Gjest hogwash Skrevet 27. mars 2013 #1 Skrevet 27. mars 2013 Har lest flere utspill fra Jørgen Foss som jeg har reagert på, senest i dagens vg; http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10108770 (VG Nett)Landsforeningen for overvektige reagerer på pallene med rekordbillig smågodt i påsken. Leder Jørgen Foss ber myndighetene vurdere et forbud mot prisdumpingen. Er det bare jeg som synes han setter overvektige i et dårlig lys? 37
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #3 Skrevet 27. mars 2013 Jeg har en sykdom som gjør at jeg må Hilde meg unna alt usunt, satt på spissen. Ikke en eneste gang har jeg sutret over at venner og familie og hele resten av landet koser seg med kake og brus, godteri, osv osv mens jeg vet at jeg burde ikke spise det fordi kroppen min ikke har ost av det. Og når det er villig smågodt i butikken så fryder jeg meg fordi jeg kan fylle litt i små påskeegg og gi bort. Tenk om jeg skulle hatt en holdning som tilsa "får ikkje eg, så får faen ikke du!!!". De overvektige kan faktisk unne seg NOE i blant, jeg bør i ytterste grad ikke spise usunn mat, og det er ok for meg, det er ikke vondt å sette helsa først. Ps. Eg lider ikke av fedme, men blod og hjertesykdom. Anonym poster: 845fc4ad9b9fb2d9a7352cf6b41cf146 28
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #4 Skrevet 27. mars 2013 Beklager noe autocorrect feil, lite tastatur på denne saken her. Anonym poster: 845fc4ad9b9fb2d9a7352cf6b41cf146 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #5 Skrevet 27. mars 2013 Han der irriterer meg ordentlig! Han må kun være ute etter å få vist fram tryne. Han er ihvertfall ikke noe bra forbilde for oss overvektige! Jeg er også feit, men jeg spiser ikke mer godt nå i påska enn ellers bare for at det er billig. De som "må" ha godt hele tida, spiser like mye året rundt! Anonym poster: d06b4b4440c33063c6162763c3eae9d7 15
Gjest fry Skrevet 27. mars 2013 #6 Skrevet 27. mars 2013 Alle slike foreninger, som med byråkrati, søker å vokse og perpetuere seg selv og vokse. Det er derfor det ikke slutter å komme svada fra dem eller nye gebyrer for å understøtte veksten.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #7 Skrevet 27. mars 2013 Påskegodt billig? Skjønner ikke hvor han handler hen. Det godtet som kommer inn spesielt for påsken er jo rådyrt. Femti-seksti kroner for småtteri, og de store blandingene har jeg sett opptil 70 kroner for. Anonym poster: daec968e866db95d93e391323cbdbbf7 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #8 Skrevet 27. mars 2013 Hvis myndighetene gjorde slik at man kun hadde mulighet for å kjøpe 200 g godteri i uken, ville jo det hjulpet veldig mange. Anonym poster: 7c99fe4878189005548a63cbf335d789 1
Silfen Skrevet 27. mars 2013 #9 Skrevet 27. mars 2013 Som feit tar jeg avstand fra det nepskrellet som representant for oss feitinger. Han er stokk dum, i omtrent alt han sier. 30
Singha Skrevet 27. mars 2013 #10 Skrevet 27. mars 2013 (endret) Jeg kan godt være er veldig enig i at organisasjonen han fronter er omtrent like useriøs som ei viss jente i SP sitt ungdomsparti. Og at personene er omtrent like blåste. Og media elsker det jo, som vi ser. Så da får han bildet i avisa litt for ofte. Men han har ett godt poeng, og det er at dette kan sees på som reklame rettet mot barn. Og han har hatt gode poeng tidligere, som f.eks. at om man er overvektig kan man ofte ikke følge lovpålagt påbud om setebelter i buss fordi beltene her er for korte. Forøvrig synes jeg Jørgen Foss virker å ha lagt på seg. Stakkars. Jeg trodde han skulle få fedmeoperasjon. :< Påskegodt billig? Skjønner ikke hvor han handler hen. Det godtet som kommer inn spesielt for påsken er jo rådyrt. Femti-seksti kroner for småtteri, og de store blandingene har jeg sett opptil 70 kroner for. Anonym poster: daec968e866db95d93e391323cbdbbf7 Leste du artikkelen? Endret 28. mars 2013 av Singha 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #11 Skrevet 27. mars 2013 Det er ikke noe mer fristende for en "tjukkas" med godt på billigsalg, enn for en som er slank og trent. Det er snakk om selvkontroll. Anonym poster: f9175f512389035c67195bd3278882b5 11
