta tak i selv, med eller uten hjelp. Med hjelp mener jeg et tupp i ræva til å forandre livsstil, ikke stadig nye forbud mot alt som man kanskje kan bli avhengig av. 4
Dolce Skrevet 28. mars 2013 #37 Skrevet 28. mars 2013 Man er ikke nødt til å kjøpe smågodt selv om det er billig, man må ikke drikke Cola selv om et er tilbud på Cola og man er ikke nødt til å handle potetgull selv om det er 3 for 2 på dette en uke. Man velger selv hvilke valg man tar, og som voksen er man selv ansvarlig for dette. Når narkomane klarer å bli rene og alkoholikere klarer å bli tørrlagte, da burde Jørgen Foss klare å gå forbi godtehylla uten å forsyne seg. Jeg er så enig, så enig. Og det vil alltid være noen som ikke kan styre seg når de blir fristet. Det gjelder på de fleste områder i livet, og i alle befolkningsgrupper. 1
Cata Skrevet 28. mars 2013 #38 Skrevet 28. mars 2013 Enig med de fleste. Selv om jeg er mer glad i søtt enn gjennomsnittet, så skjønner faktisk selv jeg at det går fint an å gå forbi smågodthylla, eller handle moderate mengder selv om det er billig. Godis handler man jo fordi man har lyst på det der og da, ikke fordi prisen er lav? Får nå være grenser for hva som skal lovreguleres, og selv om man er overvektig så har man da vanligvis vettet i behold. 4
Gjest Belle Gunnes Skrevet 28. mars 2013 #39 Skrevet 28. mars 2013 Folk handler det de vil ha uansett pris, og fristelsene er like for alle. Vi har de samme valgene men de fleste vet å velge smartere. Kunne sikkert lett blitt en feitt alkoholiker jeg. Elsker sjokolade og vin. Men jeg velger å begrense inntak av fristelsene til et akseptabelt nivå for egen helses skyld. 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #40 Skrevet 28. mars 2013 Men, men... men gjør de godteri dyrere så får jo bare de rike spise godteri :grine: La oss forby å tjene mer enn 250 000 kroner i året. Også, la oss forby å tjene under 250 000 kr. Også må vi forby ironi også sikkert. Anonym poster: a098d14b455bae673171a4f53047260a 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå