Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

For ikke å nevne speedo, filofax og ipod. De to siste fra 80- og 90-tallet.

Anonymkode: 0aa2f...436

Du mener ipod som kom ut i 2001?

Anonymkode: 41cbc...8fa

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra en tråd om dugnad på 17. mai. Flere vet ikke hvordan man skriver ordenstall. Tilfeldig eksempel:

image.png.b0efda95f9af7c82baaac3de33423f27.png

Tre trinn baker kaker, 4 trinn ... oj, her var det visst mer, men det får være til en annen gang. Det er tydelig at det ikke betyr at det er 5 stykker som rigger 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2026 den 7.05):

Sikkert av samme grunn som at folk sier MaLjorca/MaLLorca......nordmenn flest kan ikke spansk.....

Anonymkode: 360e5...a28

Du skulle bare hørt hvordan de uttaler Fukuoka, eller Xian.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du mener ipod som kom ut i 2001?

Ja. 

Anonymkode: 0aa2f...436

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje skrevet før men her på kg er det så utrolig merkelige måter å stille spørsmål på. 

Hvem farge/kjole/mat/kåpe /truse skal jeg velge? 

HVILKEN!!!! Det heter hvilken... 

Anonymkode: e70b9...a6c

• Liker 7
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2026 den 7.03):

Hvorfor sier folk TeneriF? Det er TenerifÉ 

Anonymkode: ee90e...e94

Det har blitt en motesak nå helt nylig at folk skal si TenerifE, og late som de har sagt det hele tiden. Men hvorfor det, egentlig, det er jo et utenlandsk navn. Vi sier også England, ikke Inglend, og Uessa, ikke Juessei.

Anonymkode: d3be3...5b5

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har blitt en motesak nå helt nylig at folk skal si TenerifE, og late som de har sagt det hele tiden. Men hvorfor det, egentlig, det er jo et utenlandsk navn. Vi sier også England, ikke Inglend, og Uessa, ikke Juessei.

Det er ikke en motesak. Det heter TeneriFE på spansk!

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Blue Sky skrev (8 minutter siden):

Jeg snakker ikke spansk

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Blue Sky skrev (1 time siden):

Men nordmenn har ikke pleid å uttale den siste E'en. Selv folk i nyhetene begynte nå i forbindelse med kong Harald. Ingen kan forklare hvorfor vi plutselig skal begynne å snakke spansk.

https://www.tv2.no/video/nyheter/alle-uttaler-dette-feil/20327678?abgroup=neste4a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men nordmenn har ikke pleid å uttale den siste E'en. Selv folk i nyhetene begynte nå i forbindelse med kong Harald. Ingen kan forklare hvorfor vi plutselig skal begynne å snakke spansk.

https://www.tv2.no/video/nyheter/alle-uttaler-dette-feil/20327678?abgroup=neste4a

Er det ikke fint å kunne uttale stedsnavn slik det uttales i landet det gjelder da? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Blue Sky skrev (1 time siden):

Er det ikke fint å kunne uttale stedsnavn slik det uttales i landet det gjelder da? 

Hvorfor er det fint? Jeg snakker norsk, ikke spansk. Jeg vet det uttales med e til slutt på spansk

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor er det fint? Jeg snakker norsk, ikke spansk. Jeg vet det uttales med e til slutt på spansk

Fint, som respektfullt i forhold til hva stedet faktisk heter. Ikke noe annet. Ikke slit deg ut på det du 😏

Endret av Blue Sky
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Blue Sky skrev (6 minutter siden):

Fint, som respektfullt i forhold til hva stedet faktisk heter. Ikke noe annet. Ikke slit deg ut på det du 😏

Respekt? Hæ? Dette har ikke noe med respekt å gjøre

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Respekt? Hæ? Dette har ikke noe med respekt å gjøre

Det var ment som et forsøk på å forklare hva jeg legger i ordet «fint».

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid sagt «Tenerife» med E til slutt, fordi jeg har kunnet spansk fra jeg var liten av. Jeg mener ikke at nordmenn trenger å uttale det som spanjoler, men for meg som har snakket spansk flytende ville det blitt veldig kunstig å uttale det «tenneriff» enten jeg snakket norsk elle spansk.

Har flere ganger blitt rettet på av andre nordmenn som har forsøkt å forklare meg at det ikke skal uttales rett frem. De har trodd at det er jeg som aldri har hørt om stedet før og prøvd å hjelpe meg med å fremstå mer opplyst.

Sånn sett ålreit at mange i Norge nå har begynt å uttale det litt mer spansk. Kanskje tror de jeg nettopp har lært uttalen, men nå er det i hvert fall færre som tror jeg er helt på jordet. 

Anonymkode: cb0ce...783

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Det heter ikke stille spørsmålstegn. Det heter stille spørsmål eller sette spørsmålstegn ved

Skjermbilde 2026-02-28 kl. 07.53.33.png

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Til og med på radio sier de TeneriFFF 🤢🤮 Så irriterende 

Anonymkode: ee90e...e94

Skrevet (endret)
Blue Sky skrev (15 timer siden):

Det er jo det, men det er ikke spesielt vanlig. Nordmenn sier jo stort sett Kjøbenhavn, ikke Københaun som danskene gjør. De sier også gjerne Kyoto med o som i Ole og med to like lange stavelser, mens det på japansk er en å-lyd, der den første er lang og den andre kort. Reagerer du når folk sier Gaza med hard g og s-lyd? Hva med Berlin som Bærlin, med en fullstendig utysk r?

Endret av Okapi
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Uttale av utenlandske navn/stedsnavn er et eget kapittel. På engelsk gir de jo f og bruker sine egne uttaleregler, eventuelt døper de om stedet fullstendig (som Vienna og Gothenburg). Det samme gjør de faktisk på gresk – det er ikke uten videre gitt at alle skjønner at Verolino er Berlin.

Greske navn er for øvrig hakket mer utfordrende enn Tenerife (der det egentlig bare gjelder å uttale det slik det skrives). I noen tilfeller uttales greske bokstaver annerledes i dag enn i antikken. På gammelgresk er så vidt jeg vet Lesbos riktig uttale, i dag sier man Lesvos. Noe forvirring kommer også av at vi ofte bruker misvisende transkripsjon. Ch i navn som Chania og Paleochora uttales ikke sj, men som ch på tysk (Bach, nicht etc.). Faktisk er norsk h-lyd langt mer korrekt enn sj. På sett og vis må turistene frikjennes fordi nesten alle guider/reiseledere sier det feil (for så vidt flypersonale også, men jeg tilgir dem så lenge de gir oss en trygg og behagelig reise).

[I parentes bemerket er gresk uttale mye enklere enn norsk. Bare du har lært deg alfabetet og et ikke altfor komplisert sett med regler, kan du uttale omtrent alle greske ord og navn bare du ser dem skrevet. De angir til og med trykket.]

• Liker 3
Skrevet
Blue Sky skrev (18 timer siden):

Oslofolk klarer ikke uttale stedsnavn i Norge slik de uttales lokalt - kanskje begynne der?

• Liker 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...