Gjest Blubberella Skrevet 27. mars 2013 #12 Skrevet 27. mars 2013 Hvis folk er så avhengige av noe, enten søtsaker, feit mat, alkohol, gambling eller hva som helst, er det en lidelse de bør søke hjelp for gjennom lege/psykolog. Løsningen er ikke å forby alt som kan misbrukes. 15
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #13 Skrevet 27. mars 2013 Hvis folk er så avhengige av noe, enten søtsaker, feit mat, alkohol, gambling eller hva som helst, er det en lidelse de bør søke hjelp for gjennom lege/psykolog. Løsningen er ikke å forby alt som kan misbrukes. Du er for avskaffingen av forbudet mot diverse rusmidler? Anonym poster: b3bcb96f6abde7e8a30f0ae071fccc0e 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #14 Skrevet 27. mars 2013 Hvis myndighetene gjorde slik at man kun hadde mulighet for å kjøpe 200 g godteri i uken, ville jo det hjulpet veldig mange. Anonym poster: 7c99fe4878189005548a63cbf335d789 Ja visst. Så hadde vi fått smågodt-dealere i mørke gatesmug som hadde solgt smågodt fra Sverige til blodpris. Politiet hadde måtte brukt ressurser på godterismugling og rabiesgale godteriavhengige istedet for voldtekter og drap. Kanskje hadde noen avhengige kjøpt seg blakk og endt opp på gata med ristende plastkopp (Candy king beger?) og fått juling av romfolkene. Det siste vi trenger er flere forbud. Det blir bare papirmølle og penger rett i dass. Hver enkelt må ta tak i egne problemer istedet for å forvente at samfunnet skal sy puter under armene på dem og servere alt på sølvfat. Vi har et helsevesen og utdannede spesialister på de fleste felt, så ingen trenger å slite med avhengighet dersom de ikke vil. Men så var det dette med å ta tak da... Anonym poster: 47a449fb3e9423fa4174c01cc6de88f2 5
Gjest Blubberella Skrevet 27. mars 2013 #15 Skrevet 27. mars 2013 Du er for avskaffingen av forbudet mot diverse rusmidler? Anonym poster: b3bcb96f6abde7e8a30f0ae071fccc0e Hvis det var det du klarte å lese ut av innlegget mitt er du enten blind, dum eller kun ute etter å provosere. Du kan jo tenke litt i gjennom hvor mange som kan kose seg med litt smågodt innimellom uten å bli avhengig, kontra hvor mange som kan kose seg med litt heroin innimellom uten å bli avhengig. 15
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #16 Skrevet 27. mars 2013 Hvis det var det du klarte å lese ut av innlegget mitt er du enten blind, dum eller kun ute etter å provosere. Du kan jo tenke litt i gjennom hvor mange som kan kose seg med litt smågodt innimellom uten å bli avhengig, kontra hvor mange som kan kose seg med litt heroin innimellom uten å bli avhengig. Provosere? Det er du som slenger ut ord som "blind eller dum". Jeg stilte et spørsmål. Det var du som sammenlignet godteri med alkohol og gambling som allerede er ekstra skattlagt eller regulert. Er det så rart at jeg spør hvor grensa eventuelt skal settes om du mener at disse produktene ikke burde bli kontrollert på denne måten? Eller mener du at grensa skal være der den er i dag? Hvorfor det, i så fall? Fedme er jo absolutt et økende problem. Øker det mer enn spillegalskap, alkoholmisbruk eller f.eks. nikotinavhengighet? Jeg klarer forøvrig fint å kontrollere mitt bruk av alkohol, gambling og alle andre rusmidler jeg skulle ha kommet ut for å prøve. Men jeg klarer ikke å kontrollere sukkersuget. Hvorfor skal en alkoholiker få redusert sin tilgang til alkohol ved hjelp av prisregulering og reklameforbud mens jeg ikke skal få redusert min tilgang men måtte gå forbi reklamering for det hver gang jeg passerer en butikk? Anonym poster: b3bcb96f6abde7e8a30f0ae071fccc0e 1
Gjest Marsvinet Skrevet 27. mars 2013 #17 Skrevet 27. mars 2013 Jørgen Foss er et av de mest patetiske menneskene jeg vet om. "Overvektig og stolt" liksom. Det virker som om han mener at samfunnet skal rette seg etter hans selvpåførte sykdom, uten at han skal behøve å ta noe ansvar for sin egen helse. Selv om jeg forsåvidt er enig i at det kunne vært mer skatt på sukker, på denne måten kunne overvektige finansiere sine egne helsekostnader.
Gjest O___o Skrevet 28. mars 2013 #18 Skrevet 28. mars 2013 (endret) Påskegodt billig? Skjønner ikke hvor han handler hen. Det godtet som kommer inn spesielt for påsken er jo rådyrt. Femti-seksti kroner for småtteri, og de store blandingene har jeg sett opptil 70 kroner for. Anonym poster: daec968e866db95d93e391323cbdbbf7 70 kroner for en KILO godteri er jo ikke allverden, da. ICA selger nå to store poser potetgull for 40,- to pringles for prisen av én fem sjokolader for 100,- 6 liter brus for 50,- -30% på all is. Så og si alle dagligvarebutikker, smartclub, europris, nille osv. har samme typer kampanjer. I tidligere debatter har Jørgen Foss uttalt at det er denne typen tilbud han vil ha bukt med. Som forbruker blir man lokket av slike tilbud. Dersom man egentlig bare skulle ha en sjokoladeplate, men kjøper 5 - blir man ikke nødvendigvis å spare de resterende 4 sjokoladeplatene til senere. I steden for blir man å spise mer. Narvesen, 7-eleven, shell osv. har i perioder kampanjer på boller. Kjøper du én kaffe til 20 kroner, kan du få med tre boller til prisen av 25. Men hvis du kjøper én kaffe og bare vil ha én bolle, så må du fort betale den samme prisen, som du må betale for å få tre boller. Eller enda verre. Du må til og med betale mer for én bolle enn hva det koster for tre. Hvis du som forbruker da står i mellom å få en kaffe med én bolle til 25,- og en kaffe med tre boller til 25,- så vil de aller fleste gå for det sistnevnte. I mange tilfeller blir den samme forbrukeren å spise alle tre bollene. (Joda. Noen forbrukere gir bort bollene.) Den type tilbud finner du overalt. Når jeg tar toget og vil kjøpe meg én flaske med farris med smak, så koster den omlag 28,- + pant. Der jeg henter farrisen henger det et skilt med " SUPERTILBUD! få to halvlitercola til 30,- " Og på vei til kassen så ser jeg enda et supertilbud " 2 - FOR - 1 VELG I MELLOM MARS - BOUNTY - JAPP og TWIX " I kassa betaler jeg 28,- for vannet mitt og 72,- for en liten boks salat, fordi jeg har glemt matpakken og det blir lenge til middag. Jeg skjønner godt at det er mer fristende for mange å kjøpe to Cola og to sjokolader for en 50-lapp da. Husk at overvekt og økonomi ofte henger sammen. Endret 28. mars 2013 av O___o 9
QueenOfTheSidewalk Skrevet 28. mars 2013 #19 Skrevet 28. mars 2013 (endret) Når begynte salater å koste 72 kroner? En baguett koster jo 30. Det frister faktisk mer med baguett enn godteri på jobb og sånn, men skjønner det er litt anderledes for han som protesterer. Endret 28. mars 2013 av Evilposelos 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #20 Skrevet 28. mars 2013 Jeg har sympati med de som blir overvektige fordi de eksempelvis har problemer med stoffskiftet eller har andre lidelser som gjør at de legger på seg selv når de gjør det man kan forvente for å holde vekten nede. Men de utgjør en forsvinnende liten andel av de overvektige. "Lett for å legge på seg" er ikke synonymt med at du er nødt. Resten har jeg derfor null sympati med. Jeg driter i om det er billigere med to flasker Cola enn en flaske vann, du velger like fullt å gå for Cola. Ingen trenger uansett å kjøpe flaskevann hver dag, ettersom de kan ta med seg eget vann, og alle har råd til å gjøre det en sjelden gang dersom de glemmer å ta med selv. Ei heller blir folk feite av å drikke to flasker Cola en gang iblant. Vann og brød er og blir billigst. Ja, McDonald's er iblant billigere enn å gå ut og kjøpe seg sunn mat, men det er ikke slik at det eneste alternativet til billig junk er sunn, men kjempedyr, mat. Nær sagt alle undersøkelser viser at dette har å gjøre med helt andre forhold enn at de ikke har råd til mat. At folk er overvektige henger sammen med mange av de samme trekkene du finner hos lavtlønnede - det er ikke at de ikke har råd til ordentlig mat. Det er heller at overspising/dårlig kosthold/liten peiling på kosthold og lav lønn/arbeidsledighet/uførhet ofte finnes i samme type folk. Hvilket selvsagt ikke betyr at det ikke er noe problem, men det handler ikke om at de ikke kan velge. Det handler om at de velger feil. Anonym poster: f4d3886924172a496da1d8ea01ba2c88 8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå