waco Skrevet 28. mars 2013 #81 Skrevet 28. mars 2013 Enig! Jeg tror overvekt i stor grad skyldes psykiske problemer. Jeg tror fedme skyldes at man ikke er glad i måtehold og tilbakeholdenhet. Alt handler om å spise mest mulig og aldri få nok. Man blir jo ikke tjukk på en dag, men på ti år. Så man har god tid til å styre seg selv ditt man ønsker.
Samaysa Skrevet 28. mars 2013 #82 Skrevet 28. mars 2013 (endret) Jeg tror fedme skyldes at man ikke er glad i måtehold og tilbakeholdenhet. Alt handler om å spise mest mulig og aldri få nok. Man blir jo ikke tjukk på en dag, men på ti år. Så man har god tid til å styre seg selv ditt man ønsker. Jeg tviler på at man blir like tykk som Jørgen Foss bare fordi man er grådig og lite tilbakeholden. Jeg tror at mennesker som spiser seg så tykke har problemer som de medisinerer med mat. Maten får dem til å føle seg bedre for en liten periode, men hjelper selvfølgelig ikke på problemet. Jeg snakker ikke om folk som er småtykke, jeg snakker om mennesker som er sykelig overvektige. Endret 28. mars 2013 av Samaysa
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #83 Skrevet 28. mars 2013 Jeg tviler på at man blir like tykk som Jørgen Foss bare fordi man er grådig og lite tilbakeholden. Jeg tror at mennesker som spiser seg så tykke har problemer som de medisinerer med mat. Maten får dem til å føle seg bedre for en liten periode, men hjelper selvfølgelig ikke på problemet. Jeg snakker ikke om folk som er småtykke, jeg snakker om mennesker som er sykelig overvektige. Han har vært stor siden han var liten, og etter hva jeg har hørt så er foreldrene enda større. Anonym poster: b01d38c7f065c7c27f049b7e54ca7534 1
JohnS Skrevet 28. mars 2013 #84 Skrevet 28. mars 2013 Jeg lærte på skolen at grov brød er bedre enn loff, og at syltetøy gir stygge tenner og fører til fedme. I gamle dager var det flaut å være tjukk og ha stygge tenner. Alle hadde sett på karius og baktus og alle visste det at å spise desserter før man spiste middag gjorde en feit. Hva har det å gjøre med innlegget mitt?
Alice123 Skrevet 28. mars 2013 #85 Skrevet 28. mars 2013 Hei dere, dette sier Foss til VG: "Jeg er den første til å si at hvert menneske har ansvar for sin egen helse" NEI, Foss! Er det NOEN der ute som ikke tar ansvar for seg sjøl og sine egne valg, så er det pokker meg DU! 2
waco Skrevet 28. mars 2013 #86 Skrevet 28. mars 2013 Hva har det å gjøre med innlegget mitt? At alle barn vet at man blir tjukk av å spise feil mat. Eller av å spise for mye mat. Det finnes mange tynne som bare spiser dårlig mat også. Så da må saken være at man spiser for mye mat så blir man tjukk. Eller beveger seg for lite. Jeg begynner å få mage nå fordi jeg ikke beveger meg så mye, jeg kan jo ikke si jeg spiser feil mat fordi jeg både spiser det samme som før og i samme mengde som før. Den eneste forskjellen er at jeg beveger meg mindre nå enn før og da blir jeg tjukkere. Jeg skal vedgå at vektoppgangen er ønskelig, men likefult er vektoppgangen et resultat av mine egne valg.
JohnS Skrevet 28. mars 2013 #87 Skrevet 28. mars 2013 At alle barn vet at man blir tjukk av å spise feil mat. Eller av å spise for mye mat. Det finnes mange tynne som bare spiser dårlig mat også. Så da må saken være at man spiser for mye mat så blir man tjukk. Eller beveger seg for lite. Jeg begynner å få mage nå fordi jeg ikke beveger meg så mye, jeg kan jo ikke si jeg spiser feil mat fordi jeg både spiser det samme som før og i samme mengde som før. Den eneste forskjellen er at jeg beveger meg mindre nå enn før og da blir jeg tjukkere. Jeg skal vedgå at vektoppgangen er ønskelig, men likefult er vektoppgangen et resultat av mine egne valg. Fint det, men dette har jo ingenting å gjøre med det jeg sa. Har du sitert feil person?
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #88 Skrevet 28. mars 2013 Ingen har godt av denne plastikk snopen. Det er kreftmat deluxe. Fatter ikke hvorfor folk kjøper det. Spis ren mat, ren sjokolade, ren kakao. Denne giftbomben av smågodt er livsfarlig. Proppet med E-stoffer, gummi og fargestoffer som gir kreft, hyperaktivitet, adhd og andre sykdommer. Ikke bra! Anonym poster: 699adf37ca2dea1700b93c3f9d470d16 1
waco Skrevet 28. mars 2013 #89 Skrevet 28. mars 2013 Fint det, men dette har jo ingenting å gjøre med det jeg sa. Har du sitert feil person? Var det ikke du som sa at fedme skyldes manglende opplæring på skolen? Og at foreldre og mennesker selv ikke har noe ansvar? Mulig jeg tolket feil, men det var da det jeg leste? Kanskje man kan forklare for en misoppfattet mann?
Gjest O___o Skrevet 28. mars 2013 #90 Skrevet 28. mars 2013 Hei dere, dette sier Foss til VG: "Jeg er den første til å si at hvert menneske har ansvar for sin egen helse" NEI, Foss! Er det NOEN der ute som ikke tar ansvar for seg sjøl og sine egne valg, så er det pokker meg DU! Altså, gi nå mannen litt creds. Han står fram som skuddskive ved å gjøre hva han gjør. Han har sagt at han har ansvaret for at han er overvektig - men han ønsker ikke at andre skal havne i tilsvarende situasjon. Å ene og alene klandre en ekstremt overvektig person for sin helsesituasjon, blir som å klandre en med anoreksi for sin. Men det er jo gjerne mer sammensatt enn som så. 2
Gjest Blubberella Skrevet 28. mars 2013 #91 Skrevet 28. mars 2013 Cola, potetgull og smågodt innegår ikke i maslows behovspyramide akkurat. Nei men du skjønte kanskje poenget likevel? Overspisere kan ikke kutte ut å spise. Selv om de klarer å slutte å spise usunn mat vil hver eneste bit med mat minne dem om den tidligere avhengigheten. Selv om usunn mat ikke inngår i maslows behovspyramide inngår det i den store samlebetegnelsen "mat" for spiseforstyrrede.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #92 Skrevet 28. mars 2013 Det er helt sykt. Han er et voksent menneske, og han må da klare å styre seg! Anonym poster: 1793585ea5f6dc5de22c18a25a6f60ba
Alice123 Skrevet 28. mars 2013 #93 Skrevet 28. mars 2013 (endret) Altså, gi nå mannen litt creds. Han står fram som skuddskive ved å gjøre hva han gjør. Han har sagt at han har ansvaret for at han er overvektig - men han ønsker ikke at andre skal havne i tilsvarende situasjon. Å ene og alene klandre en ekstremt overvektig person for sin helsesituasjon, blir som å klandre en med anoreksi for sin. Men det er jo gjerne mer sammensatt enn som så. Neinei, jeg mener IKKE at overvektige er ene og alene ansvarlige for sin situasjon. For eksempel er jeg enig det som sies om overspising/mat som medisin. Jeg har selv en historie med mat jeg ikke kommer til å gå inn på her (blir avsporing). Jeg mener at Hr. Foss utvilsomt kunne gjort en million ganger bedre jobb som talsperson for organisasjonen for overvektige. Som jeg har skrevet tidligere i tråden, har han gjort seg selv til "rikstulling" ved måten han opptrer i media. Jeg skrev også at det er synd, da ikke alt han sier er så halvgæli. Jeg har lest de fleste artikler hvor han har utalt seg, og ALLE er sytete. Jeg (og mange andre) oppfatter han som en sutrekopp. Alt er hele tiden "alle andres feil" og det er alltid "alle andre" som skal fikse og redde dagen. Da mener jeg det blir feil å smette inn "jeg tar ansvar jeg assa" når det passer seg, men overhodet ikke ha den politikken på agendaen. Endret 28. mars 2013 av Alice123 1
Gjest Dianna Skrevet 28. mars 2013 #94 Skrevet 28. mars 2013 Vel, jeg er eks-anorektiker, men det kunne aldri falle meg inn å klage på treningssentrene som har tilbud i januar, eller alle disse slankeproduktene som stadig når nye høyer når det gjelder prisdumping. Folk får ta ansvar for sin egen helse, klarer de ikke det, er det på tide å oppsøke profesjonell hjelp. Å klage på lave priser på plukkegodt blir bare for dumt - som om et par- tre poser plukkegodt utgjør den store forskjellen i lengden. 2
Pringle Skrevet 28. mars 2013 #95 Skrevet 28. mars 2013 Foss har et ganske ambivalent forhold til mat (næh?). I det ene øyeblikket foreslår han å servere pølser på sportsarrangementer, i det neste ønsker han å forby tilbud på snop. Hadde han ikke vært overvektig, kunne han ikke frontet foreningen, vel? Selv om man er voksen, så betyr det ikke at man klarer å styre driftene sine. Men man kommer ikke i fengsel for å overspise. Ikke ennå. Kanskje det blir sånn i fremtiden? 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2013 #96 Skrevet 29. mars 2013 De feite kjøper ikke poteter og gulrøtter sånn som meg (et forbilde til etterfølgelse), - nei de driter i poteter og gulrøtter og klager på godteriprisen!!!??? Jeg gjør. Men det er så billig at jeg spiser for mye av det og kjøper billig smågodt i tillegg når sukkersuget kommer snikende. Anonym poster: b3bcb96f6abde7e8a30f0ae071fccc0e
waco Skrevet 29. mars 2013 #97 Skrevet 29. mars 2013 Jeg gjør. Men det er så billig at jeg spiser for mye av det og kjøper billig smågodt i tillegg når sukkersuget kommer snikende. Anonym poster: b3bcb96f6abde7e8a30f0ae071fccc0e Det er fordi blodsukkeret ditt synker, - det kan reddes med noen grove brødskiver og noe godt pålegg. (ps, ikke syltetøy og banos men makrell i tomat og leverpostei).
JohnS Skrevet 29. mars 2013 #98 Skrevet 29. mars 2013 Var det ikke du som sa at fedme skyldes manglende opplæring på skolen? Og at foreldre og mennesker selv ikke har noe ansvar? Nei. Mulig jeg tolket feil, men det var da det jeg leste? Kanskje man kan forklare for en misoppfattet mann? Innlegget mitt (#62) står der enda.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2013 #99 Skrevet 29. mars 2013 Hvis vi hadde justert litt på temaet her, er det mange av dere som hadde blitt gode medlemmer av Ku Klux Klan. Dette er en ren heksejakt. Anonym poster: e094a32f900217519fcb9944402e7752 2
Gjest Trolltausa Skrevet 29. mars 2013 #100 Skrevet 29. mars 2013 Hadde han ikke vært overvektig, kunne han ikke frontet foreningen, vel? Jo det kunne han. Ser du på sentralstyret, ser du at flere av dem er ikke er overvektige, og ser du på vedtektene, ser du at foreningen er for de som er, eller har vært, sykelig overvektige.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå