Gjest Blubberella Skrevet 28. mars 2013 #61 Skrevet 28. mars 2013 Jeg er fullstendig klar over både produktplassering og iherdig reklame for å få folk til å kjøpe varer, men mener fremdeles at vi er såpass oppegående og tenkende mennesker at vi bør klare å motstå fristelsen. Vi vet da vel alle at butikkene vil få solgt varene og at de derfor bruker skitne triks for å lure oss i fella, og da bør det heller være fokus på hvordan man skal unngå å falle for fristelsene fremfor å prøve å gjemme unna fristelsene fra voksne folk. Og så lurer jeg litt på hvor grensene skal gå i forhold til hvilke produkter som er nok usunne til at de burde avgiftsbelegges eller settes opp i pris. Hvis man overspiser kan man spise seg feit på mer enn bare godterier, potetgull og junkfood. Jeg synes heller ressursene bør brukes til forebyggende helsehjelp der folk selv er med og tar tak i egne vaner. 1
JohnS Skrevet 28. mars 2013 #62 Skrevet 28. mars 2013 Husker jeg så en på matbutikken som kom bort til frysedisken med en tom handlevogn hvor jeg stod, han fylte den med ferdigmat og gikk. Når jeg kom til kassen stod han foran meg med vognen full av ferdigmaten, brus og gotteri. Fyren veide sikkert nesten 200 kg så jeg tipper at alt var til han. MEN han kunne droppet å kjøpe alt det der, han kunne kjøpt grønnsaker, rent kjøtt, grov brød, melk, juice, frukt, osv. Det er jo jævlig mye enklere da. Synes det er dumt av vi ikke klarer å få til mer fornuftig hurtigmat og snacks. Jeg var innom butikken på vei til jobb for noen dager siden fordi jeg ikke hadde med meg frokost. Tror du ikke de skulle ha 40 kroner for et par skiver med skinke og 25 for noen babygulrøtter. Jeg kjøpte riktignok knekkebrød og pålegg i stedet, men galskap uansett. Det er også dumt at vi er så dårlige på alternative snacks. Det finnes mye man kan lage med grønnsaker og mindre mengder bær, nøtter og frukt som faktisk er godt og ikke bare "jaja, så sitter vi her og knasker på en gulrot da". Hvorfor kan ikke barn lære slikt fra første klasse, eller barnehagen for den saks skyld? Gode vaner er selvsagt egentlig foreldrenes oppgave, men dagen generasjon av foreldre har det ikke så lett. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #63 Skrevet 28. mars 2013 (....) men dagen generasjon av foreldre har det ikke så lett. Hva i alle dager skal det bety? De har det ikke så lett fordi de er rikere enn foreldrene og besteforeldrene var? Fordi de blir kastet informasjon om sunn mat etter seg? Anonym poster: 1cf1ed426b516c7eda1d31245fd3f085 2
JohnS Skrevet 28. mars 2013 #64 Skrevet 28. mars 2013 Hva i alle dager skal det bety? De har det ikke så lett fordi de er rikere enn foreldrene og besteforeldrene var? Fordi de blir kastet informasjon om sunn mat etter seg? Anonym poster: 1cf1ed426b516c7eda1d31245fd3f085 De fleste har vokst opp med dårlige vaner, vet lite og informasjonen er om noe mer forvirrende enn hjelpsom. Joda, de kunne letet frem oppskrifter på nett og eksperimentert, men det skjer ikke. Derfor burde slikt være del av skolen. Nå snakker jeg om et helt annet nivå enn at det er fornuftig å spise grønnsaker til middagen.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #65 Skrevet 28. mars 2013 Man lærer sånt på skolen. I naturfag og i heimkunnskap. Man lærer hva man bør spise og hvorfor. Man får en kokebok til odel og eie som i tillegg til å inneholde mange sunne og spennende oppskrifter også forklarer hvorfor man bør spise sunt. Anonym poster: 1cf1ed426b516c7eda1d31245fd3f085 2
Gjest O___o Skrevet 28. mars 2013 #66 Skrevet 28. mars 2013 Jeg er fullstendig klar over både produktplassering og iherdig reklame for å få folk til å kjøpe varer, men mener fremdeles at vi er såpass oppegående og tenkende mennesker at vi bør klare å motstå fristelsen. Vi vet da vel alle at butikkene vil få solgt varene og at de derfor bruker skitne triks for å lure oss i fella, og da bør det heller være fokus på hvordan man skal unngå å falle for fristelsene fremfor å prøve å gjemme unna fristelsene fra voksne folk. Men vi vet jo at folk ikke er såpass "oppegående og tenkende mennesker" når 1 av 5 voksne kvinner er overvektige og hvert 5. barn er overvektig. Igjen tilbake til røykingen: Vi vet at folk røyker mindre etter at skatte- og avgiftene ble satt opp, røykeforbudet ble innført, reklamen fjernet og etter at tobakken ble fjernet fra den synelige skranken i butikken. Jeg har stor tro på at det samme vil gjelde potetgull, godteri og brus, dersom tilsvarende tiltak ble innført. Og så lurer jeg litt på hvor grensene skal gå i forhold til hvilke produkter som er nok usunne til at de burde avgiftsbelegges eller settes opp i pris. Hvis man overspiser kan man spise seg feit på mer enn bare godterier, potetgull og junkfood. Jeg synes heller ressursene bør brukes til forebyggende helsehjelp der folk selv er med og tar tak i egne vaner. F.eks redusere / fjerne helt moms på frukt og grønt. Halvere prisen på flaskevann, ferdigsalater osv.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #67 Skrevet 28. mars 2013 Uansett hvor oppegående folk er så har de aller fleste en stygg uvane, det uheldige for overvektige er at uvanen er blottet for alle å se. Anonym poster: 04dc477d2ed63aa0c748970f9e574718 4
Alice123 Skrevet 28. mars 2013 #68 Skrevet 28. mars 2013 Det som er litt trist med Jørgen Foss, er at alt han sier ikke er ravende galskap. Men siden han har sagt så utrolig mye dumt er han blitt en slags rikstulling som ingen tar seriøst, heller ikke de utalelsene som er halvgreie. 3
waco Skrevet 28. mars 2013 #69 Skrevet 28. mars 2013 Du er for avskaffingen av forbudet mot diverse rusmidler? Anonym poster: b3bcb96f6abde7e8a30f0ae071fccc0e Selvsagt er det en privatsak. Slik det var i norge før 1965.
waco Skrevet 28. mars 2013 #70 Skrevet 28. mars 2013 Hvis det var det du klarte å lese ut av innlegget mitt er du enten blind, dum eller kun ute etter å provosere. Du kan jo tenke litt i gjennom hvor mange som kan kose seg med litt smågodt innimellom uten å bli avhengig, kontra hvor mange som kan kose seg med litt heroin innimellom uten å bli avhengig. Bare en av hundre som forsøker heroin blir avhengig av heroin. Ikke glem at det er svært vanskelig å bli avhengig av morfinpreperater. Du skal sikkert spy hundre ganger før du er hekta.
waco Skrevet 28. mars 2013 #71 Skrevet 28. mars 2013 (endret) H-melk er dyrere enn lettmelk fordi at avgiften på h-melk er høyere enn på lettmelk. Myndighetene ville at vi skulle drikke mindre feit melk. Hva skjer? Tjukke feite folk drikker faen meg ikke en dråpe mindre, - de drikker faktisk mer melk! Helt tullete. Hvorfor er det sånn at slanke mennesker drikker h-melk og tjukke mennesker drikker lettmelk? Vet dere hva som mangler i samfunnet? Ikke forbud, men måtehold. Folk må tenke at nok er nok. Blir maten billigere ikke spis mer, - spar penger i stedet! 2 kg poteter koster 7 kroner. 1.5 kg gulrøtter 15 kroner. De feite kjøper ikke poteter og gulrøtter sånn som meg (et forbilde til etterfølgelse), - nei de driter i poteter og gulrøtter og klager på godteriprisen!!!??? Endret 28. mars 2013 av waco
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #72 Skrevet 28. mars 2013 Forbud, prisøkning osv vil ikke få en med avhengighetsproblematikk til f.eks å slutte å ruse seg eller overspise. Hodet/hjernen overstyrer alt .Derfor er behandling er det eneste alternativ for å ha mulighet til å oppnå kontroll. Så enkelt men så vanskelig. Når skal folk skjønne at overspising er en sykdom på linje med rusmisbruk eller hjerteproblemer? Uansett er jeg ganske skuffet over Foss for at han setter seg i en offerrolle. Han og folk i lignende problemer må selv ta ansvar for å søke hjelp og jobbe med problemene sine. Anonym poster: 62d04133086cd149a80c685b7839e16d 3
Gjest Blubberella Skrevet 28. mars 2013 #73 Skrevet 28. mars 2013 Bare en av hundre som forsøker heroin blir avhengig av heroin. Ikke glem at det er svært vanskelig å bli avhengig av morfinpreperater. Du skal sikkert spy hundre ganger før du er hekta. Ja skal ikke skryte på meg allverdens peiling på heroin, men da har jeg lært noe nytt i dag
JohnS Skrevet 28. mars 2013 #74 Skrevet 28. mars 2013 Man lærer sånt på skolen. I naturfag og i heimkunnskap. Man lærer hva man bør spise og hvorfor. Man får en kokebok til odel og eie som i tillegg til å inneholde mange sunne og spennende oppskrifter også forklarer hvorfor man bør spise sunt. Anonym poster: 1cf1ed426b516c7eda1d31245fd3f085 Hva med å faktisk lese et innlegg før du svarer på det? Barn lærer ingenting om det jeg sa på skolen.
Gjest Blubberella Skrevet 28. mars 2013 #75 Skrevet 28. mars 2013 Men vi vet jo at folk ikke er såpass "oppegående og tenkende mennesker" når 1 av 5 voksne kvinner er overvektige og hvert 5. barn er overvektig. Igjen tilbake til røykingen: Vi vet at folk røyker mindre etter at skatte- og avgiftene ble satt opp, røykeforbudet ble innført, reklamen fjernet og etter at tobakken ble fjernet fra den synelige skranken i butikken. Jeg har stor tro på at det samme vil gjelde potetgull, godteri og brus, dersom tilsvarende tiltak ble innført. F.eks redusere / fjerne helt moms på frukt og grønt. Halvere prisen på flaskevann, ferdigsalater osv. Uansett hvor oppegående man er kan man utvikle både avhengighet og sykdom. Løsningen på psykiske og fysiske lidelser er ikke å fjerne alt det problematiske rundt pasienten men å hjelpe pasienten til å få bedre helse og selv klare å begrense seg. Det er kroppen og psyken som er problemet, ikke alle fristelsene rundt oss. Selv om jeg skjønner hvor du vil er røyking litt annerledes da røyk ikke er et grunnleggende behov for kroppen. Røyk kan man kutte helt ut og slippe å ha mer med å gjøre når man er avvent. Matavhengighet er litt annerledes da vi tross alt må spise for å overleve og det ikke er mulig å slutte å spise på samme måte som man slutter å røyke. 2
Gjest O___o Skrevet 28. mars 2013 #76 Skrevet 28. mars 2013 Uansett hvor oppegående man er kan man utvikle både avhengighet og sykdom. Løsningen på psykiske og fysiske lidelser er ikke å fjerne alt det problematiske rundt pasienten men å hjelpe pasienten til å få bedre helse og selv klare å begrense seg. Det er kroppen og psyken som er problemet, ikke alle fristelsene rundt oss. Selv om jeg skjønner hvor du vil er røyking litt annerledes da røyk ikke er et grunnleggende behov for kroppen. Røyk kan man kutte helt ut og slippe å ha mer med å gjøre når man er avvent. Matavhengighet er litt annerledes da vi tross alt må spise for å overleve og det ikke er mulig å slutte å spise på samme måte som man slutter å røyke. Cola, potetgull og smågodt innegår ikke i maslows behovspyramide akkurat. 2
Samaysa Skrevet 28. mars 2013 #77 Skrevet 28. mars 2013 Cola, potetgull og smågodt innegår ikke i maslows behovspyramide akkurat. Når du nevner Maslows behovspyramide, kanskje enkelte mennesker tyr til mat fordi de ikke får den anerkjennelsen de trenger, og at de derfor drukner sorgene sine i mat?
waco Skrevet 28. mars 2013 #78 Skrevet 28. mars 2013 Hva med å faktisk lese et innlegg før du svarer på det? Barn lærer ingenting om det jeg sa på skolen. Jeg lærte på skolen at grov brød er bedre enn loff, og at syltetøy gir stygge tenner og fører til fedme. I gamle dager var det flaut å være tjukk og ha stygge tenner. Alle hadde sett på karius og baktus og alle visste det at å spise desserter før man spiste middag gjorde en feit.
Gjest O___o Skrevet 28. mars 2013 #79 Skrevet 28. mars 2013 Når du nevner Maslows behovspyramide, kanskje enkelte mennesker tyr til mat fordi de ikke får den anerkjennelsen de trenger, og at de derfor drukner sorgene sine i mat? Da burde de få profesjonell hjelp hos sin lege og evt. få henvisning videre til psykolog og ernæringsfysiolog.
Samaysa Skrevet 28. mars 2013 #80 Skrevet 28. mars 2013 Da burde de få profesjonell hjelp hos sin lege og evt. få henvisning videre til psykolog og ernæringsfysiolog. Enig! Jeg tror overvekt i stor grad skyldes psykiske problemer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå